Jump to content
Sign in to follow this  
thomross

Min 2014 Mazda 3

Recommended Posts

thomross

Heisann,

 

Tenkte jeg skulle vise fram bilen min.

 

Bil: Mazda 3 2014 Skyactiv-D Optimum + ekstra sikkerthetspakke og dill dall

Motor: 2.2 D, skremt opp til 230 hk, og ca 480 nm

Alt annet: Større intercooler, EGR fjernet, dumpventil (2,1 bars ladetrykk), Bilstein coilovers, whiteline stabstag+endelinker, brembo big brake kit, rays g07fxx felger for å nevne noe :)

 

Er jo litt over middels interessert i bilpleie å den slags, så den blir ikke vinterkjørt, å blir passet godt på :)

Skal slenge ut noen nye bilder når jeg tar den ut igjen. Har hatt en full detailing på den + relakkering av felgene (pga steinsprut)

 

Blitt en ekstremt morsomt bil :)

IMG_2323.jpg

IMG_0205.JPG

  • DCN Point 22

Share this post


Link to post
Share on other sites
Madas

Kul bil. Men hvorfor har du dumpventil? Det er vel totalt unødvendig på en diesel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
bjarnetv
3 minutter siden, Madas skrev:

Kul bil. Men hvorfor har du dumpventil? Det er vel totalt unødvendig på en diesel. 

viktig med dumpventil for å føle at man er med i F&F når man skal bort på butikken og kjøpe Gorbys ;)

men bortsett fra det en meget kul bil! ;D

mazda har virkelig gjort alt riktig etter at de kom seg ut av eierskapet til ford.

Share this post


Link to post
Share on other sites
thomross
29 minutter siden, Madas skrev:

Kul bil. Men hvorfor har du dumpventil? Det er vel totalt unødvendig på en diesel. 

Totalt unødvendig? Det er jo et spjeld som slipper inn luft, så fikk jeg også latterlig mye turbo "flutter" etter tuning.

Hjalp utrolig masse med dumpventil faktisk :)

Når ladetrykket blir så høyt, kan det skape problemer, selv om det er diesel

Share this post


Link to post
Share on other sites
slendrian
1 time siden, thomross skrev:

Det er jo et spjeld som slipper inn luft,

Når ladetrykket blir så høyt, kan det skape problemer, selv om det er diesel

Dumpventilen slipper UT luft, derav navnet :) I tillegg til at den minker sjansen for stalling, så får du også kjappere gassrespons siden kompressoren ikke må begynne trykkøkningen med å overvinne eksisterende mottrykk på innsugssiden av motoren. Dårlig formulering, men du skjønner sikkert hva jeg mener. 

 

Feit bil :) Ny mazda er absolutt ikke til å kjimse av!

Share this post


Link to post
Share on other sites
thomross

Tusen takk folkens :) Lover flere bilder når den slippes ut på tørre veier :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kenneth O

Flott bil! Gleder meg til å se mer av den :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stig J

Råtøff! Har virkelig sansen for de nye Mazdaene. Ikke noe gubbestempel der lenger nei :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
D.Mikalsen

Syntes bilene disse dager blir bare finere og stiligere, dette var en råflott Mazda :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
EspenL

Gudhjelpe meg for et beist. Min egen dønn standard 2015 Optimum blekner i forhold.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Jeg tror jeg må begynne å se nøyere på Mazda som en kandidat for nybil. Dette her var jo i overkant frekt.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
thomross
7 timer siden, EspenL skrev:

Gudhjelpe meg for et beist. Min egen dønn standard 2015 Optimum blekner i forhold.

Senkesett, evt fjører og noen flotte felger, så er mye gjort da :)

5 timer siden, Christer skrev:

Jeg tror jeg må begynne å se nøyere på Mazda som en kandidat for nybil. Dette her var jo i overkant frekt.

Absolut et alternativ.. latterlig mye bil for penga :) Litt her og der, så har man en skikkelig grom bil :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
thomross

 

Bilen ble med en gang jeg kjøpte den, behandlet med Meguiars M188 Deep Crystal Coating.

Da jeg kjøpte bilen hadde jeg lite peiling på bilpleie og slikt, men kunnskapen og interessen eksploderte totalt etter jeg kjøpte denne.

Bilen ble kjørt 1 vinter, før jeg bestemte meg for å bare kjøpe en vinterbil i stedet for at den skulle bli ødelagt.

 

Kan skrive litt om hva som er gjort med bilen når den har vært parkert i vinter.

Typiske lette swirls, steinsprut, og noen lette riper her og der ble fikset gjennom hele vinteren nå.

 

Brukte en Rupes Duetto for hele jobben, med Scholl S20 og S30 på henholdsvis oransj neo pad og for det groveste, blå spider universal pad. 

Kunne egentlig tenkt meg den lilla paden, men ScandicShine hadde den desverre ikke inne da jeg kjøpte. 

Lakken er utrolig myk, så dette holdt i massevis.

 

Frontfangeren er lakkert opp, for den så helt forferdelig ut med MYE steinsprut.

Steinsprut ellers på bilen, fikset på tradisjonelt vis, litt sliping for heft, fyllt igjen med ca 50/50 lakk-klarlakk, så brukte jeg Lanka Blob remover for å fjerne toppen. Fantastisk produkt om det brukes riktig.

Felgene lakket opp på grunn av steinsprut, polert og forseglet med M188 og autobahn på toppen.

Bilen har også fått M188 på seg og muc off sin uber wax på toppen.

 

Det som gjenstår nå er polering av bakre eksosdel, nanolex på rutene og en liten behandling av setene innvendig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...