Gå til innhold

Trøbbel med strøm til kompressor

Recommended Posts

KristianLomeland
Skrevet (endret)

Hei. 

*Beklager uklar tekst. Skriver i frustrasjon.

Handlet ny kompressor i helgen (se link under) i 230V utgaven. Denne kom med blå kontakt (4 polet, 3-faset). 

Jeg har kun rød 400V (5 polet, 3-faset) støpsel i veggene, samt vanlig husholdningsstikk (230V 1-faset). 

Jeg prøvde å koble via trafo som omformer 400V til 230V, og fikk liv i den. -men det var lite liv synes jeg. Den sveiv rundt, men følte det gikk veldig sakte. Langt ifra oppgitte 2800rpm hvertfall. Turte ikke prøve så mye mer med trafoen i frykt av å rase hele motoren. 

Link til kompressoren:

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/kompressorer/kompressor-200059/

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få igang maskineriet? 

All hjelp mottas med enorm takknemlighet!

Endret av KristianLomeland
Skrevet

Antar du har kjøpt 400v versjonen? Altså 3fas 400 v? Det er rødt støpsel på den.

Edit.

Så nøyere etter og så da at du hadde 230v :-P

Skrevet (endret)

Se om jeg forsto. Du kjøpte 230, men har 400 hjemme og 230 på jobben, så hjemme brukte du trafo 400/230? VA på trafoen er...?

Endret av ANM
KristianLomeland
Skrevet

Antar du har kjøpt 400v versjonen? Altså 3fas 400 v? Det er rødt støpsel på den.

Edit.

Så nøyere etter og så da at du hadde 230v :-P

Se om jeg forsto. Du kjøpte 230, men har 400 hjemme og 230 på jobben, så hjemme brukte du trafo 400/230? VA på trafoen er...?

Endret. Se første post. Beklager.

KristianLomeland
Skrevet

VA på trafo?

Jeg har lite kunnskaper innen feltet, så utdyp gjerne om mulug :)

KristianLomeland
Skrevet

Den er på 15kVA, og brukes til og drive svære industrimaskiner. Så tviler på at det er noe galt med trafoen. 

Skrevet

Burde kanskje prøve den hos en som har 230V.

Støtter den, sjekk det enkleste først :) 

Min bilpleielogg

- Bmw F11 520d M-sport

-(X)Bmw e92 325d Hartge 2009. 

Skrevet

Eller dra frem et multimeter å sjekke at alle fasene ut på trafoen leverer

KristianLomeland
Skrevet

Eller dra frem et multimeter å sjekke at alle fasene ut på trafoen leverer

Hvilke tall på hver fase skal jeg forvente om jeg gjør dette? 

KristianLomeland
Skrevet

En skal hvertfall føle seg idiot som spør om ting her. Jeg vet lite til ingenting om måleresultater eller metode for måling av 3 fasede kontakter.

Skrevet (endret)

En skal hvertfall føle seg idiot som spør om ting her. Jeg vet lite til ingenting om måleresultater eller metode for måling av 3 fasede kontakter.

Ja, en skal også føle seg bra ussel over å prøve og hjelpe.

Det er nok lurt å ringe noen kyndige som kan komme å hjelpe deg eller prøv kompressoren hos noen du vet har 230V 3 fas. 

Poenget er at det skal være 230V mellom hver av de tre fasepolene i stikkontakten på trafoen, den fjerde polen er jord og kan glemmes i første omgang. Du må derfor måle 3 ganger. Hvis en av fasene er kaputt vil du kun måle spenning mellom to av dem. Saken er at i en trefas trafo sitter det i prinsippet 3 trafoer. En av dem kan ha røket.

Takk for at du prøver å hjelpe, heter det!

Endret av ANM
Skrevet

Er forsiktig med å råde til forsøk om å koble om motoren med tanke på evt fremtidig reklamasjon.

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Holder med å bytte 2 faser for å snu dreieretning. Hadde prøvd det etter å ha målt spenning :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Skrevet (endret)

Enig der.

Men dersom man passer på at all styrestrøm får 230V, hva kan gå galt?

At Jula ikke aksepterer eller i bestefall krangler ved retur om det skulle vise seg å være er noe annet er galt.

Går den tregt er det som oftest feil rekkefølge på fasene. Bytt om fargene i støpselet, men ha jord på rett plass. Ett par forsøk er normalt.

Godt tips, men gjør det på trafostikken av hensyn til overnevnte problemstilling. Samt flyttbarhet.

Endret av ANM
KristianLomeland
Skrevet (endret)

Ja, en skal også føle seg bra ussel over å prøve og hjelpe.

Det er nok lurt å ringe noen kyndige som kan komme å hjelpe deg eller prøv kompressoren hos noen du vet har 230V 3 fas. 

Poenget er at det skal være 230V mellom hver av de tre fasepolene i stikkontakten på trafoen, den fjerde polen er jord og kan glemmes i første omgang. Du må derfor måle 3 ganger. Hvis en av fasene er kaputt vil du kun måle spenning mellom to av dem. Saken er at i en trefas trafo sitter det i prinsippet 3 trafoer. En av dem kan ha røket.

Takk for at du prøver å hjelpe, heter det!

Føler du deg ussel som prøver å hjelpe? Du gir bare uttrykk for at du peker ut det åpenbare når du svarer. At det er åpenbart for deg er jo flott, men for meg er det langt ifra åpenbart.

Selvsagt setter jeg pris på hjelp, og jeg skal prøve så godt jeg kan og tør. Å koble den om blir uaktuelt i første omgang, ettersom dette er langt utenfor min komfortsone. -da får jeg heller levere den fra meg og handle en på 400V eller 230v 1-fas.

Endret av KristianLomeland
Skrevet

Føler du deg ussel som prøver å hjelpe? Du gir bare uttrykk for at du peker ut det åpenbare når du svarer. At det er åpenbart for deg er jo flott, men for meg er det langt ifra åpenbart.

Selvsagt setter jeg pris på hjelp, og jeg skal prøve så godt jeg kan og tør. Å koble den om blir uaktuelt i første omgang, ettersom dette er langt utenfor min komfortsone. -da får jeg heller levere den fra meg og handle en på 400V eller 230v 1-fas.

Ingen av oss har utstyret foran oss eller kjenner ditt kompetansenivå og responderer utifra informasjonen du gir. Det var jo du som fortalte at du bruker trafo som leverer 230V i tre faser, så litt åpenbart burde jeg kunne anta at det var? Beklager at jeg ikke så alvoret i situasjonen. 

Jeg foreslo ingen omkobling, men å teste redskapen et annet egnet sted eller foreta en enkel måling, men du kommer selv med det beste forslaget: Kjøpe seg riktig utstyr i utgangspunktet!

Tyggern
Skrevet

Hvorfor ikke bare dra å bytte den?

Det er ikke så mange som har 120kg + med trafo stående hjemme... Må være upraktisk å flytte på? 
Du skal ha ganske greit strømtilførsel også til den bør ha minimum 32A stikk for å klare startstrømmen.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Skrevet

Hei. 

*Beklager uklar tekst. Skriver i frustrasjon.

Handlet ny kompressor i helgen (se link under) i 230V utgaven. Denne kom med blå kontakt (4 polet, 3-faset). 

Jeg har kun rød 400V (5 polet, 3-faset) støpsel i veggene, samt vanlig husholdningsstikk (230V 1-faset). 

Jeg prøvde å koble via trafo som omformer 400V til 230V, og fikk liv i den. -men det var lite liv synes jeg. Den sveiv rundt, men følte det gikk veldig sakte. Langt ifra oppgitte 2800rpm hvertfall. Turte ikke prøve så mye mer med trafoen i frykt av å rase hele motoren. 

Link til kompressoren:

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/kompressorer/kompressor-200059/

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få igang maskineriet? 

All hjelp mottas med enorm takknemlighet!

Hvorfor har du kjøpt 230 når du har 400 tilgjengelig?

Jeg hadde selvsakt byttet til rett type ift spenningen jeg har

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/kompressorer/kompressor-200058/

KristianLomeland
Skrevet

Ingen av oss har utstyret foran oss eller kjenner ditt kompetansenivå og responderer utifra informasjonen du gir. Det var jo du som fortalte at du bruker trafo som leverer 230V i tre faser, så litt åpenbart burde jeg kunne anta at det var? Beklager at jeg ikke så alvoret i situasjonen. 

Jeg foreslo ingen omkobling, men å teste redskapen et annet egnet sted eller foreta en enkel måling, men du kommer selv med det beste forslaget: Kjøpe seg riktig utstyr i utgangspunktet!

Det forstår jeg. Jeg vet hva en trafo er, men jeg vet ikke hvordan jeg måler den. Jeg vet du ikke foreslo omkobling, men det ble bare et rot å sitere alle ned igjennom. Så beklager det. 
Ja det kan du si, saken er bare den at jeg kjøpte denne fordi det for tiden legges opp til 3-fas blått støpsel hjemme. Men dette er ikke ferdig før neste år. Så handlet vel med langsiktighet i tankene. 

Hvorfor ikke bare dra å bytte den?

Det er ikke så mange som har 120kg + med trafo stående hjemme... Må være upraktisk å flytte på? 
Du skal ha ganske greit strømtilførsel også til den bør ha minimum 32A stikk for å klare startstrømmen.

Egentlig fordi jeg trenger den til helga, samt som at den leverer best kapasitet av hva jeg har råd til. Saken er den at jeg kjøpte den fordi det skal legges opp 3-faset blått støpsel hjemme, også tenkte jeg at jeg kunne bruke den med trafo før den tid. 
Holder det ikke med 16A blått støpsel for å drive den når dette er klart hjemme? Må jeg ha 32A støpsel for å drive den?

Hvorfor har du kjøpt 230 når du har 400 tilgjengelig?

Jeg hadde selvsakt byttet til rett type ift spenningen jeg har

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/kompressorer/kompressor-200058/

Den skal i all hovedsak brukes med 3-faset blått stikk i fremtiden. 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår