Jump to content
Sign in to follow this  
super

Enkel innføring av voksing, arbeidsbil

Recommended Posts

super

Har ein opel combo 2005 model som eg brukar som privatbil. Er forholdsvis fin i lakken men vil voksa den for at den skal vera lettare å vaska samt kanskje rusta mindre. Polerte og voksa forige helg med biltema sin produktserie denne her http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Voks-og-lakkpleie/Voks-Premium-2000037699/ samt denne her http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Voks-og-lakkpleie/Polish-Premium-2000037698/ fyrst polering og så voksing. Tenkte eg skulle bruka ett litt meir annerkjent produkt neste gong, kanskje ganske snart trur ikkje at biltema sitt produkt er så bra. Virker som collinite er ok, bør eg gå for 845,476 eller 915? Er det ikkje ganske tynt lag som skal på? Kor lenge må det vera på bilen før eg tar da av igjen, samt bør bilen stå inne ein plass å herda før eg tar han ut? Har tilgang til verksted med ca 20 grader. Er det noke anna eg ikkje har tenkt på? Takknemlig for svar.

Polish

Min erfaring er at Collinite 476 er et godt produkt til prisen. Har ikke prøvd de to andre fra Collinite, men det står på nettsiden deres at 476 er det med lengst holdbarhet. Har testet 476 side om side mot flere andre vokser og den holder seg like bra som produkter som er 3 ganger så dyre. Mot Fusso har den dog ikke kjangs. Skal ikke prøve Fusso da? Billig og holder utrolig lenge. Bakdelen er at det i noen tilfeller kan gi litt holos på mørke biler. Fusso ble årets produkt 2015 her på forumet.

sondresvan

Heisann, og velkommen inn i "varmen"

Til en arbeidsbil, så er collinite helt kurant. Har ikke prøvd den selv, men det sies at den er bra. Lett å både legge, og buffe av. I denne: linken står det litt mer om de forskjellige fra collinite.

Som @Polish skriver over her, så kan og Fusso være en bedre kandidat :) Har selv brukt den på arbeidsbil og privatbil, og de er RÅ! 

La fusso på to biler i vår, og la på nytt på den ene i høst. Parkert til sides, kunne man nesten ikke se forskjell på de to, selv om det var 6måneder i forskjell på voksen! Fusso kan være litt vrien å legge, samt gi litt vokshologram, men de forsvinner etter etpar vask.

Legger to bilder av v beading. Den svarte er 6 måneder gammel, og ikke nyvasket. Den røde er 1uke gammel voks

IMG_20161124_153821_zpsawln7vqq.jpg

IMG_20161124_153831_zps5j3kpq5k.jpg

Video av sheeting

Når du legger fusso, så legg syltynt, og la den "haze" til den begynner å bli matt i overflaten. Buff av.

Jeg påfører ca 1/3 av bil før jeg begynner å buffe av igjen

• DCN Point 1

Øyvind G

På en arbeidsbil tror jeg at jeg hadde gått for WetCoat fra Gyeon. Enkel i bruk, spray på og spyl av. holdbarhet er meget god iforhold til arbeid med å påføre den.

Når det gjelder Collinte så er #845 den som er lettest å jobbe med og har god holdbarhet. Kan absolutt anbefale den.

super

ok, har igrunnen tid nok så viss de andbefale  fusso så går eg for den, betyr "hazze" at eg skal venta ei lita stund før eg begynne å gnikka (buffe) voksen av igjen? Må bilen stå ei stund inne i hallen eller kan eg berre bruka den med ein gong. Huska før når eg brukte autoglym, så burde ein ikkje ta bilen ut i regnet med da samma etter påføring av voks.

ØHN
5 minutter siden, super skrev:

ok, har igrunnen tid nok så viss de andbefale  fusso så går eg for den, betyr "hazze" at eg skal venta ei lita stund før eg begynne å gnikka (buffe) voksen av igjen? Må bilen stå ei stund inne i hallen eller kan eg berre bruka den med ein gong. Huska før når eg brukte autoglym, så burde ein ikkje ta bilen ut i regnet med da samma etter påføring av voks.

* Jobb inne i romtemperatur

* Påfør Fusso grundig, men samtidig lett og tynt inn i lakken.

* Voksen kan fjernes igjen med en gang du er rundt bilen. Start avtørking der du begynte.

* Hvis voksen er vanskelig å få av på din lakk (det varierer litt fra bil til bil), kan du grovefjerne voksen med mikrofiber fuktet i vann. Gå over etterpå med tørr mikrofiber.

Fusso har holdt et år for meg uten noen form for "herdetid" etter avtørking. Bare å kjøre rett ut i all slags vær med en gang. ;)

super

Det var ett lettfateligt svar. Da går eg for den, takk til alle som har bidratt. Skal rapportera når eg er ferdig.

super

Ein ting til når eg fyrst er i gang, kva brukar de til å ta på/av voksen er det nåke som heiter pad eller helda da med dei vanlige kvite "håndukane" som ein kjøper i pakke på 50 stk.

super

ok høyres lurt ut, bestillte fuzzoen no, får kjøpa begge deler, pad og microfiberduka. Blir mykje spørring her no men sån ca kor mange microfiberduka treng eg ? pad helde da vel med ett par stk vil eg tru, men den på 90 mm veit du om den går neri fuzzo boksen?

ballemann

Padden er myk og fin :) du skal såvidt nedi fussoboksen og hente litt voks. (En boks holder til nesten 100 biler.. sies det, jeg har bare tatt 7 biler med fusso, så kan ikke bekrefte)

jeg bruker bare to mikrofiberkluter når jeg tar av voksen.

olav framvik
2 timer siden, super skrev:

ok høyres lurt ut, bestillte fuzzoen no, får kjøpa begge deler, pad og microfiberduka. Blir mykje spørring her no men sån ca kor mange microfiberduka treng eg ? pad helde da vel med ett par stk vil eg tru, men den på 90 mm veit du om den går neri fuzzo boksen?

Det følger pad med fussoboksen den er helt grei synes jeg.

super

veldigt greit å veta, da treng eg berre fidle. Kan noken av dei som dei sele på biltema brukast. Tenkte kanskje på denne her http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Pusseskinn-og-mikrofiber/Mikrofiberklut-2000033956/ siå eg allerede har den, og prøver å vera litegrann minimalist. Kunne jo alltid ha kjøpt fra der det blei linka til ovanfor. Var ikkje dyrt men det irriterer meg litt å betala såpass mykje for frakta. Det blir ei dyr fidla viss eg kan bruka nåke eg allerede har.

SverreP
veldigt greit å veta, da treng eg berre fidle. Kan noken av dei som dei sele på biltema brukast. Tenkte kanskje på denne her http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Pusseskinn-og-mikrofiber/Mikrofiberklut-2000033956/ siå eg allerede har den, og prøver å vera litegrann minimalist. Kunne jo alltid ha kjøpt fra der det blei linka til ovanfor. Var ikkje dyrt men det irriterer meg litt å betala såpass mykje for frakta. Det blir ei dyr fidla viss eg kan bruka nåke eg allerede har.

MF'en du linker til fra Biltema er helt ok. Har sel tre stk som brukes på Fusso. Husk at MF du bruker på Fusso ikke nødvendigvis kan brukes med andre produkter senere, og bør vaskes alene.

super

høyres bra ut, heiv den i vaskemaskina i dag får sjå om eg får polert før jul, ellers får det bli på nyåret

Polish
5 timer siden, SverreP skrev:

MF'en du linker til fra Biltema er helt ok. Har sel tre stk som brukes på Fusso. Husk at MF du bruker på Fusso ikke nødvendigvis kan brukes med andre produkter senere, og bør vaskes alene.

Høres merkelig ut. Blir de ikke helt rene i vask eller hva?

SverreP

Tenk på hva Fusso motstår på lakken - den forsvinner ikke i vaskemaskin Vask klutene og bruk dem bare til Fusso, er mitt tips. Samme gjelder kluter som er brukt til sealer/coating.

super

No har eg fått polert bilen med fusso voksen, den blei veldig bra. Sannsynligvis ikkje vært så blank i lakken siå den var ny, kan spegla meg i bilen. Er det vasking med svamp som gjeld no og ikkje håndkost (viss eg skal kalla det den for det) som gjeld no eller? 

Edited by super