Gå til innhold
SoBrainDead

Bilferie musts

Recommended Posts

SoBrainDead    2
SoBrainDead

Hva er et must å ha med på turen for å rengjøre?

Tenker da på flekker innvendig, insekter og diverse dritt på ruten (denne er vel mest kritisk).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Capone    1 029
Capone

Jeg har alltid med meg:

-Surfex 1:30 på lavtrykkskanne da jeg ikke stoler på hva som kommer ut av kjemikalier fra selvvasken

-Alkalisk felgrens ferdig blandet på sprayflaske

-En god bøttesåpe

-Vaskebøtte(r) med vanntett lokk

-Vaskehanske(r)

-Felgbørste(r)

-Tørkehåndklær til bil og felger 

-Quick detailer med medfølgende fluffy kluter

-Plast- og gummifornyer og et par applikatorer

-Glassrens og glasskluter

-Mild APC på sprayflaske og et par interiørkluter

-Et par drittkluter til fugleskit og lignende

-Et par tomme bæreposer til "skittentøy" og våte tørkehåndklær så man får oppbevart det noenlunde greit til man har mulighet til å henge det til tørk 

Sikkert noe mer også, men der har man det mest nødvendige. Bagasjerommet er som regel fordelt 50/50 med ting til bil og ting til mennesker på ferietur, til dragens store frustrasjon :) 

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 070
Arild
15 minutter siden, Capone skrev:

Jeg har alltid med meg:

-Surfex 1:30 på lavtrykkskanne da jeg ikke stoler på hva som kommer ut av kjemikalier fra selvvasken

-Alkalisk felgrens ferdig blandet på sprayflaske

-En god bøttesåpe

-Vaskebøtte(r) med vanntett lokk

-Vaskehanske(r)

-Felgbørste(r)

-Tørkehåndklær til bil og felger 

-Quick detailer med medfølgende fluffy kluter

-Plast- og gummifornyer og et par applikatorer

-Glassrens og glasskluter

-Mild APC på sprayflaske og et par interiørkluter

-Et par drittkluter til fugleskit og lignende

-Et par tomme bæreposer til "skittentøy" og våte tørkehåndklær så man får oppbevart det noenlunde greit til man har mulighet til å henge det til tørk 

Sikkert noe mer også, men der har man det mest nødvendige. Bagasjerommet er som regel fordelt 50/50 med ting til bil og ting til mennesker på ferietur, til dragens store frustrasjon :) 

😂 du er ikke god.. 

har med mikrofiber jeg.. selvvask ftw eller børsteløs til nøds.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Capone    1 029
Capone
9 minutter siden, Arild skrev:

😂 du er ikke god.. 

har med mikrofiber jeg.. selvvask ftw eller børsteløs til nøds.

Nå syns jeg hotellferier landet rundt, syden osv bare er dyrt tull og koser meg mest på hytta som ligger på grensa mellom Oppland og Møre. Sitter heller i en liten glassfiberbåt med 6 hesters Suzuki 4-takt og dorger ørret på 6-7 hekto fremfor å svette ihjel og bli matforgiftet i syden :P  Der oppe er det faktisk hageslange på tunet og en ålreit selvvaskehall med port ca 1 mil unna.. Når man er der 2-3 uker i slengen er det godt å ha med seg litt remedier så man får vasket, dør av abstinenser hvis jeg legger det igjen hjemme :) 

2 minutter siden, ballemann skrev:

Capone, du trenger større bil 😂

Neida, pakker bare med så lite som mulig til meg selv så det blir mer plass til det andre :) Sånt som boxere, sokker og trøyer er det bare å vrenge etter ei uke så er det så godt som nytt, så klær har jeg ikke med meg mye av :D 

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 070
Arild

Syden med all inclusive på 5 stjerners ftw :wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Soulcam    190
Soulcam
Neida, pakker bare med så lite som mulig til meg selv så det blir mer plass til det andre  Sånt som boxere, sokker og trøyer er det bare å vrenge etter ei uke så er det så godt som nytt, så klær har jeg ikke med meg mye av  

tror husdragen hadde drept meg om jeg pakka med meg alt du har på listen din... men det nevnt så tror jeg at jeg hadde gjort det samme om jeg skulle på langtur med bilene mine. Før enset jeg det ikke en tanke. Men nå ser jeg alt som skjer med bilene om det ikke pleies etter tur..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 070
Arild

Hadde lett pakka med meg masse bilpleieutstyr om kjerringa ikke hadde blitt med men uansett hvor stor bil vi har så klarer hu av en eller annen merkverdig grunn alltid å pakke den full.. 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prinsen    98
Prinsen
1 time siden, SoBrainDead skrev:

Hva er et must å ha med på turen for å rengjøre?

Tenker da på flekker innvendig, insekter og diverse dritt på ruten (denne er vel mest kritisk).

Papir for å tørke hvis noen skulle grise noe i bilen og våtservietter hvis noen griser til hendene :P På bilferie er det enkle ofte det beste. Jeg snakker av et helt (ungt) liv med bilsommerferie til europeiske land som erfaring (senest forrige helg til Nederland).

Alt av insekter som fester seg til bilen er det liten vits i å gjøre noe med før du kommer hjem, for så fort du kjører ut på motorveien er vinduet like grisete igjen. Skal du være lenge borte kan du alltids stoppe innom en selvvask og skylle bilen fri for insekter så det ikke får ligge lenge på lakken, men regner det en dag vil de mange av de smæsha insektene forsvinne uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
S3T    11
S3T

Jeg har nettopp satt sammen et first-aid kit til bilen min som får plass i hanskerommet :) 

Scholl Ice til vindu, ONR til fjerning av f.eks fuglemøkk og CG Greenclen innvendig :) 

flaskene er 30ml, men det er bra forstøving på dysen, så den er gjerrig på produkt :) 

IMG_4951.JPG

IMG_4953.JPG

IMG_4961.JPG

Endret av S3T
  • DCN Poeng 10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Capone    1 029
Capone
3 minutter siden, Arild skrev:

Syden med all inclusive på 5 stjerners ftw :wub:

Hva sitter du egentlig igjen med når du kommer hjem annet enn skuldre som flasser og et par fake Gucci vesker til fruen? :P Neida, har null grunnlag å basere uttalelser om sydenferier på da jeg aldri har vært lenger sør enn Danmark og har flydd en gang, da til Island :) Jeg liker meg best i Norge på egen hytte. Dårlig med terror, forsinkelser, matforgiftning, stress, heteslag, store folkemengder, fyll osv. der! Bare "nirvanas bulder" :thumbs:

2 minutter siden, Soulcam skrev:

emoji23.pngemoji23.pngemoji23.png tror husdragen hadde drept meg om jeg pakka med meg alt du har på listen din... men det nevnt så tror jeg at jeg hadde gjort det samme om jeg skulle på langtur med bilene mine. Før enset jeg det ikke en tanke. Men nå ser jeg alt som skjer med bilene om det ikke pleies etter tur..

Da syns jeg du kan true med å legge igjen alt hun har av hygieneartikler samt beslaglegge kort og kontant så hun ikke får kjøpt nytt, så kan hun få kjenne hvordan det er :) 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 070
Arild
30 minutter siden, Capone skrev:

Hva sitter du egentlig igjen med når du kommer hjem annet enn skuldre som flasser og et par fake Gucci vesker til fruen? :P Neida, har null grunnlag å basere uttalelser om sydenferier på da jeg aldri har vært lenger sør enn Danmark og har flydd en gang, da til Island :) Jeg liker meg best i Norge på egen hytte. Dårlig med terror, forsinkelser, matforgiftning, stress, heteslag, store folkemengder, fyll osv. der! Bare "nirvanas bulder" :thumbs:

Skla jeg på bilferie med kids og kjerring så blir det kjøring, kjøring, kjøring og kjøring... 

Da skal de på legoland, fårup, bilka osvosv.. 

null slakkings på meg.. i fjor kjørte vi all inclusive... kidsa så jeg mer eller mindre bare på kvelden og jeg kunne drikke øl til frokost... 38 grader i skyggen.. massasje og spa behandling på meg og kjerringa hver dag i ei uke... you tell me? 

LETT!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 912
Christer

Hvis jeg husker på det tar jeg med en halvliter blandet ONR og 4-5 kluter for å fjerne de verste insektmassakrene, samt 1dl ublandet ONR på en flyflaske jeg har snagget fra kjemisettet til dragen (sminkekofferten, altså). Som regel glemmer jeg dem hjemme og lar det stå til. Fuglebajs blir fjernet på brutalt vis ved å dynke dem i vann og tørke av med våtservietter, og så fruster jeg over at jeg får masse jobb når jeg kommer hjem, men det går som regel greit siden jeg aldri får tid til å strigle egne biler uansett. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 623
Autoglaze / polishduden
Hvis jeg husker på det tar jeg med en halvliter blandet ONR og 4-5 kluter for å fjerne de verste insektmassakrene, samt 1dl ublandet ONR på en flyflaske jeg har snagget fra kjemisettet til dragen (sminkekofferten, altså). Som regel glemmer jeg dem hjemme og lar det stå til. Fuglebajs blir fjernet på brutalt vis ved å dynke dem i vann og tørke av med våtservietter, og så fruster jeg over at jeg får masse jobb når jeg kommer hjem, men det går som regel greit siden jeg aldri får tid til å strigle egne biler uansett.

Ta med en skikkelig QD eller egnet insektsfjerner. Spray på bajsen og la det trekke noen minutter. Hell over vann fra 1.5 liten med springvann for å skylle vekk. Spray på qd og tørk forsiktig.med mf på rester :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 912
Christer
33 minutter siden, polishduden skrev:

Ta med en skikkelig QD eller egnet insektsfjerner. Spray på bajsen og la det trekke noen minutter. Hell over vann fra 1.5 liten med springvann for å skylle vekk. Spray på qd og tørk forsiktig.med mf på rester :)

Jeg vet hvordan jeg skal gjøre det, men problemet er at hver gang vi skal et sted, så er vi kronisk forsinket fordi dragen ikke har et eneste gen i kroppen som engang toucher innom emnet tidsplanlegging, så da blir det til at vi glemmer både det ene og det andre hver gang. Og hvis jeg prøver å få med meg noe bilpleierelatert da, så dør jeg. Voldsomt.

• DCN Poeng 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SoBrainDead    2
SoBrainDead

Tusen takk for gode råd!

Blir fort noe ONR og QD da bilen er på behandling hos Gtech her i Trondheim så den blir jo godt behandlet og som sagt jeg vil beskytte den så godt som mulig. Vi skal være bort i ca 3 uker så å la bæsj og insekter ligge så lenge. Kanskje noe spray som legger på et hinne hadde fungert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingolf    181
Ingolf

Har hatt det i hylla et par år etter et tips jeg fant her, wolf Chemicals The Mask. Fikk endelig testet på tur oslo-danmark for noen uker siden, og det var gull! Ved ankomst var fronten full av fluer, og neste dag etter en kort tur på butikken i lett regn var alle fluer borte og evnt trafikkskit generelt var også borte. Lang fra noen erstatning for skikkelig vask, men helt konge når man ikke har tid å vaske underveis. Tok heller en skikkelig vask dagen etter hjemkomst

På lengre ferier har jeg bare med en halvliter QD for fuglebajs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 912
Christer

Jeg har også The Mask stående, men har aldri fått brukt den. Jeg har dog sett den i bruk, og det er et helt genialt produkt så lenge man ikke bor på Vestlandet, da produktet i påført form ikke er veldig motstandsdyktig mot vann (den skal spyles av bilen). Kanskje jeg skal gjøre alvor av å få kapslet inn fronten på bilen før vi drar... og kanskje før jeg kjører fra Oslo også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
asv    88
asv
6/13/2017 - 20.26, S3T skrev:

Jeg har nettopp satt sammen et first-aid kit til bilen min som får plass i hanskerommet :) 

Scholl Ice til vindu, ONR til fjerning av f.eks fuglemøkk og CG Greenclen innvendig :) 

flaskene er 30ml, men det er bra forstøving på dysen, så den er gjerrig på produkt :) 

Det der grenser til genialt, absolutt noe jeg skal replikere så snart jeg kjøper meg et kjøretøy med lakk verdt å ta vare på!

Dette burde jo dekke de fleste akutte behov, frem til man finner frem til et selvvaskeanlegg eller en hageslange, eller nærmeste DCN-medlem som er villig til å låne ut utstyr og vanntilførsel ved nødstilfelle :D

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Soulcam    190
Soulcam
Det der grenser til genialt, absolutt noe jeg skal replikere så snart jeg kjøper meg et kjøretøy med lakk verdt å ta vare på!
Dette burde jo dekke de fleste akutte behov, frem til man finner frem til et selvvaskeanlegg eller en hageslange, eller nærmeste DCN-medlem som er villig til å låne ut utstyr og vanntilførsel ved nødstilfelle

Jeg tror faktisk de fleste på DCN hadde hjulpet til om en fra dcn var i nød på reise :) jeg hadde ihvertfall hjulpet til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig