Gå til innhold

Recommended Posts

Freakshow
Skrevet
Vedkommende som kjøpte XC90n vil heve kjøpet pga feil og mangler som ikke ble opplyst om... 

Baaaaahhh. At det går ann :thumbs:

Hva mener kjøper er feil på bilen som ikke er opplyst? Skal vel en del til for at man får hevet kjøpet hvis det er småtull? Man kjøper tross alt en bruks bils? Hva forvente Folk?

Max Protect Certified Detailer

Freakshows E39 530DAT

alextech
Skrevet
36 minutter siden, IvarB skrev:

Derfor eg er fryktlig skeptisk til å selge privat, kjøper har ofte gode rettigheter.

Samt det er ofte vanskeligt å bevise at du ikkje veit om feil og mangler.

Nja, gode og gode. Han mener det er ett motorfeste som er gåent pga mye vibrasjon, og spylermotoren er gåen. Begge deler kunne han sjekket under prøvekjøring... Skal sies at spylermotoren er ødelagt i senere tid, for sist jeg brukte den funka det :)

34 minutter siden, Freakshow skrev:

Hva mener kjøper er feil på bilen som ikke er opplyst? Skal vel en del til for at man får hevet kjøpet hvis det er småtull? Man kjøper tross alt en bruks bils? Hva forvente Folk?

Han kommer ingen vei. Bare utrolig frustrerende når jeg selv vet jeg har gjort ett ærlig salg.. Men men :) 

Skrevet
36 minutter siden, Freakshow skrev:

Ohoi. Kjøper har rettigheter så det holder. Hørt om saker der selger må ordne opp i saker lange tider etter bilen er solgt. Opp til et år etter en solgte bilen sin.

Freakshow
Skrevet
Han kommer ingen vei. Bare utrolig frustrerende når jeg selv vet jeg har gjort ett ærlig salg.. Men men [emoji4] 

Bah så kjedelig. Du får ha lykke til uansett :)
Ohoi. Kjøper har rettigheter så det holder. Hørt om saker der selger må ordne opp i saker lange tider etter bilen er solgt. Opp til et år etter en solgte bilen sin.

Det er ille vettu [emoji30]

Max Protect Certified Detailer

Freakshows E39 530DAT

Skrevet

Når du forsøker å løsne noe som er fastskrudd i sveisa gjenger i gulvet på bilen og gjengene løsner :mad: Bare å finne seg i at en liten bit av gulvet må kuttes ut og sveises inn for å få festa dritet...

- 2016 LR D4 3.0SDV6 HSE

- 1995 AR GTV 2.0TS

MortenHaa
Skrevet
Bilen rister noe helt ekstremt hvis jeg gir litt lite gass og lukter ekkelt når jeg skal kjøre igang i 1. gir. Sukk. Da er vel kanskje clutch'en på vei til å dø, stemmer ikke det, tro...

Kan være clutch, men også symptomer på defekt dual mass flywheel om bilen din har det :)
alextech
Skrevet
1 time siden, Madas skrev:

På hvilket grunnlag. Bilen er prøvekjørt og fremvist. Alle tingene han mener er feil og mangler hadde han mulighet til og sjekke under prøvekjøring. Så i dette tilfellet kommer han nok ikke langt.

• Forhandlere
polishduden
Skrevet
På hvilket grunnlag. Bilen er prøvekjørt og fremvist. Alle tingene han mener er feil og mangler hadde han mulighet til og sjekke under prøvekjøring. Så i dette tilfellet kommer han nok ikke langt.

Da bør du sette deg inn i siste års regelendringer og skrekkeksempler.

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article768612.ece

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bruktbil/kjoepe-bruktbil-del-4-slik-klager-du-paa-bruktbilen/a/10083022/

• DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

alextech
Skrevet
5 minutter siden, polishduden skrev:

Jada, skrekkeksempler finnes overalt. Ser fortsatt ikke noen grunn til at kjøper skal kunne heve kjøpet. De tilfellene som du linker til handler jo om helt andre ting... 

• Forhandlere
polishduden
Skrevet
Jada, skrekkeksempler finnes overalt. Ser fortsatt ikke noen grunn til at kjøper skal kunne heve kjøpet. De tilfellene som du linker til handler jo om helt andre ting... 

Blir i samme gata. Han kan ikke heve kjøpet men er redd for at det motorfestet kan du måtte koste. Jeg har slutta helt å selge biler privat. Markedet har jo blitt helt sinnssykt
  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

alextech
Skrevet
Akkurat nå, polishduden skrev:

Blir i samme gata. Han kan ikke heve kjøpet men er redd for at det motorfestet kan du måtte koste. Jeg har slutta helt å selge biler privat. Markedet har jo blitt helt sinnssykt

Haha, det er ikke noe jeg vil diskutere her egentlig, og skjønner ikke hvorfor du mener at jeg burde ta den kosten? 

Så nei, det her blir ikke i samme gata. Kjøper prøvekjørte bilen. At han sender melding 1 mnd senere for og si at bilen vibrerer unormalt mye og at det antakeligvis er ett motorfeste som er gåent er hans problem. Og han er på ingen måte beskyttet av forbrukerkjøpsloven i det tilfellet. 

• Forhandlere
polishduden
Skrevet
Haha, det er ikke noe jeg vil diskutere her egentlig, og skjønner ikke hvorfor du mener at jeg burde ta den kosten? 

Så nei, det her blir ikke i samme gata. Kjøper prøvekjørte bilen. At han sender melding 1 mnd senere for og si at bilen vibrerer unormalt mye og at det antakeligvis er ett motorfeste som er gåent er hans problem. Og han er på ingen måte beskyttet av forbrukerkjøpsloven i det tilfellet. 

Prøver bare å hjelpe deg altså. Om vedkommende er sta nok så skal du ikke se bort ifra det. Som sagt, kjøper har helt ekstreme rettigheter fått. Om bilen er besiktiget og solgt som den er, er ingen sikkerhet lenger for selger. Skal du være trygg så bør du bruke forbrukerrådets kontrakt hvor kjøper fraskriver seg enhver rett til å klage på mangler i ettertid.

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

alextech
Skrevet (endret)
11 minutter siden, polishduden skrev:

Prøver bare å hjelpe deg altså. Om vedkommende er sta nok så skal du ikke se bort ifra det. Som sagt, kjøper har helt ekstreme rettigheter fått. Om bilen er besiktiget og solgt som den er ingen sikkerhet lenger før selger. Skal du være trygg så bør du bruke forbrukerrådets kontrakt hvor kjøper fraskriver seg enhver rett til å klage på mangler i ettertid

Det er ett godt tips. Jeg brukte NAF sin, men ser at den fort kan bli vagt. Poenget er at det blir unødig spekuleringer. Etter hva jeg kan lese meg frem til er dette hans problem. Men dersom han vil klage sender jeg selvsagt brevet rett til advokat som får ta saken videre :) 

Legger kjapt ved ett utdrag fra VG. Skal sies jeg er skeptisk til alt de skriver. men men..

" Som kjøper har du en undersøkelsesplikt: Du kan ikke reklamere på feil du burde oppdaget på besiktigelsen eller prøvekjøringen av bilen. For eksempel når du normalt ikke frem med en klage på synlig rust. "

Oppdage at spyleren ikke fungerer under prøvekjøring? jepp

Oppdage at bilen visstnok etter hans mening vibrerer for mye? Jepp

Endret av alextech
  • DCN Poeng 2
alexanderst
Skrevet

Har selv vært borti noe slikt, og jeg måtte ta kostnaden på toppakning på en 2007 BMW 3-serie 318i samt at jeg måtte utbedre noe med klimaanlegget. Jeg visste ikke om noen av feilene, og det gikk et par måneder før klagingen kom. 

Den siste bilen jeg solgte, en E270 med mye feil, skrev jeg svart på hvitt i kontrakten at "EIER FRASKRIVER SEG ALT ANSVAR VEDRØRENDE BIL MED REGNR.  VF***** (REG.NR) VIDERE". 

dj john
Skrevet
Vedkommende som kjøpte XC90n vil heve kjøpet pga feil og mangler som ikke ble opplyst om... 

Baaaaahhh. At det går ann :thumbs:

Det må jo rimelig stor eller alvorlige feil vis det skal gå vell??men kan jeg spørre om hva de klagde på som de mener at det ikke ble opplyst om?
Skrevet
1 time siden, alextech skrev:

Det er han ikke nei, siden det er kjøpsloven som gjelder for handel mellom privatpersoner.

Og det at en bil er prøvekjørt fritar ikke selger for ansvar for potensielt skjulte feil, ei heller "kjøpes som den er".

• DCN Poeng 1
dj john
Skrevet

Det må jo rimelig stor eller alvorlige feil vis det skal gå vell??men kan jeg spørre om hva de klagde på som de mener at det ikke ble opplyst om?

Sorry ser over hva det var snakke om.

Anders MK
Skrevet
6 timer siden, MortenHaa skrev:

Kan være clutch, men også symptomer på defekt dual mass flywheel om bilen din har det :)

Takk for innspill, skal prøve å lese litt om det. Det bittelille jeg har lest til nå får det ikke til å virke særlig sannsynlig, da. Uansett hva det er begynner det å nærme seg "dråpen" for at tolmodigheten min med denne bilen er ved veis ende. Og da tror jeg det skal bli en Clio med nybilgaranti, gitt, så jeg kan skrive i positivitetstråden i fremtiden... :P

The more you clean, the more you’ll notice it's dirty. If you’re not careful you’ll end up polishing the inside of the tyre valves and then not wanting to use your car if it’s raining. This behaviour is called “being a concours enthusiast” and it’s very dangerous. Many “concours enthusiasts” go on to be murderers.
- Jeremy Clarkson

Skrevet

Når Nilfisken til fattern leiker speiderknute[emoji35]579e1385ea097_ImageUploadedByDetailersCl

2014 VW Golf stv.

overlay
Skrevet
7 minutter siden, OleMo skrev:

Når Nilfisken til fattern leiker speiderknuteemoji35.pngImageUploadedByDetailers Club1469977474.973229.jpg

I can relate....

Det irriterende er at summen av tvinnen er null :mad:

Skrevet

Hehe. Dette er E140.2 modellen. Jeg kjøpte akkurat E140.3 på tilbud på Bauhaus, selv om det også er plasbelagt og ikke gummi slange er den faktisk mye bedre. Ikke like fleksibel som gummibelagt, men har ikke opplevd å slåss med den ennå.

2014 VW Golf stv.

overlay
Skrevet
6 minutter siden, OleMo skrev:

Hehe. Dette er E140.2 modellen. Jeg kjøpte akkurat E140.3 på tilbud på Bauhaus, selv om det også er plasbelagt og ikke gummi slange er den faktisk mye bedre. Ikke like fleksibel som gummibelagt, men har ikke opplevd å slåss med den ennå.

Jeg benytter en Nilfisk Poseidon 2, den irriterer vannet av meg hver vask. Neste innljøp blir  Kränzle :thumbup:

Skrevet

Trodde Poseidon hadde gummislange, det er vel en proffutgave? Vurderte Kränzle, men ble litt dyrt, samt at jeg mener å ha lest den må ligge under bruk?

2014 VW Golf stv.

overlay
Skrevet
43 minutter siden, OleMo skrev:

Trodde Poseidon hadde gummislange, det er vel en proffutgave? Vurderte Kränzle, men ble litt dyrt, samt at jeg mener å ha lest den må ligge under bruk?

Poseidon er proffutgave ja, hjelper ikke det når slangen har som første prioritet å tvinne seg. Ikke heeelt sikker på hva slags slange det er, nokså stiv slange med gummibelegg. Kränzle skal ligge tror jeg ja, pga. oljen i motoren

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår