Gå til innhold

Collinite 845 eller Fusso Coat Dark Soft 99?

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Har spørsmål angående disse to produktene. Enkelte mener at det første som skal treffe lakken etter en lakkrens/korrigering/polering er carnauba. Ser det er carnauba i Colliniten, er usikker på Fusso Coaten. 

Ser 845 ligger under lakkforsegling på BN.no, mens Fusso'en ligger under voks? 
Begge er vell vokser så vidt jeg har skjønt. Er meget fornøyd med 845'en, god holdbarhet og gir bra vannskrekk.
Hadde lyst å prøve Fusso Coat istedenfor Collinite, hører den har en helt rå hydrofobisk effekt.

Setter pris på erfaringer med disse produktene og hvorvidt kan man legge Fusso Coaten oppå Collinite?

Takker for svar!

Skrevet
Enkelte mener at det første som skal treffe lakken etter en lakkrens/korrigering/polering er carnauba.  

Enkelte mener vaksiner er kjempefarlig også :)

Det er ingen grunn til å legge to slike produkter oppå hverandre annet enn for å bruke dem opp raskere.

Det første som skal treffe lakken er en form for beskyttelse, og det kan være en caranuba-voks, en syntetisk sealer, en hybrid mellom de to, eller kanskje noe helt annet som gjør samme jobb.

Har du disse to stående er det en glimrende mulighet til å legge dem på tilstøtende paneler for å selv utforske forskjellene i smussavvisende egenskaper over tid. Hvis du har tid :)

• DCN Poeng 1
Skrevet

Takk så mye for svar :)

Jo du har vell rett i det. Tenkte å prøve Fusso en stund nå for å se hvor holdbar den faktisk er.
Inneholder en god del teflon i Fussoen, ergo en syntetisk coat(?), så går vell fint å kun bruke den :)

Skrevet

Har ikke prøvd 845 men la Fusso for andre gang der jeg la panel for panel og tørket av rett etterpå. Den var veldig grei å jobbe med når det ble gjort på den måten og voksen svettet kun en plass ellers har den fungert veldig godt og varer lenge.

• Liker 1
Skrevet

Begge disse er hybridvokser med en god dose petroleumsbaserte løsemidler, den ene vil etter all sannsynlighet løse opp den andre, og det er sjelden suksess å blande slike produkter.

Skrevet

Ok! Har også hørt at det er mye for penge i disse. Skal som sagt prøve Fusso på bilen.
Har erfart at 845 gir en meget dyp glans og holdbarhet med greie hydrofobiske egenskaper, men har hørt at Fussoen skal være helt rå når det kommer til "vannskrekk".

Takk så mye for svar :-)

Skrevet

Jeg synes Fusso er bedre på bilen enn 845, er vel en side-by-side test her inne mellom dem hvor Fusso har overlegen holdbarhet. Bsre pass å gjøre som beskrevet  over med 1-2 panel om gangen.

• DCN Poeng 1

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]

2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Skrevet

Ser at Fusso'en er vanskelig å buffe av hvis ikke man legger tynt nok og buffer av for sent. Hva anbefales på herdetid på fusso? Og svettingen til Fusso, er den uungåelig?

Skrevet

Første gang opplevde jeg mye svetting av Fusso men da tok jeg hele bilen før jeg buffet. Nå la jeg som sagt ett og ett panel og svettet bare en plass som forsvant ved første vask. Vil anbefale å ta et å et panel så har jeg vanskelig og tro for at du vil få noe problemer. Ang herdetid så buffet jeg rett av etter det var lagt. 

Skrevet

Siden Conkey har skrevet over, så ruslet jeg innom loggen hans og leste litt. Da fant jeg denne fine posten fra Vårhus angående Fusso:

Som Simenhbe skriver: 1-2 panel, buff. Ikke vent slik vi ofte gjør med andre. Bruk gjerne en fuktet pad før du tar på produkt og smører utover. Da blir det litt jevnere, og lettere å legge tynt. En merker når en buffer om det har liggi på for lite/passe/lenge. Pleier å legge: Panser+framskjermer+front (om front og skjermer ikke er spesielt store, f.eks vanlig stv/personbil) så buffer jeg i samme rekkefølge jeg la. Legger så Tak alene, har tak mye glass, så legger jeg kanskje stolpene samtidig så buffer. Dører tar jeg 2 og 2 om de ikke er for store. Bakdelen tar jeg for seg selv og resten av mikmakket som er igjen tilslutt.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Skrevet

Ang herdetid så buffet jeg rett av etter det var lagt. 

Herdetiden starter etter at voksen er buffet:)

• DCN Poeng 1
Skrevet

Ok, har en peise svart passat, så skal bare 1 og 1 panel til å begynne med. Blir sikkert å fukte padden litt først for å prøve. Tipper jeg lar bilen stå i 3-4 timer etter å ha buffet av. 
Takk!

• 2 weeks later...
Skrevet

Da har jeg endelig fått lagt nytt lag med voks. Falt på Fusso siden jeg allerede hadde prøvd 845.
Resultatet ble meget bra, maken til hydrofobiske egenskaper har jeg ikke sett værtfall. 845 har nok mere dybde i lakken må jeg innrømme, men nå som det begynner å bli skjømt etterhvert, så gjør det vell ingenting etter min mening.

Legger ved noen bilder. 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

• DCN Poeng 1
  • 6 months later...
Skrevet

Konklusjonen må vel være at 845 er en bedre sommervoks, og at fusso legger man litt før vinteren? :)

Freakshow
Skrevet

når dere sier fukt padden? hva mener dere da? gjøre den søkkvåt og vri den opp? eller bare ha noen dråper på? :P

Max Protect Certified Detailer

Freakshows E39 530DAT

ballemann
Skrevet

Jeg sprayet en dusj med pad conditioner før jeg bruker puten, hvis du har en flaske med vann funker det også veldig bra :)

• Liker 1
  • 1 year later...
olav framvik
Skrevet

Blir nok mye synsing da grunnarbeidet har mye å si. Det kan sikkert være små forskjeller den ene eller andre veien. Men legg den du har mest lyst på...du blir nok fornøyd uansett.

Skrevet
8 timer siden, Mr.rs4 skrev:

Ser noen sier 845 har bedre glans/dybde enn Fusso. Andre sier motsatt. 

Hva folket? 

Jeg sier at de fleste som har sagt noe slikt har lagt den ene eller den andre på hele bilen og gjort en vurdering av utseendet, noe som gir rom for masse feilmargin i form av placeboeffekt osv.. Den dagen man legger disse side om side på nypolert lakk og ser (og dokumenterer) klare forskjeller blir det straks noe annet. Dog synes jeg at det virker som Fusso nesten blir litt matt når den begynner å bli sliten.

Skrevet

Jeg bruker Fusso og 845 når jeg fyker over bilene. Fusso til vanlig, og 845 dersom Fussoen skjærer seg. Jeg klarer ikke å se forskjell mellom disse to. Har ikke prøvd King of Gloss og den gjengen der, så der kan jeg ikke uttale meg.

1995 Toyota Corolla - Rød (Solgt)
2010 Skoda Superb - Titanium Grey (Solgt)

2017 Volkswagen Golf - Tungsten Silver

2005 Opel Vectra - Beige Metallic (Solgt)

Skrevet (endret)

Jeg ser heller ikke så mye forskjellig(derfor jeg spør). Men liker Fusso bedre, vet ikke hvorfor. 

Men som andre sier her er forarbeid viktig, og min erfaring er om det humper litt så kan lakken ikke være glatt nok, før en tar på voks. 

Endret av Mr.rs4
Skrevet

Hva mener du med "humper litt"?

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet (endret)

Kanskje dårlig valg av ord, men det lugger / humper litt når man skal dra av / buffé voksen igjen. 

Mulig jeg er på grundt vann her, slik jeg ser det så er det eneste mulighet sammen med fuktig lakk/buffé klutt? 

Endret av Mr.rs4
Skrevet

Aha, hvis man legger for tykt eller venter for lenge før man buffer vil det som regel lugge litt.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår