Jump to content
Sign in to follow this  
Øystein

Dokumentar - bilvaskbransjen

Recommended Posts

Øystein

Brennpunkt kjører i kveld dokumentar rundt bilvask-bransjen.

Episodebeskrivelse
De sier de vasket biler for 17 kroner timen og ble truet på livet av sjefene. Alle vil ha en ren bil til en billigst mulig penge, men hva foregår egentlig i vaskehallene?

Selve programmet (tilgjengelig fra kl 15) https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000917/11-05-2017

Artikkel: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/_-vi-ble-glemt-av-arbeidstilsynet-1.13508562

• DCN Point 1

SimnS

Er ikke helt sikkert Handz On er enige i at all PR er god PR.

Sanden

Jeg ble sittende og se hele episoden gitt, og nå klarer jeg ikke og la være og kommenter. Det er dessverre slikt at det er altfor lett og omgås systemene i dag(det var nok værre før også) men jeg har sett utrolig mye rart i min tid som arbeidstaker. Spesielt med mannlige sjefer og kvinnelige ansatt. Er helt utrolig at det egentlig ikke skjer flere drap i norge. Jeg hadde ikke vært i tvil hva jeg hadde gjort i enkelte tilfeller. Men det er ikke overraskende at Politiet og arbeidstilsynet har en slik laber interesse for og bedre arbeidsforholdene på arbeidsplassene. Arbeidsgiver sitter i en meget fin posisjon når det gjelder ansettelser da det er flere arbeidstakere der ute, men veldig få arbeidsgivere. Slik at det er alltid vil være folk som er villig til og jobb for luse lønn og dårlige forhold. En som faktisk har lyst til og jobbe ærlig og redelig vil drukne i skatt/avgifter/sikkerhets utstyr. Men det er jo prisen av og være ærlig og redelig. Jeg hadde ikke klart og sove godt om natt vis jeg hadde oppført meg på samme måte, Det handler mer om at man må være et team/Familie for og kunne ha det bra på jobb. Jeg har selv sett hvor sløvt arbeidstilsynet kan slippe saker. Bare de får et godt tilbud på noe så har de avsett saken. Jeg føler ikke noe sterkt behov for og beskytte disse som kommer til norge for og jobbe. De har ambisjoner om og komme hit for og bli milionærer i sitt eget land og legger ikke igjen en eneste kr. Altså de handler ikke her med handler i hjemlandet sitt. Så penge blir ikke brukt slik at vi får inntektene her. Som igjen hadde styrket handelstanden her i norge. (altså skal ikke dra alle under en kam, finnes noen som bosetter seg her og styrker også) men andel som bare er her for og jobbe og sende pengene ned til hjemlandet er stor(har jobbet med veldig mange) Disse ble da leid inn av et firma som leide ut polsk litauen arbeidskraft. Jeg under ikke min værste fiende slike arbeids forhold. Og jeg ser problemet for dem som kommer som ikke er kjente med hva som møter dem. Vi som er vokst opp her vet jo hva det innbærer hvis man får problemer. Vi bytter jobb. og veldig få roter seg inn på slikt firma. Men jeg kan ikke fatte og forstå at det ikke bedre oppfølging fra arbeidstilsynet når dem har kartlagt at det er avik på arbeidsplasser. 

Det er bra dette blir belyst og kommer frem i fra mørket. for dette er nok et omfattende problem i mange bransjer, dette er jo også slikt som gjør at noen som prøver og gjøre dette på ærlig og redlig måte ikke må gå konkurs, da de ikke har mulighet til konkurrere på prisen som mange av disse bransjene sliter med. For folk er mindre opptatt av at det er ærlig eire og ansatte enn av prisen de må betale. ulempen som jeg ser nå er at de som har holdt på med slike ting, gjerne ikke står som daglig leder eller eier av firmaet lengre det er heller ansatt og bruker noen andre sitt navn som de kan sværte for noen kr. Utrolig at dette ikke fanges opp på noen måte. Holder på i 2-3 år og kjører firmaet konkurs og starter opp igjen med ny driver og navn og håver inne penger på dette. 

Det er noen år siden jeg var vitne til en eier av en bedrift som ikke var så snill med sine arbeidere, og meldt i fra til arbeidstilsynet som. Der fikk jeg beskjed om vis jeg ikke oppga navnet mitt så ville de ikke gjøre noe med saken. (Absurd spør du meg) da jeg hadde bekjent skap til denne personen og av frykt for replisalier så hadde jeg ikke veldig lyst til og melde dette. Men for min egen samvittighet gjorde jeg dette. Men ble jo et styr ut av milde. Alt i dagens samfunn handler om penger og atter penger, kvantitet fremfor kvalitet. De som blir store blir større, og kjøper arbeids kraft uten i fra for det er mindre hazzel og billigere. Og dette lærer de ved og kikke på exel og ikke ved og se hvordan de som jobber på gulvet har det. Arbeids erfaring spiller liten rolle når det kommer til master og bachelorgrad. og det er som regel disse som legger slag planen til storefirmaer. Det koster og produsere kvalitet, men dette blir fort nedprioriter når man har et solid merke, og kan plutselig produsere volum frem for kvalitet og veldig få konkurrenter da de har kjøpt opp de fleste eller produserer under flere navn. vi kan vel kalle en spade for en spade? 

Edited by Sanden
  • DCN Point 6

nagel

Vi har alle et ansvar for å sikre at de vi kjenner forstår at vasking av bil ikke er gratis, og at dette grenser til slaveri.

k_sandnes

Jeg syns virkelig synd på disse to karene. De har blitt behandlet som lort og har måtte slave rundt for luse lønn.
Dette er nok noe som skjer på mange arbeidsplasser og ikke bare innen bilpleie.
Og når noen stiller politiet og arbeidstilsynet konkrete spørsmål om saken prøver de å gjemme seg bak noen paragrafer og viser til noe svada. De fremstår som tafatte og ubrukelig spør du meg.

DCN skulle ha tatt en liten dugnad å vasket et par biler for disse to karene og hjulpet de med noen kronasjer i hverdagen. Jeg har i allefall vanskelig å tro at de ikke er noe annet enn to ærlige personer som ville hjelpe familien sin.

• DCN Point 1

Ingolf

Fikk ikke sett denne i går, men NRK.no er jo så greie :)

Jeg vet ikke om jeg er så sjokkert over timelønna, den var jeg vel nesten forberedt på at var lav.

At derimot arbeidstilsynet og politiet er SÅ tafatte og ubrukelige det var jeg ikke klar over, men da skjønner jeg bedre hvorfor det er mafiatilstander innenfor flere bransjer.

Det er nok få kunder av disse vaskehallene som vil endre praksis, de ser heller på det som et problem det offentlige må rydde opp i.

HAAL

Den, ikke-så-veldig-mye, yngre versjonen av megselv skjønte til en hvis grad at det var noe lureri bak kulissene på disse vaskeriene.

Den veldig naive versjonen av meg trodde det var et slags rettferdig system innad i disse bedriftene, slik pengene bedriften sparer på skatteunndragelse blir fordelt på alle sine lommerbøker.

Må si man skammer seg over å ha bruk slike tidligere.

Polestarpolish

Meget spesielt at dei får holde på slik dei gjer blir no ikkje noke enklere for detailers å få godt betalt for en jobb da det koster 199 kr for en bilvask da det kanskje med gode varer burde ligge på 1000kr(eksempel) !Er no berre dumping av priser slik at prisene hos en detailer blir for dyrt for kunde hos burde vore unngått slik at prisene vart jamnere og bedre konkurranse i markedet.Fortsetter det slik vokser dei seg berre store og styrer markedet slik dei vil med varemerket sitt på samme viset å flytter penger ut av landet!

Soulcam

Merker stadig kunder som spør hvorfor jeg tar 1500 ish for wash and wax. Jeg må stadig forklare og forsvare prisen når kunden sier de heller vil til type handzon og andre som tar en brøkdel for samme "pakka" lite tenker de på alle tingene som feks sosial dumping og slavearbeidet som kommer frem i dokumentaren. Skal ikke koste alle under teppet da det er ærlige folk der ute også. Det sakt så er det mange cowboyer og..

Arild

Nå er det jo flust av detailere her inne som dumper priser for å få jobber. 

Jeg er greit prinsippfast der. Gir ikke vekk arbeidstimer. Står ikke å roter 25-50 timer for en hundrelapp i timen. 

• DCN Point 1

Prinsen

Så dokumentaren i går kveld. Jeg klarte ikke å bli engasjert av temaet og jeg tror det skyldes fokuset på de to karene. Ikke misforstå, jeg synes synd på dem, men det ble for mye "stakkars dem" og ingen konfrontering eller jakt på flere svar på hvordan bransjen kan holde på.

Man skal ha rimelig tykt lag med sagflis mellom ørene for å ikke skjønne at man betaler svart når du får innvendig og utvendig vask for et par hundrelapper, men ingen ser ut til å bry seg.

Det som egentlig engasjerte meg mest var hvor ekstremt udugelig han fyren fra Arbeidstilsynet var. Han burde ikke vært direktør for den lokale Rema 1000 engang. For min del har han null faglig troverdighet.

• DCN Point 1