Gå til innhold

"Vedlikeholdsplan" for gressplen

Recommended Posts

• Moderatorer
Core2Duo
Skrevet

Hei! 

Har blitt litt opptatt av og få en god og fin, grønn gressplen nå i det siste. Så må man jo prøve å få den finere enn naboen! ;) 

Fikk kjøpt meg en sånn en plenlufter/mosefjerner. Fungerte ganske så greit den! Men så lurte jeg da litt på rekkefølgen med tanke på toppdressing, kalk og gjødsel da. Jeg finner masse god info om disse tingene, men hva med eventuell rekkefølge med påføring og diverse?  

Blir dette riktig? 

1. Lufte plen/fjerne mose innen overgangen mellom april/mai. En gang pr år. 

2. Et tynt lag med toppdressing etter jeg har luftet plenen, gjerne samme dag, da overgang april/mai. En gang pr år.

3. Et tynt lag med kalk oppå der igjen, gjerne samme dag som plenluft og toppdressing det også. Overgang april/mai. En gang pr år.

4. Gjødsle plenen helt i slutten av mai og juli. To ganger pr år. 

5. Selvfølgelig klippe plenen en gang i uka. :D

Kalk og gjødsel vil jeg ikke ha på sammen, da dette visstnok reagerer med hverandre, og gir en uheldig og visstnok noe "farlige" gasser. Det er hvertfall ikke helt bra. Noen syntes også kanskje kalk er unødvendig, men jeg vil da iallefall bruke en bltteliten mengde i alle tilfeller. 

Takk for all tips og hjelp :)

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

johime(joakim)
Skrevet
Toresan
Skrevet

Er ikke så erfaren med dette, men jeg tror du kan ta en jordprøve å finne ph verdi i jorden.

kan sikkert google seg frem til riktig ph. 

Kalk skal vel helst på plenen tidlig på året.

Jeg hadde på litt plengjødsel samtidig som jeg sådde plenen. Så tok jeg en rikeslig mengde gjødsel etter jeg hadde klipt den et par-tre ganger. Den ble skikkelig grønn og fin! 

BMW E87 2008 120d

Jeep Cherokee 2000 2.5TD

Polsokk
Skrevet

Hønsegjødsel hver fjerde uke fra mars/april. Kalksalpeter hver 6 uke for ekstra grønn plen. Ta opp ALT ugress du ser. Klipp minst to ganger pr uke eller skaff deg robotklipper. Og ikke klipp den for kort. Legger ved et bilde av plenen min. Bildet er ikke photoshoppet eller har fått noe filter. f33754172ebe91414ffd0330f7a28069.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Edit: i tillegg til å ha gatas blankeste bil får du gatas fineste plen :-)

• DCN Poeng 2

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Knutmyr
Skrevet

Robotklipper er definitvt verdt det.. Ser stor forskjell etter en sommer :thumbs:

Kjæreng Bilspa

Max Protect Certified Car Care Center, Max Protect Certified Detailer

Nettside                          Facebook

Min logg                          Min E61

Johans
Skrevet

Skal selv kjøpe robotklipper når jeg kommer hjem. Passer meg greit da jeg er borte halve året og jeg vet dama har fullt opp fra før av. 

Tror jeg vil invistere i denne karen, noen som har erfaringer eller trua? 

https://www.felleskjopet.no/butikk/hus-og-hage/hagemaskiner/robotklipper/robomow-rc304-50287968/

Skal samtidig få gjødsla tvert når jeg får tatt over huset, tviler på hagen har blitt holdt siden huset er fraflyttet så får jeg håpe på grønn og fin plen til sommeren :)

Min bilpleielogg

- Bmw F11 520d M-sport

-(X)Bmw e92 325d Hartge 2009. 

Knutmyr
Skrevet
Akkurat nå, Johans skrev:

Skal selv kjøpe robotklipper når jeg kommer hjem. Passer meg greit da jeg er borte halve året og jeg vet dama har fullt opp fra før av. 

https://www.felleskjopet.no/butikk/hus-og-hage/hagemaskiner/robotklipper/robomow-rc304-50287968/

Skal samtidig få gjødsla tvert når jeg får tatt over huset, tviler på hagen har blitt holdt siden huset er fraflyttet så får jeg håpe på grønn og fin plen til sommeren :)

Her selv RS-612, forrige versjon av RS-615. Den er jeg meget fornøyd med da den har god klippebredde. Men har trua på alt fra Robomow ;) 

Kjæreng Bilspa

Johans
Skrevet
Akkurat nå, Knutmyr skrev:

Her selv RS-612, forrige versjon av RS-615. Den er jeg meget fornøyd med da den har god klippebredde. Men har trua på alt fra Robomow ;) 

Virker som det er to forskjellige serier fra robomow, har du kjennskap til dette? ser noen har andre farger osv en dem på felleskjøpet. 

Kan utføre alle innstillinger også kjøre den med app da, haha ser for meg det blir perfekt der jeg står og beskuer den med en halvliter i handa.. :lol: 

• DCN Poeng 1

Min bilpleielogg

- Bmw F11 520d M-sport

Knutmyr
Skrevet
1 minutt siden, Johans skrev:

Virker som det er to forskjellige serier fra robomow, har du kjennskap til dette? ser noen har andre farger osv en dem på felleskjøpet. 

Kan utføre alle innstillinger også kjøre den med app da, haha ser for meg det blir perfekt der jeg står og beskuer den med en halvliter i handa.. :lol: 

Er to forskjellige serier. Har ikke lest så mye om det, men er vel stort sett bredden og hvor stort område den takler tror jeg. Ja er morro å kjøre med app :P 

Kjæreng Bilspa

Vennesla-BilSpa
Skrevet
12 minutter siden, Johans skrev:

jeg har også 612 og det som er det store minuset er at man kun kan klippe 8 cm høyt gress  6cm i ditt tilfelle og med så kort gress kommer mosen fort. husqvarna kan man sette til 12 cm høyde og det er mye bedre med tanke på mose

www.facebook.com/venneslabilspa.no

Knutmyr
Skrevet
2 minutter siden, Vennesla-BilSpa skrev:

jeg har også 612 og det som er det store minuset er at man kun kan klippe 8 cm høyt gress  6cm i ditt tilfelle og med så kort gress kommer mosen fort. husqvarna kan man sette til 12 cm høyde og det er mye bedre med tanke på mose

mosen ble borte her, klipper 5 cm. Men jeg kjører den 2 ganger pr uke ;) 

Kjæreng Bilspa

Polsokk
Skrevet
1 time siden, Johans skrev:

Har denne selv. Veldig fornøyd. Spesielt når den ble pynta litt på :-)

10417721_10153425467660775_3969378558158118176_n.jpg

• DCN Poeng 6

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Johans
Skrevet

Haha herlig!

Tror nok det må bli en slik ja. Bruker dere "hundehus" til dem eller tåler dem fint litt vær og vind?

Min bilpleielogg

- Bmw F11 520d M-sport

• Moderatorer
Core2Duo
Skrevet

Det så ut som en digg plen @Polsokk :D 

Må dog spare litt penger aller først, før det eventuelt blir noe robotklipper på meg. 

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Polsokk
Skrevet
Haha herlig!

Tror nok det må bli en slik ja. Bruker dere "hundehus" til dem eller tåler dem fint litt vær og vind?

Min står ute hele sommerhalvåret. De har regnsensor så hvis det regner mye så står den i ro. Det er kult med garasje til dem men jeg har ikke sett nytten.

Polsokk
Skrevet
7 timer siden, Core2Duo skrev:

Det så ut som en digg plen @Polsokk :D 

Må dog spare litt penger aller først, før det eventuelt blir noe robotklipper på meg. 

Bildet av plenen min er før jeg fikk Roberta (marihøna). Hvis du klipper ofte nok blir plenen tett og fin. Så robotklipper er ikke nødvendig :-)

hgnubel
Skrevet

Forslag til en god gressklipper i nedre del av ... eh... alle sjikt? :)

Jeg har en halvsirkel med gress på kanskje så mye som 6kvm, og har klart meg med sånn mekanisk skyveklipper, men den er ikke veldig god på justeringsmuligheter for gresslengde og heller ikke noen slik "eco-cut" eller hva det heter.

Bare for å sette det i perspektiv så er plenen min akkurat stor nok til å kunne parkere en medium sitteklipper på...

Polsokk
Skrevet
Forslag til en god gressklipper i nedre del av ... eh... alle sjikt? [emoji4]

Jeg har en halvsirkel med gress på kanskje så mye som 6kvm, og har klart meg med sånn mekanisk skyveklipper, men den er ikke veldig god på justeringsmuligheter for gresslengde og heller ikke noen slik "eco-cut" eller hva det heter.

Bare for å sette det i perspektiv så er plenen min akkurat stor nok til å kunne parkere en medium sitteklipper på...

Kjøpte denne til miniplenen foran huset. Funker helt OK.

http://www.bygghjemme.no/hage/hagemaskiner/gressklippere/gressklipper-al-ko-classic-322-e/p-277448

• 11 months later...
Skrevet

Driver å funderer på hva jeg skal gjøre. Kjøpte meg ifjord høst et hus med relativt romslig tomt, hvor nærmere 800kvm er gressplen. 

Tidligere eiere har latt plenen forfalle litt og er veldig mosete. Kjørt en runde med kalk, hvor jeg etter en mnd kjørte på med blåkorn.

Har også plan om kjøre over med "plenlufter", om det er riktig benevning. 

Lurte på å ta steget opp til robotklipper som kan vedlikeholde plenen, men litt kritisk til å bruke såpass mye penger på noe som var en "gadget" for ikke lenge siden.

Eventuelt feige ut å spare mange tusenlapper å gå for en tradisjonell gressklipper og ta det som "trim" :)

Anbefalinger og tips tas godt i mot :) 

Arild
Skrevet

Jeg har akkurat lagt ny ferdigplen og lest meg opp og snakket med endel folk. Kan ikke hjelpe deg med mose men plenkrutt skal være bra på det :)

Angående robotklipper så har jeg fått anbefalinger på det av mange for da blir plenen utrolig flott! :) 

• DCN Poeng 2
Skrevet

Forrige hus hadde stor ny plen som jeg la min stolthet i at skulle være skamfin (ALA green på golfbaner). Hadde stor hjelp i å skulle oppnå dette med en eldre bror som hadde nettopp en dødsfin plen og som måtte konkurreres bort. Fant sammen med ham noen løsninger som gjorde mye.

1) begynn med plenlufter. Kjør flere ganger frem til du tenker at du nå har ødelagt plenen. Så kjører du 2 ganger til! (Ja seriøst)
2) områder som er nesten uten tegn til gress kan kanskje få litt frø. Gjødsle med noe som heter algomin (et eller annet som motvirker mose-dette kjenner de til på seriøse plantebutikker, ikke plantasjen)
3) top-coat. Legg en fin blanding av sand og god jord på toppen. Dette trenger du nok ikke før året etter.
4) robotklipper er absolutt å anbefale. Jeg hadde en fin plen men bror min som gjorde samme tingene OG hadde robotklipper hadde en utrolig fin plen over lang tid uten mye vedlikehold. Andre har bekreftet at egeninnsatsen har gått betydelig ned med robotklipper.
5) slutt med bilpleie og begynn å gå hver dag over plenen og fjern ugress(kløver er et satans utyske) asap

Lykke til

• DCN Poeng 3

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]

2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Arild
Skrevet
8.5.2016 - 22.54, Polsokk skrev:

Kjerringa mi sier du må kjøpe ny for denne var så kul at den vil hun kjøpe sier hun 😂

• DCN Poeng 1
  • Forhandlere
polishduden
Skrevet
Driver å funderer på hva jeg skal gjøre. Kjøpte meg ifjord høst et hus med relativt romslig tomt, hvor nærmere 800kvm er gressplen. 
Tidligere eiere har latt plenen forfalle litt og er veldig mosete. Kjørt en runde med kalk, hvor jeg etter en mnd kjørte på med blåkorn.

Har også plan om kjøre over med "plenlufter", om det er riktig benevning. 

Lurte på å ta steget opp til robotklipper som kan vedlikeholde plenen, men litt kritisk til å bruke såpass mye penger på noe som var en "gadget" for ikke lenge siden.
Eventuelt feige ut å spare mange tusenlapper å gå for en tradisjonell gressklipper og ta det som "trim" [emoji4]

Anbefalinger og tips tas godt i mot [emoji4] 

Stikkord. Husqvarna rider :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Skrevet
9 timer siden, polishduden skrev:

Stikkord. Husqvarna rider :D

Har lekt litt med tanken, men vil tro det blir litt overkill :D 

Jeg har heller ikke en stor låve jeg kan lagre den inn i :P 

• DCN Poeng 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår