Jump to content
Sign in to follow this  
Christer

S&S Volvo V70 T4 2016

Recommended Posts

Christer

autowerx-logo-svart.png

Show & Shine
Volvo V70 T4 2016
26-27. mai 2017

ss23-volvov70.jpg

En kamerat kjøpte nylig ny bil da den gamle fikk vondt i livsviljen. Bilen har etter hva jeg har forstått gått ca 19000km som leiebil og har da altså blitt solgt nå. Han hentet bilen onsdag ettermiddag og kom utover til meg med den på kvelden for en kjapp shinings og interiørrens. Som vanlig gikk ikke ting etter planen, men mer om det senere.

Da han kom var bilen nettopp klargjort hos utleieselskapet, og den var bare lett til moderat skitten. Det var derfor relativt lett å danne seg et inntrykk av omfanget av jobben. Det var holos, swirls, RDS og rennemerker både her og der, men det mest fremtredende var at nesten hele panseret, begge forskjermene, begge dørene på passasjersiden og knekkene ved overgangen til baklyktene ikke bare hadde polishrester, det var polish spredd utover, klart for polering! Tut og kjør!

I tillegg var det rikelig med polish på ulakkert plast etter uvøren maskinføring fra klargjørerne. Så langt den verste klargjøringsjobben jeg har sett.

Vi hadde tidligere avtalt pris siden jeg er idiot og enda ikke har lært at jeg ikke skal gi pris uten å ha sett bilen, så her var det mer vei enn tid og jeg så ikke utsikter til å sitte igjen med mye til salt i såret når alt var sagt og gjort.

Bilen ble rygget inn for kvelden og på himmelspretten spratt jeg i gang med vask.

Produktliste:

Vask og tørk:
Autoglaze Ultra
Surfex HD 1:10
Bilt-Hamber Korrosol
Tenzi PRIX felgrens
Bilt-Hamber auto-foam/Espuma Activo skumblanding
Insta Finish Maxi Suds
Dau Sau til håndvask
Bilnerden tørkehåndkle til håndtørk
Trykkluft på kompressor til lufttørk

Polering polerang:
Flex XC 3401 VRG
3D mørk lilla cuttingpads
Scholl Concepts svart/hvit spiderpads
HD Cut+
3D AAT Rubbing Compound
Scholl S2 Black Signature Series
En haug mikrofiberkluter
Silikonfjerner til wipedown

LSP:
PolishAngel Master Sealant

I god bergensk stil var det lett duskregn, så jeg benyttet anledningen til å teste Autoglaze Ultra, som er en petrokjemisk avfetting/kaldavfetting. Fordelen denne har over Prickbort er at den skal legges på våt bil for maksimal effekt, så da var jo været midt i blinken. Denne ble lagt med lavtrykkskanne siden jeg er lei av å pumpe på meg senebetennelse, og produktet fikk ligge ca 10 minutter.

Ultra ble toppet med Surfex HD i ca 1:10-blanding (tror jeg, det er lenge siden det ble blandet), og mens den gjorde sakene sine dusjet jeg felgene med Tenzi PRIX. Etter å ha dusjet alle felgene kjørte jeg på med litt skum sånn for å ha gjort det, men totalt sett fant ingen av kjemikaliene noe særlig å jobbe med. Felgene ble børstet kjapt med EZ-Detail minibørste uten den helt store effekten (de var rene i utgangspunktet), og så ble det spylt.

Bakfangeren var relativt nylakkert noen dager/en liten uke i forveien, så jeg la merke til at skummet oppførte seg litt merkelig her. Det klistret seg fast i små flak med veldigveldig små bobler og var litt gjenstridig å få spylt vekk, så jeg kom frem til at det ikke kom til å bli noen polering av den denne gangen.

Deretter tok jeg en runde Korrosol for ordens skyld, men heller ikke denne fant noe som helst å jobbe med. Mens Korrosol lå og slappet av på lakken uten å ha noe konkret å gjøre på, blandet jeg vaskevann og satt i gang med håndvask uten å spyle av først! Living on the edge!

Det gikk alldeles strøkent og sånt, så etter vask ble det spylings og inn i garasjen for tørk. Vannet tviholdt seg på lakken og ville egentlig ikke av, men etter to tørkehåndkler og en times tid med Air Boy (som luftmunnstykket heter) var det tomt for vann i alle krinkler, kroker og sprekker.

Da var det bare å hive seg på maskering og inspeksjon. Det er ganske mye som skal maskeres på en Volvo; det er vel en av de kjente svakhetene med disse bilene - utstrakt bruk av ulakkert plast. Inspeksjonsbildene gikk unna, og maskeringen likeså.

Siden dette hadde vært leiebil, og det er viden kjent at "verdens raskeste bil er en leiebil", så tenkte jeg å måle litt lakktykkelse for å se hvor mye av bilen som var omlakkert. Jeg kjente allerede til bakfangeren, og syntes jeg så antydninger til forskjell i tettheten og vinklingen på metallicen på enkelte paneler, så PD8'en kom ut fra gjemmestedet sitt.

I korte trekk var panser, tak, venstre forskjerm, venstra bakdør og bakskjerm, høyre bakdør og bakskjerm originallakk på. Førerdør, og forskjerm og fordør på passasjersiden var omlakkerte. Bakluken på V70 er (og har lenge vært) i glassfiber, så den var ikke mulig å måle, men ut fra mengden riper sammenlignet med taket og bakskjermene, samt at metallicen så lik ut som tilstøtende paneler, gikk jeg ut fra at den hadde original lakk.

Takvingen var fabrikkny og lakkert på fabrikken, og var 98% ripefri; den hadde bare noen små merker etter monteringen.

Jeg må bare beklage på forhånd, de fleste av bildene er inspeksjonsbilder, men som sagt hadde jeg akutt dårlig tid. Som vanlig.

Panser med ferdig spredd polish:

IMG_2192.jpg

IMG_2193.jpg

Polishrester rundt lyktespylere:

IMG_2195.jpg

Polishrester i sprekker på fanger:

IMG_2196.jpg

Polishmerker på ulakkert plast:

IMG_2198.jpg

IMG_2199.jpg

IMG_2200.jpg

Polishrester langs gummilist:

IMG_2201.jpg

Polishrester på C-stolpe/pianolakk/gummi:

IMG_2202.jpg

Polishrester på bakskjerm:

IMG_2203.jpg

Andre bakskjermen også! Viktig med symmetri!

IMG_2204.jpg

...og på bakdør passasjerside:

IMG_2208.jpg

Du hildring.

IMG_2209.jpg

Polishrester på pyntelist under vindu, fordør passasjerside:

IMG_2210.jpg

IMG_2211.jpg

IMG_2212.jpg

Stygg ripe på takrai, passasjerside:

IMG_2213.jpg

Fågelbajsmerker og andre merker:

IMG_2214.jpg

Skrapemerke frontfanger, passasjerside:

IMG_2217.jpg

Sannsynligvis steinsprut, samme som over:

IMG_2218.jpg

Mye god polish som har gått til spille her, gitt:

IMG_2219.jpg

Hvitt merke på bakluke, skjult av skiltholder:

IMG_2223.jpg

Litt ute av fokus, men swirlorama på D-stolpe førerside:

IMG_2224.jpg

Ymse vannmerker, swirls og RDS på taket, selv om bildet kun viser vannmerkene:

IMG_2225.jpg

Swirls på bakdør førerside:

IMG_2226.jpg

Polishrester i sprekker:

IMG_2227.jpg

Mangler litt lakk på bakdør førerside:

IMG_2228.jpg

POLISH-O-RAMA på panser. Dette er ETTER vask...

IMG_2231.jpg

IMG_2232.jpg

IMG_2234.jpg

Rikelig med rester rundt spylerdyser også:

IMG_2236.jpg

Og på speilfoten:

IMG_2237.jpg

...og på speilet:

IMG_2238.jpg

Swirls dølux på bakskjerm og polishrester rundt tanklokk:

IMG_2240.jpg

Så var det på tide å teste litt komboer. Jeg startet med HD Cut+ på mørk lilla 3D-pad. Det funket som en kule med en gang, så da kjørte vi videre med det. Lakken var finfin og ikke for hard, ca medium-hard, ikke varmesensitiv og ikke sticky, så jeg tenkte at dette bør jo gå an å ro i land på en dag-halvannen...

Etter en runde eller to med HD Cut+ ble det helt greit blankt:

IMG_2245.jpg

IMG_2246.jpg

...så kom jeg til den omlakkerte forskjermen på passasjersiden. Her var det andre boller - knallhard lakk som nektet å la seg korrigere før jeg landet på Scholl S2 Black og svart/hvit spiderpad. Da skjedde det ting relativt kjapt, og plutselig var skjermen blank. Skjønt, /så/ plutselig var det ikke, det tok over en time å få den bra.

Det var samme story med frontfangeren (til en forandring bestemte jeg meg for å ta fangeren før jeg gikk for de enkle, store flatene). Knallhard lakk her også, så spiderpadene fikk kjørt seg, men det ble bra til slutt. Jeg innså med ett at klokken var mye og det nærmet seg middagstid, så jeg kjørte hjem, spiste, kjørte tilbake, jobbet halvannen time til og kjørte hjem igjen, og var da ferdig med panser, høyre forskjerm, 40% av frontfangeren og halve taket (jeg vet ikke selv hvordan jeg rotet meg fra fanger til taket), og hadde egentlig altfor mye bil igjen å polere i forhold til tilgjengelig tid.

Sideskjørtene var også i plast med samme jævellakken på, så kombinert med kronglete arbeidsstilling og masse kanter og knekker jeg måtte være forsiktig på, så tok det mer enn nok tid å bli ferdig med dem...

Toppen av bakluken:

IMG_2254.jpg

50/50:

IMG_2255.jpg

Dagen etter var det logistisk krise i heimen siden vi var tomme for mat, så mens dragen var på handletur stakk jeg til Würth for å plukke opp en SEG10 rensemaskin. RG2000-maskinen min kreperte jo mens jeg holdt på med Range Roveren, og det viste seg å være pumpen som var røket, så ny pumpe ble bestilt men kom ikke frem tidsnok. Jeg kom dog frem til at jeg trenger en proffmaskin hvis jeg skal holde på med dette her på seriøs basis, så en SEG10 ble bestilt og hentet. Siden jeg skulle rense gulvteppet i bilen passet det jo greit å få kjørt den inn.

Klokken 15 var jeg på plass i garasjen igjen og kjente allerede på at jeg egentlig ikke var veldig opplagt eller motivert til dette her, men hadde jo ikke noe annet valg enn å bite tennene sammen og gønne på.

Jeg gjorde ferdig taket, rammene over vinduene og jobbet meg fremover på førersiden. Det ble ikke så mange bilder underveis siden jeg begynte å bli seriøst stresset på tid, men en 50/50 av baklykten ble det tid til:

IMG_2256.jpg

Det var etterhvert på tide med noe mat...

Christers Pizza og Polering!

IMG_2257.jpg

Deretter passasjersiden og bakluken, og toppet verket med PolishAngel Master Sealant. Denne fikk ligge ca 30 minutter på passasjersiden og ca 20 på førersiden før buffing. Om det har noe å si tviler jeg på, da instruksjonene sier den skal ligge ca 15 minutter, men uansett var klokken 04:30 om morgenen og jeg var fullstendig utslitt. Vel hjemme viste klokken 04:52...

IMG_2262.jpg

Dagen etter var det levering, og til alt hell var det strålende sol og muligheter for fine ferdigbilder.

IMG_2265.jpg

IMG_2266.jpg

IMG_2267.jpg

IMG_2268.jpg

IMG_2269.jpg

IMG_2270.jpg

IMG_2271.jpg

IMG_2272.jpg

IMG_2273.jpg

IMG_2275.jpg

Bakfangeren skal tas om ca en måned når den har gasset fra seg, og siden det ikke ble tid til tepperens blir det tatt samtidig.

Tidsbruk:
Ca 22 timer (9 timer torsdag, ca 13 timer fredag/natt til lørdag).

Bilder tillates ikke brukt uten samtykke.

• DCN Point 25

Johans

Kjempejobb Christer, her rodde du virkelig i land fra den ufattelige klargjøringen som hadde blitt gjort. Helt utrolig noen kan levere fra seg noe slikt, godt det finnes kompetente personer som deg sånn at bilen og den nye eieren får det den fortjener. Fin lakk dette og flotte bilder!

hgnubel

Ikke for å angi han kameraten din eller noe, men det så verre ut enn jeg trodde..

Bilen har gått 19.000 på langtidsleie, administrert av et utleiefirma jeg egentlig kan la være å henge ut siden det må ha vært noen der som "klargjorde" den. Den ble kjøpt gjennom merkeforhandler som også syntes det så ille ut men på min oppfordring ikke gjorde noe videre klargjøring. Jeg var rett og slett redd for at det ville være samme person som tok det på vegne av dem og da ville resultatet antagelig vært enda mer å rydde opp i.

Dette er 2.0 T4 som bare kom i 2016, Dynamic edition i Magic Blue metallic.

Det kommer en liten worklog på denne

• DCN Point 2

Freakshow

griselekker jobb! god damn her rydda du bra opp i! :D