Gå til innhold

Recommended Posts

Kenneth F
Skrevet

Her er en link nedenfor til test av såpe til skumkanon. Sikkert flere typer som kunne vært testet og gjort det bra. Testen ser grundig ut. 

Jeg kan anbefale nr 2 i testen og d er Autobrite sin Magifoam. Den er knallbra. Drøy i bruk. Kun ca 1 cm i min skumkanon holder i massevis. Selges av Bilnerden. 

Nr 1 i denne testen er Bilt Hamber Autofoam, som også selges av Bilnerden. Har bestilt denne i dag, så gjenstår det å se om den lever opp til testen...  Test utført av Forensic Detailing Channel

• Forhandlere
Concker
Skrevet

Mangler en del merker i denne testes synes jeg, har brukt en del auto foam før, den er billig og grei men synes flere andre gir bedre konsentrasjon, heng og effekt. ;) 

• Liker 1
Bjerknez
Skrevet (endret)

Videoen over viser det jeg mener om skumlegging. Skumlegging er nærmest en gimmick. En artig greie som har svært liten virkning. Høytrykkspyleren alene (hvis du ikke har en "Mikke Mus" høytrykkspyler på 100 bar som blåser mer luft enn vann) har jeg erfart fjerner mer skitt alene enn skum.

Selv har jeg den største høytrykkspyleren til Karcher som går  på 16 amp kurs og denne er på 160 bar og leverer 600 liter i timen. Jeg har ennå ikke testet (som han i videoen) en skum prewash som fjerner mer enn høytrykkspyleren alene. Da har jeg også testet med ren AutoFoam i kanonen.

Men spyler man ikke bilen først for å rense av den værste møkka, så vil det SE UT SOM skumleggingen har stor effekt for skitt synes godt i hvitt skum og det øyne ser bedrar en. Det er vertfall min erfaring og han i videoen er helt enig med meg. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 2

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Kenneth F
Skrevet
2 timer siden, Bjerknez skrev:

Du bør også se denne. Spesielt det han nevner fra 09:15 i videoen.

Mange gode tips her.  Har trua på skum som forvask. Spesielt hvis bilen er beskyttet med en sealer eller voks. Jeg har brukt Sonax Carbanuba spray voks når jeg tørker bilen etter håndvask. Anbefales. Ser at ved å bruke skumkanon på bilen, trenger jeg ikke håndvaske bilen så  ofte.  Bilen ser ofte strøken ut etter en runde med kanonen. 

Har også brukt Sonax Spray and Seal som grunnlag. Den er helt rå. Mellom 3-6 mnd varighet. Har dog ikke testet den på saltlaka vi får på vinteren.  Link til den her: 

Bjerknez
Skrevet

Trua skal jeg ikke ta fra deg, men prøv selv. Spyl av bilen skikkelig med en god høytrykkspyler først. Så skumlegger du den etterpå og ser hvor mye ytterligere skitt som løsner etter andre avspyling. Jeg tror du blir overasket.

Skrevet
1 time siden, Bjerknez skrev:

Trua skal jeg ikke ta fra deg, men prøv selv. Spyl av bilen skikkelig med en god høytrykkspyler først. Så skumlegger du den etterpå og ser hvor mye ytterligere skitt som løsner etter andre avspyling. Jeg tror du blir overasket.

Det er ganske stor forskjell på å skumlegge bilen med vanlig bøttesåpe og f.eks Autofoam som er skumversjonen av surfex.

• Liker 1
Bjerknez
Skrevet (endret)
3 minutter siden, trogha skrev:

Det er ganske stor forskjell på å skumlegge bilen med vanlig bøttesåpe og f.eks Autofoam som er skumversjonen av surfex.

Ja, det er jeg klar over. Jeg snakker om skumlegging med Bilt Hamber Auto Foam. Sufex HD også for den saks skyld. Virkningen er forsvinnende liten med skumkanon er min erfaring. Direkte påføring av Surfex med sprayflaske eller evt. lavtrykksprøyte er mer effektivt. Altså på tørr bil. 

Dette har jeg testet så mange ganger med så mange forskjellige produkter at jeg har gitt opp hele skumleggingen. Artig med skum, og det ser effektivt ut når det skitne skummet renner nedover siden på bilen. 

Bøttesåpe i skumkanon har jeg dog brukt flere ganger, men ikke som prewash. Jeg har brukt det i forbindelse med håndvask for ekstra gli til bøttevasken. Da ser jeg mer poenget, men å skumme som prewash ser jeg ikke hensikten med. Annet enn at det er gøy.

Men overbevis meg gjerne. Skum er gøy det, så hvis jeg blir motbevist, så er jeg nesten litt gla for det....faktisk :) 

Endret av Bjerknez

Skrevet

Jeg er heller ingen skumfan, men på "behandlet" bil synes jeg surfex og Autofoam fungerer likt, og mye bedre enn bøttesåpeskum.

Bjerknez
Skrevet
Akkurat nå, trogha skrev:

Jeg er heller ingen skumfan, men på "behandlet" bil synes jeg surfex og Autofoam fungerer likt, og mye bedre enn bøttesåpeskum.

Funker det for deg, så kjør på :) 

Skrevet (endret)
15 minutter siden, Bjerknez skrev:

Ja, det er jeg klar over. Jeg snakker om skumlegging med Bilt Hamber Auto Foam. Sufex HD også for den saks skyld. Virkningen er forsvinnende liten med skumkanon er min erfaring. Direkte påføring av Surfex med sprayflaske eller evt. lavtrykksprøyte er mer effektivt. Altså på tørr bil. 

Dette har jeg testet så mange ganger med så mange forskjellige produkter at jeg har gitt opp hele skumleggingen. Artig med skum, og det ser effektivt ut når det skitne skummet renner nedover siden på bilen. 

Om en står inne i en vaskehall og jeg bruker egen kjemi, så fungerer alkalisk avfetting i lavtrykksprøyte utmerket. Derimot når jeg vasker utendørs hjemme, så foretrekker jeg å skumlegge bilen. For det første så kan man bekymre seg mindre for at avfettingen tørker inn, og for det andre så er det mye raskere. Jeg har ren Koch Vbn i kanonen, men skruen helt åpen. Dette har jeg målt til å gi ca. 1% styrke, som jeg har testet at er mye mer effektivt enn bare avspyling med min svake K5 spyler. Når først spyleren er fremme, så er det veldig lettvindt å koble på kanonen og skumme ned bilen på sekunder, i stedet for å pumpe seg i hjel med lavtrykksprøyte og måtte blande avfetting omtrent hver gang. 

Endret av KennethR
  • Liker 1

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

J Lafton
Skrevet

Noe som også kan nevnes ved skummlegging er at den frakter vekk møkka lettere. 

Hva slags blandingsforhold bruker du når du mener den ikke har noen effekt 

Bjerknez
Skrevet
Akkurat nå, Lafton's Autospa skrev:

Noe som også kan nevnes ved skummlegging er at den frakter vekk møkka lettere. 

Hva slags blandingsforhold bruker du når du mener den ikke har noen effekt 

Min erfaring er at skumlegging vedrørende forvask ikke tar noe mer skitt enn det høytrykkspyleren klarer alene og etter avspyling. Derfor blir det ingen møkk og frakte. 

jeg har testet med BH Auto Foam og Surfex HD ren i kanonen uten effekt (etter avspyling med høytrykk).

Bjerknez
Skrevet

Siden man sjelden vet det nøyaktige blandingsforholdet som kommer ut av skumkanonen (joda, jeg vet dette kan regnes ut) så mener jeg det er mer effektivt og blande riktig mengde i en sprayflaske eller lavtrykksprøyte og spraye rett på tørr bil etter avspylingen. Min erfaring er at dette fungerer litt bedre enn skum.

Bjerknez
Skrevet (endret)
16 minutter siden, ALFRED skrev:

Fin test dette, men feil fremgangsmåte hvis man skal teste effekten av skummet. Dette beskrives også øverst hvor det står at ingen vinnere kåres og at man her legger vekt på skumtykkelse og hvor lenge den ligger etc. 

Det ser også ut til at skummet er påført på samme sted på samme bil og da klarer man ikke å få til godt nok resultat med tanke på å dokumentere hvor effektivt skummet er med tanke på og fjerne skitt. Dessuten er det også brukt høytrykkspyler, og siden høytrykkspyleren alene (uten skum) fjerner mesteparten av skitten, så får man ikek vite den faktiske effekten av produktet som brukes. 

For å teste hvor mye skitt skummet faktisk klarer og løse opp, så må man først spyle bilen skikkelig med høytrykk for å fjerne løs skitt. SÅ kan man påføre skum for så og spyle av på samme måte for å se om ytterligere skitt har forsvunnet. Bilde av tørt panel etter siste avspyling er også et must. Evt. video. 

Endret av Bjerknez

Skydancer
Skrevet
Fin test dette, men feil fremgangsmåte hvis man skal teste effekten av skummet. Dette beskrives også øverst hvor det står at ingen vinnere kåres og at man her legger vekt på skumtykkelse og hvor lenge den ligger etc. 

Det ser også ut til at skummet er påført på samme sted på samme bil og da klarer man ikke å få til godt nok resultat med tanke på å dokumentere hvor effektivt skummet er med tanke på og fjerne skitt. Dessuten er det også brukt høytrykkspyler, og siden høytrykkspyleren alene (uten skum) fjerner mesteparten av skitten, så får man ikek vite den faktiske effekten av produktet som brukes. 

For å teste hvor mye skitt skummet faktisk klarer og løse opp, så må man først spyle bilen skikkelig med høytrykk for å fjerne løs skitt. SÅ kan man påføre skum for så og spyle av på samme måte for å se om ytterligere skitt har forsvunnet. Bilde av tørt panel etter siste avspyling er også et must. Evt. video. 

Du bruker vann som forvask?

Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer

Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.
Skydancer Detail

Skydancer Detail på Facebook

Bjerknez
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Skydancer skrev:

Du bruker vann som forvask?

Nei... men for å måle hvor effektivt skummet faktisk er så spyler man først av så mye som mulig med høytrykk (uten skum) for så og se hvor mye skitt et lag med skum faktisk fjerner etterpå. 

Bare se den videoen jeg postet lenger opp fra 09:15. Han utdyper akkurat det jeg mener og som jeg også har erfart selv.

Endret av Bjerknez

Bjerknez
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Skydancer skrev:

Det aller beste er å skummlegge først, ikke etter å ha spylt med vann. Da fraktes skummet for fort av bilen og ikke minst blir den vannet ut, ikke rart du opplever skum som lite effektivt da.

Du forstår ikke hva jeg mener. Les det jeg skriver :) 

Eller enda bedre. Se videoen jeg postet lenger opp.

Endret av Bjerknez

Skydancer
Skrevet
Du forstår ikke hva jeg mener. Les det jeg skriver [emoji4] 
Eller enda bedre. Se videoen jeg postet lenger opp.

Sånn jeg ser det ligger litt av problemet med hva du sier i at du bruker øynene for å finne ut hvor effektivt skummet er, da forutsetter jeg at vi prater om avfetting som skummer!? Øynene dine er ikke ett godt nok verktøy til dette formålet. Hvorfor clayer vi bilen før polering... fordi den ser møkkete ut eller fordi du vet at lakken er forurenset og ikke ønsker det i poleringsputen? For å bruke ett annet eksempel, flyverustfjerner uten sporingsfarge selger normalt ikke så godt som de som blir rød/lilla i forbrukermarkedet som på proffmarkedet, pga det visuelle.

Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer

Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.
Skydancer Detail

Skydancer Detail på Facebook

Bjerknez
Skrevet

Jo mer skitt jeg ser er borte jo mindre er det igjen som kan skade lakken ved berøringsvask... 

igjen... se videoen og kommenter det han sier her. Så slipper jeg å gjenta meg selv :)

Skrevet

Så en video av dallas paint correction, han har kanskje et poeng? Fordi om ikke bilen visuelt blir ren etter forvask, så løser den til en viss grad opp, og gjør at lorten glir lettere av ved berøringsvask.

Skrevet (endret)

Jeg er litt overrasket over det Forensic sier 14:48 ut i den andre videoen (ikke selve samletesten, men den andre). Han sier at skummet skal skylles av, ikke spyle med ht. Jeg bruker ht spyler og «vasker» bilen nedenfra og opp når skummet skal spyles av, før jeg så skyller av hele bilen. Da får jeg brukt trykk på skummet og jeg trodde dette var mer skånsomt enn å gå løs på tørr bil med ht spyler. Tenkte skummet ville gi en slags smøring når jeg så spylte av. Er kanskje marginale forskjeller?

Sukk, og jeg som synes det er så gøy å skumlegge bilen🙄

Endret av jonia

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår