Gå til innhold

Hva er din sommervoks favoritt?


EspenE

Recommended Posts

Våren nærmer seg med stormskritt og ønsker noe annet enn Fusso i sommerhalvåret. Hva slags voks (til en fornuftig pris) er å anbefale for virkelig å hente frem wet looken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone

Godt å se vi er fler som koser oss med god gammel voks om sommeren :) Står mellom Angelwax Enigma og Angelwax Guardian for min del. God holdbarhet, fin wetlook og enkle å legge begge to. Fåes kjøpt hos Brynildsen Autospa.

 

Slik så nylagt Enigma ut på bilen min:

 

image.jpeg

image.jpeg

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve en av de andre voksene til Soft99? King of Gloss og Kiwami. Har ikke opplevd holos med de, og de ser ut til å holde rimelig bra og gir god glans. Koster under tollgrensa på Ebay inkl. frakt. De har også en som heter Authentic, den virker noe dårligere på holdbarhet.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se vi er fler som koser oss med god gammel voks om sommeren [emoji4] Står mellom Angelwax Enigma og Angelwax Guardian for min del. God holdbarhet, fin wetlook og enkle å legge begge to. Fåes kjøpt hos Brynildsen Autospa.

Hva er forskjellen på Enigma og Guardian egentlig?

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Polish skrev:

Hvorfor ikke prøve en av de andre voksene til Soft99? King of Gloss og Kiwami. Har ikke opplevd holos med de, og de ser ut til å holde rimelig bra og gir god glans. Koster under tollgrensa på Ebay inkl. frakt. De har også en som heter Authentic, den virker noe dårligere på holdbarhet.

Opplever du king of gloss og kiwami relativt like? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, EspenE skrev:

Opplever du king of gloss og kiwami relativt like? 

Jepp, mistenker at det er samme, eller i alle fall tilnærmet samme produkt. Lukter likt, ser lik ut og jeg klarer ikke se noen forskjell på glans eller holdbarhet. Er vel snart et par mnd. siden jeg la de på et panser for å teste mot andre produkter. Vannet perler fortsatt tilnærmet like godt som Fusso. Andre produkter jeg testet samtidig har begynt dø ut. Klart dårligst er CG JetSeal. På det feltet ligger vannet helt flatt.

 

Ser nå at det er mulig å få King Of Gloss til 219,- på Ebay inkl. frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone
4 timer siden, Lafsen skrev:


Hva er forskjellen på Enigma og Guardian egentlig?

Mesteparten av voks fra Angelwax er rene carnaubavokser av beste kvalitet. De er jo erfarne industrikjemikere så og si alle sammen som jobber der, så de vet hva som fungerer og ikke. 

 

Det brukes carnauba av såkalt pharmaceutical grade, vet ikke hva det kalles på norsk. Dette er da carnauba som brukes både i legemiddelindustrien og til matproduksjon, så du kan selv tenke deg hvor høye krav som stilles til renhet og kvalitet. Hvis du noen gang har tenkt over hvor blanke for eksempel vitamintabletter ofte er, så vet du nå hvorfor. 

 

Guardian er basert ene og alene på carnauba, som sagt av god kvalitet. Så holdbarheten er rimelig ålreit til konvensjonell voks å være. En skikkelig kosevoks som lukter godt og som er superenkel å påføre :) 

 

Enigma tar også utgangspunkt i carnauba, men inneholder også keramiske molekyler som fyller igjen de mikroskopiske porene i lakken og gjør overflaten helt slett slik at holdbarheten økes betraktelig og alt av fremmedlegemer og forurensing bare preller av. Før den kom på markedet stod det jo "self cleaning ceramic wax" på testkrukkene de delte ut. Så det er fine saker for meg som er glad i vanlig voks og foreløpig syns coating er litt skummelt ihvertfall :) 

 

Jeg har hatt Enigma på bilen i snart 3 måneder nå, vasker på det absolutte minimum 1 gang i uka hvor det blir brukt petrokjemisk-/kaldavfetting toppet med alkalisk skumsåpe som forvask hver gang samt flyverustfjerner etter behov og har enda ikke sett at den har noe nevneverdig mindre vannskrekk nå kontra når den ble påført. 

 

Nå er ikke bilen min i saltet daglig vel og merke, men jeg har inntrykk av at hvis en voks ikke tåler salt og kjemi så begynner den å si ifra ganske tidlig i form av lite vann som preller. Noe Enigmaen ikke har gjort enda..

 

Kan også anbefale å legge et lag med Angelwax Ti-22 før du legger voks for å sikre skikkelig heft samt noen uker ekstra holdbarhet :)

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Capone skrev:

Mesteparten av voks fra Angelwax er rene carnaubavokser av beste kvalitet. De er jo erfarne industrikjemikere så og si alle sammen som jobber der, så de vet hva som fungerer og ikke. 

 

Det brukes carnauba av såkalt pharmaceutical grade, vet ikke hva det kalles på norsk. Dette er da carnauba som brukes både i legemiddelindustrien og til matproduksjon, så du kan selv tenke deg hvor høye krav som stilles til renhet og kvalitet. Hvis du noen gang har tenkt over hvor blanke for eksempel vitamintabletter ofte er, så vet du nå hvorfor. 

 

Guardian er basert ene og alene på carnauba, som sagt av god kvalitet. Så holdbarheten er rimelig ålreit til konvensjonell voks å være. En skikkelig kosevoks som lukter godt og som er superenkel å påføre :) 

 

Enigma tar også utgangspunkt i carnauba, men inneholder også keramiske molekyler som fyller igjen de mikroskopiske porene i lakken og gjør overflaten helt slett slik at holdbarheten økes betraktelig og alt av fremmedlegemer og forurensing bare preller av. Før den kom på markedet stod det jo "self cleaning ceramic wax" på testkrukkene de delte ut. Så det er fine saker for meg som er glad i vanlig voks og foreløpig syns coating er litt skummelt ihvertfall :) 

 

Jeg har hatt Enigma på bilen i snart 3 måneder nå, vasker på det absolutte minimum 1 gang i uka hvor det blir brukt petrokjemisk-/kaldavfetting toppet med alkalisk skumsåpe som forvask hver gang samt flyverustfjerner etter behov og har enda ikke sett at den har noe nevneverdig mindre vannskrekk nå kontra når den ble påført. 

 

Nå er ikke bilen min i saltet daglig vel og merke, men jeg har inntrykk av at hvis en voks ikke tåler salt og kjemi så begynner den å si ifra ganske tidlig i form av lite vann som preller. Noe Enigmaen ikke har gjort enda..

 

Kan også anbefale å legge et lag med Angelwax Ti-22 før du legger voks for å sikre skikkelig heft samt noen uker ekstra holdbarhet :)

Stop teasing :P 

Får aldri brukt opp det jeg har :lol:

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Polish skrev:

Jepp, mistenker at det er samme, eller i alle fall tilnærmet samme produkt. Lukter likt, ser lik ut og jeg klarer ikke se noen forskjell på glans eller holdbarhet. Er vel snart et par mnd. siden jeg la de på et panser for å teste mot andre produkter. Vannet perler fortsatt tilnærmet like godt som Fusso. Andre produkter jeg testet samtidig har begynt dø ut. Klart dårligst er CG JetSeal. På det feltet ligger vannet helt flatt.

 

Ser nå at det er mulig å få King Of Gloss til 219,- på Ebay inkl. frakt.

Men, den gir en gelt annen glans enn Fusso gjør? Akkurat der scorer Fusso dårlig hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EspenE skrev:

Men, den gir en gelt annen glans enn Fusso gjør? Akkurat der scorer Fusso dårlig hos meg. 

Kjøpte produktet for et par mnd. siden så jeg har ikke fått testet så mye. Så langt jeg kan se blir det ikke holos slik det kan bli med Fusso og glansen ser bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Polish skrev:

Jepp, mistenker at det er samme, eller i alle fall tilnærmet samme produkt. Lukter likt, ser lik ut og jeg klarer ikke se noen forskjell på glans eller holdbarhet. Er vel snart et par mnd. siden jeg la de på et panser for å teste mot andre produkter. Vannet perler fortsatt tilnærmet like godt som Fusso. Andre produkter jeg testet samtidig har begynt dø ut. Klart dårligst er CG JetSeal. På det feltet ligger vannet helt flatt.

 

Ser nå at det er mulig å få King Of Gloss til 219,- på Ebay inkl. frakt.

Alle Carnauba vokser koster en god del mer enn slike billige varianter, som f.eks Fusso og Collinite 845?

Endret av EspenE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Carnauba vokser koster en god del mer enn slike billige varianter, som f.eks Fusso og Collinite 845?

Alt er jo relativt, men Bilt-Hamber Finis er god og gir god holdbarhet samt er lett å legge. Etter mitt skjønn er ikke den ikke i kategorien dyr carnauba voks.

http://bilnerden.no/bilt-hamber-finis-wax

Selv skal jeg prøve PA master sealant til sommeren. Tor denne skal holde bra og ut fra andres bilder virker den å gi svært blank overflate

  • DCN Poeng 1

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, EspenE skrev:

Alle Carnauba vokser koster en god del mer enn slike billige varianter, som f.eks Fusso og Collinite 845?

Collinite 845 inneholder carnauba, så her er det nok mye merkevarebygging som spiller en rolle når vokser skal prises. Carnauba er nesten blitt litt som "keiserens nye klær" for de som er interessert i bilpleie/detailing. Husk at når en voksprodusent oppgir at voksen inneholder f.eks 45% carnauba (av et eller annet slag), så beskriver det gjerne renhetsgraden av carnaubaen som er brukt i voksen, ikke at innholdet i vokskrukken består av 45% carnauba. Dodo Juice laget en voks hvor innholdet i krukken består av 70% carnauba for å avlive noen myter, den er fullstendig ubrukelig og de beskriver den selv som en "pretty useless curiosity best used as a paperweight".

 

http://www.ultimateshineautos.com/product/flat_earth/153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på med Swissvax Concorso. Faktisk hele året. :P 

 

Hadde Shield før og ville prøve Concorso i 2016. Kan ikke si jeg ser en kjempeforandring verken på holdbarhet eller utseende. Men det lukter jo utrolig digg i garasjen til svigers når jeg holder på :D 

  • DCN Poeng 1

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug
12.1.2017 - 11.09, Prinsen skrev:

Jeg kjører på med Swissvax Concorso. Faktisk hele året. :P 

 

Hadde Shield før og ville prøve Concorso i 2016. Kan ikke si jeg ser en kjempeforandring verken på holdbarhet eller utseende. Men det lukter jo utrolig digg i garasjen til svigers når jeg holder på :D 

 

Jeg syns ikke Concorso holdt like lenge på min som Shield gjorde :P 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Etter å ha prøvd tre-fire Swissvax-vokser kan jeg ikke konkludere med annet enn at det er overpriset parfyme for bilens lakk. Jeg er sikker på at de billigere produktene jeg nå benytter gjør samme nytten og vel så det... Men Swissvax har nok en ekslusivitetsfølelse det skal noe til å nå :) 

  • DCN Poeng 5

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone
58 minutter siden, alexanderst skrev:

Etter å ha prøvd tre-fire Swissvax-vokser kan jeg ikke konkludere med annet enn at det er overpriset parfyme for bilens lakk. Jeg er sikker på at de billigere produktene jeg nå benytter gjør samme nytten og vel så det... Men Swissvax har nok en ekslusivitetsfølelse det skal noe til å nå :) 

Amen! Endelig noen som turte å si det. Har tenkt tanken 386763728 ganger uten å ha baller til å si noe i frykt for at DCN politiet skal slakte meg som en gris.. For nå tror jeg vi treffer et sårt punkt hos mange.

 

De har sikkert mange produkter som er kjempebra, men jeg tviler på at de egentlig er så bra at de rettferdiggjør prisen. Jeg klarer ihvertfall ikke med viten og vilje å kjøpe en 250ml flaske derfra når jeg vet at jeg kan få en 5L dunk med et annet produkt som gjør akkurat samme nytten til samme pris, om ikke billigere.

 

Det er vel noe med den eksklusiviteten folk lar seg friste av ja.. For det skal de ha, alt de har logoen sin på ser veldig stilrent og ryddig ut. Men når alt kommer til alt, så er det jo helt uvesentlig hva det står på flaskene man bruker. Det viktigste er at det man bruker gjør det man forventer av det og at sluttresultatet er bra. Og hvis man kan spare noen kroner på produkter i en ellers ganske tøff bransje, så er valget enkelt for min del ihvertfall..

  • DCN Poeng 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...