Jump to content
Sign in to follow this  
Robin S

S&S Toyota Tundra

Recommended Posts

Robin S

Lenge mellom hver S&S for tiden, men da det ble litt bilder av denne jobben er det greit å sette sammen en selv om det ble glemt å ta noen bilder her å der.

Bilen er altså en 2011 Toyota Tundra. Disse Toyotaene produseres i Texas å som de fleste andre pickuper beregnet for salg i USA ble de levert med et knippe relativt store motorer fra minste 4l v6 og oppover. Etter 2010 ble 4,7l v8 byttet ut med 4,6l v8 som denne bilen er utstyrt med. Ellers er den største 8ern levert til dette karrosseriet en 5,7l som nærmer seg 400hk.

Litt bilder ved ankomst:

IMG_5327_zps8wnovea6.jpgIMG_5328_zps4rfgvpw3.jpgIMG_5329_zpslnrbqban.jpgIMG_5331_zpsbigkbrou.jpgIMG_5330_zpshaiwhjcx.jpg

Det er bitende kaldt ute å ingen grunn til å vente. Prickbort starter ballet på lakken, mens P21s sprayes på felger.
IMG_5333_zpsefpyeadt.jpg
IMG_5334_zpsnvqbzh88.jpg

Toppet med Surfex etter 8minutter.
IMG_5335_zpscwmyiih2.jpg

Skummet ned bilen med AF og tok hjulbuer og hjul.
IMG_5336_zps3bpun6ey.jpgIMG_5337_zpswlyykotj.jpg

Spylte av hele bilen å kjørte inn i garasjen for å få litt varme og tørk i panelene igjen før det bar ut igjen for en runde Korrosol. Den fant en del på panser, ellers var det ganske lite.
IMG_5338_zpsefknlioa.jpg

Skummet ned igjen å gått over med detail brush
IMG_5339_zpsgr9mcd42.jpg

Tørket av bilen å fant frem lykten.
IMG_5340_zps7ei2sxnf.jpgIMG_5341_zpsuehnzqkx.jpgIMG_5346_zpspyitulli.jpgIMG_5350_zpsambiiu5l.jpg

Ingen veldig stygge riper, men likevel nok å jobbe med. Lakkmåler viste som eier informerte om at venstre forskjerm og dør var omlakkert.
Her var verdiene 400 - 585. Resten av bilen lå på hyggelige 140-160.

IMG_5352_zpsuby3gtte.jpg

Eieren hadde tenkt å demontere dette gitteret likevel så min plan var å gjøre det så jeg samtidig kunne komme skikkelig til å vaske bak, men da jeg oppdaget at taktrekket sannsynligvis måtte av for å ta mutterne fra innsiden ble det litt for tidkrevende å se noe mer på det dessverre. Tenkte at jeg går tilbake til det hvis tiden strekker til på slutten.
IMG_5354_zpsivggnnse.jpg

Planen ved inspeksjon av denne var ensteg, men lakken viste seg litt for hard til at jeg kunne leve med resultatet så Rupes grønne pads med Zephir (blå) polish ble til slutt oppskriften.
IMG_5377_zpsbmcj3txm.jpg

Vanskelig lakk å få til noen skikkelige 50/ 50 bilder på, men man ser da litt forskjell.
IMG_5386_zpsmou7j0uf.jpgIMG_5403_zpsmjyzr3ht.jpgIMG_5412_zpsoxlxcryj.jpgIMG_5422_zpskb0sxlao.jpgIMG_5441_zpsf2gutt32.jpgIMG_5445_zps83cql71l.jpgIMG_5439_zpsg7pq8hlt.jpg

Da jeg kom til de omlakkerte panelene var det som å polere en stein. Absolutt ingen forskjell. Gikk gradene nedover via Rupes blå/blå til roterende med ullpads og Menzerna 300.
Disse to bildene er før og etter 2 pass med sistnevnte:

IMG_5389_zpszghabjkr.jpgIMG_5390_zpsdsuoik9x.jpg

Stemningsbilde:
IMG_5446_zpsedgipnbv.jpg

Hardeste lakken jeg har vært borti å ble tvunget til å gå videre hvis jeg skulle bli ferdig i tide...
Stigtrinn var veldig stygge fortsatt etter den grundige nedvasken så lilla Scholl pad på Rupes mini sammen med CG metal polish ble brukt for å få tilbake litt liv.

IMG_5421_zpsxeeenrai.jpg

De værste steinsprutene ble fylt igjen i flere omganger før toppene ble slipt ned å polert over. Desverre glemte jeg å ta bilder etter de var slipt over. Ble langt fra perfekt, men hvertfal mye mindre synlig enn før. Skulle gjerne tatt de litt bedre å fylt inn mange fler, men jeg måtte jobbe litt på for å rekke resten av bilen.IMG_5447_zpsauhmgmcg.jpg

IMG_5452_zpsz5gzyvy0.jpg

Før finsteg måtte jeg ha en pause fra knallhard lakk så jeg begynte innvendig. Ikke så mye skinn, men det som var hadde ganske inngrodd møkk.
Da skinnrens nesten ikke viste noe bedring gikk jeg en rask runde med steamern raskt etterfulgt av ny skinnrens medSwissvax sin leather cleaner. Dette ga resultater! Forseglet tilslutt med leather milk.

IMG_5455_zpsrjdwk6qi.jpg
IMG_5456_zps9dgzn5lc.jpg

Tømte bilen å gikk på med støvsugern.
IMG_5467_zpsk6imcrss.jpg

Bakveggen var full av noe hvite hår som ikke gikk bort med støvsuger uansett munnstykke. Kom da på hårfjerningsbørsten å det funket utrolig bra her.
IMG_5471_zpsa7wfjk0k.jpg

Tekstiler fikk APC og varmt vann i rensemaskin. Flekker ble jobbet inn med tekstilbørste først.
IMG_5472_zpsets6ubdu.jpgIMG_5475_zpsn6865jsh.jpg

Steamern funnet frem igjen for å ta ingrodde greier rundt seter, belter og på pedaler.
IMG_5481_zpsiav36bcn.jpgIMG_5498_zpsis94ga9t.jpgIMG_5490_zpsoqs037ha.jpg

Swissvax quick interior finish på alle andre flater
IMG_5489_zpsrpltx4km.jpgIMG_5493_zpssmjbjneg.jpgIMG_5494_zps1vhjdgk4.jpg

Dørkarmer fikk litt APC for å fjerne det som satt igjen etter ute vaskingen og polish støv fra grovsteget.
IMG_5532_zps11tzxilq.jpg

Teppe forseglet med Repel.
IMG_5546_zpsosdoz87d.jpg

Syns det er morro å teste så mye nytt som mulig å jeg har lett litt etter noe som rengjør og gir fin overflate til matter, boost, pneu osv krever jo gjerne litt rengjøring i forkant med hardere skyts. Mat renew rengjorde greit å avsluttet ok uten sjenerende lukt eller glatte matter. Men disse mattene var så og si nye så en hardere test kreves neste gang. Her er interøret helt ferdig.
IMG_5502_zpsb9mhktxz.jpg

Over på litt lakk igjen. Finsteget ble tatt med gul Rupes pad og S30.
IMG_5522_zpsvddwwvro.jpgIMG_5510_zpslnadbmag.jpg

Lyktene fikk også bare en lett gjennomgang med finsteget da disse uansett skulle byttes ut.
Resten av krommen ble gått over.

IMG_5521_zpsokbjxq0j.jpgIMG_5515_zps7nm3fejw.jpg

Felger å dekk. Felgene var såppas åpne at jeg ikke ville ta de av. Slickrims. Vurderte Barebones til hjulhusene for syns skyld, men i dette været ville det antagelig bare holdt ut av oppkjørselen.
IMG_5537_zpsicdakhdo.jpgIMG_5542_zpssdbeebfu.jpgIMG_5547_zpsiyhxmjhu.jpg

Alt annet metall la jeg et lag med Rimwax på. Håper det beskytter en liten stund hvertfal.
IMG_5539_zps1kqyicum.jpgIMG_5540_zpseahtrxab.jpg

LSP på denne ble gode gamle Master sealant lagt i 2lag.
IMG_5612_zpsvdvuat3k.jpg

Litt vanskelig med ferdigbilder da bilen er vannvittig stor i den lille garasjen min og det var natten ute :)
IMG_5557_zpsexdw8ezx.jpgIMG_5561_zpsk0tqsebq.jpgIMG_5564_zpszckdwat0.jpgIMG_5572_zps4ytrv7dk.jpgIMG_5578_zpsn00qkzwc.jpgIMG_5583_zpsvf1oaisb.jpgIMG_5593_zpsc2pguqls.jpgIMG_5623_zpsomitgbsi.jpgIMG_5637_zps3mt8lzed.jpgIMG_5640_zpsyppjojjs.jpgIMG_5647_zps8o7tud1v.jpgIMG_5652_zpsgfzuytlm.jpgIMG_5661_zpsjmx3qip7.jpg

Edited by Robin S
  • DCN Point 45

johnsen90

Flott jobb Robin:) Cred

Hvilken steamer bruker du? :)

Robin S
3 minutter siden, johnsen90 skrev:

Flott jobb Robin:) Cred

Hvilken steamer bruker du? :)

Takk. Ikke noe superfancy, men bruker Kärcher SC3. Den gjør jobben helt fint

http://www.clasohlson.com/no/K%C3%A4rcher-SC-3-dampvasker/44-1342?LGWCODE=441342000;83825;6293&gclid=CjwKEAiA27G1BRCEopST9M39gykSJADQyqAlu-zPCoe9VzvqRI_2GuhujwlLHQLnZgUkmouC5DYKwRoCAeHw_wcB

Edited by Robin S

johnsen90
11 minutter siden, Robin S skrev:

Ser innafor ut denne. Takk :)

MBjoel

Ble veldig bra detta :) Morro å se skikkelig arbeidsjern som får litt kjærlighet :wub: Har du testa om master selant gir noen ekstra my på lakken ?

Robin S
1 time siden, Knutmyr skrev:

Flott jobb på en stor bil emoji4.png

Takk :)

1 time siden, johnsen90 skrev:

Ser innafor ut denne. Takk :)

Kjøpte den på tilbud for rundt høvdingen for en tid tilbake.

44 minutter siden, MBjoel skrev:

Ble veldig bra detta :) Morro å se skikkelig arbeidsjern som får litt kjærlighet :wub: Har du testa om master selant gir noen ekstra my på lakken ?

I følge flasken skal den gi 6-8, men jeg har aldri sjekket. Skal prøve å huske det neste gang jeg drar frem denne. Tviler på at det er såppas...

D.Mikalsen

Herlig jobb Robin, litt av en doning :) Ser veldig tydelig forskjell på 50 / 50 bildene selvom det er vanskelig å få gode bilder av denne lakken. Det ble jaggu blankt og fint :) Grønn knapp!

Christer

Jøss, Regular Cab og greier! Første RC jeg har sett i Norge, stort sett er det DC (Double Cab) med de litt funky bakdørene, og en og annen CrewMax...

Stor honnør for voksen innsats på en fremdeles helt enorm bil!

Robin S
20 timer siden, D.Mikalsen skrev:

Herlig jobb Robin, litt av en doning :) Ser veldig tydelig forskjell på 50 / 50 bildene selvom det er vanskelig å få gode bilder av denne lakken. Det ble jaggu blankt og fint :) Grønn knapp!

16 timer siden, dj john skrev:

Litt av en strøken mannevogn ja B).Cred.

Hehe ja ble litt kikking på Finn mens jeg holdt på

14 timer siden, Christer skrev:

Jøss, Regular Cab og greier! Første RC jeg har sett i Norge, stort sett er det DC (Double Cab) med de litt funky bakdørene, og en og annen CrewMax...

Stor honnør for voksen innsats på en fremdeles helt enorm bil!

Takk :) Tror ingen av de andre versjonene av cab eller plan hadde gått inn i garasjen. Dette var så vidt. Å jeg måtte flytte bilen når jeg skulle holde på med bakluka

Sortehaug

Nøyaktig og bra jobb på en storjobb! Lett og miste fokus mot slutten på slike jobber! Blank og fin ble den, bra jobb! :thumbs: 

Robin S
23 timer siden, Sortehaug skrev:

Nøyaktig og bra jobb på en storjobb! Lett og miste fokus mot slutten på slike jobber! Blank og fin ble den, bra jobb! :thumbs: 

Audi S8

Ja det der er en stor bil, men jaggu for en fin glans det vart i den :) vet du ca holdbarhet med 2 lag med Master sealanten

Cred!

Robin S
7 timer siden, Audi S8 skrev:

Ja det der er en stor bil, men jaggu for en fin glans det vart i den :) vet du ca holdbarhet med 2 lag med Master sealanten

Cred!

Tilbakemeldinger fra kunder med normale vaskerutiner er litt under ett år. På min egen bil med ca. 14000km i året holdt den 11mnd+
Relativt billig og ufattelig enkel å jobbe med samt at den har litt holdbarhet. Har lagt den på ca.20 biler. Av disse har jeg ikke fått noen negative tilbakemeldinger hvertfal