Gå til innhold

1 steg polering, som gir god cut, men veldig bra finish

Recommended Posts

Skrubb
Skrevet

Jeg kjenner ikke til denne modellen og hva slags lakk den har. Fra "gammelt" av var vel sort Tesla-lakk kjent som vrien/sensitiv men har vel også hørt at lakken har blitt bedre/lettere på nyere modeller.

Den andre utfordringen er hvor slitt lakken er og hvilket korreksjonsnivå man må oppnå for å bli fornøyd - noe som gjerne blir mer utfordrende hvis man skal kjøre 1-steg. Normalt ville man nok kjørt en del testområder med forskjellige polisher/puter for å se hvilken kombinasjon som passer best.

Av utstyret jeg har liggende/bruker ville jeg kanskje startet litt mildt med Rupes gul skumpute og Sonax PerfectFinish (eller EX 04-06).

• Liker 1

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Mr.rs4
Skrevet
23 timer siden, Skrubb skrev:

Jeg kjenner ikke til denne modellen og hva slags lakk den har. Fra "gammelt" av var vel sort Tesla-lakk kjent som vrien/sensitiv men har vel også hørt at lakken har blitt bedre/lettere på nyere modeller.

Den andre utfordringen er hvor slitt lakken er og hvilket korreksjonsnivå man må oppnå for å bli fornøyd - noe som gjerne blir mer utfordrende hvis man skal kjøre 1-steg. Normalt ville man nok kjørt en del testområder med forskjellige polisher/puter for å se hvilken kombinasjon som passer best.

Av utstyret jeg har liggende/bruker ville jeg kanskje startet litt mildt med Rupes gul skumpute og Sonax PerfectFinish (eller EX 04-06).

Tar nok de værste skrapene med kraftigere lut😬😁 

Hva med Koche Chemie Fine Cut F6.01 eller Menzerna Medium Cut Polish 2500? 

Og MÅ man bruke putene som samme merke? Har Rupes putene i alle fasonger. 

Klykken
Skrevet

Må ikke bruke samme puter som merke på polish nei. :) 

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrubb
Skrevet (endret)
18 timer siden, Mr.rs4 skrev:

Tar nok de værste skrapene med kraftigere lut😬😁 

Hva med Koche Chemie Fine Cut F6.01 eller Menzerna Medium Cut Polish 2500? 

Og MÅ man bruke putene som samme merke? Har Rupes putene i alle fasonger. 

Jeg testet F6.01 og Sonax PerfectFinish på min Mercedes da jeg tok en lett 1-stegs polering. F6.01 er nok litt mer aggressiv en Sonaxen. På den litt harde klarlakken slet PerfectFinishen å fjerne riper med Rupes gul skumpad, mens F6.01 + samme pad tok mesteparten av ripene (70-80%?) og avsluttet med fin finish. Menzerna har jeg ikke vært borti.

Jeg liker F6.01 veldig godt, men spørsmålet er vel om den kanskje blir litt vel aggressiv på myk og sensitiv lakk? På medium/hard klarlakk er det en veldig fin 1-step polish. Koch Chemie sin M3.02 er et godt alternativ til PerfectFinish. Siden du har forskjellige Rupes-puter er kanskje både F6.01 og M3.02 veien å gå (altså kjøpe inn begge). Vil tro du finner en kombo som løser poleringsjobben da.

Endret av Skrubb

Skrubb
Skrevet

Har tenkt litt rundt denne poleringsjobben. Jeg er ikke proff, men interessert: Ser at proffene ofte skiller poleringsjobbene i 3:

1) Enhancement eller forbedring på godt norsk.

2) 1-step = den "perfekte balanse" mellom ripefjerning og finish i et steg

3) Paint-correction. 2-3-4-5 steg. Alt etter hva som er nødvendig for å oppnå målet.

1-stepen er kanskje den mest misforstådde poleringsmetoden. 1-step gir aldri perfekt resultat. Bare å glemme den drømmen uansett hvilken polish du bruker.

Jeg tenker at om man sitter igjen med en del dypere riper, men har en veldig klar og blank lakk etter poleringen, så er det mye bedre enn å sitte igjen med en lakk uten dype enkeltriper, men med en sløret finish.

Jeg tenker det er bedre på alle måter å fokusere på hvordan polish/pad-komboen avslutter, enn grad av ripefjerning.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår