Jump to content
Sign in to follow this  
40 Ford

Hvordan fjerne overspray

Recommended Posts

40 Ford

Har fått spørsmål om jeg kan hjelpe med å fjerne overspray fra 2 biler.

En mørkeblå 2006 Alfa Romeo 159 Sport Wagon og en svart ca 2000 Mercedes CL 600.

Bilene sto i samme rom som en lastebil som ble lakkert hvit, og det ble ganske mye ”lakkstøv” på bilene. Mest ble det på panseret på Alfa Romeo`en men det er ille over det hele på begge bilene. Legger ved et bilde av panseret på Alfa Romeo`en.

Noen ideer om hvordan jeg skal gripe dette an?

DSC_0567.JPG

AppelsinSkall

Oi, ja det var virkelig ille.

Flere her inne som har fått bort malingsprikker med Clay, men her tror jeg eneste løsning er å våtslipe alt. :/

IvarB

Vaske bilen skikkeligt først, så er det lettere å vurdere, men er det litt går det nok med clay, ellers er det våtsliping og polering som gjelder

Han5y

Ser ikke bra ut! Hvis Alfa Romeoen skal poleres,kan du sjekke lakkoden, og hvordan lakken er å polere? Har nylig kjøpt identisk bil, men en identisk farge (tror jeg), og greit å vite hvordan den er i lakken ved polering :-) 

Kurt L.

Fikk skipsmalingsprikker på min bil, her ble rekkefølgen skikkelig vask, clay, rubbing og så polering.

Bilder av prosessen, først hvordan det såg ut etter vask

IMG_0338_zps0m16xfuk.jpg

2015-08-12%2023.13.09_zpshjkjtyrd.jpg

50/50 bilde med clay

IMG_0342_zpslnkp7gl2.jpg

50/50 bilde med rubbing etter clay

IMG_0493_zps9t1j6v5l.jpg

Har også rubbet bort overspray med suksess før, men blir uansett mye ryddejobb i swirls, da bør en ha kontroll på hvor mye lakk det på bilen

40 Ford

Bilen er (nokså) ren på bildet. ”Dråpene” du ser på bildet er der det var vanndråper når dette skjedde og lakken ikke festet seg.

Har aldri våtslipt før så jeg vet ikke om jeg tørr å begynne med det ettersom det ikke er mine biler

Hadde håpet det gikk å få bort dette med grov polish og ta en korrigering etterpå for å få bort swirls etc. Har Scholl S3 Gold og blå puter tilgjengelig og skal prøve med det men frykter at putene ”fylles” fort opp og må vaskes ofte.

Hva tror dere om det?

Gunnarmikal

Jeg har fjernet ganske mye lakkstøv på en Volvo med chemical guys heavy clay, det tok vel 8-10t kun i claying, å vond arm å skulder. Deretter en grundig 2 stegs.

• DCN Point 1

Audi S8

Sjå her ja! en ting er sikkert dette blir tidkrevende, har fjernet noe lakk/maling fra biler, men ikke så mye som dette her :(  eg bruker også å ta meg god tid på selve vaske prosessen la produkta virke så lenge som mulig, slik at kanskje noe vil løsne under vaske prosessen også, eg har brukt Nanoskin Autoscrub Towels (  http://www.autogeek.net/nanoskin-autoscrub-wash-mitt-fine-grade.html )  og ei vaske bøtte utblandet med ONR  for så å jobbe systematisk rundt bilen, du får kjøpe desse i fin og medium grade, En annen ting eg kjøpte er denne Nanoskin clay pute til DA maskin, men har enda ikke fått testa den, men den skal være effektiv mot overspray etc ( http://www.autogeek.net/nanoskin-autoscrub-medium-grade.html )

(Om du kjøper slike clay kluter skal dei innkjøres på glass først ,før du starter på lakken )

Ønsker deg lykke til, og håper du får dette til :)

cesandberg
  1. Jeg  har fjernet en del overspray med aceton av alle ting:ph34r::P. Hvis bilens lakk er noen år gammel så ville jeg sjekket en liten flekk først for å se om org.lakken tar skade av acetonen, ikke gni hardt. Det er myyye raskere å sveipe over med aceton først for så å rubbe med for eks Scholl S03g. Acetonen etterlater seg et slør av overspraymalingen, denne rubbes lett vekk.

40 Ford

Takk for alle innspill. Jeg har en Chemical Guys clay block men å fjerne dette med den ser jeg som en nesten umulig oppgave.mens Nanoskin clay pute til maskinen er kanskje verd ett forsøk.

Aceton hørtes interesant ut, vil prøve det på et lite område å se hvordan det blir.

Skal prøve dette når jeg får bilen inn i garasjen på fredag,  

Edited by 40 Ford

Simenhbe

Clay og en kjapp runde grovpolish bør nok fjerne mye om ikke alt. Bruk padbørste etter hver runde for å få mest mulig guffe ut av paden.

Som sagt tidligere er aceton eller neglelakkfjerner helt ok å bruke, gitt at lakken under er original to-komponent. Steinsprutfyllinger og lignende vil bli vasket rett av.

Lykke til :) 

longbow

Eg hadde noen heftige malingsflekker på en bil som eg ikkje fikk vekk med clay. Eg sprayet på prickbort 2-3 oppå hverandre, slik at det lå med prickbort på i ca 15-20 minutter, så clayet eg det, og det gikk ganske greit.

Ellers kan eg skikkelig forvask ta en del, la produktene virke lenge, og spyl godt.

Johans

En kompis av meg la fra seg ei fille med aceton i svime på biltaket engang, den etset seg inn i lakken så ville vært noe forsiktig. Det var på SS lakk da(uten klarlakk). Husker ikke hvor lenge den fikk ligge men var snakk om noen minutter. Tror tynner er bedre, Spessielt rett etter uhellet har skjedd da den fordamper raskt. 

40 Ford

Da har jeg startet dette prosjektet. Begynte på panseret med 2 runder med Scholl S03Gold og blå Scholl spiderpad deretter 1 runde med Scholl S17 og Scholl lilla spiderpad.

Panseret er det som er "værst" så resten av bilen burde gå bra med 1 runde S03 gold og 1 runde S17.

Ble heftig 50-50 bilde.

PC162130.JPG

• DCN Point 22

Audi S8

men fikk du ikke fjernet mer ved claying etc en det der før du startet å polere?

40 Ford

Prøvde å claye først og fikk fjernet en del med det, men fant ut at det gikk like raskt å ta alt med S03 Gold og blå pad. 

Maskinen jobbet tungt og hadde en tendens til å "stikke av" så måtte holde den i fast grep. Skiftet pad etter hvert panel.

Ferdig med lakken og driver med rutene nå, barberblad først og så polering så blir det lsp på hele bilen.

Har fått inn neste bil (Mercedes CL 600) for samme runde i garasjen nå, så jeg har noe å kose meg med i jula.

PC232142.JPG

• DCN Point 3

Audi S8

Kjempe bra arbeid, ja dei kan være heldige eigerene som har deg som kan ordne ut!

Audi S8

Det eg sleit mest med sist  var å få fjernet fra gummi lister, gikk det å til slutt men var ikke like lett, snakket med noen som var utsatt for noe lignende å det var forsikring sak å summen per bil var fra 12 tusen..