Gå til innhold

Blandings forhold i foamgun

Recommended Posts

Skrevet

CG Citrus & Gloss lager ofte et utrolig tjukt skumlag som henger lenge og ser imponerende ut. Problemet er at hvis skummet blir for "tørt" så løser det heller ikke skitten. Bedre at skummet renner og bløter opp møkka. Gå evt. over en gang til hvis bilen er ekstremt skitten.

takker for innspill gjonh , det er akkurat en mellomting som jeg vil prøve å blande til nestegang , at det kan iallefall henge et par minutter på bilen så det får en mulighet til å løse opp møkka.

bilen ble jo hvit av skum med kun Bilt-Hamber Auto Foam i beholderen men det var nesten borte etter 1/2 min.

Petter
Skrevet

Er det ingen av dere som bruker Maxi suds i canona da? Funker fint i 1:10.... og nydelig skum.

Samme med Poorboys SS&S

• 2 weeks later...
Skrevet

Kickstarter denne tråden igjen jeg.... ;)

Etter å fundert litt på dette med blandingsforhold mellom såpe og vann i slike foam-lance’s, så ble jeg mere og mere overbevist om at jeg måtte teste litt på hvordan nettopp blandingsforholdet blir i min egen foam-lance.

Spesielt dette med blandings-skruen tenkte jeg å gjøre en liten test på, den er jo der så noen må jo ha tenkt at skulle ha en funksjon og antagelig gi en endring i blandingsforholdet.

Vel, den gjorde en endring. :lol:

Testmetoden for blandingsforhold skrev jo gjohn om, så da gjorde jeg den samme testen:

Fylte opp med 1liter vann i beholderen og sjekka hvor mye vann som strømma igjennom spyleren til beholderen var tom.

Utstyr brukt:

- Foma 925 HT

- Autobrite Direct Foam-lance (http://shop.autobritedirect.co.uk/autobrite-heavy-duty-snow-foam-lance-various-connections-305-p.asp)

- 18l murbøtte

- Masse vann :lol:

Her er foam-lance'n:

IMG_0374.jpg

Test 1:

Blandingsskrue: Nesten stengt/ åpnet ca 20 grader fra stengt.

Mengde vann: 21 liter

Blandingsforhold: 1:20

Test 2:

Blandingsskrue: Åpnet ½ omdreining fra stengt.

Mengde vann: 26 liter

Blandingsforhold: 1:25

Test 3:

Blandingsskrue: Åpnet 1 omdreining fra stengt.

Mengde vann: 53 liter (!!!)

Blandingsforhold: 1:52

Ganske overraskende resultat!

-Det er helt tydelig at denne blandingsskruen ikke på noen måte er lineær/jevn. ;)

(Kunne selvsagt ha tatt test med blandingsskruen åpnet mere enn 1 omdreining for å ev sjekke hvor mye det øker enda lengre ut, men det får bli til en annen gang)

På denne foam-lance’n så er det jo også mulighet for å justere bredden på strålen ut, men jeg har antatt settingen på denne ikke spiller noen stor rolle for hvor mye såpe den drar med seg fra beholderen (siden den drar opp såpa før den kommer til sluttmunstykket). - Er litt usikker her, da trangere dyse vil øke hastigheten og muligens da også opptaket av såpe...... Hmmm, mere tenking.

Full åpning:

IMG_0375.jpg

Slik jeg bruker den normalt:

IMG_0376.jpg

Skal gjøre et par småtester ved neste vask på justering av denne spredningen og om det er merkbart i mengde såpe som går ut.

tekstmelding
Skrevet

Dette var interessant, Hirobofly :D

Hvis noen hadde gjort det tilsvarende på en SS foam lance hadde det vært bra

Skrevet

Dette var interessant, Hirobofly :D

Hvis noen hadde gjort det tilsvarende på en SS foam lance hadde det vært bra

Ja, det kunne vært interessant ja. -SS sin er vel den samme som selges fra CleanYourCar.

Jeg har i alle fall oppdaga at jeg må bruke mere SnowFoam i beholderen får å få til 1-5% blanding som den er anbefalt med. B)

• DCN Poeng 1
Skrevet

Ja, det kunne vært interessant ja. -SS sin er vel den samme som selges fra CleanYourCar.

Jeg har i alle fall oppdaga at jeg må bruke mere SnowFoam i beholderen får å få til 1-5% blanding som den er anbefalt med. B)

Jeg kan bekrefte at SS sin Foam Cannon er lik den som selges fra CleanYourCar. Se bilder tatt av min FoamCannon mottatt fra SS i dag.

IMG_7268.jpg

IMG_7269.jpg

Skrevet

Min som er kjøpt fra CYC ser litt annerledes ut:

post-843-1260560537,53_thumb.jpg

post-843-1260560552,96_thumb.jpg

Plastdelene er annerledes i allefall. Men den kommer i det minste med med gjengetape i alle koblinger :P

Ja, jeg vasker med svamp!

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår