Jump to content
Sign in to follow this  
Bjerknez

Hvilken voks med filler?

Recommended Posts

Bjerknez

Jeg driver og setter sammen en enklest og billigst mulig kombinasjon med det absolutt mest nødvendige med tanke på MC vasken og så langt har jeg fått testet ut Scholl Boost for plastdetaljer og Scholl Neo for kjapp beskyttelse. Jeg vurderer også sterkt å kjøpe meg Rupes Nano settet slik at jeg også kan korrigere litt de områdene som blir ripete etc. Noe som ofte skjer på en motorsykkel. Spesielt områdene rundt og på tanken.

 

Da har jeg produkter for korrigeringen, plastdetaljer og generell beskyttelse. 

 

Siden man fort får litt riper etc. på en motorsykkel samt slike "matte" felter grunnet gnissing etc. så er jeg ute etter et "vidunderprodukt" som metter disse samt legger igjen en blank overflate. En voks med filler er vel det jeg skal frem til. 

 

Så hvilken voks med filler bør jeg satse på som gir best mulig effekt i mellom rubbingene?Kan gjerne være noe med lett slipeeffeket for håndbruk også. Men den må være enkel å legge. Det viktigste er at de matte feltene og eller de små ripene blir fyllt best mulig.

 

Spørsmål 2:

Hvor mye varme tåler Scholl Neo?

Kan jeg bruke denne på feks. eksospotta på sykkelen? Vet ikke hvor varm den blir i antall grader nåe man kjører, men jeg vil jo ikke at produktet skal sette merker og "brenne" seg fast eller noe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pec

Autoglym super resin polish er fin for hånd. Inneholder noe slipemidler og beskyttelse.

Carpro DLUX er fin på eksos osv. Tåler 700 grader

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjerknez

Regner med det er startkokepunkt som gjelder?

100 grader står det.Ikke akkurat noe man bruker på varme områder da for å si det sånn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Johans

Du vil ikke begi deg ut på coating da? Det vil nok gi deg bedre beskyttelse mot gnissing osv så slipper du å korrigere så ofte(spare lakktykkelsen) eventuelt tynn folie på dem verste plassene? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjerknez
Akkurat nå, Johans skrev:

Du vil ikke begi deg ut på coating da? Det vil nok gi deg bedre beskyttelse mot gnissing osv så slipper du å korrigere så ofte(spare lakktykkelsen) eventuelt tynn folie på dem verste plassene? 

Forklar meg gjerne litt om Coating og hva dette betyr. Eller betyr det det samme som forsegling/sealer?

 

Jeg har jo Scholl Neo, men det er kanskje ikke Coating?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Johans

coating vil binde seg mer kjemisk til lakken og skape en sterkere overflate og beskytte lakken i høyere grad. Det krever litt mer erfaring og grundighet men gir ett sterkere resultat. Se feks MC S&S til grindvik her inne og søk litt rundt ang bruk av coating.  

 

Har selger dem sample size av coating, 10ml som jeg antar vil være nok for å coate lakkerte flater på sykkelen din. Har ikke sett dette i norge.  

http://www.cleanyourcar.co.uk/sample-sizes/carpro-cquartz-uk-edition-10ml-sample/prod_1258.html 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjerknez

Litt for avansert for meg dette. Jeg har slike tank pads der hvor slitasjen er størst.

 

Men det jeg derimot lurer på er om man kan feks. booste CG Wet Butter Wax med Scholl Neo mellom slagene?

Altså at man gjør skikkelig grunnarbeid med rubbing, topper med Wet Butter Wax og holder ved like gjennom sommeren med Scholl Neo.

 

Funker det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Johans
Litt for avansert for meg dette. Jeg har slike tank pads der hvor slitasjen er størst.
 
Men det jeg derimot lurer på er om man kan feks. booste CG Wet Butter Wax med Scholl Neo mellom slagene?
Altså at man gjør skikkelig grunnarbeid med rubbing, topper med Wet Butter Wax og holder ved like gjennom sommeren med Scholl Neo.
 
Funker det?


Butter wet wax er kjent for dårlig holdbarhet, så vil se for meg neo egentlig bare løser opp voksen. Men veldig fort gjort å legge ny voks, det kan man gjøre etter en skikkelig vask. så kan du heller bruke neo di gangene det ikke passer seg å legge ett nytt lag når butter wet vaxen er borte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjerknez

Ok, da satser jeg kanskje på og heller droppe Butter Wet Wax og helfer kun bruke Neo etter rubbing/poleringen og som booster mellom vaskene. Jeg har jo tenkt til å faktisk kjøre sykkel også, og ikke bare vaske den, så det er greit at ting gjøres litt lettvint på best mulig måte. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bukken74
3 timer siden, Bjerknez skrev:

Regner med det er startkokepunkt som gjelder?

100 grader står det.Ikke akkurat noe man bruker på varme områder da for å si det sånn. 

Den temperaturen tror jeg mer er for produktet i den form den har i flasken.

Når produktet er lagt på lakk etc tror jeg det er detaljene under antennelighet som blir mer riktig.

Men her er det nok andre med mer kunnskaper en meg på forumet :-)

Edited by Bukken74

Share this post


Link to post
Share on other sites
Capone

Wax is dead.. Coating er ikke så vanskelig som alle skal ha det til, cluet er å stå et sted hvor det ikke er for varmt og å buffe restene raskt. Dette legger man jo da på en overflate som man har sørget for at er korrigert så bra som overhodet mulig og som man har tatt en wipedown på slik at alle oljer osv fra polish er fjernet slik at coatingen får heftet rett til lakken. Legger du eksempelvis Max Protect tror jeg ikke du trenger å tenke på noen flere behandlinger på flere år fremover da dette er permanente coatinger, bare en skikkelig vask hver vår og høst som avsluttes med Silk Coat for å opprettholde vannskrekken er nødvendig utover vanlig vedlikeholdsvask. Det er betydelig forskjell på kjemi- og ripebestandighet på coating kontra voks som gjør det til det beste alternativet på sykler ettersom disse får gjennomgå på utsatte steder (tank osv). Ta en prat med @polishduden så hjelper han deg garantert :) 

 

Butter Wet Wax fra CG har forferdelig dårlig holdbarhet. Jeg har såvidt prøvd produktet og etter 2 vask var lakken helt død. Det virker som dette først og fremst er en voks man kan legge før treff og lignende for å gi den ekstra lille våtheten og dybden, noe den forsåvidt gir. Men som en LSP i seg selv fungerer den dårlig med mindre man liker å gnikke og gnu voks hver uke.

 

Coating kan legges på både ulakkert og lakkert plastikk. På ulakkert plastikk vil plasten få tilbake fargen og det holder seg slik lenge :) 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
todleif

Eg kjøpte meg ny (2011 mod) mc iår. 

Den er selfølgeligt svart, so ein ser jo alt på den ;-) 

Eg skal nok teste coating på tank og bakparten iallefall. Greit med bittelitt beskyttelse mot nye riper. 

Kan fort bli ei ny poleringsmaskin og. Flex roterende med 75mm bakplate blir nok litt for stort. 

Som coating har eg lyst til å teste PolishAngel Viking Coat. Men har ikke bestilt enno! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjerknez

Da ble det Rupes Nano maskin i dag, samt en flaske med butter wet wax for å teste. Han i butikken var overbevist om at Scholl Nano kunne brukes over Butter wet wax. Så da prøver jeg det :) 

 

Coating legger jeg på hyllen foreløpig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjukk Lesbe

Cg butter wet wax egner seg best som toppvoks, da den gir en fin wet look og ikke inneholder noen løsemidler, men har dårlig holdbarhet.

Jeg bruker den over Fusso, og føler den gir ekstra dybde og glans.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjerknez

Jeg vasker uansett sykkelen ganske ofte, og områdene som skal vokses og behandles er svært små, så jeg tror jeg har funnet en god combo så langt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

All voks har filler og "filler-egenskaper".

 

Det finnes sånn sett ikke voks uten filler. Voksen fyller porene, og de minste ripene i lakken. Det er det som gir mer glans i en overflate som ikke er helt blank og feilfri. 

 

Voks på en nypolert plettfri lakk, kan faktisk redusere glansen.

 

 

Ellers gjør du helt rett i å vaske ofte, Bjerknez. Ved å holde det rent, unngår man friksjon fra møkk og unødig slitasje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjerknez
3 timer siden, ØHN skrev:

All voks har filler og "filler-egenskaper".

 

Det finnes sånn sett ikke voks uten filler. Voksen fyller porene, og de minste ripene i lakken. Det er det som gir mer glans i en overflate som ikke er helt blank og feilfri. 

 

Voks på en nypolert plettfri lakk, kan faktisk redusere glansen.

 

 

Ellers gjør du helt rett i å vaske ofte, Bjerknez. Ved å holde det rent, unngår man friksjon fra møkk og unødig slitasje.

DET... var en ny vinkling som hørtes ganske troverdig ut. :)

 

Men jeg sniker inn et spørsmål til helt på tampen:

Jeg prøvde så vidt Rupes Nano i sted som roterende og den minste blå puten med Blå polering. Det funket som bare det! Helt kanon!

Men jeg syntes den blå puta fra Rupes ble fort myk. Den er ganske hard med en gang men etter 2-3 minutter så ble den mye slappere i fisken. Er den fortsatt like effektiv eller må man bytte disse veldig ofte?

 

Det blir i tillfelle meget dyrt for dem koster jaggu meg 59,- kr. stykket... hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN
1 time siden, Bjerknez skrev:

Jeg prøvde så vidt Rupes Nano i sted som roterende og den minste blå puten med Blå polering. Det funket som bare det! Helt kanon!

Men jeg syntes den blå puta fra Rupes ble fort myk. Den er ganske hard med en gang men etter 2-3 minutter så ble den mye slappere i fisken. Er den fortsatt like effektiv eller må man bytte disse veldig ofte?

Puten mister noe korrigeringsevne når den blir myk og varm, men det er først og fremst et tema med DA-maskin. Så lenge puten brukes med roterende, reduseres ikke korrigeringsevnen så mye. Det er viktigere da å bytte pute fordi den etter hvert blir mettet av polish, og det kan gi dårlig finish.

 

Hvis man derimot bruker puten som dual action (DA-maskin), gir stiv pute mer effektiv korrigering enn myk pute. Det er fordi myk pute flekser og er føyelig. Da omsettes mindre sideveis bevegelse fra maskinen via puten og ned på lakkoverflaten. Bevegelsesenergien dempes altså mer i myke puter, før den når lakken. Trapes-kuttede foampads motvirker det fenomenet, og omsetter sideveis bevegelse lenger enn puter med rette kanter. 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...