Dette er et populært innlegg D.Mikalsen 3 072 Skrevet 18 Februar, 2016 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Skoda Superb L&K - 2016 mod. Nybilklargjøring Detailed by Mikalsen Har alltid hatt en avtale med eier om å rydde plass i planen min den dagen han kom til å kjøpe ny bil, nå har han gjort det. Dette er en Skoda Superb L&K utgave som er toppet med alt av utstyr og hadde 424 km på telleren når den kom til meg, kan også nevne at det er en demo bil som har stått en liten stund hos forhandler. Jobben omhandler en lett 1-stegs jobb, generell klargjøring av interiør og annet samt legging av coating fra Max Protect. For meg så burde egentlig alt dette vært obligatorisk å gjøre av forhandler før bilen blir utlevert til kunde. Ankomst, solfylt og fin dag: Vasketeamet er klart: Starter med prickbort fra vinduer og ned. Jeg begynte på skygge siden der får det virke i ca 4-5 min, mens på solsiden får det virke i ca 3 min: Jeg går direkte på med Surfex HD 1:5 (blandet med vann) som får virke til jeg har tatt runden rundt bilen: Jeg topper dette raskt med autofoam blandet med litt såper slik at ingenting får tørke: Spyler av nedenfra og opp: Avspylt: Blander citrus såpe til berøringsvasken: Skummer opp: Berøringsvask fra toppen og ned. Når det er en solfylt dag som dette så deler jeg bilen inn i 4 deler, da vasker jeg gjerne tak og panser først før jeg spyler av, så tar jeg en hel side før jeg spyler av. Jeg gjør dette slik at såpen ikke skal få tørke inn: Etter berøringsvasken så tar jeg en runde med Iron X på felger og lakk: Her finner den litt å jobbe med på lakken og felgene: Jeg spyler så av bilen igjen: Gjør klart for clay, her før: Etter hele bilen, fant mer eller mindre ingenting: Inn i garasjen til tørk: Inspeksjon, noe småslitasje var det: På panseret fant jeg også et lite lengre skitmerke, det kunne være antydning til en veldig liten ripe også: Bare et lite oversiktsbilde for å vise nøyaktig hvor merket var: Jeg rydder ut barnesetet: Her er det noen som har kost seg i baksete med en bolle eller noen kjeks: Neste dag så maskerer jeg opp bilen og gjør meg klar til å finjustere lakken: Gjør klart bakkene mine med vann: Finner fram litt microfiber og gjør klart til 1-stegs testing: Tester ut en helt enkel 1-stegs kombo som skal kun rydde opp småriper og gi en god finish. Jeg testet 3 komboer, men jeg har god erfaring med sort waffel og menzerna FF 3000 og liker hvordan denne polishen oppfører seg på lakk da den er enkel å buffe vekk og har lang kjøretid: Her har jeg kjørt 1 pass på laveste hastighet med kun maskinen som press. Så kjørt opp hastigheten til middels i 1 pass med kun maskinen som press, før jeg kjører maks hastighet i 3 passes og et ørlite press og avslutter med middels hastighet i 2 passes og kun press fra maskinen: Buffer av: Tar en runde med monopol for å sjekke at det var holofritt: Jeg tar litt lakkmålinger for å sjekke, alt av lakk lå fra 80 - 130 my, her kun et illustasjonsbilde av måleren da jeg ikke tok noen bilder fra selve målingen: Det ble lite 50 / 50 bilder, så jeg tok heller noen in-action bilder: Noen plasser var det litt mer å rydde opp, oppi hjørnet på panseret, her bruker jeg roterende sammen med gul uber og menzerna FG 400 som grovkombo. Kjøremønster er å spre på laveste hastighet uten press i 1 pass, før jeg kjører opp maskinen på middels hastighet i 4 passes med litt press og avslutter med lav/middels hastighet i 2 passes uten press: Over og litt rundt håndtaket på førersiden var det en del å rydde opp, samt på kanalskjørt på førerside: Etter jeg hadde gjort meg ferdig med maskinkjøringen så skummer jeg ned bilen og vasker godt over rutene: Spyler så av bilen: Etter bilen var tørket i garasjen så går jeg over alle rutene med Gtechniq G4 glass polish for hånd, denne jobbes i sirkulære bevegelser i ca 1 minutt på hvert vindu: Buffer så først av med en lett fuktet klut som løser opp restene enkelt: Så buffer man helt rent med en tørr microfiberklut: Ferdig glass som er klart for Gtechniq G1: Man klarer fint å ta 8 glass med 1 fuktet microfiberklut da denne har 8 sider: Her jobber jeg inn G4 på taket, det var mye glass på denne bilen: Etter jeg hadde gått over alle rutene så gjør jeg klart for å påføre G1 som er glassbeskyttelsen: Jeg påfører G1 med den fine siden på bomullspadden, jeg bruker 1 pad til 2 vinduer: Den grove siden her bruker jeg til G2 som residue remover og bytter disse for hvert vindu: Her begynner jeg å påføre i sirkulære små bevegelser: Her har jeg påført disse 2 rutene, her får G1 stå i ca 10 minutter: Etter 10 minutter så påfører jeg enda et lag med G1 som igjen får stå 10 minutter til: Når G1 har fått stått i 10 minutter så finner jeg fram en ny bomullspad som jeg tar litt G2 i som er residue remover (løser opp rester) og beveger denne i rette linjer over glasset før jeg buffer direkte med en tørr microfiberklut: Påføring av G1 på bakrute: Alt i alt så får alle rutene 2 lag med G1, utenom frontrute og panoramataket som har fått 3 lag med G1. Videre så tar jeg ut mattene fra bilen og klargjør til støvsuging og lett vasking med greenclean blandet 1:15 med vann: Side på stol før: Side på stol etter: Vasker også inni dørene (illustasjonsbilde): Vasker lett over alt av skinn (illustasjonsbilde): Dashbord og annet (illustasjonsbilde): Inni dør før: Inni dør etter (her har jeg brukt litt prickbort i microfiberkluten først, før jeg bytter klut og går over med greenclean): Vasker over rutene med denne: Bakrute før: Bakrute etter: Panoramatak før: Panoramatak etter: Alt stoff inni får Gtechniq smart fabric, jeg sprayer noen ganger rundt på stoffet for å fukte, før jeg jobber dette inn skånsomt og lett med en ren microfiberklut: Denne smart fabric er litt skarp på lukt og man kan gjerne bruke maske, ikke minst huske å la dørene stå åpen og muligens lufte ut garasjen litt hvis man skal fortsette å jobbe videre innvendig. Etter at jeg hadde luftet ut i en 10-15 minutters tid så påfører jeg Swissvax sin leathermilk på alt av skinn: Her er det påført, dette skal få stå over natten og trekke inn: Jeg tar så av felgene som skal få seg en god vask og sittes inn med Gtechniq C5: Her bruker jeg Iron X på felg og Surfex HD 1:5 på dekksidene: Skrubber dekksidene uten å komme borti felgen: Spyler godt av: Håndvasker lett med enn pensjonert vaskehanske og har en bøtte med litt såpe som jeg dypper og vrir den i etter hver side på felgen: Tar også en nøye runde på baksiden: Ferdig vasket vinterfelger: Inn i garasjen til tørk, de blir tørket av og får stå ca 1 time med varmeovn direkte på seg: Gjort klart, tar en god runde med monopol både på front og bakside: Alt klart for påføring av Gtechniq C5: Denne påføres med en bomullspad og buffes direkte av: Her var det heldigvis ikke så mange eiker så jeg tar å påfører C5 først på fronten før jeg påfører baksiden etterpå: Vinterfelgene blir montert og momenttrekt etter spec. Jeg unngår også å ta på felgene da C5 bruker ca 12 timer på å herde ferdig: Tar på hjulboltbeskyttelsen igjen: Så var det lakken sin tur. Kunde ønsket en god beskyttelse og vi ble enige om 2 lag med Max Protect sin V1 som skal toppes med Max Protect sin UNC-R. Her tar jeg først 2 grundige runder med monopol rundt hele bilen før jeg kontrollerer resultatet og lakken: Det var noen minusgrader ute og jeg lukker opp porten for å få ned temperaturen i garasjen før jeg skal påføre V1: Her er Max Protect sin V1, denne er veldig kjekk å jobbe med. Denne gangen delte jeg inn bilen i 3 deler, da jeg tok panser og taket først, før jeg tok en side og fronten. Så avsluttet jeg med den siste siden og baken, samt litt små detaljer. Så lenge denne får en oppholdstid på lakken i 7 minutter så er det bra, den kan gjerne stå en stund lengre også uten at det byr på særlige problemer: Påføres i raske rette linjer: Jeg tar også med plast og andre detaljer: Forholdene i garasjen under påføring: Det er alltid lurt å se over disse plassene for coatingrester da det er rundt kneiker og knekker i panel det pleier å ligge litt igjen, så disse stedene får ekstra tilsyn: Her er alt buffet av og jeg skal heve temperaturen til 25-30 grader, så skal første lag med V1 få stå i ca 12 timer før neste lag V1 skal på: Jeg unngår å komme borti lakken mens jeg fortsetter med arbeidet, jeg åpner bagasjerommet og tar ut alt som er her: Vasker godt med greenclean og microfiber: Sitter så inn hele hjulbrønn med en voks som heter Collinite 476S som er en god økonomisk holdbarhetsvoks: Mens voksen koser seg så påfører jeg denne på dekksidene til stephjulet: Etter ca 8 minutter buffer jeg av Collinite 476S, denne bør ikke stå for lenge da man kan få en uventet treningsøkt: Monterer alt tilbake: Jeg tar så å påfører Max Protect sin UTC på dekksidene til påmonterte hjul: Når V1 hadde fått stått ca 12 timer så tar jeg å buffer av overflødisk leather milk fra skinnsetene: Her tar jeg ned temperaturen i garasjen for å legge andre lag med V1, skrur av ovner: Åpner opp porten litt for å vente til temperaturen skal falle, får et fint solglimt på lakken også: Holder porten litt åpen for å ha lav temperatur: Denne gangen påfører jeg V1 på samme måte som før, bare jeg inkluderer innstegslister og inni dørene: Her buffer jeg av V1 med helt rene og ubrukte microfiberkluter: Skilt får V1 på framside og bakside: Nye skiltplater uten logo får også V1 i alle kanter: Her er andre lag med V1 ferdig buffet på lakk: Jeg tar også en runde med V1 på diffusoren: Her påført litt: Ferdig påført V1: Så var det over til det jeg hadde gruet meg mest til, rengjøring og påføring av Gtechniq C5 på sommerfelgene. Det kunne faktisk ikke vært flere spiler... Disse var det litt olje på, limrester og generelt drit. Jeg vasket de først med prickbort i front og bak, før jeg gikk over de med greenclean 1:15 med vann. Gikk også over med citrusspray for å fjerne litt limrester og etikett rester. Etter dette gikk jeg over med 2 grundige runder med monopol og de var klar til C5 påføring: Her er C5 klar: Påfører halve fronten før jeg buffer av, da C5 ikke bør få stå altfor lenge. Det tok også tid å gå innimellom alle kriker og kroker, så lurt å dele fronten i 2 hvis det er mange spiler: Buffer av: Påfører så bakside, dette var mye kjekkere: Viktig å ta alle eikene på baksiden også, alt blir dekket med C5 før avbuffing: Da var 1 ferdig og 3 igjen: Etter 2 laget med V1 hadde fått stått i ca 14 timers tid, så var det klart for UNC-R, top coaten. For å illustere galskapen så var klokken nesten 1 om natten og en temp på nesten 30 grader i garasjen: Det var noen minusgrader ute og det gikk ca 45 minutter før temperaturen var kommet ned til der jeg ønsket den skulle være: Her har jeg vært å hentet UNC-R i kjøleskapet på kjøkkenet: Laget klart en liten alu-beholder slik at varmen fra hånden min under påføring ikke går så lett i flasken: Jeg oppbevarer påføringspads og UNC-R med portåpningen under hele prosessen: UNC-R påføres i områder på størrelse 30x30 - 40x40 eller litt større alt ettersom hvor lett man føler restene er å buffe av, denne blir veldig seig hvis man er treg eller ikke har de rette forholdene i henhold til temperatur. Dette er en krevende prosess og jeg tar ingen bilder under påføring av UNC-R. Når klokken nærmer seg nesten 4 om natten begynner det å nærme seg ferdig med påføring av UNC-R: Forholdene kl. 04:00 om natten i garasjen: Påfører UNC-R på skilt og skiltplater: Påfører også UNC-R i motorrommet: Sommerhjulene får 3 lag med hyper coat: Jeg var ferdig kl. 04:30 med alt sammen og sitter alt av ovner på fult i garasjen, når jeg kom ned kl. 11:30 dagen etterpå var det 35 grader i garasjen og UNC-R har fått stått 7 timer i en slik temperatur så skal den være ferdig herdet: Jeg skrur på nye skiltplater: Hiver de gamle: Tar noen bilder på vei ut av garasjen: Ferdigbilder interiør: Genial knapp så man slipper å ta på lakken: Motorrom ferdig: Ferdigbilder eksteriør: Tidsbruk: 23 timer fordelt over 5 dager. Takk for at du tok deg tid til å se igjennom denne S&S 83 Siter Mine jobber: Show and Shines Garasjen min: Mikalsens garasje 7x7 Showcase: Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI - 2009 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cheffen 237 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Stående applaus for meget god behandling av ny bil..! Siter "Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohanR 169 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Fantastisk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MSkjei 3 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 (endret) Imponerende! Hvor mange ovner har du, og hvor mange KW/t er de på? Imponerende å få finsk sauna i garasjen på 5-6 timer! Cred! Endret 18 Februar, 2016 av MSkjei Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pec 350 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Fint arbeid! Masse gode bilder! Tommel opp kjørte tilsvarende bil fra Sandefjord - Gøteborg - Sandefjord! Blit utrolig gode biler, og ser jo sinnsykt bra ut. ( beklager for Off topic) Siter Per Christian Nilsen CarPro C.Quartz Finest & Professional Sertifisert - Rupes BigFoot Specialist - Fenice Skinnreperasjon sertifisert - Flex Certified - Meguairs Advanced Mirror Glaze - Jotun Yachting Paint School - Autoglym Bilklargjøring - Colourlock Skinnreperasjon BMW E93 320i 08mod BMW E92 330DAX 09mod BMW F30 335i ESS tune & MPE 12mod Audi A3 E-tron 17mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeDD 1 604 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Vanvittig nøye og bra jobber! Normal nybilklargjøring blir liksom ikke det samme etter å ha sett denne S&S`n Siter Ueland Bilpleie & Detailing v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714. Mine jobber Detailer-garasjen Vår Facebook side Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutmyr 348 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Super jobb som vanlig Veldig lærerikt å lese gjennom Siter Kjæreng Bilspa Max Protect Certified Car Care Center, Max Protect Certified Detailer Nettside Facebook Min logg Min E61 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnarmikal 880 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Stående applaus makan til rå jobb og SS. Du inspirerer cred Siter Cosmic Accredited Detailer - C.Quartz Finest Authorized Installer Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsen90 649 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Tidenes beskyttet bil:D Kongejobb:) Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mikeb 600 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Mister Mikalsen, fantastisk Forbløffende at du utførte alt dette arbeidet i [bare] 25 korte timer. Cred til deg. Flott! Siter Not certified at anything really Showcase Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 18 Februar, 2016 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Se her ja, dette var klargjøringa si! Fantastisk hvor fin den ble Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JanEspen 120 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Du er rå! Bare å sette seg i godstolen når man ser det er kommet ny s&s fra deg Siter Min Porsche 911http://www.detailersclub.no/forum/topic/17320-min-911-carrera/#entry343414 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pejourdan 437 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Når du sitter på hytta,og det dukker opp S&S fra @D.Mikalsen. #denfølelsen Meget vel gjennomført klargjøring! Cred! Siter It´s all about the details! BilpleieloggJourdan´s Automobile Spa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin S 2 059 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Absolutt verdig en grønn knapp denne Godt gjennomført. Tror jeg hadde sliti litt med å klart det på samme antall timer Siter Swissvax Certified Detailer NAD - Nanolex approved detailer Certified Bigfoot System Specialist DCN Approved detailer Rob's bilpleielogg (S&S samling på side1) soon-autospa.no / www.facebook.com/soonautospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ONYX 951 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Fin bil ble flott Helt utrolig hvor nøye du er, og mange fine bilder! Siter Gtechniq certified detailer Drop Off certified detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj john 163 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Nydelig,nydelig,nydelig utført jobb nok en gang av deg ,Veldig bra beskrivelser og gode bilder.Cred knapp så klart trykt!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DBP 55 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Gjort en bra jobb velfortjent cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 18 Februar, 2016 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Du er en dyktig og dedikert detailer i alt du gjør! Write up'en deler gode erfaringer. Du behandler kjøretøyet forsiktig, og viser respekt for andres eiendom. I tillegg leverer du et flott resultat. Alt dette gjør dine jobber så utrolig bra. Tommel opp! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MBjoel 161 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Utrolig bra som vanlig. Alle dine S&S er jo utrolig godt dokumentert og skrivd Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer R 2 171 Skrevet 18 Februar, 2016 Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2016 Fantastisk bra jobb,her er det bare å bøye seg i støvet og håpe du blir arbeidsledig snart 1 Siter Rasmussen Auto Spa på Facebook Swissvax Certified Detailer http://www.rasmussenautospa.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.