Jump to content
Sign in to follow this  
Drammensern

S-Max takstativ

Recommended Posts

Drammensern

Ser meg nødt til å anskaffe takstativ til bleiebussen for å få med all oppakking på tur, og kikker på noen varianter.

En faktor i hvilket stativ som velges er hvor mye jobb det er å få det på bilen. Er det lett som en plett, blir det tatt av når jobben er gjort. Er det knot å få av blir det nok sittende på lenger en strengt tatt nødvendig.

Med andre ord, jo værre å montere/demontere, jo bedre må det se ut :)  

S-Max'n har fixpoints, så det må skrus av et deksel og settes i en bolt osv. Ikke prøvd det selv ennå, men ser for meg at det er litt fikle jobb?

Noen som har gjort seg noen erfaringer, som har lyst til å dele?

runar_hh

Verdt å nevne at om du har glasstak på denne kan du ikke ha alle skibokser/stativer. Spesielt lavtbyggende bokser som kan slå ned i glasset. Er en del som har fått taket knust av boksen. Hør med forhandler om hva de anbefaler, så kan du prøve.

Lykke til!

• DCN Point 1

Drammensern

Det er ikke glasstak på min, men har ikke lyst til å subbe takboksen ned i lakken på taket heller :) 

Takk for innspill! :thumbup:

Har en Thule boks som legges oppå stengene, tenker denne får videre liv på S-max'n.

Det er selve stativet/stengene jeg er på jakt etter denne gangen :) 

Conkey

Jeg har glasstak og kjøpte whispbar stativ til min. Helt fantastisk! Ingen lyd når jeg kjører med kun stativ. Kjøpte i Drammen hos en eller annen bilforhandler der da jeg hentet bilen min. Har en skiguard 850 som vel er å regne som lavtbyggende men det går helt fint. Men trengte egne t-kroker.

Tar fort 30 min å montere på bilen, man blir etterhvert komfortabel med å skru ned skruer osv men i begynnelsen virket det hele litt spinkelt på meg
  • DCN Point 1

vim

Jeg sluttet etterhvert å bruke Thuleboksen på min S-Max, nettop fordi jeg ikke fant noen kjapp løsning. 
Av med deksel, 8 bolter på. 8 bolter av, finne igjen deksel, sette på dette..... osv. osv. osv........
Nå går skiposen inn i bilen, så sant det ikke er 5-6 passasjerer med.

S-Maxen ble valgt fordi det er den eneste bilen som fortsatt ser bra ut, med plass til et 7-lag i barnefotballen. Derfor ikke et alternativ å kjøre konstant med boksen på for min del.

• DCN Point 2

Drammensern

Takk for svar!

Har sett litt på Whispbar hos autoload.no nå. Fant ingen forhandlere av whispbar i Drammen på nett.

Er vel den mest elegante løsningen jeg har sett hittil, den må nok vurderes nøye :) Er det flush-utgaven du har @Conkey ?

Får du noen merker i lakken der føttene står på?

Da er det litt som jeg fryktet, endel styr å feste stativet for hver gang.

Takboksen hives av når det ikke er behov for den uansett. Den festes bare med et gripeklo-system.

Larsen
2 timer siden, Drammensern skrev:

Takboksen hives av når det ikke er behov for den uansett. Den festes bare med et gripeklo-system.

Disse klørne kan vel bare brukes på stativ med symmetrisk form på profilen?

Har akkurat skaffet Thule-stativ  til nybilen og skulle gjenbruke en skiboks. Vingeprofil og gripeklør tror jeg ikke er kompatibelt.

Bruker Packline izi2Fit mot t-spor i Wingbar selv.

• DCN Point 1

Drammensern
1 time siden, Larsen skrev:

Disse klørne kan vel bare brukes på stativ med symmetrisk form på profilen?

Har akkurat skaffet Thule-stativ  til nybilen og skulle gjenbruke en skiboks. Vingeprofil og gripeklør tror jeg ikke er kompatibelt.

Bruker Packline izi2Fit mot t-spor i Wingbar selv.

Snoka litt på Thule.com, ser ut til at de mener FastGrip systemet kan brukes på Wingbar, Aerobar og Squarebar, men på Slidebar må man ha en adapter.

Men alternative fester blir jo sjelden laget, hvis orginalen er optimal. Så det kan være verdt å vurdere noe bøyle-adapter eller spor-fester ja :)

Thule.jpg

Larsen

Riktig, det var muligens ikke Thule sin patent jeg leste om.

De har stort sett orden i sysakene sine har jeg inntrykk av.

• DCN Point 1

Conkey

Det er flush jeg har ja. Jo jeg har sett noe merker men ikke noe som ikke en runde med fin polish med håndmakt fjerner lett.

Mener jeg bestilte dem på nett og hentet hos en eller annen bilforhandler i ingeniør rybergs gt, men dette skal jeg ikke være veldig bombastisk på. Ligger Det ikke en del forhandlere langs Rosenkrantzgata?

Uansett, klokt valg ift bøyler

Vil anbefale bruk av fester for t-spor

• DCN Point 1

Drammensern
15 minutter siden, Larsen skrev:

Riktig, det var muligens ikke Thule sin patent jeg leste om.

De har stort sett orden i sysakene sine har jeg inntrykk av.

6 minutter siden, Conkey skrev:

Det er flush jeg har ja. Jo jeg har sett noe merker men ikke noe som ikke en runde med fin polish med håndmakt fjerner lett.

Mener jeg bestilte dem på nett og hentet hos en eller annen bilforhandler i ingeniør rybergs gt, men dette skal jeg ikke være veldig bombastisk på. Ligger Det ikke en del forhandlere langs Rosenkrantzgata?

Uansett, klokt valg ift bøyler

Vil anbefale bruk av fester for t-spor

Dere har nok rett i deres anbefaling av t-spor adaptere. Selv om gripeklør i utgangspunktet passer, er det flere utenlandske forhandlere som viser til et Thule adapter sett

http://www.roofbox.co.uk/scripts/rbvehsel4_tab.php/car-accessories/thule_t_track_aerobar_roof_box_adapters_no_697_4/njNA_vaaj1Vnt 

Det begynner å nærme seg en løsning her nå asså!

:thumbup:

SindreM

Hadde Thulestativ når jeg hadde S-Max.. var litt litt jobb å montere dette, da det skruer som må skrues ned i taket/railen for å feste føttene til bilen. Anbefaler å anskaffe miniskralle med umbrako bits, det vil spare deg for mye ekstraarbeid og banning ift å bruke medfølgende t-nøkkel.

• DCN Point 1

Johans

Noen bilder av monteringen på min bil, er vel noe lignende dere snakker om? 

Monteringen første gangen tar litt tid, men demonteringen til våren igjen gikk kjapt. Da er også avstanden på bøylene ferdig innstilt så går det raskere ved montering igjen. 

• DCN Point 1

Drammensern

Bra tips! Takker! :thumbup:

Kikket litt på festene i taket i går. Og da slo det meg, mens jeg sto der på tå...hvordan skal jeg rekke opp til bagger og lokket i åpen stilling? :blink:

Har man med stige når bilen er høy og mannen lav?  

ALFRED

Mine står på hele tiden på min 08 mod då det var klurete å få desse på endte med å gå på lokale verkstedet å få hjelp, minuset er at det lager suse lyd ved 80 km t iallefall.

• DCN Point 1

Drammensern

Da har jeg blåst ut 2800,- hos Autoload på et sett med Whisperbars og adaptere.

Fant en sammenleggbar krakk hos Jula til 99,- jeg tror kan fungere.

Spent på å se hvordan dette blir :) 

Drammensern

Image1467189369.237752.jpg.5c512d984da5b

Da var Whispbar montert. Litt strulete montering med faste punkter.

• DCN Point 2