Jump to content
Sign in to follow this  
Josruu

Innvendig ising...

Recommended Posts

Josruu

Mulig dette er diskutert her inne før...

Kona har en gammel Audi A4 som etter kort tid ute begynner å ise innvendig. Står til vanlig i garasje og jeg har akurat skiftet kupefilter på den uten at det hjalp nevneverdig.

Sjekket gulvmatter osv og alt virker til å være tørt. Noen som har en god plan til hvoirdan jeg får bukt med dette? Jævlig irriterende og ihvertfall når det er jeg som ender opp med på bruke bilen...

Prøvde kattesand i en sokk trikset men det hjalp ikke...

Fjerne alle gulvmatter og få fyrt opp slik at den kan stå godt og varmt ei natt eller noe med dører oppe? Kjøpe kilosvis med slik fuktgreier som følger med elektronikk?Silica gel heter det kansje...

• DCN Point 2

pck

Hadde litt problemer med kondens på rutene inne i min bil når jeg startet bilen og før klimaanlegget fikk fjernet det meste. Vasket rutene godt og la inni to Pingi luftavfuktere. Etter noen uker ble kondens på rutene vesentlig redusert. 

https://www.bildeler.no/?Vare=70665

polishduden

Bytt også kupefilter. Det kan være en synder det også. Jeg har pleid å legge ned baksetene og sette inn en 1000w vifteovn og en liten glippe på et av fremvinduene.

todleif

Vask rutene grundigt på innsiden. Ac er vel vanligvis uten funksjon når det er kaldt. Eg har ein Volvo og der er ac uten funksjon når det er under 6 varmegrader. 

So når det er kaldt og fuktigt, kan det være greit å skru opp viftehastigheiten. 

Prøv å få av mest muligt av snø/fuktigheit av skoa før ein går inn i bilen. 

Kan være greit å sjekke om ein finner fuktigheit inni bilen og bagasjerommet. 

Ha ein varmeovn på inni bilen ei god stund. (Ha eit par ruter med ein liten åpning) 

So er det bytte av kupefilter og rens av ac anlegget. 

Luftfukter oppsamler og sokk med kattesand er vel og litt populære ting å bruke

Knutis

Fuktslukere funker, har flere kollegaer på jobb som har brukt det.
Ellers går jo tipsene igjen over her: unngå å dra med snø og slaps inn i bilen, bruk gummimatter på vinter (ikke stoffmatter), bytt kupefilter jevnlig, sørg for utlufting av bilen på et tidspunkt den er god og varm så du får ut fuktig luft.
Vask rutene godt innvendig, ikke ha klær og poser og bagger liggende i bilen.

Lønner seg også å kjøre en langtur i ny og ne dersom bilen stort sett går småturer.

Hvis alt dette ikke hjelper, da er jeg fristet til å skylde på vanninntrengning. Har akkurat blødd for å få tettet en karosseriskjøt mellom taket og bilsiden på X5'en der karosserikittet hadde tørket inn, vannet endte opp i bagasjerommet.
Har også opplevd rust i gulvet som gjør at vann trekker inn i lydisolasjonen, lekkasje fra varmeregister, lekkasje fra vannkasse i motorrom osv.

Josruu

Har byttet kupefilter nå, vasket alle ruter godt og i natt står den inne i oppvarmet lokale med rutene nede. Alle matter ogsv var ikke så fuktige. Men bare å vaske rutene hjalp faktisk litt la jeg merke til:) Så jeg satser på at ei natt i varmen hjelper enda mer:)