Jump to content
Sign in to follow this  
Bjerknez

Snow foaming ren placebo?

Recommended Posts

Bjerknez

Jeg har opplevd (opplever) det selv. Uansett hvilken forvask jeg bruker og styrken på denne så kan jeg nærmest ikke se at den har hatt noen virkning overhodet. Det ser rent ut der og da, men når bilen tørker etter avspyling så ser man forskjellene ganske kjapt. Eller ikke.... For det er nærmest ingen forskjell. Jeg snakker her om produkter som man skumlegger bilen med og ikke avfetting som legges på tørr bil. 

Etter en stund så fant jeg denne videoen: (Se fra 09:30 og utover)

Så det får meg til å undres litt hvorfor proffe bilpleiere velger å bruke en slik måte når tid er penger og sløsing av produkt er fyfy. Aner jeg en liten placebo effekt som har oppstått her, eller er det bare denne fyren i videoen over (og undertegnede) som er helt fullstendig på jordet her?

• Like 1
  • DCN Point 1

Madas

Proffe bilpleiere bruker skum med avfetting ikke snow foam som bare er ren såpe for morroskyld. 

• DCN Point 3

Roargutten

Her kommer det nok litt an på hva du bruker som middel til å lage skum, og også hvor skitten bilen/motorsykkelen er i utgangspunktet. Jeg ser da tydelig på en møkkete bil at skumme skifter farge og det som renner ned på bakken er helt brunt av skitt. Da vil jo det si at det er skitt som har løsnet og blitt løst opp av skummet.

Men det forutsetter jo at du bruker en skumsåpe som er beregnet for forvask og ikke en såpe som egentlig er ment for å ha i vaskebøtta di.

Jeg bruker også skummet som et hjelpemiddel i å forlenge liggetiden til produkter som f.eks prickbort slik at denne for gjort en god jobb med å løse opp asfalt og tjære, samme med felgrensen på felger.

Skummet som ligger på dekksidene blir også helt tydelig raskt brunt, så at det har noe for seg? Ja helt klart til mitt bruk hvertfall.

• DCN Point 3

Arild

Det er ikke skummet som løser opp dritt. Det er kjemien i skummet! 

Enkelte tror jo at bare det er skum på bilen så hjelper det. Kjerringa sin shampo hjelper dårlig på det. Må ha et skikkelig stoff i bunn som ligger under skummet og virker. 

Selv bruker jeg nerta og jeg er ikke kjip så bruker det jeg mener trengs. Av og til ren i kanona men oftest blandet 1:3. 

I tillegg så gir jeg gjerne en sprut oppi med litt ekstra såpe for å få henge effekten bedre. 

Kompisen min fikk en 5 liter med turtlesåpe av meg og trodde at han kunne bruke den i kanona med godt resultat, noe han såklart ikke fikk. Når han fikk prøve noe annet av meg så ble han satt ut av hvor bra det virket ift bare såpe i kanona.

• DCN Point 1

Bjerknez

Kan du teste dette Arild?

Effekt før og etter med Turtle såpe og din spesialmiks og resultatet etter med tørr bil? Altså uten berøring?

Det eneste som funker skikkelig for min del er avfetting fra spruteflaske på tørr bil i skyggen. Etter 5-10 minutter så blir det MYE bedre enn etter skumlegging. Man sparer tid og produkt. Jeg synes det med skumlegging er en meget oppskrytt greie når det kommer til rengjøring og hvor effektivt det er i forhold til tiden og produkt man bruker. 

Jada, skum er gøy og det ser effektivt ut når man ser skitten følge med ned, men den løse skitten forsvinner også med ren avspyling (høytrykk). Det er vertfall min erfaring. Når jeg fant videoen over på nettet så ble jeg litt satt ut første gangen. Dette er jo en fyr som har noenlunde snøring.... eller?

Bjerknez

Produktene jeg har testet i skumkanon de siste 7 årene er veldig mange. Alt fra Surfex HD, ren og utblandet til Nerta, Grime Reaper, vanlig såpe etc. En haug av såper. En viss effekt har det kanskje, men den er forsvinnende liten i forhold til tiden og mengde produkt man bruker. 

Noen sprut med Surfex HD på tørr bil er MYE mer effektivt. Det er vertfall min erfaring. Skum for meg er kun for gøy. Man ser skitten renne av og det gjør at inntrykket av virkningen øker. 

Edited by Bjerknez

Prinsen

Det er nok en del som tjener fett på amatører som meg, som kjører f.eks. Mr. Pink i skumkanonen. Kan godt hende bilene mine ikke rekker å bli skikkelig grisete (jeg har vel aldri hatt en så møkkete bil som de fleste kundebilene man kan se i S&S-delen av forumet), men jeg har aldri sett brunt skum renne av bilen etter skumlegging med Mr. Pink - som produsenten mener er bra i såpekanon. Jeg gjør det kun fordi jeg synes det er gøy.

Og det er vel også det man må være obs på. "Alle" sier den fungerer bra i skumkanon (les: det blir skikkelig tykt barberskum hvis du vil), men de sier lite/ingen ting om renseeffekten som er lik null. Som de sier i videoen, høyttrykkspyleren med rent vann fjerner mer smuss enn skummet til Mr. Pink. Jeg har inntrykk av at man må bruke sterke såper for at det skal ha noen rensende effekt. Men jeg vasker heller ofte slik at bilen slipper å ha behov for sterke såper, enn å måtte bruke sterke såper som sliter mer på beskyttelsen.

Synes for øvrig det er interessant at man stiller spørsmål rundt rutinene våre, for jeg tror det er mye som er basert på "sånn er det bare" og "jeg har lest det et sted på et forum og da jeg også gjøre det" i stedet for å ta hensyn til det man har av utstyr, rutiner og ikke minst utgangspunktet til bilen man skal jobbe på.

Edited by Prinsen
  • Like 1

shiznit

Jeg har testet dette på egne biler og avfetting med skum (Nerta AD, Autofoam etc) gir et like godt resultat som avfetting i lavtrykkskanne. Avspyling med rent vann er ikke i nærheten. Viktig å presisere at vi snakker om møkk av typen veifilm, pollen, insekter ol. 

Martin.

Mr pink er mer en såpe til å ha i bøtte.

Når det kommer til skumkannoner og blandingsforhold så gir min ut 1:15 på maks. Altså når kannonen er helt tom så har du spylt på 16L væske.

Nerta er veldig bra da den skummer godt og er meget effektiv.
Feks bilt hamber autofoam er mildere på krom og alu men denne er ikke like effektiv.

Etter å ha dratt over bilen med nerta så venta i 8min så spylt av så er bilen 70% rein.
Hvis man kun har litt støvete bil så blir den lett 90% rein uten å ta på den.

Om sommeren så tar jeg håndvask annenhver uke

Prinsen
1 minutt siden, Martin. skrev:

Mr pink er mer en såpe til å ha i bøtte.

Det var det som var poenget mitt :P

Den (og mange flere såper) selges som en såpe som er perfekt i skumkanon til forvask, men i realiteten har det så å si null effekt.

• DCN Point 1

Roargutten
8 minutter siden, shiznit skrev:

Jeg har testet dette på egne biler og avfetting med skum (Nerta AD, Autofoam etc) gir et like godt resultat som avfetting i lavtrykkskanne. Avspyling med rent vann er ikke i nærheten. Viktig å presisere at vi snakker om møkk av typen veifilm, pollen, insekter ol. 

Dette kan jeg nok si meg enig i, at måten man legger på middelet ikke har så mye å si, om man legger på la oss si f.eks Nerta med skumkanon eller om man legger den på med lavtrykksprøyte så lenge den får virketiden sin så gjør den nok helt klart oppgaven sin. Jeg har et inntrykk av at skummet gir meg lengre liggetid på kjøretøyet.

Sprøyter jeg på med lavtrykksprøyte på min bil som er coatet så henger det ikke overhodet, det bare renner av umiddelbart, skummet renner også relativt raskt av, men det gir meg et minutt eller to ekstra virketid.

Virkemidlene i produktet man har på er det som teller her, Mr. Pink, turtle wax såpe osv er såper som egner seg i vaskebøtta, såper for forvask er f.eks Surfex HD, Nerta, Keno4000 osv..

Blir som å ha på prickbort å forvente at bremsestøvet skal bli borte, man må bruke produkter som er beregnet for arbeidsoppgaven man ønsker å utføre.

shiznit
4 minutter siden, Prinsen skrev:

Det var det som var poenget mitt :P

Den (og mange flere såper) selges som en såpe som er perfekt i skumkanon til forvask, men i realiteten har det så å si null effekt.

Ikke glem at dette er produkter som er utviklet og markedsført for california og at CG er markedsføringseksperter. 

Skjelden en god ide å ta produsentens ord for god fisk.

Alle produkter fra CG, untatt bøttesåpene, har skuffet meg.

• Like 1
  • DCN Point 2

Funky
24 minutter siden, Prinsen skrev:

Synes for øvrig det er interessant at man stiller spørsmål rundt rutinene våre, for jeg tror det er mye som er basert på "sånn er det bare" og "jeg har lest det et sted på et forum og da jeg også gjøre det" i stedet for å ta hensyn til det man har av utstyr, rutiner og ikke minst utgangspunktet til bilen man skal jobbe på.

Helt enig, denne type diskusjoner burde det vært mer av. :)

Her kan det jo være vel så relevant som noen andre var inne på å droppe Surfex/avfetting og gå rett på med skumkanonen med skikkelig avfettingsskum - til vedlikeholdsvask går det sannsynligvis like god nytte. Selv er jeg relativt uerfaren og tester jeg litt forskjellige fremgangsmåter for å se hva som funker best for meg. Synes også skum er "gøy", men synes også det gir en effekt og hjelp til å dra med seg møkk ned på bakken (bruker Autoglaze Powerwash), tar lengre tid før avfettingen tørker, etc. 

On a sidenote - en annen vedtatt "sannhet" som jeg personlig ikke blir helt fortrolig med er 2 bøtte vaskemetoden - uansett hvor mye jeg vri, skrubber og rister svampen/votten synes jeg det sitter dritt igjen i den etter skyllebøtta som går over i såpebøtta. Kom over noen videoer på Youtube og prøver å teste ut hvordan det funker med 1 bøtte og flere mf-kluter som aldri går opp i vaskebøtta igjen før de har vært gjennom vaskemaskinen.

Prinsen
16 minutter siden, Funky skrev:

On a sidenote - en annen vedtatt "sannhet" som jeg personlig ikke blir helt fortrolig med er 2 bøtte vaskemetoden - uansett hvor mye jeg vri, skrubber og rister svampen/votten synes jeg det sitter dritt igjen i den etter skyllebøtta som går over i såpebøtta. Kom over noen videoer på Youtube og prøver å teste ut hvordan det funker med 1 bøtte og flere mf-kluter som aldri går opp i vaskebøtta igjen før de har vært gjennom vaskemaskinen.

Nå skal ikke jeg legge skjul på at jeg er amatør selv, men 2-bøtte vaskemetoden er en metode jeg har lagt fra meg. Av nesten samme grunn som deg.

Jeg har hvite pudler fra Swissvax og de er hvite gjennom hele vasken (jeg har en egen puddel som har blitt beige som kun brukes til hjulene). Jeg kjøpte to bøtter da jeg ble medlem her fordi det var en vedtatt sannhet, men når bilene mine er ripefrie* etter 4 år med vask med 1 bøtte, så ser jeg ikke behovet for å bruke begge bøttene mine. Jeg har aldri brukt de to bøttene samtidig, så det var bare bortkastede penger.

*ripefri er relativt: man kan sikkert finne en og annen mikroripe i lakken dersom man holder en lommelykt riktig vei. Men det er ingen som går forbi bilen min i skinnende sollys og finner frem lommelykten for å lete etter riper, så da er det fullstendig irrelevant for min del når det er snakk om bruksbiler. 

• DCN Point 1

Bjerknez

Man kan lett skumlegge seg selv med placebo her inne tror jeg. Enkelte ganger så tror jeg det er greit og tenke litt i gjennom hva man faktisk gjør og virkningen av det man foretar seg. Jeg har selv hatt kjelleren full av forskjellige produkter og jeg er sikker på at det er flere her inne som har langt mer enn dem trenger i kjelleren (i følge "vis bilpleie samlingen din"-tråden). Man blir fort revet med og det topper seg når man for første gang skal skumlegge bilen og opplever et nirvana av skum. Skikkelig artig, ja.

To bøttemetoden er nevnt. Jeg har aldri brukt to bøtter, men bruker så klart en bøtte med Grit Guard og en god vaskemitt. Det funker fjell. Her om dagen så vasket jeg bilen til søskenbarnet mitt i Molde (fordi jeg kjedet meg) og alt hun hadde til rådighet var en Turtle Svamp og en gammel Turtle Bilshapo. Forferdelige saker skal sies. Føltes ikke bra i det hele tatt, så det som blir sagt her inne skal det slettes ikke kimses av, men noen ganger kan det gå litt langt.

Nå dømmer ikke jeg noen her inne bare så det er sagt. Jeg har selv vert der med kjelleren full av forskjellige såper som alle gjør det samme. Artig å teste litt, men forhandlerene klorer seg fast til forumet her av en grunn. Dette er god butikk for dem!

Men som nevnt... noen ganger er det greit å ta på seg en litt mer edruelig hatt og reflektere litt, før man kjøper nok et fantastisk produkt :) 

Edited by Bjerknez
  • DCN Point 2

Funky

Jeg kjøpte inn noen av de blå mf tørkehåndkledene fra Biltema, legger de i såpevannet så de blir helt gjennomtrukket av vann, vrir de opp litt, bretter og drar forsiktig over 1 og 1 panel helt til jeg har brukt de på alle sider. Slenger det til side og tar et rent opp fra såpebøtta. Foreløpig ikke testet på en 100% ripefri bil, men føler meg langt sikrere på at jeg ikke får med noe møkk tilbake på bilen fra bøttene.

Men det var en avsporing fra denne tråden, sorry... :)

Martin.
Ikke glem at dette er produkter som er utviklet og markedsført for california og at CG er markedsføringseksperter. 

Skjelden en god ide å ta produsentens ord for god fisk.

Alle produkter fra CG, untatt bøttesåpene, har skuffet meg.

Den påførings padden demmes er veldig fin til flytende voks

Helt enig, denne type diskusjoner burde det vært mer av.

Her kan det jo være vel så relevant som noen andre var inne på å droppe Surfex/avfetting og gå rett på med skumkanonen med skikkelig avfettingsskum - til vedlikeholdsvask går det sannsynligvis like god nytte. Selv er jeg relativt uerfaren og tester jeg litt forskjellige fremgangsmåter for å se hva som funker best for meg. Synes også skum er "gøy", men synes også det gir en effekt og hjelp til å dra med seg møkk ned på bakken (bruker Autoglaze Powerwash), tar lengre tid før avfettingen tørker, etc. 

Ja enig med at 2 bøtter er oppskrytt på en måte... men ikke hvis man har CG cyclo! Denne fanger faktisk dritten på bunn, vanlig grit guard gjør ikke det.

Jeg gnir hansken min først i bøtte med vann så tar jeg den ut så rister den så tar jeg den i såpe bøtta. Det hjelper veldig å riste den!
  • DCN Point 1

Funky
1 minutt siden, Bjerknez skrev:

Men som nevnt... noen ganger er det greit å ta på seg en litt mer edruelig hatt og reflektere litt, før man kjøper nok et fantastisk produkt :) 

Enig i det, trenger ikke ha 3 stegs polering fra 8 produsenter og såpe fra 5 for å finne noe som funker ;) Jeg (prøver) å holde meg til 1 variant av hvert produkt inntil det er brukt opp og vurderer om jeg skal kjøpe det samme igjen eller prøve noe nytt. Og å sette spørsmålstegn ved fremgangsmåte og rutiner er bare bra - hvis man kan kutte ned på enten brukt tid eller antall/mengde produkt og få like godt resultat, er det bare godt nytt.

shiznit
2 minutter siden, Bjerknez skrev:

Man kan lett skumlegge seg selv med placebo her inne tror jeg. Enkelte ganger så tror jeg det er greit og tenke litt i gjennom hva man faktisk gjør og virkningen av det man foretar seg. Jeg har selv hatt kjelleren full av forskjellige produkter og jeg er sikker på at det er flere her inne som har langt mer enn dem trenger i kjelleren (i følge "vis bilpleie samlingen din"-tråden). Man blir fort revet med og det topper seg når man for første gang skal skumlegge bilen og opplever et nirvana av skum. Skikkelig artig, ja.

Så, når f.eks Bilt Hamber tilsetter en skum-agent i Surfex og lager Autofoam, så funker ikke dette lenger? Rengjøringseffekten forsvinner og resultatet er placebo? 

5 minutter siden, Bjerknez skrev:

men bruker så klart en bøtte med Grit Guard 

Hvorfor GG? Er det en vedtatt sannhet? Må man ha det? Eller har du gått i markedsføringsfella?

7 minutter siden, Bjerknez skrev:

noen ganger er det greit å ta på seg en litt mer edruelig hatt og reflektere litt

Enig. 

Bjerknez
9 minutter siden, shiznit skrev:

Så, når f.eks Bilt Hamber tilsetter en skum-agent i Surfex og lager Autofoam, så funker ikke dette lenger? Rengjøringseffekten forsvinner og resultatet er placebo? 

Hvorfor GG? Er det en vedtatt sannhet? Må man ha det? Eller har du gått i markedsføringsfella?

Enig. 

Kan ikke svare deg spesifikt på dette.

Et godt spørsmål. Kan være jeg har gått i markedsføringsfella (nok en gang). Men den er nå der uansett og jeg tror neppe den vil ha noen negativ effekt?

• Like 1