Gå til innhold
Runey

S&S 2007 Mercedes-Benz E320 4Matic S211

Recommended Posts

Runey    751
Runey

S&S 2007 Mercedes-Benz E320 4Matic S211

Forside_zpsa51ksloy.jpg

 

Hallo folkens, da var det tiden for et forsøk på min første S&S. Jobben ble utført i samarbeid med Kjetil (aka. @Hjort201) siden det var broren hans sin bil :P 

Vi hadde snakket en stund om å ta denne bilen, men det var usikkerhet i hvilken coating som skulle brukes. Fikk en melding fra Kjetil at det var blitt bestilt inn Max Protect, så dette ble også første gangen vi var borti Max Protect også. 

Vi fant ut at påsken var en grei tid å ta bilen, da begge hadde tid å avse!

 

Bilen er en 2007 E320 4Matic S211 i Obsidian Black(197U). Den har helt klart levd et røft liv med maskinvask som det hovedvalget for forrige eiere. Bilen hadde tydeligvis også vært Ditec behandlet på et tidspunkt også, uten at vi merket noe særlig til det...

 

Vi tenkte å gå for en 2-stegs korrigering, og så legge Max Protect UNC V1 som base og UNC-R 1.5 som top coat. I tillegg fikk rutene UGC PRO.

 

 

Vi startet med full nedvask med:

  • Prickbort
  • Sterk Surfex blanding 1:5
  • 3D såpe i bøtten med Gold Nugget vaskepad
  • Ren autofoam i skumkanon
  • Felgenblitz for å rense felger(Disse ble ikke gjort noe mer med da de nettopp var satt inn med Fusso)
  • IronX på lakk etter vask

Jeg ble litt revet med når jeg gikk i fotomodus, så er rundt 150 bilder....-_-

 

Utgangspunktet ved ankomst

DSC_3494_zpsjxxisipj.jpg

 

Fikk sneket med et lite glimt av vaskeutstyret...
DSC_3495_zps7u49fbss.jpg

 

DSC_3496_zpsuulnzifz.jpg


DSC_3497_zps7b8jqvjs.jpg


DSC_3498_zps6tjdgro3.jpg


DSC_3502_zpsongzznzv.jpg


DSC_3503_zpsk8gq20ph.jpg


DSC_3504_zpsyi8qbiq1.jpg


DSC_3506_zpsobgq6xpp.jpg

 

Ganske mange vannmerker på høyglans svarte metall lister
DSC_3507_zpskyuyyx7b.jpg


DSC_3508_zps4milspq2.jpg

 

Selv med skitten bil ser høyglans b-stolper grå-aktig ut.
DSC_3509_zpsrv4wnlj0.jpg

 

Prickbort jobber
20170410_131441_zpspzxlou5e.jpg


20170410_131452_zpslofnrwsm.jpg


20170410_131458_zpsdlgnyli0.jpg


20170410_131501_zpsgpegpqmf.jpg


20170410_131507_zpsufmxgpw3.jpg


20170410_131518_zpspmqlxv30.jpg

 

20170410_132608_zpsjz8bfflh.jpg

 

20170410_132605_zpscm62u78n.jpg


Felgenblitz gjør hva den kan best
20170410_131532_zpsnpnusgiv.jpg

 

Noen få minutter senere
20170410_132325_zpsp6izwsyw.jpg

 

Surfex legges etter nesten 10min med Prickbort 
20170410_132319_zpszqbb8jw4.jpg


20170410_132620_zpsyoatsxfx.jpg


20170410_132623_zpsphwyzzfi.jpg

 

Toppet med autofoam
20170410_132907_zpsag0rknll.jpg


20170410_132918_zpsjgg10lbm.jpg


20170410_132926_zpsuk8rtqnq.jpg

 

Avspylt og klar for berøringsvask
20170410_133717_zpskp9h7gjk.jpg


20170410_133724_zpsg5sq6o1p.jpg

 

Kjetil satt i vasketjeneste, da noen måtte ta bilder ^_^
20170410_133744_zpso2ngrm7c.jpg


20170410_133750_zpsgm6vv843.jpg

 

Manglet litt bilder av tørking og maskering siden alle var i sving da. Men etter vask kjørte vi bilen inn i garasjen, tørket den og brukte trykkluft for å blåse ut vann fra kinkige steder. Deretter ble bilen maskert og vi satt i gang med inspeksjon før vi startet kombotesting.

DSC_3528_zpsq8rdayr8.jpg


20170410_152721_zpszj46wny3.jpg

 

Ikke så lett å se på dette bildet men det blir tydeligere senere

DSC_3514_zpsuoyqy093.jpg

 

Bedre her og tydelige vannmerker i tillegg

20170410_144720_zpszsufkl7o.jpg

 

De "grå" B-stolpene som nevnt tidligere
DSC_3518_zpstjy6kqfm.jpg

 

20170410_144742_zpshxtotsw6.jpg

 

Blir kanskje litt grafisk noen steder, så viewer discretion adviced :o 
DSC_3525_zpsf02vupvm.jpg


20170410_144652_zpsirb1gulf.jpg


Vi oppdaget også dette svære merket på taket og skjønte ikke hva det kom av. Men antok at noen må ha gått løs med skurebørste eller noe lignende <_<
20170410_154041_zpsxqykxr1x.jpg

 

20170410_154021_zpsjhbvi4zc.jpg

 

Tydelig fargeforskjell på bakskjermene som har vært opplakkert
20170410_144805_zps1zrnvexz.jpg

 

Glemte og ta bilder av lakkdybdemålingen, men generelt sett lå lakken rundt  mellom 120 og 150um, bortsett fra det opplakkerte området som lå rundt 220-230um.

Liten lineup av utstyret før vi kjørte testing ;) 

20170410_212741_zpscylb0o0r.jpg

 

Begynte så kombotesting, der vi endte på gul Koch Chemie med Koch Chemie Feinschleifpaste som ikke etterlot seg noe særlig med holos. 

Vi prøvde med heavy cut og forskjellige scholl polisher, som ryddet like mye med LHR15 MKII og Duetto men etterlot seg masse holos som måtte ryddes. 

Derimot så ble heavycut, rupes UHS, blå, grønn brukt på Ibrid til å spotkorrigere og korrigere på steder med vanskelig tilkomst, for så å bli ryddet med rupes gul pad og Koch Chemie M2.01.

Et par bilder etter 5 pass og 1 runde

20170410_172427_zpspo87qzmw.jpg

 

Samme område men etter runde 2.
20170410_173101_zpsvlrvm4xx.jpg

 

Så når vi hadde komboen var det bare å kjøre i gang!

 

Vennligst ignorer grillen som skal lakkes opp igjen på et tidspunk. Men her ble roterende Ibrid kjørt på framfangeren

20170410_183738_zpst6zm1zas.jpg

 

1 runde
20170410_184651_zps8j26ysvu.jpg

 

2 runde :D 
20170410_190026_zpsvand73vs.jpg

 

Blir en del 50/50 bilder nå
20170410_190550_zpscdeui1cs.jpg


20170410_190608_zpsujvqzeq8.jpg

 

Speil etter 1 runde 
20170410_192239_zpsfrd8kp3o.jpg


20170410_195149_zpsfegmtsej.jpg

 

Begynnelsen av fjerningen av "skuremerket"
20170410_195738_zpszphrweu6.jpg

 

Nja fortsatt et stykke igjen
20170410_195801_zpsppzo9iaz.jpg

 

Aaaand it´s gone, men dog ikke uten holos som ble ryddet senere :D Grunnen til at lommelykten er der er fordi jeg var for lat til å bruke manuelt fokus håndholdt med 50mm linse

20170410_211831_zpsicgpib0g.jpg

 

Videre på taket - før

20170410_211441_006_zpsgzgj88yz.jpg

 

-Etter

20170410_211514_zpsgbussar5.jpg

 

Jeg fant ut at jeg skulle teste litt på b-stolpene og ende med blå-blå rupes på roterende Ibrid og så Das-pro med gul-gul Koch for å fjerne holos
DSC_3529_zpswg0jmgvc.jpg

 

Ferdig med ene
DSC_3533_zpshltnkmye.jpg


DSC_3534_zpsau4wmjkc.jpg
 

Fortsetter på taket
20170411_113103_zpsdzsfquiy.jpg


20170411_120818_zpsa5wgnu94.jpg

 

DSC_3568_zps8qw3jzek.jpg


DSC_3547_zpsssqywbkl.jpg


DSC_3563_zpsozztexzy.jpg

 

50/50 Bakluke spoiler

DSC_3589_zpsjrkiwgzu.jpg

 

Der var bakluke spoileren ferdig
DSC_3591_zps55q1354j.jpg
DSC_3597_zps4fue2dol.jpg

 

Ferdig med grovsteg på panser
DSC_3564_zpse9thcrjc.jpg

 

Er en del steinsprut som vi valgte å ikke ta, da vi ikke hadde tid til å vente på at lakken skulle herde
DSC_3566_zpsxjcs9q95.jpg

 

20170410_213223_zps9ij52nvj.jpg


20170410_213231_zpsqe08pssn.jpg

 

Vannmerker på pyntelister ryddet opp i 

DSC_3582_zps12bm1o2e.jpg
 

Dørhåndtakene var ingen unntak for riper

DSC_3616_zpsecihkip1.jpg

 

På ingen måter perfekt men ble godkjent for å være håndpolert.
DSC_3622_zpsgjyf2etp.jpg

 

Undersiden må også tas

20170412_151705_zpsj0bdywyk.jpg

 

20170412_153015_zpszbctwrig.jpg

 

Kjetil kjørte på med pyntelister

DSC_3646_zps2l26jh9e.jpg

 

DSC_3723_zpsvbey8fjr.jpg

 

Ny svart pad fra rupes... Eller var det den som var en gul rupes pute :lol:
20170412_201403_zpso6f9i7zw.jpg

 

Modellbetegnelsene må også få et løft
20170412_201344_zps9lvrweel.jpg

 

Litt ymse underveisbilder 

DSC_3630_zps6vag7wdy.jpg


DSC_3633_zpsdfsiiqbn.jpg


DSC_3637_zps2upjfenf.jpg


DSC_3644_zpsadsrdihz.jpg


DSC_3662_zpsgoutatkj.jpg


20170411_191905_zps9g2npx1b.jpg


20170411_193326_zpseci7dxj9.jpg

 

Now you see it
20170411_193339_zpslte4to3m.jpg

 

Now you don´t
20170411_194404_zps9kjvgqlr.jpg

 

Ble litt overrasket over hvor metallic lakken faktisk er :o 
DSC_3689_zpscdivg1fn.jpg

 

Blir litt trangt og hektisk når man skal gjøre mange ting samtidig :P 
20170411_192316_zps9zp9m5li.jpg

 

Viktig med action shots

DSC_3636_zpsn63yvxhk.jpg


DSC_3634_zpsbhcvjf25.jpg

 

Nok en 50/50, dere er ikke blitt lei sant :ph34r:
DSC_3681_zpsirmpcmjw.jpg

 

Ibriden fikk kjørt seg, når man ikke har en annen maskin som tar pads som er mindre enn 60mm

DSC_3695_zps5l7blw7g.jpg

 

Var en stygg ripe som ikke ble fjernet helt, men godt redusert
20170412_121649_zpskavpodds.jpg

20170412_123929_zps2udrgaqb.jpg
20170412_123911_zpsikjplcbn.jpg

 

50/50 dør 
DSC_3704_zpsdvem3qih.jpg

 

Var noen riper som jeg måtte grundigere til verks på etter grovsteget.
20170412_155601_zpskxu5oul4.jpg

 

Panelet var oppi 35 så fikk tydeligvis litt varme når garasjetemperaturen var rett under 10

20170412_160106_zpsseengcom.jpg

 

Jeg syns puten virket litt varm:eek:
20170413_203428_zps1dnqjnnk.jpg

 

Som sagt så var bilen Ditec behandlet :thumbdown: Men ikke nå lengre :thumbs:

20170412_201337_zpsqkckl10i.jpg


20170412_201505_zpsd9i7jop9.jpg


20170412_213408_zpsmzyd6sau.jpg


20170412_201557_zpss1qf3qeb.jpg


20170412_201846_zpsht3ymw0l.jpg

 

Kjetil i full gang med fin-steg med Koch Chemie M2 på padking pute, mens jeg kjørte på rupes gul med Koch chemie M2

DSC_3747_zpsrmsrnco1.jpg

 

Påskens dårlige selfieforsøk 
20170413_200743_zpss7ww1igq.jpg

 

Ble jo blankt til slutt før vi rundet av på torsdagen...

20170413_200813_zpspoxn1mlx.jpg
20170413_200705_zpsc55iulm3.jpg

DSC_3773_zpsdxzmga3t.jpg
DSC_3776_zpsicihwkde.jpg

 

Vi var ferdig med fin-steget når vi startet igjen på fredag morgen, og jeg startet med å pakke ned resten av padsene og brukte MF 

20170414_112820_zpst7s0wcwt.jpg

 

Så var det ut med bilen og 1:1 surfex for å få av alt som kan ligne på polishrester!
20170414_115902_zps1ilwnbus.jpg


20170414_121130_zpsy1jb2dod.jpg

 

Arsenalet av Max Protect funnet fram med helt nye MF klar for coating
20170414_121539_zpst6avrcdf.jpg

 

Men først sjekket jeg litt paneltemperaturer før vi startet, og som dere kan se var det ikke akkurat noe varmeproblemer
20170414_125805_zps3cboh6yy.jpg

 

Panseret var det varmeste stedet da det henger en halogenlampe i taket, men fortsatt innenfor :P 
20170414_125810_zpshkugywzn.jpg


20170414_125817_zpsi0jppfn2.jpg


20170414_125843_zpsjyu5vg25.jpg

 

Vi fordelte arbeidet med coatingen der jeg la coating og Kjetil tørket etterpå så jeg kunne ta bilder underveis.

Godt i gang med å legge UNC V1 her

20170414_132803_zpsixpgrkep.jpg


20170414_132814_zpsy0pbos8l.jpg

 

Rett før coating er buffet av
20170414_133820_zpshp9knifs.jpg


20170414_133829_zpsvpfjfrrh.jpg

 

Da var vi ferdig med å legge UNC V1 og lot den herde til neste morgen før vi la UNC-R 1.5
IMG_20170415_001149_770_zpsnr8hesov.jpg

 

Kjør topcoat 

20170414_202600_zpshajhxoxr.jpg

 

Takrelings fikk også UNC-R 1.5 og ble noe svartere
20170414_200839_zpssyfrpgn9.jpg


20170414_200853_zpsbc0xpppi.jpg

 

Et stykk ferdig coatet S211 :thumbs:
20170414_203939_zpsbomybmuk.jpg

 

 Må innrømme at jeg ble litt oppgitt av Kjetil når han ikke hadde kjøpt silk coat så vi trygt kunne ta den ut for ferdigbilder :P Så Ferdigbildene ble litt halveis da de er tatt med telefonAnyways her er sluttresultatet!
DSC_0021_22_zpsdvchuddm.jpg


DSC_0022_24_zps9p800tsf.jpg


DSC_0023_22_zpsz7exq1ds.jpg



DSC_0026_19_zps1yhtgahl.jpg


DSC_0029_19_zpszvoy6dwp.jpg


DSC_0047_14_zpskvhxihwm.jpg


DSC_0056_10_zpsgwsuap0o.jpg

 

Bestemoren til Kjetil måtte ut å inspisere resultatet :P 
DSC_0060_12_zpsxwbq97sl.jpg


Point%20Blur_May062017_162409_zpsgmddyes


DSC_0065_12_zps3sgs98nx.jpg


DSC_0064_12_zpsg1er1lwo.jpg


DSC_0062_12_zpsulht0ud9.jpg

 

DSC_0043_14_zpsh0aahth6.jpg

 

Utstyret pakket ned 

20170414_204302_zpsonwkdvxb.jpg

 

Masse plass i en F20
20170414_205908_zpszhejvnvq.jpg

 

Alt må jo vaskes også når man er ferdig :P 
20170414_213228_zps8ekis5re.jpg
 

 

 

Det var alt for denne S&S, kan eventuelt se om jeg kan få tatt noen bedre ferdigbilder og oppdatere tråden 

 

Uten at vi talte tidsforbruken så havnet det på 40+ timer, med digresjoner, pauser og GPP

 

Takker for at du tok deg tid til å se gjennom, og tilbakemeldinger mottas gledelig :D 

 

Bilder kan ikke benyttes uten trådstarters samtykke.

Endret av Runey
  • DCN Poeng 40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 067
Arild

Meget bra! 

 

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 768
Tommy

Flott resultat, og flott S&S.

 

Stusser på et par ting, du får holos med Rupesmaskiner? Da kjører du nok litt "uvørent" for du skal kunne kjøre holofritt med skikkelig grov combo her. Å 60gr på puta, da har du kjørt den for lenge/for mye press. :)

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Runey    751
Runey
1 time siden, Arild skrev:

Meget bra! 

 

Takker :D 

 

7 minutter siden, Tommy skrev:

Flott resultat, og flott S&S.

 

Stusser på et par ting, du får holos med Rupesmaskiner? Da kjører du nok litt "uvørent" for du skal kunne kjøre holofritt med skikkelig grov combo her. Å 60gr på puta, da har du kjørt den for lenge/for mye press. :)

Takker :D 

 

Enig der angående litt "uvøren" kjøring. Tror at problemet var kombinasjonen av hard pute, for mye press og grov polish som skapte holos. Så definetivt brukerfeil ;) Lærer så lenge man lever, prøver å bli enda mer bevisst på trykk, vinkel og hurtighet når jeg kjører. Men samtidig så var det litt merkelig for det virket som at lakken ikke likte skikkelig grove komboer??

Angående den veldig varme puten så var det med Das Pro og ganske mye press uten putebytte. Opplevde aldri varmgang med Rupes maskinene :) 

 

 

1 minutt siden, alesi89 skrev:

Får ikke opp ett eneste bilde emoji79.png

Er visst problemer med Photobucket om du bruker Tapatalk :o 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
pck    275
pck

Ble bra dette. Med litt tire shine på dekksidene her hadde dere satt prikken over i-en. ;)

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 768
Tommy

Bare husk, at du skal ikke bruke press på DA maskiner. Å Rupes maskinene skal kjøres med høy hastighet for optimal kjøling.

 

Men det er derfor vi har dette fantastiske forumet, for å dele kunnskap. Keep up the good work :thumbs:

  • DCN Poeng 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Capone    1 026
Capone
1 minutt siden, Tommy skrev:

Å Rupes maskinene skal kjøres med høy hastighet for optimal kjøling.

For ikke snakke om best cut :) 

 

Kjempefin jobb på en kjempefin bil! Grønn knapp trykket :D 

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Runey    751
Runey
Ble bra dette. Med litt tire shine på dekksidene her hadde dere satt prikken over i-en. 

Takker, og ja skulle vært litt dekkshine og


Bare husk, at du skal ikke bruke press på DA maskiner. Å Rupes maskinene skal kjøres med høy hastighet for optimal kjøling.
 
Men det er derfor vi har dette fantastiske forumet, for å dele kunnskap. Keep up the good work :thumbs:

Skal helt klart huske på det neste gang


For ikke snakke om best cut  
 
Kjempefin jobb på en kjempefin bil! Grønn knapp trykket  

Takker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
chrisrobol    21
chrisrobol

Bra utført jobb :thumbs: hvordan er max protect å legge? å ca hvor mye produkt bruker du på ei stor stasjonsvogn? sikler litt på v1 og unc-r sjøl. :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Runey    751
Runey
7 minutter siden, chrisrobol skrev:

Bra utført jobb :thumbs: hvordan er max protect å legge? å ca hvor mye produkt bruker du på ei stor stasjonsvogn? sikler litt på v1 og unc-r sjøl. :rolleyes:

Takker :)  

 

Var veldig positiv opplevelse å legge :D Enda lettere var det når vi var to og en kunne påføre mens den andre buffet etterpå. Temperaturen lå vel rett rundt 10C så lav temp så den ikke tørket for kjapt.

Gikk vel ca en halv flaske, dvs ≈15ml av UNC V1 og UNC-R.

Om du har anledning kan jeg absolutt anbefale å prøve det, bare pass på at du buffer av kjapt nok!

 

Om du har mer tekniske spørsmål om Max Protect ville jeg hørt med @polishduden 

 

Endret av Runey

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
chrisrobol    21
chrisrobol

takker for raskt og utfyllende svar :thumbs:

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Mye bra arbeid, og fint resultat! Tommel opp! :thumbup:

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Runey    751
Runey
26 minutter siden, ØHN skrev:

Mye bra arbeid, og fint resultat! Tommel opp! :thumbup:

Takker :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders MK    102
Anders MK

Skulle gjerne kjørt rundt i den der etter shinen, yes :) Meget pent! 

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hjort201    415
Hjort201
Skulle gjerne kjørt rundt i den der etter shinen, yes  Meget pent! 

Den er en drøm å kjøre flyter på en sky
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 876
alexanderst

Knallbra jobb på en nydelig 211-kjøremaski  :wub: Tommel opp gutter :thumbs:

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Runey    751
Runey
2 timer siden, Anders MK skrev:

Skulle gjerne kjørt rundt i den der etter shinen, yes :) Meget pent! 

Takker :)

 

Akkurat nå, alexanderst skrev:

Knallbra jobb på en nydelig 211-kjøremaski  :wub: Tommel opp gutter :thumbs:

Takker for det :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Meget bra gutter! Pass på så det ikke blir for kaldt da hehe. Med så lave temperaturer kan dere fint legge V1 på hele bilen før dere buffer :) Siden Kjetil ikke hadde kjøpt SIlk Coat så må R vente 6 timer før den kan taes ut og brukes. UNC-R trenger UV for å herde så bare å slenge bilen i solsteika :)

  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freakshow    721
Freakshow

Lekkert resultat! :D

 

11.5.2017 - 9.04, polishduden skrev:

Meget bra gutter! Pass på så det ikke blir for kaldt da hehe. Med så lave temperaturer kan dere fint legge V1 på hele bilen før dere buffer :) Siden Kjetil ikke hadde kjøpt SIlk Coat så må R vente 6 timer før den kan taes ut og brukes. UNC-R trenger UV for å herde så bare å slenge bilen i solsteika :)

HELE BILEN?! oO
hva er optimal leggings temp egentlig? xD

  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×