Jump to content
Sign in to follow this  
FredrikD91

Maskinvask og børsteløs vask

Recommended Posts

FredrikD91

Jeg har prøvd å lete litt rundt her inne men fant ikke noe sånn i farten. Men kan noen som har god peiling uttale seg om det er greit å bruke en børsteløs vask hos f eks Shell? Jeg tenker da kun fordi de har underspyling av bilen. Og det faktum at som en bijobb jobber jeg selv på Shell og får en slik vask til en meget redusert pris. Er det "lov" innenfor bilpleieverden? Eller er også dette "bannlyst" på lik linje som maskinvask med børster? 

Blankbil / polishduden
Jeg har prøvd å lete litt rundt her inne men fant ikke noe sånn i farten. Men kan noen som har god peiling uttale seg om det er greit å bruke en børsteløs vask hos f eks Shell? Jeg tenker da kun fordi de har underspyling av bilen. Og det faktum at som en bijobb jobber jeg selv på Shell og får en slik vask til en meget redusert pris. Er det "lov" innenfor bilpleieverden? Eller er også dette "bannlyst" på lik linje som maskinvask med børster? 

Kjører maskin børster på hjula selv om resten er børsteløs? Det er nøkkelen til om svaret er ja eller nei :)

alexanderst

Kjørte bilen i en børsteløs i Oslo i går. Det var noen digre pisavakoster som angrep hjula mine (heldigvis vinterfelgene).. Det blir nok ikke én gang til, for å si det slik. Her i byen benytter jeg den lokale BMW-forhandleren sin maskin for børsteløs, den har ikke slike børster. (les ironi: kjører MB E-klasse :rofl1:)

Michael

Børsteløs vask er en greit alternativ dersom du ikke har tid eller anledning til å vaske i selvvask. Betydelig bedre enn en vask med børster, og nesten (kun nesten!) all vask er bedre enn ingen vask overhodet. Om noen felgbørster skulle komme på vinterfelgene mener jeg i hvert fall at undervognsspylingen gjør opp for det i seg selv. Forebygge rust > Noen småriper i felg :)

Johans
1 time siden, alexanderst skrev:

Kjørte bilen i en børsteløs i Oslo i går. Det var noen digre pisavakoster som angrep hjula mine (heldigvis vinterfelgene).. Det blir nok ikke én gang til, for å si det slik. Her i byen benytter jeg den lokale BMW-forhandleren sin maskin for børsteløs, den har ikke slike børster. (les ironi: kjører MB E-klasse :rofl1:)

Er denne åpen bare på dagtid Alexander? :)

EspenL

Børsteløs er innafor, synes jeg. Har brukt det selv et par ganger og den underspylingen er gull verdt på veier som saltes nærmest 24/7 i tre måneder. Skulle gjerne bare tatt underspyling, men det har bensinstasjonene vist liten interesse for å tilby.

Men (!) bilen blir jo ikke skikkelig ren uten fysisk kontakt, så børsteløs vask begrenser seg liksom helt naturlig til å være unntaket fra regelen. I hvert fall hvis man vil ha ren bil til vanlig.

Kenneth82

Børsteløs på Shell Etterstad funker som bare det som en nødløsning for å fjerne litt salt og trafikkfilm.

alexanderst
10 timer siden, Johans skrev:

Er denne åpen bare på dagtid Alexander? :)

Usikker. Innbiller meg at jeg har vært innom på kveldstid for en god stund tilbake :)

Johans
1 time siden, alexanderst skrev:

Må sjekkest opp, kan jo være en vinner å sende dama inni når jeg er på sjøen :thumbs: 

• DCN Point 1

FredrikD91
14 timer siden, EspenL skrev:

Børsteløs er innafor, synes jeg. Har brukt det selv et par ganger og den underspylingen er gull verdt på veier som saltes nærmest 24/7 i tre måneder. Skulle gjerne bare tatt underspyling, men det har bensinstasjonene vist liten interesse for å tilby.

Men (!) bilen blir jo ikke skikkelig ren uten fysisk kontakt, så børsteløs vask begrenser seg liksom helt naturlig til å være unntaket fra regelen. I hvert fall hvis man vil ha ren bil til vanlig.

Er helt enig med det du sier, og disse veiene blir vel saltet konstant.. Ja bilen blir ikke ren i det hele tatt av børsteløs føler jeg, men jeg gjør det egentlig utelukkende for å fjerne vegsaltet og er forsåvidt uaktuelt om vår/sommeren. Dersom tiden ikke strekker til over lengre tid og jeg har en vakt tar jeg den innom. Men takk for svar alle sammen. :-) 

alexanderst

Grunnen til at jeg benytter børsteløs av og til er for underspylingen sin del (jeg gjør dog en bedre jobb med høytrykken og industriavfetting ved å jekke opp bilen). Pleier å bruke det når jeg kommer hjem fra langturer(med hjelsaltede veger) og ikke har tid til å vaske av bilen på en stund. 

CFM

Bilene på jobben blir hovedsaklig vasket i maskin - uten børster. Funker veldig bra det, sjelden det er noe særlig rester etter trafikkfilmen, selv om de er svarte. Fusso på lakken og at de blir vasket opptil 4 ganger i uka, samt at de står i garasje hjelper greit på det og. Men en runde Prickbort og berøringsvask må uansett til en gang i blant.:)

Bare pass på at plastdetaljer har beskyttelse. Maskinvask har en tendens til å tørke ut plasten over lenger tid... 

Edited by CFM