truhaa

Kast i skiver BMW X3

Fatter skal ned å bytte skiver for tredje gang på sin BMW X3.

 

Første gangen de ble byttet var det ikke noe spesielt de nevnte, gang nr 2 mente de at felgrens kunne være en grunn, gang nr tre nå, så har vel ikke den bilen sett felgrens, så ikke det var noe tema om det skulle dukke opp igjen.

 

Nå var det mer at bilen ble brukt litt lite, og at en bør ta en tur etter vask (hvorfor aner jeg ikke) men de så merker etter bremseklosser på skivene når han var der. Det gjør jeg her også på bilene, men har ikke kast i skivene uansett..

 

Syntes dette er noe merkelige greier at det blir kast i skivene etter en gitt periode når de er byttet.

 

Byttet skiver på Audi`n jeg har her, og da ble det påpekt at de MÅ bremses inn fra leverandør (Brembo) det ble gjort, og de skivene er 100% tdd..

 

Spørsmålet mitt er egentlig:

Bremses skiver inn når de bytter, eller er det noe verksteder forventer at bileier vet og ordner selv? eller er det ikke noe poeng å bremse inn skiver?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har skiver fra Brembo på min bil.

 

I vinter sto bilden i tre uker mens jeg var på jobb. Det var kast så det holdt når jeg begynte å kjøre igjen. Det er rust som forårsaker dette. 

 

Dersom bilen blir bare brukt til småkjøring vil dette problemet dukke opp ofte.

 

I mitt tilfelle måtte det langtur med mye bremsing på 50 mil + før skivene var gode igjen. Alle fire skivene på min var nye på denne tiden i fjor. De er like fine fortsatt.

 

 

Poenget er at bremser må brukes mye og helst litt hardt for å unngå dette problemet. Særlig vinterstid.

 

 

Svar på spørsmålet ditt:

 

Nei, det er ikke nødvendig men gjør det gjerne. 

Endret av Sekse
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tips fra en på merkeverksted at jeg kunne høgge inn bremsene i 90 på e.18.. Se i speilet først a :wacko:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

original skiver eller uorginalt?

merkeverksted el. andre verksteds kjede?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kast i skiver brukes vel om de tilfeller der stålet er fordreid, enten av for høy temperatur eller produksjonsfeil feks?

Dette høres jo mere ut som et problem med rust av ulike årsaker. Da kan det jo bli en opphoping av rust på ett sted og da vil jo den delen subbe litt til man får slitt det jevnt. Jeg hadde litt problemer med det en periode, og så sluttet jeg å bruke håndbrekk i garasjen, og etter det er det ikke noe stress. Man skal visst også passe på håndbrekk etter heftig bruk av brems, da kan klossene lage merker som er vanskelige å få vekk.

Vet ikke med brembo, men EBC sine klosser som jeg har oppererer ikke med innbremsningsprosedyrer lengre. Tut og kjør.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalskiver på merkeverksted, byttes på garantien. er org klosser på bilen, så ikke noe problem mht kostnader, men fortsatt merkelig.

 

Vibrerer voldsomt i ratt ved bremsing. Han har hatt, Ssangyong Korrando, Toyota Rav4, SAAB 9-3, Audi A4, Suzuki Vitara, Eldre BMW X3, Mini, Mazda 323f osv, og det har aldri vært noe problem med de bilene (bodd på samme sted) Så merkelig at dette skjer gang på gang med den nye bilen.. Jeg har tatt bilen hans etter ta det har ristet og prøvd å bremse hardt for å se om det hjelper, men hjelper ikke.

 

BMW skulle sjekke nøye for å se om de fant ut om det var noe annet feil, men kan ikke fatte at vask er et tema så fremt en ikke spyler kaldt vann på varme bremser, noe han ikke har gjort.

 

Eneste bilen jeg har vært borti mht kast her er Evo`n, da bytta jeg skiver, og etter det har det vært bra (står lagret hele vinter, men ikke kast i skivene når den taes ut etter vinter) Den bilen blir jo vasket "litt" over snittet, så kan ikke se at vask er feilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tidligere gen x3 har sliti med skiver før vet jeg. Er ikke så enkelt som at klosser henger og skaper trøbbel med varme og kast da? En mekaniker på bilia fortalte meg at de sandblåser klavene og glidespora i caliper for å være sikre på at det ikke var noe kødd

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme tanke har streifet meg, så får håpe de finner ut at noe er feil der.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem på min X1. Skal på verksted torsdag

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om skivene er nye så er ikke rust problemet, det sliter jeg sterkt med å tro. Jeg har fått kast i mine skiver(merkes på nedbremsing i fra 120kmt) og jeg bruker bilen hardt, så rust er det ikke. Men det at det er 3 gangen det må byttes gjør at jeg stusser. Kan det være som de nevner lenger oppe at det er problem med kalipter? Ellers kan det være det er kast i navet, dette kan også måles.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti at bremseklossene kan sette igjen avleiringer på bremseskivene noen gang. Hadde en 2005 X3 med det problemet.

Kjørte en runde med 6 kraftige nedbremsinger fra 100, bør finne en øde vei, og kjørte normalt noen kilometer etterpå for nedkjøling. Det kurerte ristingen på den iallfall og kom ikke tilbake mens jeg hadde bilen. (Ca ett år etterpå).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at problemet er bremseskiven og ikke klossene som har satt seg og "henger" skjevt på vangene?

Har vært plaget med tilsvarende problemer på min forrige beammer inntil et lyst hode fortalte meg at jeg altid skulle parkere og bruke håndbrekket, samt foreta kontrollerte bremsinger for å fjerne bremserust. Problem løst etter dette. 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har en BMW X3 2011 modell som stort sett har fungert bra, men jeg sliter med vibrasjoner under bremsing. Bilen har gått 125000 km og vært inne hos BMW 3 ganger for skifting av bremseskiver og til slutt hele hjulfestene fremme. Nå registerer jeg en gryende vibrasjon ved bremsing igjen, - for 4. gang. Det er tydelig at BMW ikke har funnet rotårsaken til vibasjonen. Bilen er helt stabil ved kjøring og det er ingen vibrasjoner uansett hastighet. Balansen i hjulene er kontrollert. 

Jeg kan nemne at sommerdekkene er på original BMW felger, mens vinterdekkene er på uoriginale felger. 

Kan de uorginale felgene være noe av årsaken til dette???

 

Er det noen i forumet som har tilsvarende erfaringer eller kommentarer til dette.  

 

 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvekjørte en 2012 modell X3 forrige måned hos Bavaria for en bekjent som bor langt unna. Bilen skulle visst være tilstandskontrollert etc. og leveres med garanti.

 

Men jeg avduket akkurat samme problem som du har med din, og det hadde de ikke merket. Dekkene var også nedslitte skal det sies. Men bremsene var det åpenbart noe feil med. 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om dette er helt relevant, men mine foreldre hadde et problem med kortslutning i abs systemet fremme forårsaket av en spylervæske lekkasje som hadde spist opp deler av elnettet. Dette gav vibrasjoner/hakking ved oppbremsing. Det var i tillegg et kjent problem Jæger i Bergen hadde vært borti før.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

riktignok ikke på en BMW, men på konebilen ( Mazda 6 fra 2014 ) som sliter med det samme.

med lite bremsing som i køkjøring hvor det gjerne bare filles på bremsen så merkes det at bremsskiven er skeiv.

 

skjedde flere ganger og ble løst med at det ble montert ventilerte skiver for og unngå at bremseskive ble så varme og vridde seg.

 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at problemet ligger i bremseskivene og ikke bremseklossene? Jeg har selv opplevd at klossene på min gamle bimmer "vandret" litt og under noen omstendigheter skapte vibrasjoner, spesielt ved oppbremsing. Løsningen på problemet var å feste klossene til godset på bremsecaliperen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville tatt en runde og sjekket Caliperne grundig. Var selv i samme situasjon med flere sett hvor jeg til slutt fant ut at Caliperen på ene siden var defekt/treg. Etter skift av denne har det ikke vært noen problemer for min del.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive