Jump to content
Sign in to follow this  
MB2

Volvo V70 2014 Arctic White tynn lakk?

Recommended Posts

MB2

Prodig GL-7 kom i posten i dag. Har lest bruksanvisningen og sjekket kalibreringen. Vet at panser på V70 er alu og bakluka samt fangere er plast. Ellers galvanisert stål. GL-7 ble derfor stilt inn på "Zn/Al". Bilen var nyvasket med Fusso... Panseret hadde klassiske verdier, 130-160my. Men dører og skjermer var syltynt etter hva jeg har lest i lakkguiden, ca 80my. Selv om jeg påstår å ha gjort alt riktig med målingene holder jeg muligheten åpen for målefeil, da jeg er ny på dette. 

69CB308C-E1A3-4EA6-99E9-D41471DC39F0_zps

Typisk verdi fra dører/skjermer

CF7BD3DB-26A9-482D-88F1-20E46C01E465_zps

Typisk verdi panser

Bilen ble kjøpt brukt fra Bilia, var 1 år gammel. Brukt som firmabil av Volvo på Torslanda. D4248950-91D6-4872-B1B2-FBBFAEE44300_zps

Hva kan de lave verdiene skyldes? Kan den være slipt/rubbet ned så mye? Tenker at det er usannsynlig etter bare 1 år. Er det fabrikken som lakkerer så tynt? 

Konsekvensene for meg når jeg skal polere, blir det å holde seg til milde komboer på alt untatt panser? 

Takknemlig for svar. 

Øyvind G

Det er lave verdier og jeg tror ikke det er et annet svar på det enn at sånn er det bare. 

Vil tippe at lakken er tynn fordi fabrikken sparer mye penger på å bruke mindre lakk på alle bilene de produserer. Derfor er det naturlig at lakken blir tynnere på dagens biler enn på biler som ble produsert for 10 år siden. Jeg har tatt en hvit V60, men denne målte jeg ikke lakkdybden på. Lakken var medium/hard og fin å jobbe med. 

Lakkmåleren din GL7 er litt vanskelig å bruke da det er fort gjort å holde den skjevt slik at du vil få feil verdi. Tror ikke dette er tilfelle her da man ofte får en høyere verdi hvis du holder den skjevt. 

Du trenger ikke bekymre deg så veldig iforhold til korrigering da denne lakken er ganske hard og du fjerner veldig lite lakk når du polerer. Ser du i denne testen så ser du at det groveste jeg har i hyllene tok 3 uM. Noe du skal være oppmerksom på (dette gjelder alle biler) er at du må ikke kjøre lenge og hardt over/ved knekker og ender. Dette gjelder spesielt roterende. 

Edited by Øyvind G

MB2

Takker for utfyllende svar. Har lest testen din, i det hele tatt tusen takk for all innsikt du har bidratt med! Enig i det med ustabil anleggsflate på GL-7, det går fint hvis man trener litt på det og holder den vinkelrett, vanskelig å få til på buet panel. Og enig i at den vanligste målefeilen sikkert vil være for høyer verdier. 

Gunnarmikal

Det var helt ok verdier. 

Kia min har 40-60my all over. Mål inni dør så ser du ca hva du har å gå på. Ofte kan du ha målinger på 60my ca inni dør å 80my på utsida, det gir deg en pekepinn hvor mye lakk det er å ta om nødvendig, 

• DCN Point 1

MB2

Inni dør ja! Hadde lest det et sted men glemt det nå... Sjekker det. Takk for tipset!