Gå til innhold

Handling i utlandet.


Lexgtturbo

Recommended Posts

Lexgtturbo: Slik er det nå engang og Ståle har jo selv bekreftet at det fungerer slik når han handler skiutstyr i alpene :P

Alt man ikke vet noe om selv er ikke nødvendigvis gråsone eller snusk. Dette er helt vanlig praksis.

Denne måten å gjøre det på krever at butikken eller webshoppen har et system eller skjemaer som fanger opp denne måten å sende/handle på, hvis ikke blir det tungvint og ekstra manuelt arbeid for dem. Derfor ikke alle gidder å tilby det, men CYC har denne funksjonen innebygd i systemet sitt så alt går automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Ståle

    21

  • sruben

    11

  • Bernhard

    9

  • Odd-M

    9

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

(؛ ˙˙˙ƃılnɯ ʇlɐ åd ǝpuǝʌ ƃo nus lɐʞs ɯos uǝƃuǝɾƃ ǝlǝɥ ɹǝʇuɐlnɹǝʌʞ ǝƃılʇuǝpɹo uǝou ɹǝ ǝɹǝp 'ɐɾ ;)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo: Slik er det nå engang og Ståle har jo selv bekreftet at det fungerer slik når han handler skiutstyr i alpene :P

Alt man ikke vet noe om selv er ikke nødvendigvis gråsone eller snusk. Dette er helt vanlig praksis.

Denne måten å gjøre det på krever at butikken eller webshoppen har et system eller skjemaer som fanger opp denne måten å sende/handle på, hvis ikke blir det tungvint og ekstra manuelt arbeid for dem. Derfor ikke alle gidder å tilby det, men CYC har denne funksjonen innebygd i systemet sitt så alt går automatisk.

Bappbapp bapp.... :D

stopp en halv....Jeg har ikke ytret et eneste negativt ord i retning av at folk ikke skal få lov til å ta med seg det de har krav på ved utenlandsreiser.

Det jeg har sagt at jeg ikke synes noe om, og jeg mener vi burde holde oss for gode for - er det å spekulere i de svake men gjeldende reglene og utnytte dette ved å handle poste restante i sverige for å slippe unna norsk merverdiavgift.

Jeg synes det er et tarvelig handlingsmønster som på etisk grunnlag undergraver det samfunnet vi lever i.

- det er det jeg har sagt :P

- Om folk drar til svinesund og kjøper tredjesorteringsmat en gang i uka som de stapper i ungene sine så driter jeg i det.... :D

(؛ ˙˙˙ƃılnɯ ʇlɐ åd ǝpuǝʌ ƃo nus lɐʞs ɯos uǝƃuǝɾƃ ǝlǝɥ ɹǝʇuɐlnɹǝʌʞ ǝƃılʇuǝpɹo uǝou ɹǝ ǝɹǝp 'ɐɾ ;)

ƃǝɾ ɹǝs dɐʞslǝs ʇpoƃ ı ɹǝ ıʌ ......... :lol:

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(؛ ˙˙˙ƃılnɯ ʇlɐ åd ǝpuǝʌ ƃo nus lɐʞs ɯos uǝƃuǝɾƃ ǝlǝɥ ɹǝʇuɐlnɹǝʌʞ ǝƃılʇuǝpɹo uǝou ɹǝ ǝɹǝp 'ɐɾ ;)

Trodde først dette var sånn ugga bugga språk. Og tenkte jeg skulle prøve å lese det opp ned (snudde nesten skjermen opp ned, men valgte å snu på hodet :P)

"Ja, dere er noen ordentlige kverulanter hele gjengen som skal snu og vende på alt mulig... ;)" hehe hvordan i huleste fikk du det opp ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenstig diskusjon får en si, synd jeg ikke fikk med meg denne tidligere..

Det er noe som detter frem i panna mi når jeg leser igjennom dette, eller først vil jeg si: Så lenge

man forholder seg på riktig side av loven, så er det greit. Har derfor problemer med å forstå argumentene

som går på avgiftsunndragelse. For det kan vi vel konkludere med at det ikke er, så lenge det er på riktig side

av loven da.

Så til poenget:

Bilpleiebransjen er vel viden kjent for å ikke legge alle jobbene inn i regnskapene.

Er de som så flott argumenterer med at dette er unndragelse av mva, ikke etter lovens hensikt,

uetisk osv like flinke til å oppgi inntektene dere får fra "detailing" i selvangivelsen?

Det er mange som er ivrige, ref show'n-Shine og diverse bilpleielogger her på forumet.

Det finnes tilogmed en egen tråd der det diskuteres hva en tar for en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenstig diskusjon får en si, synd jeg ikke fikk med meg denne tidligere..

Det er noe som detter frem i panna mi når jeg leser igjennom dette, eller først vil jeg si: Så lenge

man forholder seg på riktig side av loven, så er det greit. Har derfor problemer med å forstå argumentene

som går på avgiftsunndragelse. For det kan vi vel konkludere med at det ikke er, så lenge det er på riktig side

av loven da.

Så til poenget:

Bilpleiebransjen er vel viden kjent for å ikke legge alle jobbene inn i regnskapene.

Er de som så flott argumenterer med at dette er unndragelse av mva, ikke etter lovens hensikt,

uetisk osv like flinke til å oppgi inntektene dere får fra "detailing" i selvangivelsen?

Det er mange som er ivrige, ref show'n-Shine og diverse bilpleielogger her på forumet.

Det finnes tilogmed en egen tråd der det diskuteres hva en tar for en jobb.

kan bare svare for meg selv, og det er at mine inntekter-og utgifter vil bli forsøkt lagt inn i selvangivelsen.

- Jeg har folk som håndterer dette for meg så jeg er ikke helt sikker på hvordan dette kommer til å se ut.

Men som sagt det er første år jeg har tatt litt betalt for denne typen jobber så jeg vet ikke helt hvordan dette kommer til å balansere ut

mellom inntekt og utgift til inntekts erhverv :)

Men mener du å si at bilpleiebransjen er en "skatte-unndragelses bransje" ?

hvordan har du fått det inntrykket i så fall - jeg har også registrert at folk har diskutert hva de tar i betaling, men jeg kan ikke huske - og det er vel heller ikke helt naturlig...at folk har diskutert selvangivelsen sin.

Og like lite som man vanligvis outer at man driver med MVA triksing så er det vel like lite vanlig å diskutere sine inntektsposter på selvangivelsen ...........men mulig dette et vanlig diskusjonstema i andre kretser ?

Håper du kan oppdatere oss på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Og ikke minst hvilken sammenheng er det mellom det at tollgrensene ikke har vært hevet siden 70-tallet, og at det skal være greit å plukke opp pakker i sverige ? :D

Dette vil jeg egentlig si sier seg selv... Om grensen hadde vært hevet til f.eks 2000,- hadde det vært like lett å sende pakka fra UK direkte til Norge, og slippe å betale mva på den da den ikke er over mva grensa. Da hadde det ikke lenger vært så atraktivt å sende poste restante til Sverige, med mindre verdien på pakka er over 2000 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jeg egentlig si sier seg selv... Om grensen hadde vært hevet til f.eks 2000,- hadde det vært like lett å sende pakka fra UK direkte til Norge, og slippe å betale mva på den da den ikke er over mva grensa. Da hadde det ikke lenger vært så atraktivt å sende poste restante til Sverige, med mindre verdien på pakka er over 2000 :)

Det spiller jo ingen rolle det da? Ved eksport ut av EU skal de trekke fra mva hos avsender. Litt annerledes med USA har jeg funnet ut da de ikke har sammenlignbart regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare svare for meg selv, og det er at mine inntekter-og utgifter vil bli forsøkt lagt inn i selvangivelsen.

- Jeg har folk som håndterer dette for meg så jeg er ikke helt sikker på hvordan dette kommer til å se ut.

Men som sagt det er første år jeg har tatt litt betalt for denne typen jobber så jeg vet ikke helt hvordan dette kommer til å balansere ut

mellom inntekt og utgift til inntekts erhverv :)

Men mener du å si at bilpleiebransjen er en "skatte-unndragelses bransje" ?

hvordan har du fått det inntrykket i så fall - jeg har også registrert at folk har diskutert hva de tar i betaling, men jeg kan ikke huske - og det er vel heller ikke helt naturlig...at folk har diskutert selvangivelsen sin.

Og like lite som man vanligvis outer at man driver med MVA triksing så er det vel like lite vanlig å diskutere sine inntektsposter på selvangivelsen ...........men mulig dette et vanlig diskusjonstema i andre kretser ?

Håper du kan oppdatere oss på dette :)

Jeg vil annta at de fleste her snakker/skriver på bakgrunn av egne erfaringer. Så også jeg.

Lidenskapen for blank bil har jeg hatt siden jeg fikk førerkort for snart 14 år siden. Problemet mitt har som så mange andre vært at jeg har hatt for lite peiling. Nå lærer jeg hver dag, mye takket være dette forumet.

For å lettere forstå hva jeg mener kan jeg raskt fortelle hvordan jeg kan påstå at bilpleiebransjen er viden kjent for å ikke legge alle jobbene i regnskapene

Jeg startet tidlig å jobbe i bilbransjen, spylte av demobiler, delte ut brosjyrer, var med på stands osv. Fikk sommerjobb i salgshallen og siden fast jobb. Jobbet så som selger i nesten 5 år. Under denne perioden var jeg borti mange klargjørere og bilpleiefirmaer. Felles for de alle var at de så raskt vanlig arbeidsdag var over, dvs. ca. kl. 16.00 så kjørte de inne med "svart-jobbene". De la igjen et inntrykk av at det var her pengne ble tjent. Ble til stadighet tilbudt tjenestene under bordet på alt av venners biler, familiens biler osv. Demobiler og salgsbiler kunne jo selvsagt ikke gå denne veien.

Når jeg så sluttet å jobbe i bilbransjen og flyttet hadde jeg en meget tidskrevende jobb i nesten 6 år. Tid til pleie av egen bil var utelukkende. Måtte da finne et firma som gjorde bra jobb. Dette fant jeg via nye kollegaer. Igjen ble jeg møtt med et smil om munnen som lurte på om: "trenger du kvittering" når vi skulle diskutere pris.

I dag jobber jeg i eiendomsbransjen med forvaltning. Vi har flere eiendommer der det er vaskehaller, med personell som leietakere. Det jeg nå lurer på er følgende:

Hver gang jeg er innom så er det pakka tett med biler som vaskes av mellom 5-7 mann, I tillegg er det en kar som tar imot penger, og en som flyr rundt å bytter vaskeutstyr osv. Totalt 7-9 stk altså. Så tar jeg en titt på regnskapene. Jo hva finner jeg:

2005: omsetning: 900.000,- Driftskostnader andre: 748:000,- Lønn: 242.000,-

2006: omsetning: 777.000,- Driftskostnader andre: 746.000,- Lønn: 244.000,-

2007 omsetning: 61.000,- Driftskostnader andre: 63.000,- Lønn: 5.000,-

2008 omsetning: 1.059.000,- Driftskostnader andre: 565.000,- Lønn: 293.000,-

Dette indikerer for meg i hvert fall at her drives det med omsetning på utsiden av regnskapene, eller under bordet om man vil.

Dette er således mine egne betraktninger av bilpleiebransjen igjennom de siste 10-11 årene. Mener selv at jeg har et godt nok grunnlag til å kunne påstå noe sånt.

Så vet jo jeg selvsagt at dette ikke gjelder alle. Men på den annen side, så er jeg heller ikke så naiv at jeg tror at alle er like flinke til å oppgi inntektene de har fra detailing som det Ståle er.

Og Ståle: Jeg er heller ikke i et miljø det er vanlig å diskutere selvangivelser, mva-triksing etc.

Poenget mitt er at jeg håper folk bidrar med skatt til fellesskapet som samme måte som man ønsker å bidra med MVA til fellesskapet. Ellers har jo Ståle og flere andre beskrevet godt hva som kan skje med samfunnsøkonomien vår..

Men som sagt det er første år jeg har tatt litt betalt for denne typen jobber så jeg vet ikke helt hvordan dette kommer til å balansere ut

mellom inntekt og utgift til inntekts erhverv :)

For min egen del håper jeg at jeg ikke har kjøpt så mye bilpleieprodukter at det overstiger minstefradraget... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del håper jeg at jeg ikke har kjøpt så mye bilpleieprodukter at det overstiger minstefradraget... :lol:

Har du sett kalenderen til ketil eller ? :lol:

Jeg kommer faktisk til å overstige dette by-far, men alt er heldigvis ikke den typen materiell....

Bra innlegg btw..........Du beskriver en verden og en bransje/miljø jeg har like lite peiling på som det

Ukrainske miljøet for rytmisk sportsgymnastikk og jeg evner ikke å tilføye annet enn at de tallene der

ikke så heeeelt bra ut i forhold til aktiviteten du beskrev <_<

mvh

ståle :)

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Det spiller jo ingen rolle det da? Ved eksport ut av EU skal de trekke fra mva hos avsender. Litt annerledes med USA har jeg funnet ut da de ikke har sammenlignbart regelverk.

Jojo, men om verdien på pakka er under 2000 så trenger du jo heller ikke å betale norsk mva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, men om verdien på pakka er under 2000 så trenger du jo heller ikke å betale norsk mva...

Ah....da skjønner jeg hva Dennis mente i sitt innlegg.

Jeg tenkte på de 3000.- man kan ta med varer for....ikke det man kan handle MVA fritt fra utlandet over nettet.

Er ikke det ca kr. 200.- som er going rate i dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Ah....da skjønner jeg hva Dennis mente i sitt innlegg.

Jeg tenkte på de 3000.- man kan ta med varer for....ikke det man kan handle MVA fritt fra utlandet over nettet.

Er ikke det ca kr. 200.- som er going rate i dag ?

Stemmer det :) 200 nå, men som Dennis sier så diskuteres det om det skal justeres opp til 2000!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg er enig med deg angående USA osv, men det som var diskusjonen her var jo dette sverige greiene som er fult lovelig. Jeg skjønner jo godt at du som selger ting er for "norsk handel",men nå er som sagt konkuranse både sunt og kanskje bra til tider. Jeg har ingen ting imot en diskusjon og forskjellige meniger,men jeg er bare så lei av folk som alltid skyter inn "vi har det så bra, vi er så rike,vi er Norge" Landet har sine mangler som alle andre land og vi finner aldri et perfekt sted å bo det er vel bare å innse. Og som sagt over her så handler jeg vel så mye fra Norske forhandlere som utenlandske forhandlere. Nå gjelder ikke dette bilpleie aleine,men bildeler osv og der er utenlandske firmaer mye bedre på både service og pris samt det er mye mer deler(merk dette gjelder bildeler). Og som sagt over jeg har ingen ting i mot at folk ytrer meninger,men jeg syns 4sider med sverige saken er litt drøy( å ja jeg er i mot sende som "gave" effekten). Så håper jeg det er no hard feelings :rolleyes:

Vel det var du som dro inn det norske helsevesenet, så da å forklare litt rundt andre helsevesen synes jeg da blir rett og rimelig.. Konkurranse er vel og bra det, men sålenge man handler via norske importører uten å drive med noe import ved siden av så er det vanskelig å tjene penger på priser man faktisk må følge for å tjene penger.. Se f.eks på Foma produkter, varekupp.no tar 2995,- for en Foma Mimo, vi tar 3659,- for samme maskin, men da gir jeg også DCN medlemmer en hyggelig pris på den. Det de tar ut for den er i nærheten av det vi betaler inn for maskinen.. Varekupp.no tar da ca 400kr i frakt på maskinen, da de faktisk tjener på frakten, ihvertfall om den får med Posten, det koster ikke mer enn mellom 150 og 200kr.. Samt at jeg føler at jeg yter en god service til de som lurer på noe eller handler maskiner av meg, og da når jeg har folk over PM som lurer på ditt og datt rundt rensemaskiner o.l. så synes jeg det er litt kjedelig, spesielt når jeg bruker av min egen fritid på det, og får heller ingen økonomisk vinning ut av dette..

Det samme gjelder vel på flere av nertbutikkene her på forumet, butikken får spørsmål om produkter, og da handler personen i utlandet fordi det er billigere der, dette gjelder vel da spesielt Godkjemi og hans Megs produkter, han er billig på dyre produkter her til lands, noe som importør igjen bestemmer prisnivå.. Synd, men sånn er det..

Men godt å se at så mange ble engasjert i diskusjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jeg egentlig si sier seg selv... Om grensen hadde vært hevet til f.eks 2000,- hadde det vært like lett å sende pakka fra UK direkte til Norge, og slippe å betale mva på den da den ikke er over mva grensa. Da hadde det ikke lenger vært så atraktivt å sende poste restante til Sverige, med mindre verdien på pakka er over 2000 :)

Jeg skulle på lik linje med deg ønske at denne grensen var mye høyere. Jeg liker å handle mye fra utlandet, da først og fremst ting jeg ikke får tak i Norge.

Men en viktig årsak til at tollgrensen ikke heves tipper jeg er følgende: (Kanskje den viktigste?)

At det er utstrakt praksis for nedskriving til under tollgrensen hos svært mange nettbutikker som sender til Norge levnes det vel ingen tvil om. Men det er grenser for hva man kan få utenlandske avsendere til å nedskive til under 200,- og samtidig holde det noenlunde troverdig. At denne praksisen forekommer er tollerne fullt klar over, så de må foreta skjønsmessige vurderinger på dette hele tiden. Er de i tvil, eller det er åpenbart at dette ikke stemmer, så får du brev i posten med krav om dokumentasjon. Heves grensen til 2.000,- så blir denne jobben myyyye vanskeligere. Er vel ikke særlig vanskelig å få en god bulk med bilpleieprodukter til 15-20.000 å se ut som om det er verdt 1.995,-? Er svært få som tror vi betaler det vi gjør for enkelte ting. Folk flest sammenligner automatisk med Biltema, og ta får man hel palle full av svamper og såpe for 2.000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det var du som dro inn det norske helsevesenet, så da å forklare litt rundt andre helsevesen synes jeg da blir rett og rimelig.. Konkurranse er vel og bra det, men sålenge man handler via norske importører uten å drive med noe import ved siden av så er det vanskelig å tjene penger på priser man faktisk må følge for å tjene penger.. Se f.eks på Foma produkter, varekupp.no tar 2995,- for en Foma Mimo, vi tar 3659,- for samme maskin, men da gir jeg også DCN medlemmer en hyggelig pris på den. Det de tar ut for den er i nærheten av det vi betaler inn for maskinen.. Varekupp.no tar da ca 400kr i frakt på maskinen, da de faktisk tjener på frakten, ihvertfall om den får med Posten, det koster ikke mer enn mellom 150 og 200kr.. Samt at jeg føler at jeg yter en god service til de som lurer på noe eller handler maskiner av meg, og da når jeg har folk over PM som lurer på ditt og datt rundt rensemaskiner o.l. så synes jeg det er litt kjedelig, spesielt når jeg bruker av min egen fritid på det, og får heller ingen økonomisk vinning ut av dette..

Det samme gjelder vel på flere av nertbutikkene her på forumet, butikken får spørsmål om produkter, og da handler personen i utlandet fordi det er billigere der, dette gjelder vel da spesielt Godkjemi og hans Megs produkter, han er billig på dyre produkter her til lands, noe som importør igjen bestemmer prisnivå.. Synd, men sånn er det..

Men godt å se at så mange ble engasjert i diskusjonen :)

Du nevner fraktprisene Bernhard, og 150-200 for å sende en Foma Mimo. Det høres meget rimelig ut med tanke på størrelsen av produktet. Når det gjelder fraktpriser innenlands i Norge generellt håper og tror jeg de norske nettbutikkene for bilpleie har litt å hente. For meg er det ubegripelig at noe kan sendes fra USA eller UK til lavere fraktkostnader en fra Oslo. Husk på at de aller fleste som kjøper bilpleieprodukter gjerne handler 1 eller 2 ting pr innkjøp. Da blir fraktprisene i mine øyne urimelig høye.

Et eksempel:

Gummilistene på dørene mine var frosset her i forrige uke. Leste på forumet og fant ut jeg ville kjøpe 1Z Gummi Pflege

Scandicshine hadde denne i sin nettbutikk. Pris: 130,- + frakt Frakt: 120,- Totalpris: 250,-

Gikk på ebay.co.uk

Produktet: £5,35

Frakt: £2,36

Pris: £7.71 GBP inkl frakt til Norge. Omregnet til Nok ble dette: 74,03,-

Da kan jeg kjøpe 3 stk og likevel spare 18 kroner. Da blir ikke service og tilgjengelighet på forumet like viktig. Enig?

Eller skal det her sies at jeg har handlet fra Scandicshine og kommer til å handle fra de igjen, men når jeg kun skal handle enkeltprodukter rundt tollgrensen, så blir det utlandet for min del.

Hvis norske nettbutikker mot min vitende sender ut pakker med 1 eller 2 produkter til lavere priser en de annonserer med i nettbutikken, så har de en utfordring når det gjelder makedsføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...