Jump to content
Sign in to follow this  
Core2Duo

Baderoms/avtrekksvifte i garasjen

Recommended Posts

Core2Duo

Noen god idè dette, for enda bedre å få ut fuktighet av garasjen? Har til nå lagd to ventiler i ene veggen, ganske langt ned, og en ventil oppe på veggen på motsatt side. Tenkte å eventuelt ha en avtrekksvifte da i hullet som er langt oppe.

Noen tips om eventuell vifte jeg burde kjøpe? Helst da en som ikke "lukker" seg når vifta ikke går, for å hele tiden få trekken/lufta igjennom garasjen. Og ikke minst en med stikkontakt på! :) Hullet er 100 mm stort. 

En slik en vifte drar vel ikke mye strøm i alle tilfeller, så er vel bare å la den stå på, dag og natt, sommer som vinter vel? 

Aero

Du får vifter med fukt sensor. Så den starter når det er høy fuktighet osv :)

Tocasp

Hvordan er garasjen idag? Tenker da på isolering og oppvarming.

Skal du ned på 50-60% luftfuktighet må du nok ha en form for oppvarming, itillegg til vifter.

Min garasje er ikke isolert. Jeg kjøpte en avfukter(meaco DD8L og lot denne stå på. Mest for å se om jeg kunne komme ned på 60%-ish luftfuktighet. Etter da noen uker skrudde jeg av avfukteren. Jeg klarte å få temperaturen til å ligge rundt 10 grader over utendørstemp, men luftfuktigheten kom aldri noe særlig under 65% 

maeland87

( ønsker ikke og snakke dritt om baderomsvifter da jeg selv selger dette. )

Personlig ville jeg gått for denne modellen som jeg legger med linken til under. ( kan skaffe deg en til grei pris via min jobb )

denne er noe kraftigere en "vanlige" baderomsvifter som stort sett har en effekt på mellom 3-8 watt og detter ned i effekt med en gang den blir montert i en vegg og det er litt motstand i veggventilene som ellers er i garasjen. 

ta en Pax baderomsvifte for exempel som gjerne blir oppgitt med mellom 80-100 m3/t i timen, disse er målt frittblåsende og under beste forutsetning av at det ikke er noen form for motstand ( for exempel motvind ute, motstand i veggrister og slike ting )

http://www.systemair.com/no/Norge/Produktkatalog/vifter--tilbehor/sirkulare-kanalvifter/sirkulare-kanalvifter/rvf/RVF100M-Ytterveggsvifte-1254-nbno.aspx

Den viften jeg linker til ligger veiledende på 2210.- + mva og trekker 200m3/t uten motstand og vill tippe rundt 100-130 m3/t med ganske mye motstand. ( kan nok fikse deg god pris på den )

Tåler også og stå på kontinuerlig og mulighet for en regulator, fuktstyring, bevegelsesensor osv.

Kjekkest av alt er at den plasseres ute og ikke inne i garasjen

Send meg en PM dersom du lurer på noe så kan jeg svare etter beste evne siden det er mitt levebrød og kjekt og kunne hjelpe andre her på forum med noe jeg kan og ikke bare få hjelp selv :)

Edited by maeland87
  • Like 1

Core2Duo
1 time siden, Aero skrev:

Du får vifter med fukt sensor. Så den starter når det er høy fuktighet osv :)

Har en følelse av at disse fukstyrte viftene ikke er så gode som de i prinsippet skal være. Ta et eksempel på badet - når du dusjer tar det alt for langt tid før de skrur seg på, om de i det hele tatt skrur seg på. Like greit med en som går hele tiden uansett - det kan vel aldri bli for tørt? :)

44 minutter siden, Tocasp skrev:

Skal du ned på 50-60% luftfuktighet må du nok ha en form for oppvarming, itillegg til vifter.

Halvveis isolert - veggene har isolasjon i seg, mens taket/loft ikke er isolert. Vil helst ikke ha noe oppvarming, da ruster vel bilen i filler vinterstid. Tanken er jo å få det mer tørt - og det vil det med en vifte uansett om det er oppvarming inkludert eller ikke? ^_^

Blankbil / polishduden
Du får vifter med fukt sensor. Så den starter når det er høy fuktighet osv

Har en følelse av at disse fukstyrte viftene ikke er så gode som de i prinsippet skal være. Ta et eksempel på badet - når du dusjer tar det alt for langt tid før de skrur seg på, om de i det hele tatt skrur seg på. Like greit med en som går hele tiden uansett - det kan vel aldri bli for tørt?

Halvveis isolert - veggene har isolasjon i seg, mens taket/loft ikke er isolert. Vil helst ikke ha noe oppvarming, da ruster vel bilen i filler vinterstid. Tanken er jo å få det mer tørt - og det vil det med en vifte uansett om det er oppvarming inkludert eller ikke?

Jeg har fresh intellivent som er fuktstyrt og programmerbar. Har bare positive ting å si om den. Har ikke trengt å endre standard oppsettet en gang. Skal ha opp en til på det nye vaskerommet i kjelleren nå. I motsetning til pax så er intellivent tynn og utenpåliggende. Så den kan lett byttes ut :)

18b5c11dff06146f12f92cd7a86694c6.jpg

Core2Duo
Wednesday, January 06, 2016 at 17.00, maeland87 skrev:

Den viften jeg linker til ligger veiledende på 2210.- + mva og trekker 200m3/t uten motstand og vill tippe rundt 100-130 m3/t med ganske mye motstand. (kan nok fikse deg god pris på den ):)

Den så da grei ut den, desverre ikke så alt for mye penger på konto akkurat nå. Iallefall, takk for tilbudet, jeg skal ha deg i bakhodet om jeg eventuelt bestemmer meg for en gang og oppgradere! :)

Wednesday, January 06, 2016 at 19.19, polishduden skrev:

Jeg har fresh intellivent som er fuktstyrt og programmerbar. Har bare positive ting å si om den. Har ikke trengt å endre standard oppsettet en gang. Skal ha opp en til på det nye vaskerommet i kjelleren nå. I motsetning til pax så er intellivent tynn og utenpåliggende. Så den kan lett byttes ut :)

Se der, ja. Kanskje har jeg hatt et litt for negativt bilde av automatiske vifter allikevel. Dog litt for dyr den og for lommeboka mi akkurat nå. 

Jeg tenkte meg kanskje denne viften her, iallefall enn så lenge. 

Baderomsvifte Flexit 100

Vil denne ha noe for seg? Den har og en helt grei "luftmengde" på 98m3/t. Dette er helt greit etter hva jeg iallefall har forstått. Garasjen er på litt under 50 kvm. 

Edited by Core2Duo

Blankbil / polishduden
Den viften jeg linker til ligger veiledende på 2210.- + mva og trekker 200m3/t uten motstand og vill tippe rundt 100-130 m3/t med ganske mye motstand. (kan nok fikse deg god pris på den )

Den så da grei ut den, desverre ikke så alt for mye penger på konto akkurat nå. Iallefall, takk for tilbudet, jeg skal ha deg i bakhodet om jeg eventuelt bestemmer meg for en gang og oppgradere!

Jeg har fresh intellivent som er fuktstyrt og programmerbar. Har bare positive ting å si om den. Har ikke trengt å endre standard oppsettet en gang. Skal ha opp en til på det nye vaskerommet i kjelleren nå. I motsetning til pax så er intellivent tynn og utenpåliggende. Så den kan lett byttes ut

Se der, ja. Kanskje har jeg hatt et litt for negativt bilde av automatiske vifter allikevel. Dog litt for dyr den og for lommeboka mi akkurat nå. 

Jeg tenkte meg kanskje denne viften her, iallefall enn så lenge. 

Baderomsvifte Flexit 100

Vil denne ha noe for seg? Den har og en helt grei "luftmengde" på 98m3/t. Dette er helt greit etter hva jeg iallefall har forstått. Garasjen er på litt under 50 kvm. 

Meget mulig. Kjenner ikke til den så kan ikke uttale meg. Vet om mange som har sliti med automatiske vifter opp igjennom. Men intellivent har virkelig overrasket meg :)

maeland87
2 timer siden, polishduden skrev:

Meget mulig. Kjenner ikke til den så kan ikke uttale meg. Vet om mange som har sliti med automatiske vifter opp igjennom. Men intellivent har virkelig overrasket meg :)

Dersom du går for den flexit modelen så vær obs på at den ikke er beregnet for og svive kontinuerlig ( men igjen, det er jo 3 års garanti på elektriske produkter :) )

også en god del støy i denne, har den på hytta på en snurredass.

Mr.rs4
1/6/2016 at 17.00, maeland87 skrev:

( ønsker ikke og snakke dritt om baderomsvifter da jeg selv selger dette. )

Personlig ville jeg gått for denne modellen som jeg legger med linken til under. ( kan skaffe deg en til grei pris via min jobb )

denne er noe kraftigere en "vanlige" baderomsvifter som stort sett har en effekt på mellom 3-8 watt og detter ned i effekt med en gang den blir montert i en vegg og det er litt motstand i veggventilene som ellers er i garasjen. 

ta en Pax baderomsvifte for exempel som gjerne blir oppgitt med mellom 80-100 m3/t i timen, disse er målt frittblåsende og under beste forutsetning av at det ikke er noen form for motstand ( for exempel motvind ute, motstand i veggrister og slike ting )

http://www.systemair.com/no/Norge/Produktkatalog/vifter--tilbehor/sirkulare-kanalvifter/sirkulare-kanalvifter/rvf/RVF100M-Ytterveggsvifte-1254-nbno.aspx

Den viften jeg linker til ligger veiledende på 2210.- + mva og trekker 200m3/t uten motstand og vill tippe rundt 100-130 m3/t med ganske mye motstand. ( kan nok fikse deg god pris på den )

Tåler også og stå på kontinuerlig og mulighet for en regulator, fuktstyring, bevegelsesensor osv.

Kjekkest av alt er at den plasseres ute og ikke inne i garasjen

Send meg en PM dersom du lurer på noe så kan jeg svare etter beste evne siden det er mitt levebrød og kjekt og kunne hjelpe andre her på forum med noe jeg kan og ikke bare få hjelp selv :)

Holder det med en slik vifte på en uisolert garasje på 50m2?

Har en garasje med Betong gulv og vegger. Tretak med asfalt plater, vind duk og stål plater. Isolert garasje port. 

Nå er det 3stk ventiler som er åpne hull(ikke satt inn noe).

Etter en natt uten biler i garasjen så var det fukt på hele betong gulvet. 

maeland87
28.1.2016 at 23.23, Mr.rs4 skrev:

Holder det med en slik vifte på en uisolert garasje på 50m2?

Har en garasje med Betong gulv og vegger. Tretak med asfalt plater, vind duk og stål plater. Isolert garasje port. 

Nå er det 3stk ventiler som er åpne hull(ikke satt inn noe).

Etter en natt uten biler i garasjen så var det fukt på hele betong gulvet. 

Det bør nok holde, dersom du har 2,4m takhøyde så har du jo 120m3/t i garasjen, så denne modellen vil jo skifte lufta i garasje litt i overkant av 1,5 ganger i dersom den blir stående på max.