Gå til innhold

HJELP, clay-krise

Helt grei Sørlending

Recommended Posts

Helt grei Sørlending

Har en 2 år gammel Volvo som ble drop-off behandlet. For å få bukt med rester etter vinteren gikk jeg til innkjøp av clayklut, etter anbefaling fra firmaet som la forseglingen.

Bilen ble avfettet, en runde med iron-x, forvasket med skum, vasket med hanske og så til slutt relativt lett vasket med clayklut (såpevann som smurning, snudde og skyldte hyppig). Bilen var altså REN før clay. Ser etter at bilen er tørket at det ser ut som den er gnikka med sandpapir. Er dette normalt? Er det clayen i seg selv, eller er det en kombinasjon med drop off som medfører problemer her?

Noen som har erfaring med å evt fjerne drop off for å polere det opp? (Se bilde)

7BAA5879-3DDB-4729-B360-A8858D66EF56.jpeg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik

Dessverre så sier de fleste som selger dette at her er det bare å kjøre på. Men du vil skade lakken med clay og skal du polere så gjør det ingenting. Men er planen bare en vask så bør du heller bruke kjemi. Nå kan jeg ikke si noe om drop off men du må nok polere vekk coatingen hvis du vil ha vekk ripene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helt grei Sørlending

Takk for svar. Krever det mye å slipe av coatingen, eller vil denne gå bort med vanlig 1-2 stegs polering? Må jo ta en prat med firmaet som la drop-off også først, ettersom jeg spesifikt spurte hva jeg skulle benytte for å bli kvitt det som ikke løsnet med kjemi. 

Skal jo også sies at det ikke virker å være mye beskyttelse igjen på bilen, om dere ser bilde etter bilen var vasket, men før clay. Så den 5-års garantidiskusjonen blir jo morsom 🙂 Antydning til coating på deler av taket (som stort sett har vært beskyttet av skiboks), ellers var vannet som limt til panelene. På dørene tok det sikkert ett minutt eller to før vannet rant av. 

Bil.jpg

Endret av Snappermaker-1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
MortenHaa

De hydrofobiske egenskapene på coatinga der er død, og dessverre typisk drop off.
Coatingen vil nok forsvinne ganske så fort når du starter opp maskina, så en en-stegs vil nok gjøre susen.
Hva du velger å få lagt på nytt etterpå vil jo være opp til deg, men jeg ville satset på en coating ifra ett annerkjent merke slik at du får mye mere glede av en skikkelig coating :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andreas Winter

Skjønner ikke hvorfor de anbefaler å bruke Clay. Jeg ville aldri brukt det til vanlig - eneste gang det brukes er før jeg vet jeg skal polere bilen. Til vanlig vil kjemi (Koch Chemie Teerwasche/Bilt Hamber Surfex HD/2-bøttemetoden med såpe og feks mikrofibersvamp) alltid fjerne skitt. Om noe som feks kvae e.l. sitter fast bruker du annen kjemi til dette (Koch Chemie Eulex) osv - det finnes kjemi til nesten alt av "vanlig skit". 

Ta en kikk på Obsessed Garage eller AMMO nyc på Youtube for å få gode råd til vaskerutiner. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helt grei Sørlending

Argumentet var at skitten kun lå på coatingen, og at coatingen under ville gjøre at det ikke ble riper i lakken. Jeg har brukt både kaldavfetting, Surfex i ulike blandeforhold og metallpartikkelfjerner, men det er ikke i nærheten av å bli glatt overflate av dette. Holdt fint første 6 månedene, men i starten av andre vintersesong var det håpløst.

I mitt enkle hode tyder jo det på at coatingen ikke gir god nok beskyttelse/frastøtelse av skitt, noe som i seg selv er et problem. Dersom man ikke har coating, men polerer jevnlig er det jo som du sier ikke noe problem med clay, men ettersom meningen med coatingen er å ikke polere jevnlig blir jo det hele litt vanskelig...

Nå får jeg jo ikke gjort noe på en stund, siden de har stengt lokalene for publikum, men de hevdet at de hydrofobiske egenskapene ville bli like god som ny ved å vaske med keramisk shampoo. I mine øyne blir jo dette kun som å ha på hurtigforsegler, det gir god effekt med en gang, men coatingen under gir jo ikke noe mer beskyttelse. Tar jeg feil?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik

En coating trenger ikke ha helt ville hydrofobiske. Toppcoaten ordner det. Derfor vil de fleste at du skal inn hvert år etter en hovedbehandling slik at du får på ny toppcoat. Men det så jo veldig dødt ut på bildet. ...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andreas Winter
2 timer siden, Snappermaker-1 skrev:

Argumentet var at skitten kun lå på coatingen, og at coatingen under ville gjøre at det ikke ble riper i lakken. Jeg har brukt både kaldavfetting, Surfex i ulike blandeforhold og metallpartikkelfjerner, men det er ikke i nærheten av å bli glatt overflate av dette. Holdt fint første 6 månedene, men i starten av andre vintersesong var det håpløst.

I mitt enkle hode tyder jo det på at coatingen ikke gir god nok beskyttelse/frastøtelse av skitt, noe som i seg selv er et problem. Dersom man ikke har coating, men polerer jevnlig er det jo som du sier ikke noe problem med clay, men ettersom meningen med coatingen er å ikke polere jevnlig blir jo det hele litt vanskelig...

Nå får jeg jo ikke gjort noe på en stund, siden de har stengt lokalene for publikum, men de hevdet at de hydrofobiske egenskapene ville bli like god som ny ved å vaske med keramisk shampoo. I mine øyne blir jo dette kun som å ha på hurtigforsegler, det gir god effekt med en gang, men coatingen under gir jo ikke noe mer beskyttelse. Tar jeg feil?

Coating beskytter ikke mot riper dessverre. Så du må fortsatt vaske like skånsomt. Den generelle vasken vil dog bli enklere og kjappere, ettersom coating bidrar til at skitt ikke setter seg så lett. (Forskjellig coating har nok likevel forskjellig grad av effekt. Jeg har aldri prøvd Drop-Off, og vet ikke hvor god denne er. Peronlig liker jeg Gtechniq sin Crystal Serum Light og har god erfaring med denne.) 

Selv om du har coating må du regne med å polere opp igjen innimellom (Kanskje hvert 2. år, alt ettersom). Det er dessverre ikke noe magisk med coating mtp riper. 

Keramisk shampo høres også litt gimmicky ut spør du meg. Slike produkter er mer en "top off" man bruker ofte. Effekten av de forsvinner fort. 

Her høres det rett og slett ut som du har fått dårlig råd. Og i tillegg vet jeg ikke personlig hvor mye jeg hadde stolt på kvaliteten av en behandling med "Drop Off". Men det er bare min mening, ikke basert på noe testing. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helt grei Sørlending
45 minutter siden, olav framvik skrev:

En coating trenger ikke ha helt ville hydrofobiske. Toppcoaten ordner det. Derfor vil de fleste at du skal inn hvert år etter en hovedbehandling slik at du får på ny toppcoat. Men det så jo veldig dødt ut på bildet. ...

Den var sist inne til "kontrollvask" i november/desember (var også inne en gang året før). 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik

Da skulle det ikke sett slik ut. Kjedelig at det blir slik når en har kjøpt dette i god tro på at en har fått det beste for bilen...

Den var sist inne til "kontrollvask" i november/desember (var også inne en gang året før). 
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...