Gå til innhold
SimnS

MYE rust i dempertårn, motorrom - mulig å fikse?

Recommended Posts

SimnS    69
SimnS

Heisann!

 

For en tid tilbake så merket jeg at det var kommet en del rust i / rundt dempertårnene i motorrommet. Etter en del tid så rustet det hull/rift som ser veldig stygt ut. Det gjelder begge sider.

 

Under finner dere noen bilder av problemet, og det jeg vil vite er om det er mulig å reparere på "godkjent" vis - altså sånn at hvis jeg blir stoppet av SVV og de åpner panseret så ser de at det er gjort en ordentlig jobb. Er det noen som har et anslag om hvor mye dette i så fall vil koste? Hva må gjøres? Har onkel med sveiseapparat, så hvis sveising er tingen så kan jeg spare noen kroner i arbeide der.

 

Er ikke interessert i kommentarer på hvor trafikkfarlig dette eventuelt kan være. Følger med jevnlig om det blir verre.

 

De tre første bildene er passasjersiden, det siste er førersiden.

 

IMG_4485_zpsl3a7lzyc.jpg
IMG_4487_zpsuq3lqtxs.jpg
IMG_4486_zpskvv3r5oe.jpg
IMG_4488_zpsiwjcqdr9.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaw    299
kaw

Alt kan vel egentlig sveises så lenge du finner friskt stål, Men, det ser ut som du skal kappe bort relativt mye før du finner sveisbart stål der.

Er du heldig finnes det demper tårn å få kjøpt som reservedeler. Tror også du har en jobb å gjøre I forhold til hjulstillingen din, da den per I dag neppe er riktig siden demperene har seget en del opp I forhold til der de skal være.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har sveist noe selv, men har brukt en del tid I det siste på å lese meg opp på teori da jeg har planer om å sveise Nye kanaler på en bil selv, så mitt svar er basert på tilegnet lest "kunnskap" og ikke noe praktisk erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 615
Autoglaze / polishduden

Det der hadde jeg aldri turt å kjøre med! Jeg har sett resultatet av dobbel tårnkollaps langs vei med begge dempere tredd gjennom panser. Bare flaks at ingen ble skadet!

  • DCN Poeng 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing    384
Magne/Otta Detailing

Dette er en forholdsvis stor jobb å utbedre.

Det er rett og slett livsfarlig å kjøre med for deg selv, alle du måtte ha med  deg i bilen og for alle oss andre du møter langs veien!
Utbedre umiddelbart eller send bilen på høggern!

Det er ikke tvil om at det ene tårnet kommer til å gi etter, og det trenger ikke skje gradvis, det kan skje helt plutselig og du vil etter all sannsynlighet miste kontrollen over bilen.

 

"Er ikke interessert i kommentarer på hvor trafikkfarlig dette eventuelt kan være." er ikke noe gyldig argument i en slik sak!

  • DCN Poeng 7

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing    384
Magne/Otta Detailing

Dette er en 3-er feil, full bruksforbud!

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
SimnS    69
SimnS

Nei, den går ikke igjennom i det hele tatt. Jeg ville egentlig vite pris på jobb så jeg kunne sammenlikne det med pris for import av ny, men i dag kom det faktisk ut en visstnok uten rust på Finn.no, så tar kontakt der.

Og nei, jeg har ikke tenkt til å drepe barnefamilier på vei dit. Vi har fire biler delt på tre myndige i familien, så en annen bil er det ikke noe problem å kjøre.

  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

Det billigeste blir vel å finne seg samme bil på høggeren, og skjære ut dempertårnet på den. Så flytte det over. Såg dei gjor samme operasjonen på bilfikserene på Discovery en gang :) men skal du bruke bilen framover, så ville eg nok spurt onkelen din om å sveise på noen midlertidige forsterkninger på passasjer siden. Er bare spørsmål om tid før den demperen kommer opp

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaw    299
kaw

Blir du stoppet etter veien med det der tror jeg faktisk de kan ta sertifikatet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
SimnS    69
SimnS

Det billigeste blir vel å finne seg samme bil på høggeren, og skjære ut dempertårnet på den. Så flytte det over. Såg dei gjor samme operasjonen på bilfikserene på Discovery en gang :) men skal du bruke bilen framover, så ville eg nok spurt onkelen din om å sveise på noen midlertidige forsterkninger på passasjer siden. Er bare spørsmål om tid før den demperen kommer opp

Tusen takk for første svar on topic. er denne "kapp av og sveis på nytt"-metoden en godkjent måte å gjøre det på her i Norge også? Etter hva jeg har skjønt så har vi et litt mer kranglete regelverk når det gjelder modifikasjoner av kjøretøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaw    299
kaw

Er det sveist inn nytt på riktig måte så er det lovlig også i Norge. Men det er ikke enkleste sveise jobben å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

Tusen takk for første svar on topic. er denne "kapp av og sveis på nytt"-metoden en godkjent måte å gjøre det på her i Norge også? Etter hva jeg har skjønt så har vi et litt mer kranglete regelverk når det gjelder modifikasjoner av kjøretøy.

Ja de skulle en tro..dette blir jo ikke modifikasjon, dette er reperasjon av bil. Men en kjapp telefon til biltilsynet/statens vegvesen vil jo gi svar på det spørsmålet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ODDATLE    56
ODDATLE

Alt kan repareres, men rust-sveising er vanskelig å prissette eksakt, da en ikke vet hvor mye jobb det er egentlig. Min erfaring (på egne biler) er at du ser ca 1/3 av rustskaden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 911
Christer

Jeg vet om kapp-og-sveis-jobber på dempertårn som har blitt godkjent.

 

Hvis man gjør det selv, så skal bilsen forevises trafikkstasjon/kontrollinstans (verksted, etc) i råform for at sveisesømmene skal kunne inspiseres. Det tillates ikke noen form for sparkel, grunning eller lakk over før den er inspisert for å kunne se at det er gjort forskriftsmessig.

 

Hvis det gjøres på godkjent verksted er det tilstrekkelig å fremlegge kvittering på at arbeidet er gjort på godkjent verksted samt forevise bilen (og da kan sveisejobben være lakkert).

 

Det var hvertfall det jeg ble fortalt da jeg ringte dem for noen år siden i forbindelse med rust i gulvet på den første Galanten min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×