Gå til innhold
Keet

Gyeon Mohs erfaringer..

Recommended Posts

Keet

Vurderer å kjøpe inn og prøve Gyeon Mohs..Ser mange her inne er fornøyd med denne..Men før jeg går i gong har jeg noen spørsmål eg lurer på..Tar gjerne i mot andre tips og erfaringer:)

- Hvor store paneler tok dere om gangen? 
- Hvor lenge lot dere den haze før buffing? Tør eller fuktig klut? 
- Blir microfiber klutene søppel etter buffing av denne type coating? 
- Og hva er minimum temp for i det hele tatt legge Mohs? 

Takker for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Snusmumrikken

Hei

La Q2 Mohs på 2biler i fjor høst. Det var meg og en kompis, syns det er greit og være 2 når man holder på med coating vertfall siden jeg er relativt ny med coating.

-Tok et panel om gangen, jeg ville anbefalt og delt panser i 2 deler viss du er alene.

-Tørr klut, lot den vel stå i rundt 1minutt. Gyeon anbefaler 30sec til 2minutter.

-La microfiber fortløpende i bøtte med veldig varmt vann, og byttet klut ofte. Vasket i maskina etterpå, gode som nye :-)

-Usikker på minimum temp, men vi la i rundt 15grader.

Det følger med instruksjonsmanual, jeg anbefaler også og se på videoene på Gyeon og Youtube. Vi avfetet først med silikonfjerner før Q2 Prep.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dynafit187

Jeg la gyeon mohs senest igår, legger et helt panel før jeg stryker det av.. Mohs er veldig tilgivende å lett å jobbe med..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Keet
4.11.2015, 21.32.00, Rune Hana skrev:

Hei

La Q2 Mohs på 2biler i fjor høst. Det var meg og en kompis, syns det er greit og være 2 når man holder på med coating vertfall siden jeg er relativt ny med coating.

-Tok et panel om gangen, jeg ville anbefalt og delt panser i 2 deler viss du er alene.

-Tørr klut, lot den vel stå i rundt 1minutt. Gyeon anbefaler 30sec til 2minutter.

-La microfiber fortløpende i bøtte med veldig varmt vann, og byttet klut ofte. Vasket i maskina etterpå, gode som nye :-)

-Usikker på minimum temp, men vi la i rundt 15grader.

Det følger med instruksjonsmanual, jeg anbefaler også og se på videoene på Gyeon og Youtube. Vi avfetet først med silikonfjerner før Q2 Prep.

Takker for svar folkens :) 

Settet er kommt i hus, men ikke prøvd enda. For prøve lese bruksanvisningen godt, samt ha tipsene her i bakhodet. Tenkte å legge det på bil nr.2, da den får minst oppmerksomhet. Spent på hva du har å si om holdbarheten, den har vel lagt på bilen din 1års tid nå? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JonasNordvoll

Hei hå!

Pass på gå over bilen med prep 2 ganger for å passe på at det ikke er noe fett eller olje igjen på lakken.

Legg ett og ett panel om gang. Store paneler som tak feks må du dele i to

Husk lys! Er veldig fort gjort under buffing å "dra" med seg coating over på neste/forrige panel så husk inspeksjons lys

Kast eller bruk MF til nå annet en lakk de som ble brukt til buffing :)

Etter påføring skal den stå i 24t om jeg ikke husker feil

Etter det å må du på med Q2M cure å den kan være litt vrien og holde på med. Men ett spray i MF'en og ikke på panelet så blir du ikke plaget :)

Å har det siste året lagt en del bare mohs og mohs+booster å holdbarhet er det de oppgir viss du vedlikeholder med bathe+ og wetcoat

Min bil er i 9mnd med mohs å den ser enda nylagt ut :wub:

Sleng bare over en PM om du lurer på noe mer :)

Lykke til :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW

Jeg la Gyeon Mohs som første coating, og la den på min egen bil nå i høst. Etter å ha polert to steg gikk jeg grundig over med Nanolex Ex (som er Nanolex sin Prep) i mangel på Gyeon Prep. La på coatingen panel for panel, og synes den var veldig fin å jobbe med. Produktet var mye drøyere i bruk enn jeg trodde, så brukte kun halv flaske (30ml?) på min BMW 3-Serie. Lett å se hvor man har lagt, og lett og buffe. Etter behandlingen fikk bilen stått i 15t før jeg dessverre måtte pendle til jobb. Første natt begynte det å regne mens jeg var på jobb, og da fikk jeg se at vannet beadet helt fantastisk :)

Så kom jeg til første vask, en uke etter som skrevet i instruksjonene, da lå vannet helt flatt etter håndvask. Omtrent som når en voks har ligget over 1 år på lakken, og er rimelig utslitt. Merket at lakken ikke var så glatt lenger, føltes veldig "trå" ut. 

Dette er mine erfaringer med Mohs. Skal prøve å legge den på nytt en gang, og da skal jeg bruke Prep og la den herde minst 24t :) Usikker på hva som ødela mest for meg av å ikke bruke Prep eller at den ikke ble fullstendig herdet.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle
2 timer siden, TobiasW skrev:

Jeg la Gyeon Mohs som første coating, og la den på min egen bil nå i høst. Etter å ha polert to steg gikk jeg grundig over med Nanolex Ex (som er Nanolex sin Prep) i mangel på Gyeon Prep. La på coatingen panel for panel, og synes den var veldig fin å jobbe med. Produktet var mye drøyere i bruk enn jeg trodde, så brukte kun halv flaske (30ml?) på min BMW 3-Serie. Lett å se hvor man har lagt, og lett og buffe. Etter behandlingen fikk bilen stått i 15t før jeg dessverre måtte pendle til jobb. Første natt begynte det å regne mens jeg var på jobb, og da fikk jeg se at vannet beadet helt fantastisk :)

Så kom jeg til første vask, en uke etter som skrevet i instruksjonene, da lå vannet helt flatt etter håndvask. Omtrent som når en voks har ligget over 1 år på lakken, og er rimelig utslitt. Merket at lakken ikke var så glatt lenger, føltes veldig "trå" ut. 

Dette er mine erfaringer med Mohs. Skal prøve å legge den på nytt en gang, og da skal jeg bruke Prep og la den herde minst 24t :) Usikker på hva som ødela mest for meg av å ikke bruke Prep eller at den ikke ble fullstendig herdet.  

Nanolex EX skal være fin og bruke før coating, bedre enn veldig mange andre faktisk.

Verken 15timer herding eller valg av prep skal ha så mye å si at beskyttelsen er borte etter én uke, du brukte sikkert cure også? Lå vannet like flatt over hele bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW
Akkurat nå, Belle skrev:

Nanolex EX skal være fin og bruke før coating, bedre enn veldig mange andre faktisk.

Verken 15timer herding eller valg av prep skal ha så mye å si at beskyttelsen er borte etter én uke, du brukte sikkert cure også? Lå vannet like flatt over hele bilen?

Kan heller ikke tro at EX er feilkilden her. Cure ble ikke brukt, da jeg ikke har den. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle

Hvilken temperatur var det under herdingen? Var du veldig rask med å buffe coatingen etter påføring?

Jeg kan tenke meg at en kombinasjon av for rask buffing og for lav temp ved så kort herding kan være årsaken. Hadde du brukt cure ville den beskyttet coatingen frem til den var ferdig herdet, men hvis coatingen blir buffet FOR tidlig vil den ikke få tid til å sette seg skikkelig, noe som kan være et tilfelle med coatinger som bruker lang tid før di er gjennomherdet

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW

Det var ca 20 grader. Ja jeg buffet ganske raskt. Ca 60sek etter påføring, noen lengre og noen kortere. Mener at det stod 2-3 min, men har lest generelt at coating kan bli så vanskelig å buffe hvis det hazer for kjapt, så derfor var jeg ganske rask med å buffe. 

Den stod inne i lokalet på ca 20 grader i 15t før jeg tok den ut. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden

Mener det er opp mot en uke til Mohs er gjennomherdet. Derfor den ikke skal vaskes på en uke etter påføring. Det følger jo med cure i kittet. Har ikke fått en tilbakemelding på dårlig holdbarhet enda. På min holdt den 8 måneder med hardkjør før jeg polerte den av i forbindelse med fylling av steinsprut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle
49 minutter siden, TobiasW skrev:

Det var ca 20 grader. Ja jeg buffet ganske raskt. Ca 60sek etter påføring, noen lengre og noen kortere. Mener at det stod 2-3 min, men har lest generelt at coating kan bli så vanskelig å buffe hvis det hazer for kjapt, så derfor var jeg ganske rask med å buffe. 

Den stod inne i lokalet på ca 20 grader i 15t før jeg tok den ut. 

Da kan det være at coatingen ikke fikk tid til å binde seg til lakken, men vanskelig å si sikkert hva det kan være. Det er normalt aldri noe problem å legge et helt panser alene, og får du problemer så vask med ren Isopropanol og prøv på nytt.

Du får gi den ett nytt forsøk og se hva som skjer :) Mohs burde gi deg ca et års holdbarhet 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW

Ja, litt vanskelig å si, men jeg skal prøve på nytt etterhvert ja. Delte vel panser i to, og tak i to eller fire.

Takk for gode innspill :) 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
torgeirb

Noen som har lagt voks over Mohs/cure? Står i bruksanvisningen at det er et godt alternativ,  så coatingen har god beskyttelse til den har herdet helt.

Holder på å legge mohs akkurat nå, og tenkte kanskje å toppe med litt CG Pete`s i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hwhawk

Beklager for å blåse liv i en gammel tråd, men har tenkt mye fram og tilbake mtp hva man skal legge på en nypolert bil og Mohs har vært fristende lenge.

Jeg lurte på om noen kunne svare om herdetiden, tenker spesielt på slik som står i bruksanvisningen der man kan bruke IR lampe i 10 minutt, men er det da ferdig herdet? Noen som har erfaring med dette?  Fant en video på youtube der man kan se det blir brukt IR. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JohanR

Jeg brukte ikke og kommer heller ikke til å bruke IR-lampe når jeg la og skal legge ny på min bil. Husker ikke hvor lenge jeg lot den stå, men det var som det sto i bruksanvisningen, over natta eller noe slikt? :)

Endret av JohanR

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Runey

Mener jeg lot første laget herdet 10t eller noe sånt. Også usikker på lag to, også gyeon cure på toppen. Står greit beskrevet herdetider i instruksjonene 😊

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hwhawk

Okei, men så resultatmessig holder det med å la bilen stå ca 12 timer/ over natten? Hva lå tempen ca på da Runey ila de 10 timene? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Runey

Okei, men så resultatmessig holder det med å la bilen stå ca 12 timer/ over natten? Hva lå tempen ca på da Runey ila de 10 timene?  

Lot bilen stå over natten. Tempen lå vel rundt 20 grader, men ved bruk av ir lamper kortes herdetiden. Sa feil i sted, da det gikk ca 3t mellom lag en og to, og deretter 12+ timer på andre laget.

Så ble det lagt cure for å unngå vannmerker i løpet av de neste 2-3 ukene. Du kan også bruke en vanlig voks oppå etter herdetid istedenfor cure. Bilen skal heller ikke vaske bilen med midler den første uken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig