Jump to content
Sign in to follow this  
Mikkelsen

Shinings av eigen Audi A4 b8 svart

Recommended Posts

Mikkelsen

Hei godtfolk

Først, takk for at så mange gjer så mykje for å gjere kunnskapen tilgjengelig for oss uvitande.

Fekk vite om sida her for nokre veker sidan av ein kompis, og har nå pløygd igjennom så og sei samtlige S&S, guidar og garasjer.

Det er mykje imponerande arbeid som blir lagt ned, eg blir rett inspirert!

Har meldt meg inn fordi eg har eit stort ønske om å shine opp og ta vare på eigen bil, blir det bra ønsker eg gjerne å dele kunnskapen og hjelpe andre med å ta vare på kjøretøya sine :)

Så var det bilen, eit flott stykke tysk ingeniørkunst (Audi A4 2008 1.8TFSI Q), men med tidenes verste lakk? Etter å ha lest nokre S&S har eg rett og slett lest meg redd! Veit rett å slett ikkje om eg tør starte på dette aleine.

Har eigd bilen snart over eit år og er veldig glad i den, men lakken treng sårt pleie, mistenker at det ikkje har våre gjort for mykje for å holde den fin av tidligare eigar.

Er på sjøen (i 10 dagar til) så har kun eit bilde tilgjengelig.

A4.jpg

Planlegger å kjøpe North Detailing sine PDA-15 og SDA-8 maskiner, og rupes puter.

Lakken har mykje swirls og ein del RDS, så planlegger ei god 2-stegsbehandling minst, men etter det eg har lest endar eg vel fort med 10 steg. Ellers er det ein del steinsprut som skal fyllast på panser og ein på tak som skal takast, har bestilt lakkstift, så her blir det å våtslipe, fylle og våtslipe til ønska resultat før poleringa startar.

Kva polish bør eg bruke? Har planar om å bruke SV Shield som LSP, alt før har eg ikkje bestemt meg for. Var tenkt å kjøpe pakkane med maskiner som inkluderar Menzerna. Men etter litt lesing har eg blitt usikker på om dette er rette middelet for denne lakken.

Er dette eit prosjekt eg burde få med ein fagmann på for å få det bra? Har 5 veker til rådighet komande fritur, hadde våre kjekt å kunne bli ferdig på den tida :P

Har ikkje 10 tommeltottar, og har polert litt for hand før, men er på ingen måte nokon detailer, enda :)

Mantis

Erfaringsmessig (og det andre skriver) så vil du møte en veldig hard lakk. Dette er ikke ensbetydende med at det kun er negativt. Det positive er at du enklere kan oppnå en fin sluttfinish uten kjørespor. Du slipper i tillegg å krangle med sticky lakk. 

Det negative er at den kan være vsnskelig å korrigere, og da spesielt med DA-maskin. En roterende korrigerer bedre, men da må du igjen følge nøye med på temperaturer og du får enklere kjørespor. Alt går på premisser her, spørsmålet er bare hvor mye tid du ønsker å legge i dette. 

Med mindre du skal være 40-50-60 timer bak maskinen, så vil jeg tro du klarer et "90-95% resultat" med en dual action på denne lakken. Om dette tilfredstiller det du er ute etter vet jeg ikke, men det vil for de fleste være som natt og dag i forskjell. 

Første steget her må du nok ned på scholl s3, menzerna 300 (som sies å ha 25% bedre korrigeringsevne enn 400) osv. Puter bør du gå for de groveste, utenom ull (burgunder scholl f.eks). Hvilket merke du velger er mer smakssak enn noe annet, selv on det er forskjell på hvor mye de støver osv. Selv er jeg svært fornøyd med de to nevnte merkene.

andre steget går du på med finere. Scholl s40 eller menzerna 3500 (alt. 3800) og fin pute - scholl orange f.eks. 

Det viktigste er at du setter i gang og prøver deg frem. Med en dual action-maskin skal det uansett mye til for å drite seg ut og man lærer ved å gjøre det i praksis. Tape opp 50-50 og se forskjellen. Bruk skråbelysning :) 

ligger forøvrig veldig mange gode filmer på youtube. En du bør sjekke ut er AMMO  

Ja han snakke litt mye til tider :lol:

Edited by Mantis

Polsokk

Hei. Jeg gjorde som deg. Leste meg opp kjøpte litt utstyr og brukt maskin. Kjøpte et brukt panser fra en sliten Merce og øvde meg på det til teknikken ble ok nok til at jeg turde gå løs på min egen Audi. Siden har jeg tatt et par slitne biler før jeg tok et kurs hos Swisswax. Legger ved bildet av øvelsespanseret.
IMG_4199.JPG.87780b1811d2a2323a95bfce366

MortenHaa

Har akkurat samme lakken på min bil og tok den for litt siden.
Startet først med Rupes polish og puter, men putene blir alt for fort myke og korrigerer ikke nok følte jeg. Redningen på grovsteg ble Scholl S3 Gold på blå scholl pute, men her kan man gjerne gå for lilla scholl pute istedet. Som steg nr 2 ville jeg så valgt S20 eller S30 sammens med orange pute.
Du bør også ha en del mikrofiber tilgjengelig og gjerne av flere forskjellige typer da noen gir mere microriper under buffing enn andre ;)

Shield vil nok fungere veldig bra som LSP, lett å legge og generelt veldig fin til å jobbe med.

Her kan du se min Show & Shine av bilen, og er det noe du lurer på så er det bare å spørre ^_^

Mikkelsen
19 timer siden, Mantis skrev:

Erfaringsmessig (og det andre skriver) så vil du møte en veldig hard lakk. Dette er ikke ensbetydende med at det kun er negativt. Det positive er at du enklere kan oppnå en fin sluttfinish uten kjørespor. Du slipper i tillegg å krangle med sticky lakk. 

Det negative er at den kan være vsnskelig å korrigere, og da spesielt med DA-maskin. En roterende korrigerer bedre, men da må du igjen følge nøye med på temperaturer og du får enklere kjørespor. Alt går på premisser her, spørsmålet er bare hvor mye tid du ønsker å legge i dette. 

Med mindre du skal være 40-50-60 timer bak maskinen, så vil jeg tro du klarer et "90-95% resultat" med en dual action på denne lakken. Om dette tilfredstiller det du er ute etter vet jeg ikke, men det vil for de fleste være som natt og dag i forskjell. 

Første steget her må du nok ned på scholl s3, menzerna 300 (som sies å ha 25% bedre korrigeringsevne enn 400) osv. Puter bør du gå for de groveste, utenom ull (burgunder scholl f.eks). Hvilket merke du velger er mer smakssak enn noe annet, selv on det er forskjell på hvor mye de støver osv. Selv er jeg svært fornøyd med de to nevnte merkene.

andre steget går du på med finere. Scholl s40 eller menzerna 3500 (alt. 3800) og fin pute - scholl orange f.eks. 

Det viktigste er at du setter i gang og prøver deg frem. Med en dual action-maskin skal det uansett mye til for å drite seg ut og man lærer ved å gjøre det i praksis. Tape opp 50-50 og se forskjellen. Bruk skråbelysning :) 

ligger forøvrig veldig mange gode filmer på youtube. En du bør sjekke ut er AMMO  

Ja han snakke litt mye til tider :lol:

Takk for litt feedback på produkt. Har du prøvd Scholl sin S20 Black? :)

19 timer siden, Polsokk skrev:

Hei. Jeg gjorde som deg. Leste meg opp kjøpte litt utstyr og brukt maskin. Kjøpte et brukt panser fra en sliten Merce og øvde meg på det til teknikken ble ok nok til at jeg turde gå løs på min egen Audi. Siden har jeg tatt et par slitne biler før jeg tok et kurs hos Swisswax. Legger ved bildet av øvelsespanseret.
IMG_4199.JPG

Har eit testeksemplar av ein gamal bil heime som skal få kjørt seg! ;) Honda CRV frå seint 90-tall. Er vel "litt" forskjellig lakk på den og Audien, men greit å bli kjent med maskinene før eg set igang trur eg :)

19 timer siden, MortenHaa skrev:

Har akkurat samme lakken på min bil og tok den for litt siden.
Startet først med Rupes polish og puter, men putene blir alt for fort myke og korrigerer ikke nok følte jeg. Redningen på grovsteg ble Scholl S3 Gold på blå scholl pute, men her kan man gjerne gå for lilla scholl pute istedet. Som steg nr 2 ville jeg så valgt S20 eller S30 sammens med orange pute.
Du bør også ha en del mikrofiber tilgjengelig og gjerne av flere forskjellige typer da noen gir mere microriper under buffing enn andre ;)

Shield vil nok fungere veldig bra som LSP, lett å legge og generelt veldig fin til å jobbe med.

Her kan du se min Show & Shine av bilen, og er det noe du lurer på så er det bare å spørre ^_^

Flott bil, flott S&S og vakkert resultat!! :) Er redd for å lage mikroriper, men om dei kjem korrigerer ein vel bere med eit nytt finsteg? Takk for tilbakemelding på produkt :)

Polsokk

Scholl s20 black funker bra som en stegs på hard Audilakk. Brukte grønn og gul rupes pute. Men du får ikke bort alle dype rds men det fjerner masse vaskeriper.

longbow

Eg tok en slik med hvit spider fra scholl, Scholl S20 på roterende,og det ble veldig bra. Fikk ikke tatt de aller dypeste rds'ene, da måtte eg over på fg400 feks. Resultatet ble vel ca 85% pluss minus tenker eg.