Gå til innhold

Recommended Posts

Alfaduden
Skrevet (endret)

Den gamle gode Nilfisk E145Xtra havarerte her grunnet min sløvhet av å ikke få tømt den tilstrekkelig før frosten.

Nå vurderer jeg en av disse:
AVA P90 V6 til å montere fast https://bilpleiekongen.no/produkt/ava-p90-v6
AVA P90 V6 Evolution https://bilpleiekongen.no/produkt/104700

AVA P70 V4 Evolution (grunnet prisen) https://www.komplett.no/product/1179694/hjem-fritid/hage/hoeytrykkspylere/ava-evolution-p70-medium-hoeytrykkspyler-bundle

Kärcher HD 5/15 CX (var nylig på kampanje til 8000kr) https://www.garasjetid.no/kärcher/15209350/kärcher-kaldtvannsvasker-hd-5-15-cx-proff-kärcher-høytrykkspyler

Leser mye rart om AVA. Skjer det ene og det andre ser jeg, men de ordner opp sort sett virker det som. Kärcheren er jo en proffspyler og kan vel i grunn heller sammenliknes med Kranzle?

Nøkkeltall Kärcher:

Teknisk data

Strømforsyning (Ph/V/Hz) 1 / 230 / 50
Vannmengde (l/time) 500
Arbeidstrykk (bar/MPa) 150 / 15
Maks. trykk (bar/MPa) 200 / 20
Effekt (kW) 2,8
Strømledning (m) 5
Vekt med utstyr (kg) 28,3
Vekt inkl. emballasje (kg) 31,2
Mål (l x b x h) (mm) 380 x 370 x 930

Støy db                             88 (90)
Vibrasjon                          2,4

Nøkkeltall AVA P90

• Trykk: 160 BAR (MAX)
  • Vannmengde: 730 liter/time (MAX)
  • Strømforbruk: 3300 watt
  • Slange: 20 meter stålforsterket slange
  • Vekt på maskin: 24,3 kg
  • Vibrasjon 1,281 (med en usikkerhet på 1,5, hva nå enn det betyr)
  • Støy 89,7 (med usikkerhet på 3)

Endret av Alfaduden

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

Magnus Skjølsvik Svendsen

1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

• Forhandlere
Skrevet

Den Kärcheren er nok en veldig bra maskin til prisen. Min personlige preferanse er minimum 600 liter i timen, jeg synes 500 blir litt snaut. Trooor ikke Kärcher har noen modeller i den prisklassen med 600+ L/t? "Fordelen" med AVA er at de er ganske prisgunstige, men kvaliteten kan ikke sammenlignes med verken Kärcher proff eller Kränzle. Fordelen med å handle litt dyrere er at du har en spyler som holder i maaaange år.

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Skrevet

Hva med denne da, med veggfeste og slangtrommel så ser det veldig interessant ut? https://detailshop.no/produkt/ipc-foma-pw-c21-i-1310-p-m/

Har en AVA P80 som jeg har skiftet 5 pistoler på, selv om den lagres varmt på vinteren. Kjøpte MTM pistol i fjor da AVA mente jeg kunne kjøpe nytt innvendig rør selv. Koster bare 30 kroner, men blir litt prinsipp for min del.

Nå har også teleskoplansen fått flere lekkasjer og det begynner å bli litt annet småplukk selv om maskinen bare 4 år snart, så frister ikke å bytte deler, selv om det er mulig.

Alfaduden
Skrevet (endret)

Takk for gode svar. Det er nettopp alle disse småtingene med AVA som får meg til å tenke, men sammenlikner jeg med plastikkspyleren fra Nilfisk som jeg har i dag er vel ikke P70 noe verre vel?

Er veldig nær å kjøpe Kärcher, men da må jeg ha nye hurtigkoblinger, ny skumkanon, ny terrassevasker. Kommer fort opp i 10000kr!
AVA P70 derimot er jeg på 5500kr med alt sammen...

Hmmm

Endret av Alfaduden

2017 Mercedes B250e 

Alfaduden
Skrevet

Case closed. 
Det ble økonomivarianten denne gangen. Får se når jeg får den om det er ok, eller om jeg kommer til å angre. I tilfelle er det bare å begynne å spare til en skikkelig spyler ved neste anledning.
AVA Evolution P70 til 3200kr
Måtte også legge til noe ekstrautstyr, som jeg også måtte gjort med en Kärcher proffsak.

Wash king Skumkanon med kobling til AVA.
Terrassevasker fra AVA
40 grader dyse

Svivel.
Hele gildet kom på 4808kr

I motsetning hadde det tilsvarende til en Kärcher kommet på 10000kr. 

• Liker 3

2017 Mercedes B250e 

Skrevet

Har AVA p80 selv. Ok spyler, men faller fort sammen. Som over her lekker pistolen som ei sil, og begynte med det etter meget kort tid. Første som skjedde da jeg åpnet eska var at noe plastikkpynt knakk av, så førsteinntrykk var som alle andre billige spylere sånn sett. Ellers virker innmaten god da. Mye vann og godt trykk.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Alfaduden
Skrevet
13 timer siden, Klykken skrev:

Har AVA p80 selv. Ok spyler, men faller fort sammen. Som over her lekker pistolen som ei sil, og begynte med det etter meget kort tid. Første som skjedde da jeg åpnet eska var at noe plastikkpynt knakk av, så førsteinntrykk var som alle andre billige spylere sånn sett. Ellers virker innmaten god da. Mye vann og godt trykk.

Det gikk som det måtte gå og jeg var redd for dette. Skuffet ved utpakking er et dårlig tegn.
For det første står det i produktbeskrivelsen til forhandler at det er 10m slange, selv om jeg nok visste at dette høyst sannsynlig ikke stemte.
For det andre, se bilder:
Jeg returnerer alt sammen i dag. Dette gidder jeg ikke å begynne på engang. Kjøper meg en brukt nilfisk identisk til den jeg har nå og sparer litt til jeg har råd til en skikkelig spyler fra Kärcher proff serien eller Kranzle.

Ava.jpg

Ava2.jpg

Ava3.jpg

Ava4.jpg

Ava5.jpg

2017 Mercedes B250e 

Alfaduden
Skrevet
10 minutter siden, overlay skrev:

Har den vært lagret i en fuktig kjeller i 5 år?

Vet ikke. Jeg hentet den helt ny i går. 

• Liker 1

2017 Mercedes B250e 

Skrevet

Oi, såpass ja.. Ser ikke ut som kvaliteten har blitt bedre på 4 år da.

Noen som har erfaring med IPC-Foma spylere da? Ser ut til å levere bra med vann iallfall. Det er jo faktisk AVA ganske bra til også.

Skrevet

Dette var veldig snodig. Jeg kjøpte også P70 spyleren på tilbudet til komplett og hadde samme rustede koblinger på den ene slangen.

Alfaduden
Skrevet
17.2.2022 - 21.24, HaakonH skrev:

Dette var veldig snodig. Jeg kjøpte også P70 spyleren på tilbudet til komplett og hadde samme rustede koblinger på den ene slangen.

Returnerte du den?
Jeg så også svært dårlig maskinering i vannføringen blant plastkomponentene. Mange "grader" og slik som bremser gjennomstrømming av vann. Jeg reparerte heller min gamle Nilfisk. Så kjøper jeg en skikkelig proffspyler på vårparten tenker jeg!

2017 Mercedes B250e 

Skrevet
23.2.2022 - 9.40, Alfaduden skrev:

Returnerte du den?
Jeg så også svært dårlig maskinering i vannføringen blant plastkomponentene. Mange "grader" og slik som bremser gjennomstrømming av vann. Jeg reparerte heller min gamle Nilfisk. Så kjøper jeg en skikkelig proffspyler på vårparten tenker jeg!

Jeg har ikke returnert den.

Tok kontakt med dem, og fikk tilsendt ny slange + litt stæsj som plaster på såret.

Har ikke testet maskinen enda, men jeg følte virkelig et behov for å bytte ut min gamle, og da tenkte jeg vi får gi denne en sjanse til den prisen. Jeg har hørt flere med gode erfaringer, og som det nevnes her litt mye plastikk. Så svært spent på hva tiden vil bringe.

Skrevet

Sitat

Den gamle gode Nilfisk E145Xtra havarerte her grunnet min sløvhet av å ikke få tømt den tilstrekkelig før frosten

Been there, done that.

Selv endte jeg med ny Nilfisk P150 for noen år siden og har ikke angra på det. Noen grunn til at du ikke vurderer Nilfisk igjen?

Relativt fersk, men har bytta ut bøtte, svamp og pusseskinn med bedre greier ...
V90 D4 AWD Inscription-2017 / Polestar 2 Long Range Dual Motor - 2021

(tidligere:Ford Focus Electric - 2017 / XC70-2014 / V60-2012 / V70-2010 / XC70-2003 / V70-1998 / 940-ukjent)

• 2 months later...
Skrevet
24.2.2022 - 18.13, HaakonH skrev:

Jeg har ikke returnert den.

Tok kontakt med dem, og fikk tilsendt ny slange + litt stæsj som plaster på såret.

Har ikke testet maskinen enda, men jeg følte virkelig et behov for å bytte ut min gamle, og da tenkte jeg vi får gi denne en sjanse til den prisen. Jeg har hørt flere med gode erfaringer, og som det nevnes her litt mye plastikk. Så svært spent på hva tiden vil bringe.

Har du fått testet denne saken ut? 

• 2 years later...
Skrevet
15.2.2022 - 9.30, mlello skrev:

Hva med denne da, med veggfeste og slangtrommel så ser det veldig interessant ut? https://detailshop.no/produkt/ipc-foma-pw-c21-i-1310-p-m/

Har en AVA P80 som jeg har skiftet 5 pistoler på, selv om den lagres varmt på vinteren. Kjøpte MTM pistol i fjor da AVA mente jeg kunne kjøpe nytt innvendig rør selv. Koster bare 30 kroner, men blir litt prinsipp for min del.

Nå har også teleskoplansen fått flere lekkasjer og det begynner å bli litt annet småplukk selv om maskinen bare 4 år snart, så frister ikke å bytte deler, selv om det er mulig.

Det er høytrykkspyleren fra Hell.Jeg har også den spyleren.4 håndtak ,slange og koblinger lekker. slange eksploderte. får ikke nytt på garanti.søppel

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår