Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Ser ut som jeg avventer litt ang PDA-15 her, evt finner en annen maskin, men da begynner jeg og nærme meg rupes i pris :)

Temmelig sikker på at Bilnerden kommer til en avklaring med North Detailing Ganske raskt rundt dette, så er nok unødvendig å bli skeptisk til kjøp av ND maskiner helt enda. Så vidt jeg har forstått gjelder dette også kun noen få SDA 8 maskiner. PDA-15 er ikke omfattet av trøbbelet etter det jeg har forstått.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Skrevet

Men kort fortalt sett bort ifra problemet med ND, hvem bør jeg gå for av DAS6 og ND PDA-15? :)

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Skrevet

Men kort fortalt sett bort ifra problemet med ND, hvem bør jeg gå for av DAS6 og ND PDA-15? :)

Som nybegynner så er det vanskelig for meg å svare på det egentlig, men jeg er personlig mer komfortabel med å jobbe med 8mm utkast kontra 15.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Skrevet

Start med denne:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=707

Da har du både "liten og stor" bak plate.

Når du er hekta forsetter du med denne:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=675

Da er du i mål for en stund dvs du har både liten og stor maskin og det går noe tid før du finner ut at du også må ha roterende:)

Ang mulig problemer med PDA 15 osv så løser dette seg garantert, ikke noe å tenke på:)

Skrevet

Eg har Das 6 Pro, og PDA-15. Veldig fornøyd med begge to. Det er ein del vibrasjon i PDA-15, men om ein er veldig nøyen med å sentrere padden, så vert det straks mykje bedre. Eg har og gjort "Washer-Mod" som Cockney beskriver. Den har i utgongspunktet ei gummiert plate som ligg over den oscilerende bakplaten. Der ligg den for å skapa friksjon, så rotasjonen vert roa ned. Eg for min del ynskjer rotasjon for heftigare korrigering. Modden er gjort på få sekund, då det er snakk om å løsna ein skrue, og legga i ei vanlig skive, for så å skru den på igjen.

Ellers så er ergonomien veldig god, og den blir heller ikkje så varm. Varme er derimot eit problem på Das6. Her må du følga litt med ved heftig korrigering og hardkjøring, så padden ikkje vert øydelagt. Sjølv har eg vurdert å bora nokon hol, ala det som er på dyrare bakplater i frå fabrikk. 

Ellers så anbefaler eg deg å følga med på bruktmarkedet. Det vart nett solgt ein Duetto her inne. Det hadde kanskje vert maskinen for deg.

BMW E30 320I

BMW E91 320D

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Skrevet

Kommenter det i bilnerden tråden som er linket til over her. De dealer med leverandøren så jo flere berørte maskiner jo mer kan de slå i bordet med.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Skrevet

Ja, sendte de mail for et par uker siden. Trodde det var noe spesielt for min maskin, men kom tilbske til forumet et par dager senere og så at vi er fler som sliter med det samme.

Får bare håpe det skjer noe snart. Har egentlig ikke penger å bruke på ny maskin nå, men kan sikkert klare meg med en CarWise DA på de to jobbene jeg har på vent :) 

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

• Forhandlere
Bilnerden.no
Skrevet

Kan forsikre alle om at vi vil finne en løsning på problemet med SDA-8, PDA-15 og eventuelt PDA-21 dersom det også gjelder denne. Foreløpig kan det virke som om dette skyldes en relativt liten ting, men vi jobber med to teorier som skal undersøkes. Uansett om problemet er lite eller stort skal vi finne en løsning på dette og det vil bli ordnet opp i, så det trenger dere ikke å bekymre dere for! :) 

Kan også nevne i denne sammenhengen at vi har solgt mange av disse maskinene og ikke hatt flere enn maks 5-10 reklamasjoner på dette så alt i alt er det kun et fåtall maskiner i forhold til det vi har solgt som det er problemer med her. 

Vi er på saken og gir lyd så fort vi har funnet løsningen her!

Skrevet

Kan forsikre alle om at vi vil finne en løsning på problemet med SDA-8, PDA-15 og eventuelt PDA-21 dersom det også gjelder denne. Foreløpig kan det virke som om dette skyldes en relativt liten ting, men vi jobber med to teorier som skal undersøkes. Uansett om problemet er lite eller stort skal vi finne en løsning på dette og det vil bli ordnet opp i, så det trenger dere ikke å bekymre dere for! :) 

Kan også nevne i denne sammenhengen at vi har solgt mange av disse maskinene og ikke hatt flere enn maks 5-10 reklamasjoner på dette så alt i alt er det kun et fåtall maskiner i forhold til det vi har solgt som det er problemer med her. 

Vi er på saken og gir lyd så fort vi har funnet løsningen her!

det veit jeg dere er. Derfor er det viktig at folk ikke blir skeptiske til det som egentlig er en god maskin selv om noen av oss har fått trøbbel. 

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Skrevet

Godt å høre. Aldri hørt eller opplevd noe negativt om service fra Bilnerden, så at det blir tatt hånd om tviler jeg ikke på.

Trodde problemet gjaldt en høyere prosentandel enn det tydeligvis gjør, og det var grunnen til at jeg anbefalte å drøye litt med kjøp av PDA-15. I mine øyne er det dumt å kjøpe en maskin med et kjent problem. Men som det er nevnt tidligere er det en veldig god maskin når den fungerer.

[X] 1990 Volvo 745
1994 Opel Astra F Si 1.6

Skrevet

Jeg har washer modda min PDA-15 og brukte den for første gang nå denne uken og jeg kan ikke si annet enn den blir et beist,jeg kunne legge mye press på maskin uten noe som helst problemer,skal sies at jeg ikke har prøvd uten mod,men jeg syns den funker knall med litt "trimming" :thumbup:

Skrevet (endret)

Jeg tror dette handler om at bak-platen "bøyer" seg litt over tid ved bruk, derfor løser det seg med en skive bak.

Hadde besøk av en som har kjøpt denne, selv har jeg Rupes og vi sammenlignet og fant ut at min roterte betydelig bedre ved sammenlignbart bruk.

Bak-plate ble demontert og lagt på et plant underlag og noe "opp bøying" ble konstatert.

Skive ble lagt mellom og vips ble det en helt annen maskin.

Skiven har ikke annen funksjon enn at den reduserer friksjon mot halsen på maskinen så når det gradvis var blitt et problem at rotasjonen ble redusert falt mistanken raskt mot at bak platen muligens er for myk.

BN har fått infoen og er på saken så uansett om dette er problemet eller ikke  så løser dette seg for alle.

Endret av RNa
Skrevet

Takk for alle svar som har kommet inn her, setter stor pris på det :)

Etter mye tanker og vurderinger, så tror jeg at jeg kommer til og havne på en North Detailing SDA-8 :)

Pga utskiftbar bakplate (70/120) kontra DAS6 (120/150), da det er endel kriker og kroker på bilen jeg har og evt kommer til og prøve meg på.

Og som en totalpakke og starte med så tenker jeg denne maskinen vil gi meg en god start :)

Kan det være lurt og kjøpe seg ett panser på skroten og øve på før man går løs på en bil?

-Thomas-

Skrevet

Kan det være lurt og kjøpe seg ett panser på skroten og øve på før man går løs på en bil?

Er du så nervøs at du kommer til å gleppe maskina midt på bilen så den ruller nedover sida, så ja :P

Hvis dette bare er å freshe opp litt på egen bil trenger du neppe dette. Sunn fornuft, ledninga over skuldern, maskeringsteip og en pad som er litt større enn bakplata så kommer du langt. Ikke gnag løs på samme sted hele tida, ta det rolig på skarpe kanter og plast varmes raskere enn metall. Ikke bruk grovere pad/polish enn nødvendig, jobb deg heller nedover. Hvis du ikke har gjort allerede, så se noen videoer bare for å få inn tempoet du skal jobbe i.

Skal du fikse ville helvete av stygge merker og dype riper så ville jeg nok også skaffet meg et panel for å gi tilsvarende skader og reparert på dette først. Du har ikke valgt den kraftigste maskina så det vil nok ta deg lengre tid å bajse på leggen kontra en kraftigere maskin eller roterende.

Jeg surra i gang med nybilen selv og var vel litt nervøs i starten da dette tross alt roterer en del fortere enn jeg klarer for hånd, men når man ser at det faktisk må snurre litt før det gir resultater, da innser man samtidig at det ikke bare "plutselig" blir et stort hull i lakken. Ps, jeg har mista maskina selv og det gikk mirakuløst nok helt fint, men var nok bare litt sliten den kvelden.

• DCN Poeng 1
Skrevet
Er du så nervøs at du kommer til å gleppe maskina midt på bilen så den ruller nedover sida, så ja [emoji14]

Hvis dette bare er å freshe opp litt på egen bil trenger du neppe dette. Sunn fornuft, ledninga over skuldern, maskeringsteip og en pad som er litt større enn bakplata så kommer du langt. Ikke gnag løs på samme sted hele tida, ta det rolig på skarpe kanter og plast varmes raskere enn metall. Ikke bruk grovere pad/polish enn nødvendig, jobb deg heller nedover. Hvis du ikke har gjort allerede, så se noen videoer bare for å få inn tempoet du skal jobbe i.

Skal du fikse ville helvete av stygge merker og dype riper så ville jeg nok også skaffet meg et panel for å gi tilsvarende skader og reparert på dette først. Du har ikke valgt den kraftigste maskina så det vil nok ta deg lengre tid å bajse på leggen kontra en kraftigere maskin eller roterende.

Jeg surra i gang med nybilen selv og var vel litt nervøs i starten da dette tross alt roterer en del fortere enn jeg klarer for hånd, men når man ser at det faktisk må snurre litt før det gir resultater, da innser man samtidig at det ikke bare "plutselig" blir et stort hull i lakken. Ps, jeg har mista maskina selv og det gikk mirakuløst nok helt fint, men var nok bare litt sliten den kvelden.

Tusen takk for knallfint innlegg :D føler jeg takker mye, men setter såpass pris på at folk gidder og svare ;)

Når det gjelder og kjøpe panser så er det mest for treningen sin del, rett og slett forske på teori og praksis for å få litt erfaring og bli kjent med maskinen og comboer :)

Litt flaks skal man ha, kan tenke meg følelsen når man driver med dette her og glipper maskinen mens man driver på [emoji47]

-Thomas-

Skrevet

Takk for alle svar som har kommet inn her, setter lurte pris på det :)

Etter mye tanker og vurderinger, så tror jeg at jeg kommer til og havne på en North Detailing SDA-8 :)

Pga utskiftbar b150mm 0/120) I ontra DAS6 (120/150), da det er ekriker og kroker på bilen jeg har og evt kommer til og prøve meg på.

Og som en totalpakke og starte med så tenker jeg denne maskinen vil gi meg en god start :)

jeg begynte rett på en hel bil, men det kan være lurt å øve på en mindre viktig bil. Selv startet jeg på en eldre Mondeo som ikke kunne bli verre enn den alt var, uansett om jeg gjorde feil. Spør du litt rundt finner du nok flere øve kandidater. 

etter en bil var all min skepsis borte og jeg gikk rett på egen bil.

husk å kjøpe nok pads. Det høres kanskje villt ut når de sier du må bytte pad for hvert panel, men det e så si riktig. Jeg klarer meg fortsatt med ett minimum, noe som vil si 5 150mm og 3 100mm padder i hver gradering. Og 20 microfiber buffe kluter

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Skrevet

Jeg har en 2-3 biler jeg kan øve meg litt på, men er mye riper så derfor jeg ville øvd meg litt først, men finner nok ut av det, må bare kaste seg i det tror jeg ;) pad har jeg skjønt at det går mye av og microfiber får man aldri nok av ;)

legger ut ei liste over det jeg tenkte og bestille i morgen, hvis noen vil gi tips på ting som mangler eller burde ha med :)

-Thomas-

Skrevet

Mener scandicshine.no  har videoer som viser hvordan du polerer (tempo og press).

Beveger du maskinen og ikke setter deg mål om å fjerne alle riper på første runde(bedre å ta i flere omganger) så kan jeg  ikke forstå at du vil kunne gjøre skade.  Regelen er som andre har skrevet,  begynn med mildeste kombo og vurder om dette er tilstrekkelig før evt grovere kombo tas frem

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]

2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Skrevet (endret)

Da har jeg laget meg ei liste, og sånn ser det ut forløpig:

Vask:

Kategori Navn Volum Pris Nettside
Felgrens:        
1. P21S 0,5 L 135 Bilnerden
Avfetting:        
1. Surfex HD 5 L 249 Bilnerden
2. Prickbort 5 L 249 Bilnerden
3. Bilt-Hamber Korrosol 1 L 179 Bilnerden
Shampoo:        
1. Autoglaze super wash 1 L 135 Autoglaze
Interiør:        
  3D All Purpose Cleaner, 1 Gallon 709 ml 120 Autoglaze
  Autoglaze Glassklar PRO 1 L 90 Autoglaze
  3D HD Protect 473 ml 129 Autoglaze

Totalpris: 1286  

Polering:

Kategori Navn Volum Pris Nettside
Maskin:        
  North Detailing SDA-8 900 w Oscillerende Poleringsmaskin 1 1690 Bilnerden
Polish:        
  Menzerna Fast Gloss FG400 1 139 Bilnerden
  Menzerna Power Finish PF2500 1 139 Bilnerden
  Menzerna Super Finish SF4000 1 139 Bilnerden
Puter:        
  Uber 140mm (Gul) 10 790 Bilnerden
  Uber 140mm (Orange) 10 790 Bilnerden
  Uber 140mm (Grønn) 10 790 Bilnerden
  Uber 140mm (Blå) 10 790 Bilnerden
  North Detailing - Spot Pads 55 mm, 3 pk 5 425 Bilnerden
Microfiber:        
  North Detailing – Edgeless Microfiber Buffing Towel 10 pk 2 498 Bilnerden
Voks/Sealer:        
  Autoglym High Definition Wax Kit  1 798 Bilpleiekongen
  Sealer??      
Wipedown:        
  Menzerna Top Inspection 1 199 Bilnerden
Clay:        
  Claymitt 1 275 Bilnerden
Plast:        
  Owatrol Polytrol 1 149 Bilnerden
Metal:        
  GTechniq M1 All Metal Polish 1 159 Bilnerden

Totalpris: 7770  

Tilbehør:

Grit Guard Sort Vaskebøtte 2 718 Bilnerden
Premium Chenille Wash Mitt 1 79 Bilnerden
Microfiber Drying Towel 5 pakk 1 379 Bilnerden
Wheel Woolies - 3 pakk 1 459 Bilnerden
Tappekran til Prickbort 5 og 10 liters kanner 1 39 Bilnerden
Black Mamba Nitrilhansker 1 199 Bilnerden
Prodig Tech GL-7 PRO Lakkdybdemåler 0 0 Bilnerden
3M Maskeringstape 233+ 36mm 1 95 Bilnerden

Totalt: 2958  

Synes denne lista ser ok ut i mine øyne, men hvis det er noen som har noen innspill, så settes det stor pris på :)

Endret av Lafsen
Feil i tekst.

-Thomas-

Skrevet

Trenger flere av hver pute,  gjerne 4-5 av hver,  spesielt  til  grovsteg. Tommelfingerregel er ca 1 panel så må pute byttes pga varme + mettet av polish.

Trenger bare en bøtte,  evt kjøp den andre på biltema. Pengene herfra kjøper du mer mf for

:thumbup:

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]

2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Skrevet

Husk at spotpadsene dine er mindre enn bakplaten du har på maskinen. Jeg ville nok lagt til noen 100mm puter. Hvis du må fjerne noe for å få plass til de i budsjettet så kan du fjerne noen grønne og noen blå 140mm uber. Putene til finsteget lever litt lenger enn de til grovsteget.

Jeg vet ikke hvor viktig dette er for deg, men hva med LSP til felg og dekk og en dekkbørste?

[X] 1990 Volvo 745
1994 Opel Astra F Si 1.6

Skrevet

Jeg kjøpte omtrent det same som deg, og etter det jeg har erfart så ligger de grønne putene fortsatt urørt etter 3 biler. Så de hadde nok jeg droppet om jeg skulle startet på nytt.

100mm puter trenger du flust av. Spot pads har jeg aldri sett behovet for. Får gjort det jeg trenger med 100mm og resten broker du en god håndpad på.

Hånd pad Denne er jeg veldig glad i

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Skrevet

Jeg kjøpte omtrent det same som deg, og etter det jeg har erfart så ligger de grønne putene fortsatt urørt etter 3 biler. Så de hadde nok jeg droppet om jeg skulle startet på nytt.

100mm puter trenger du flust av. Spot pads har jeg aldri sett behovet for. Får gjort det jeg trenger med 100mm og resten broker du en god håndpad på.

100mm puter er spotpads.. 140mm er "standard" puter til 125 mm bakplate.

Men til Lafsen: Ikke kjøp 55mm pads, de er for små til den lille bakplaten.

Skrevet

100mm puter er spotpads.. 140mm er "standard" puter til 125 mm bakplate.

Men til Lafsen: Ikke kjøp 55mm pads, de er for små til den lille bakplaten.

Skjønte det i etterkant når jeg la ut lista at den burde vært endret på :P

Padden skal jo være større en bakplata har jeg skjønt, men går litt fort i svinga av og til :)

Husk at spotpadsene dine er mindre enn bakplaten du har på maskinen. Jeg ville nok lagt til noen 100mm puter. Hvis du må fjerne noe for å få plass til de i budsjettet så kan du fjerne noen grønne og noen blå 140mm uber. Putene til finsteget lever litt lenger enn de til grovsteget.

Jeg vet ikke hvor viktig dette er for deg, men hva med LSP til felg og dekk og en dekkbørste?

LSP til felg og dekk er ønskelig, morro når alt glinser ;)

Trenger flere av hver pute,  gjerne 4-5 av hver,  spesielt  til  grovsteg. Tommelfingerregel er ca 1 panel så må pute byttes pga varme + mettet av polish.

Trenger bare en bøtte,  evt kjøp den andre på biltema. Pengene herfra kjøper du mer mf for

:thumbup:

Ikke dumt, har to 12 L bøtte med dårlig grit guard fra før av som ble kjøpt på bilxtra, men ser behovet for 18L.

Tror en slik håndpad kan finne veien inn på lista ;)

-Thomas-

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår