Jump to content
Anterialis

Kepler Meguar lakkforsegling - hva er dette?

Recommended Posts

Anterialis

Får nybil levert i slutten av måneden, BMW sier Kepler skal gjøre klargjøringen. Jeg har blitt spurt om jeg ønsker Kepler sin lakkforsegling (Meguar) mot ekstakostnad. Hva er denne lakkforseølingen (Meguar) som Kepler selger? Hva slags produkt er det og hva gjør Kepler mhp. forarbeid? Se gjerne her for Kepler sin hjemmeside hvor det er noe forklart. Men for meg går det ikke klart frem om de gjør en 1-stegs jobb i forkant (er vel ikke så mye skade på helt ny bil, men klart noe kan det jo være (transport etc.). 

Har dere noe godt/vondt å si om Kepler? 

jortorn

Ta det jeg sier med en klype salt, for jeg er ikke helt bombesikker, men jeg tror forseglinga er med denne typen:

https://exint.no/produkt/meguiars-21-syntetic-sealant-2-0/

Forseglinga vil jo i grunn bare vare i ca. 6 måneder, så om du uansett vil gjøre litt arbeid selv, så hadde jeg heller kjøpt forsegling (denne eller noe annet) og gjort det selv. Om du skal ha forsegling året rundt, så må du jo enten gjøre det selv senere, eller betale noen for å gjøre det, evt. bruke en coating som varer lenger, men da også enten gjøre selv eller betale andre. 

Jeg tipper de kommer til å kjøre over med en 1-stegs polering, og vaske den først selvfølgelig. Nye biler har gjerne småskader som kan være greie å få tatt (mulig dette ikke gjelder lenger, men var ihvertfall sånn for noen år siden).

Ellers, om Kepler, så har jeg aldri hatt bilen min der selv, men har hatt en del runder bort der med jobb-biler. De har avtale med mange store firmaer, og tror at de er seriøse i forhold til mange andre som driver med bilpleie. Men, grunnen til at jeg selv ikke har hatt bil der er fordi jeg nok er over snittet detaljorientert på bilpleie (som de fleste på forumet her), og jeg har ingen tro på eller erfaring med at de gjør en god nok jobb for meg. MEN, dette er nok på grunn av prisen, det er få om ikke noen som er villige til å betale timepris for at jobben skal gjøres på et nivå som mange på forumet her gjør selv, så selv om folka er flinke, så er nok tid og kostnaden så viktig at de blir begrensa, for kunden vil jo skjeldent betale for massevis av timer med arbeid. 

Kort sagt: Om du gidder/har mulighet til å stelle bilen selv, legg på forsegling selv (ihvertfall av denne typen). Og Kepler er nok trygt nok, ihvertfall i forhold til mye annet av bilpleiefirma.

Anterialis

Takk for fyldig svar!
Ja, kanskje jeg bare ber dem klargjøre på vanlig måte (uten ekstrakostnad), så legger jeg sv shield eller Fusso selv... Sistnevnte varer kanskje lengre enn denne sealeren fra Meguars Kepler ville brukt...

jortorn

Jeg har ikke prøvd den fra Meguiars, men siden du har to alternativer klare, så hadde jeg brukt dem bare ja, tror ikke det vil være verdt prisen for deg å få dem til å legge den ene runder. Fusso varer mest sannsynlig lenger (tror vi snakker ihvertfall dobbelt så lenge), men jeg tror du vil være fornøyd med shield. Fusso er billig og populært, men er ikke så "koselig" å legge synes jeg, lukter fælt og kan være litt tung å legge perfekt, det er nok mer terapi for sjela å legge shield. Shield holder nok ikke noe særlig lenger enn den hos Kepler, men du sparer jo rundt 500 kroner på å kjøpe en krukke shield (200ml) fremfor å få Kepler til å legge på sealant, og den krukka holder til minst 10 påføringer, fort vekk flere også. https://bilnerden.no/swissvax-shield-voks

Jeg er glad i Collinite double coat https://bilnerden.no/collinite-super-double-coat-wax, ihvertfall til vinteren når det gjerne skal holde litt lenger (opp mot 6 måneder hos meg). Men, voks og forsegling er et vepsebol av meninger, og jeg vil ikke kunne si at den er bedre enn shield, men den er en del billigere.

Anterialis

Jeg er enig med dere og deg, jortorn. 

Jeg vet dere sannsynligvis ikke kan svare, men dere har bedre peiling generelt enn meg;

BMW sier altså at de ikke klargjør noen biler selv, de har verken lokaler eller utstyr. Derfor har de satt vekk denne klargjøringen til Kepler. Flesteparten av kundene tror jeg ikke kjøper ekstra lakkbehandling, men noen gjør jo det. På de nybilene Kepler kun klargjør for BMW, altså kundene ikke betaler et øre ekstra for, hva ligger det i denne? 1-stegs polering uten lakkbeskyttelse (voks etc.)?

Hva gjør bilforhandlere med lakken på nybilene generelt i landet (være seg BMW, Mercedes, Toyota etc.) før de havner i kundenes hender? Lakkorrigering (det jeg forstår at er polering) eller kun en lakkrengjøring og evt. filling (e.g. SV cleaner fluid)? Med eller uten voks til slutt? Hva er vanlig?

dj john

Jeg har brukt dem tidligere og kan vell takke dem for at jeg begynte med polering selv..slett arbeid mener jeg å huske men kommer jo ann på hva du forventer å tenker om sluttresultatet.Kan nevne at jeg selv gjorde en bedere jobb selv første gang jeg polerte da resultatet etter å ha hatt bilen der var som å kaste pengene å ikke minst tid ut vinduet..mulig de er flinkere nå men tviler..jo å maskering av lister det var ekstra service :(

Anterialis

Jeg har i dag snakke med Kepler ifm. nybilkjøp hos BMW som bruker Kepler til å klargjøre bilene. Et par spørsmål (i fet skrift) til Kepler, svar i normalfont:

Hva inkluderer en standard nybilklargjøring (BMW) hos dere? Noen form for lakkorigering/polering? 

Bilen vaskes/støvsuges innvendig, matter etc. Plast-/limrester fjernes ved behov. Eksteriør vaskes, ingen lakkorreksjon/polering. Light-voks pålegges. 

Hva gjør dere med bilen dersom jeg kjøper "Meguairs lakkforsegling"? Hva slags forsegling er dette?

Ingen lakkorreksjon/polering. Lakkforseglingen er Meguairs synthetic sealer 21. 

Dette var egentlig skuffende, men kanskje som forventet. At de selger en lakkforsegling (Meguairs 21) som potensielt påføres eldre biler uten lakkorreksjon i forkant??? Selv om dette nok ikke er uventet, ble jeg jo litt skuffet. 

Mitt spørsmål til dere:

Hva ville dere gjort om dere ventet nybil, latt BMW (via Kepler) gjøre klargjøringen som betyr nedvask innvendig og utvendig samt påføring av light-voks, for så å dra hjem å vaske ned / legge på en vesentlig bedre voks/sealer selv? Gjort alt selv? 

Personlig frister det å la Kepler gjøre klargjøringen samt legge på Meguairs lakkforsegling (synthetic sealer 21) da den er på tilbud til 2000kr nå i stedet for 5000kr. Verdt det i deres øyne? Jeg er usikker på om jeg bare skal la dem gjøre klargjøringen (vask, light-voks) som jo ikke koster meg noe, så ta bilen hjem å legge Fusso. Jeg er veldig fornøyd med den voksen/sealeren, lukter ikke så godt, men jeg synes den er relativt enkel (litt hard, hazer kun 5-7 min) å legge på... Anbefalinger? Har også lyst til å prøve SV shield, men denne varer ikke så lenge har jeg hørt...

Stig J

Hadde aldri betalt 2000 ekstra kun for at de legger på #21. Joda, den funker veldig fint og holder en god stund, men så lenge du selv både har produkter stående som gir enda lenger holdbarhet og liker å dulle litt selv, så er jo  svaret meget enkelt :) 

#21 har jeg selv brukt en god del for mange år siden. Enkel i bruk, grei holdbarhet og legges gjerne på med maskin og fin pute. 

Anterialis

Fint å høre dette. Ja, jeg syns også det var i dyreste laget, selv om det nå også er på tilbud. Tenke seg 5000kr for dette produktet...

Andre innspill?

Andreas Winter

Generelt har jeg opplevd at slik "klargjøring" ikke er topp kvalitet, men det er bare min erfaring. Noen er jo fornøyd med det. Et eksempel er en BMW 6-serie GT som ble klargjort. Da hadde de bare kjørt på med keramisk lakkforsegling oppå alle ripene og vannmerkene, og forseglet disse. Hva i all verden er poenget med det? 

Jeg ville gjort alt selv. Da får jeg det slik jeg vil, og får gjort det så nøye jeg vil. Men det kommer kanskje an på hvor mye utstyr du har selv. For øvrig koster det ikke så mye å kjøpe et par produkter, som også vil vare en stund (flere applikasjoner). 

Anterialis

1) Jeg kjenner en hobby-detaljer som kanskje bør være med meg å se på bilen ved overtagelse.

2) Om vi finner riper/merker, be BMW/Kepler korrigere

3) Uansett bare be BMW/Kepler gjøre klargjøring (ingen ekstrakostnad), så kan jeg selv legge bedre voks/sealer...

Edited by Anterialis
  • Like 1

trogha

Hvis du uansett skal legge noe selv hadde jeg ihvertfall droppet utvendig vask og klargjøring. Du vet ingenting om hvor skånsom vask og tørk de utfører, og det er ikke no poeng at de legger på noen form for voks som du uansett må fjerne før du legger på noe selv. Nå vet jeg ingenting om firmaet som evt. skulle gjøre jobben, men man kan lage overraskende mye swirls/mikroriper med vask, tørk og påføring av voks hvis man ikke er bevisst på at det skal utføres skånsomt.

• Like 1

Anterialis

Det hadde jeg ikke tenkt godt nok igjennom, at det jo selvsagt kan hende de vasker dårligere enn meg (dcn-metoden), med flere riper som resultat. Det vil jeg jo ikke! Dersom dårligere lakk er et mulig alternativ, er jeg uinteressert. Men dersom bilen har riper/skrammer etter transport er det viktig jeg finner dem, men da er det vel også Kepler som må fikse det..

Kan jeg spørre hvor gjennomsnittsprisen blant dere ligger på klargjøring av en ny større SUV (X5) ligger på? Dvs. interiør og eksteriør, det meste (spesielt interiør) er jo relativt bra. Men lakken trenger en dcn-vask og vurdert for clay før jeg gjerne skulle hatt en mild 1-stegs poleringsjobb for å hente glans før sealer, eller coating om noen legger det. Spotkorrigering ved behov. 

Mer bilinfo: BMW X5 45e m-sport arctic grey. Mørkt brunt skinninteriør (merino coffee tror jeg det heter). 

Edited by Anterialis

trogha

Nå tenker jo jeg sånn i værste fall for å være på den sikre siden, og skal du inspisere bilen for riper/merker ved overlevering, er det også greit at de ikke har påført lakken noe voks. Nå vet jeg ikke hva de mener med light-voks, kanskje det er et spray på spyl av produkt, men nylagt voks kan skjule mye riper/merker til den har fått seg en vask eller to.

Anterialis

Jeg er på godfot med selgeren, jeg skal sørge for å få sett bilen før den klargjøres... Ta bilder også, da har jeg mitt på,det tørre om noe skulle oppstå senere også.

Stig J

Jeg har forstått det slik at du skal hente deg ut en splitter ny X5. Da må den uansett gjennomgå en klargjøring ved å fjerne transportbeskyttelsen.

Anterialis

Ja det er riktig. Jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Snakket med forhandler nå, siden det er nybil får jeg den Evershine Ultima (coating, se nederst for link til produktet hos Kepler) til ca. 6k. Jeg er dog usikker på hva slags grunnarbeid de gjør... Og hva om jeg ser at grunnarbeidet er dårlig, da må jo de samme gutta/jente som gjorde slett arbeid første gang gjøre (slett??) arbeid på nytt...

Hvor lurt er det å ringe på en høflig og ydmyk måte å be dem sette beste mann/dame på jobben?? Jeg kan tenke meg at det ikke er noe jeg kan be om. Jeg vil på en måte hinte om at jeg kommer til å inspisere lakken langt over gjennomsnittlig bra sett ift. deres gjennomsnittskunde... Tror dere dette har noe for seg? La være?

Alternativt be en av dere detailere i området mitt (Nøtterøy/Tønsberg) gjøre steg 1 for å hente glans + en like god coating. Går det an å si noe om ca. pris på dette? Lettere for meg å vurdere det ene opp mot det andre. Jeg er godt inneforstått med at jeg vil få en bedre jobb hos en av dere...

Andreas Winter

Ja, kan være litt tricky... Om du bruker en flink detailer "fra forumet" får du helt sikkert et rått resultat, men det vil jo koste. Også fristende å ta dette tilbudet ettersom det er inkludert. Jeg tror ikke du får mye ut av å ringe og be de gjøre en god jobb, hehe... De har nok sine rutiner og sine standarder, og mannen i gata er nok ofte fornøyd. 

Du kan jo innhente noen tilbud fra lokale detailere, og se om kostnaden er innafor. Om du får lagt en god coating har du jo den lett i et par år før du trenger å gjøre noe mer, om du vasker forsiktig.  

trogha

Det blir litt gambling å få et firma man ikke vet noe om til å legge coating, det kan gå veldig bra eller det kan gå veldig dårlig. Problemet er f.eks om grunnarbeidet ikke holder mål, ikke no problem med en tradisjonell voks/sealer men med en coating risikerer man at den må slipes vekk om det skulle være noe krøll med grunnarbeidet. Men igjen, dette er i værste fall. Du må sannsynligvis legge på et par tusenlapper for å få strøkent grunnarbeid og en skikkelig god coating, men det totale regnestykket inkl. prisen på bilen blir det småpenger og et enkelt valg for min del.

Anterialis

Flotte tilbakemeldinger. 

1) Forstod jeg deg riktig at pris for 1-steg (evt grovere der det trengs, er jo nybil) med god coating kommer på ca 8-10k? Jeg skal forsøke finne ut om det bor noen i området her! Interessant uansett. 

2) Ja, jeg har jo lyst til å være hyggelig med dem også. Finner jeg feil i lakken kommer jeg til å be dem gjøre det på nytt. Ved å gi en «i all ydmykhet» fin heads up, så sparer jo dem litt tid og penger (ved å slippe gjøre det på nytt)..