Jump to content
Sign in to follow this  
Michael

LØST: Defekt svinghjul? Stemmer symptomene?

Recommended Posts

Michael

Hei, lenge siden jeg har vært her på forumet, men nå trenger jeg litt assistanse. Må jo sjekke om dere bilgærne har litt kunnskap utover vask og shine :-)

Jeg mistenker at bilen min har et defekt/slitt svinghjul. Kan dere fortelle meg om de følgende symptomene, sortert etter kronologisk rekkefølge etter når de har oppstått, kan tyde på defekt svinghjul?

Bilen det dreier seg om er en VW Passat 2005/2006, manuell 5 gir, diesel, gått rett over 200.000km. Usikkert om svinghjul er byttet tidl.

1. Det siste året har det vært litt skrangling ved giring når bilen har vært stillestående. Hører det godt når man stikker hodet ut av døra.

2. For en måneds tid siden har bilen begynt å ule ved gasspådrag i 3. gir. Kun 3. gir. Kan nærmest høres ut som en turbin med dårlig lager som spinner opp i høy omdreining. Mistenkte først turboen, men ettersom det kun gjelder 3. gir så tviler jeg nå på det.

3. Sverigetur i dag. Bilen ble kjørt på strekninger der den hadde sporadiske vibreringer i rattet ved vanlig cruising, og delvis i bilen, som kom og gikk. Trodde det var ubalanse i hjulene og dårlig asfalt, men dette er ikke tilfelle.

4. På vei hjem fra denne turen kunne ulelyd/pipelyd høres i noen sekunder under vanlig kjøring i vanlig norsk marsjfart. Nesten hjemme ble vibreringene i rattet/bilen på et tidspunkt så kraftige at selv samboeren merket det i passasjersetet. Svingte inn på en Shell-stasjon og akkurat da kom høylydt ulelydene tilbake, og det begynte å lukte svidd! Skikkelig svidd lukt både i kupeen og ute rundt bilen, nesten som brent gummi eller varmgang.

Bilen clutcher og girer bra, ingen lugging eller slikt. Litt slark i girspak, men det er vel å forvente etter gitt km-stand. Går fint på tomgang, og har bra drag. En stund siden siste oljeskift, men har etterfylt fortløpende da den drikker litt mye. Korrekt kjølevæskenivå, og ingen problemer med temperaturen. Ingen feilmeldinger. Ingen ulyder ellers. Bilen brukes til pendling, 110km hver dag. Nylig EU-kontrollert uten noen feil.

Mye kan vel tyde på dårlig svinghjul? Har lest at dette er et ganske vanlig problem på disse bilene..

Any thoughts anyone?

Edited by Michael

Arild

Har hatt samme bilen selv.

det brente er svidd clutch. Ganske sikker på det.

Lukter kloakklignende i begynnelsen så bare svidd jævlig oljelignende lukt som sitter igjen i flere dager. 

Ristingen kan være svinghjulet. Du legger merke til en ekstra dunkelyd når den sviver på tomgang. Raslelyd på en måte. Så kan det også komme kraftige vibrasjoner, da ikke under gasspådrag normalt men når du slipper gassen.

ulelyden høres ut som turbo. Blir den høyere ved mer pådrag er det garantert turbo. Skiftet en på min på 124000 km og neste på 148000 km. 

Den ulet som pokker ved pådrag.

Det som er dritt er at møller skal ha 25000+ for nytt svinghjul og clutch vel.

turboen koster vel 16-18000 å bytte.... 

• DCN Point 1

Sanden

Har vært borti endel dmf som har vært defekte. Det letteste på vag er og skru av bilen og høre etter klunk når motoren stopper. Hadde det vært bmw så har man ikke klunke lyde av en eller annen merklig grunn, der hører du det rasler når du trår in clutchen fra 10/30 % til 90% også blir det bra igjen fra 90-100% inntrådd pedal. Har du klunk lyden så er det bare og bytte dmf dessverre, jeg hadde og så et litt rart problem på touranen, da denne var senket så fikk jeg klunke lyd fra aggregatet hvergang jeg bremset og gasser, der var det noe skruer som ikke hadde blitt trekt til årtlig(merke verksted som monterte senkesettet) samt at siden den var så lav så ble det litt feil vinkling på drivakselen, som medførte at det vibrerert i rattet, så måtte smøre opp drivknutene årlig for og slippe ristingen. 

• DCN Point 1

The Punisher

Kjør bil driftsvarm, stopp på en holdeplass/parkering, sett bilen i fri og slipp ut clutch- rakling =dårlig svinghjul.

• DCN Point 1

Michael
1 time siden, Arild skrev:

Har hatt samme bilen selv.

det brente er svidd clutch. Ganske sikker på det.

Lukter kloakklignende i begynnelsen så bare svidd jævlig oljelignende lukt som sitter igjen i flere dager. 

Ristingen kan være svinghjulet. Du legger merke til en ekstra dunkelyd når den sviver på tomgang. Raslelyd på en måte. Så kan det også komme kraftige vibrasjoner, da ikke under gasspådrag normalt men når du slipper gassen.

ulelyden høres ut som turbo. Blir den høyere ved mer pådrag er det garantert turbo. Skiftet en på min på 124000 km og neste på 148000 km. 

Den ulet som pokker ved pådrag.

Det som er dritt er at møller skal ha 25000+ for nytt svinghjul og clutch vel.

turboen koster vel 16-18000 å bytte.... 

Takk for svar :-) Hmm, mulig det er svidd clutch. Men jeg er ikke typen til å slure noe på clutchen, og jeg har aldri før luktet slikt fra bilen. Rart at sympotomer fra forskjellige ting kommer samtidig da..

Som sagt, bilen går utmerket på tomgang og har ingen ulyder da. Har aldri merket noe til klunking, annet enn litt smårasling i girkassa når jeg står stille og flytter girspaken rundt omkring i forskjellige gir. Bilen begynner å dra på årene, så jeg har tenkt at dette er ganske normalt.

Vil man kunne oppleve ulelyd fra evt. slitt turbo i bare ett av de 5 girene? Hvis jeg gir skikkelig gasspådrag i f.eks. 2. eller 4. gir, så er det ingen ulyder.

1 time siden, Sanden skrev:

Har vært borti endel dmf som har vært defekte. Det letteste på vag er og skru av bilen og høre etter klunk når motoren stopper. Hadde det vært bmw så har man ikke klunke lyde av en eller annen merklig grunn, der hører du det rasler når du trår in clutchen fra 10/30 % til 90% også blir det bra igjen fra 90-100% inntrådd pedal. Har du klunk lyden så er det bare og bytte dmf dessverre, jeg hadde og så et litt rart problem på touranen, da denne var senket så fikk jeg klunke lyd fra aggregatet hvergang jeg bremset og gasser, der var det noe skruer som ikke hadde blitt trekt til årtlig(merke verksted som monterte senkesettet) samt at siden den var så lav så ble det litt feil vinkling på drivakselen, som medførte at det vibrerert i rattet, så måtte smøre opp drivknutene årlig for og slippe ristingen. 

Takk for svar :-) Som sagt, det er ingen klunkelyder eller andre ulyder ved tomgang, hverken med eller uten clutching. 

1 time siden, The Punisher skrev:

Kjør bil driftsvarm, stopp på en holdeplass/parkering, sett bilen i fri og slipp ut clutch- rakling =dårlig svinghjul.

Takk for svar :-) Bilen var definitivt driftsvarm i dag da vi svingte innom Shell på vei hjem, og det luktet svidd. Har, som sagt, aldri hørt noe til klunkelyder ved tomgang. Men skal sjekke igjen til uka for sikkerhets skyld.

MortenHaa

For meg høres dette ikke ut som gåent svinghjul iaf (om det er DMF du har)
Hos meg så hører jeg en skrangle lyd når bilen står i fri og clutch er ute, trykker jeg inne clutchen forsvinner lyden. Jeg opplever også tidvis mye lugging ved igangsetting på kald motor. (Nå er ikke mitt svinghjul helt ødelagt, men det bør byttes snart.)
Om svinghjulet er veldig dårlig så skal man også merke mye vibrasjoner i selve bilen ved pådrag i tyngre gir og spessielt opp bakker.

• DCN Point 1

Michael

Hmmm, hvis man tenker at det ikke er svinghjulet; hvilke andre feil har symptomene? Sporadisk vibrering i ratt (og overført til bilen) ved helt vanlig crusing i 80km/t, tidvis uling/hylelyd som sakte blir borte av seg selv, og skikkelig svidd lukt...

Takk for svar så langt :-)

MicroMidas
Hmmm, hvis man tenker at det ikke er svinghjulet; hvilke andre feil har symptomene? Sporadisk vibrering i ratt (og overført til bilen) ved helt vanlig crusing i 80km/t, tidvis uling/hylelyd som sakte blir borte av seg selv, og skikkelig svidd lukt...

Takk for svar så langt :-)

Jeg hadde de samme symptomene en gang jeg dessverre kjørte på en rev. Fikk fjernet den og da forsvant både hyling, risting og lukt.

For å prøve og gi deg et litt mer seriøst svar hvis det er til hjelp, så hadde jeg samme problemet i en Ford Sierra 2,0 IS en gang. Der kom sporadisk uling, risting i ratt og bil ETTER clutchen ble byttet på et lokalt verksted. Svinghjulet var visstnok noe slitt, men det ble satt inn igjen uten å spørre meg. Fikk byttet svinghjul på merkeverksted og problemet var borte.

To vidt forskjellige biler som ikke kan sammenlignes, men symptomene er helt like bortsett fra lukten. Den hadde ikke jeg.

polishduden

På 200k så skal vel reim byttes. Turbo pleier å ryke og da kan EU like gjerne ta med svinghjul og clutch også :) Min t5 har gått 140k og jeg har delene klare hehe

• DCN Point 1

Michael

Takk for svar, dere.

Tok litt diagnose på jobben i dag og fant ut at venstre fremre caliper ikke gikk som den skulle, noe som resulterer i at skiver og klosser har stått på hverandre og skapt varmgang. Demonterte og smurte opp skikkelig på nytt. Ingen vibreringer eller lignende på vei hjem (55km), så jeg tror det er årsåken i mitt tilfellet. MEN! Vel hjemme kjente jeg definitivt at det fremdeles var litt varmgang i bremsen, så blir nok en ny caliper i første omgang.

Brems som henger kan jo både forklare de sporadiske vibrasjonene, ulelyden og lukten.

• DCN Point 2

kaw

Mondeoen min sleit med at clutchen sugde seg fast og ikke ville I reversj, spesielt etter bilen hadde stått litt på tomgang.

Etter mye krangling mellom 89.000km og 102.000km endte det til slutt med at Ford byttet clutch på garanti. Da ble det sammtidig oppdaget at svinghjulet var totalt gåent, men på min bil var det ikke merkbart.

Hverken jeg eller utallige test piloter hos Ford som hadde hatt bilen på lån over natten hadde lagt merke til dette.

Du blir kanskje ikke så mye klokere av dette inlegget, men poenget er at du bør få det undersøkt veldig nøye før du kaster deg på en rep til rundt 20.000kr

Edited by kaw
  • DCN Point 1

Michael
9.5.2017 - 7.54, kaw skrev:

Du blir kanskje ikke så mye klokere av dette inlegget, men poenget er at du bør få det undersøkt veldig nøye før du kaster deg på en rep til rundt 20.000kr

You are so damn right :-)

Har fått fikset problemet nå! Det viste seg å være vestre caliper fremme som satt. Den slet med å trekke seg tilbake etter bremsing. Dette har medført at den indre bremseklossen har ligget inntil skiva og sørget for varmgang. Det har åpenbart vært slik at caliperen har vært litt av og på med hvor langt den har trukket seg tilbake ettersom at varmgangen og de etterfølgende vibrasjonene har vært sporadiske. Dette forklarer også ulingen og den brente lukten fra tidligere. Ikke vanskelig å kjenne forskjell på temperaturen på høyre vs. venstre bremseskive. Lunt og bra eller ekstra crispy. Burde ha sjekket dette tidligere.

Skiftet calipere foran på begge sider inkl. ny bremsevæske. Klosser og skiver nye for 2 mnd. siden. Venstre skive har ikke tatt skade virker det som. Alt god som gull og til en brøkdel av prisen! :D