Jump to content
Sign in to follow this  
Matti

Voks vs Lakkforsegler

Recommended Posts

Matti

Hallo alle bilentusiaster!

 

Jeg begynner å gå tom for voks i samlingen, og da lurer jeg på...

- Hva er bedre å ha, voks eller lakkforsegler?

 

I utgangspunktet, gjør de den samme jobben og påføres så og si likt.

Men hva gi best look, wet-look, finish og hvem har lengst holdbarhet?

 

 

Takk til dere alle som hjelper til!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
RNa

Hallo alle bilentusiaster!

 

Jeg begynner å gå tom for voks i samlingen, og da lurer jeg på...

- Hva er bedre å ha, voks eller lakkforsegler?

 

I utgangspunktet, gjør de den samme jobben og påføres så og si likt.

Men hva gi best look, wet-look, finish og hvem har lengst holdbarhet?

 

 

Takk til dere alle som hjelper til!

 

Ingen regel uten unntak B) men som oftest er det slik at:

 

 Best look, wet-look, finish er det voks som gir.

 

Lengst holdbarhet har  som oftest sealer.

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michael

Det kommer nok helt an på hva du foretrekker og hva du ønsker på bilen din eller de bilene du jobber med. Så det RNa skriver over her stemmer nok godt på generell basis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magne/Otta Detailing

Hva er lakkforsegling?

Er ikke en voks en lakkforsegler?

Det finnes ganske mange vokser der ute som varer bortimot et år.

Det er minst like bra som de fleste syntetiske vokser, må se på coating for å finne noe med lenger beskyttelse.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Contour + Viking Coat fra PA gidde iallefall meg en mye bedre vetlook en mange vokser gjør. Tenker hovedsaklig på Shield, Mirage og Onyx + Collinite 845 jeg har pleid og brukt tidligere.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Contour + Viking Coat fra PA gidde iallefall meg en mye bedre vetlook en mange vokser gjør. Tenker hovedsaklig på Shield, Mirage og Onyx + Collinite 845 jeg har pleid og brukt tidligere.

Har dette blitt lagt på siden av hverandre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Har dette blitt lagt på siden av hverandre?

 

Nei, men merker forskjell siden jeg har pleid samme bil med de nevnte produktene over 3 år. ;) 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Madas

Nå har jeg brukt Viking Coat og Shield om hverandre en stund og kan ikke si at jeg ser noe forskjell iallefall. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Contour + Viking Coat fra PA gidde iallefall meg en mye bedre vetlook en mange vokser gjør. Tenker hovedsaklig på Shield, Mirage og Onyx + Collinite 845 jeg har pleid og brukt tidligere.

Slike påstander blir litt merkelige når man ikke har gjort 50/50 tester eller dokumentert noe som helst. Har også lest påstander om at voksene du nevner fra swissvax ser såååå mye bedre ut enn 845, fortsatt uten tester eller dokumentasjon. De fleste vil nok stikke fingeren i jorda å stemple slike innlegg som placebo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krisse

Slike påstander blir litt merkelige når man ikke har gjort 50/50 tester eller dokumentert noe som helst. Har også lest påstander om at voksene du nevner fra swissvax ser såååå mye bedre ut enn 845, fortsatt uten tester eller dokumentasjon. De fleste vil nok stikke fingeren i jorda å stemple slike innlegg som placebo.

Og hva er galt med placebo og egne subjektive meninger om hva man selv liker og mener er best? Noen kjøper den dyre Mercedesen mens andre den billige Hyundaien, må vel ikke dokumentere subjektive meninger om hvorfor man kjøper den ene eller den andre voksen heller.

Han skriver at den ga HAN best resultat, trenger ikke være en fasit det vettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krisse

Selv er jeg veldig fornøyd med Exov2, men også spesielt Fusso voks, de har veldig like vannegenskaper. Og så er jeg litt skeptisk til å klaske på dyre coatinger på egen bil, får man en liten ripe feks så er det pengene rett i dass, sånn sett er det lettere med voks på egne biler mener jeg. Blir dyrt i lengden å polere en gang i året feks og dermed ødelegge hele coatingen. Men jeg ser helt klart bruksområdet med coating, men på egen bil vil jeg kunne peise over med fin polish en gang i året og vokse når jeg vil.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Og hva er galt med placebo og egne subjektive meninger om hva man selv liker og mener er best? Noen kjøper den dyre Mercedesen mens andre den billige Hyundaien, må vel ikke dokumentere subjektive meninger om hvorfor man kjøper den ene eller den andre voksen heller.

Han skriver at den ga HAN best resultat, trenger ikke være en fasit det vettu.

 

Du skal på lik linje med meg, få lov til å mene akkurat det du vil :)

Hadde han gjort en 50/50 test og fortsatt ment (og kanskje dokumentert) det samme, hadde jeg nok vært mindre "kritisk".

Har fått med meg mye rart fra oppstarten av forumet og til den dag i dag, og har nok derfor laget meg en oppfatning av at det er sunt å være litt kritisk i.fht LSP og utseendet.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Og sammenligne en billig Hyundai mot en dyr Mercedes i denne sammenheng blir fryktelig poengløst.

Poenget er om man ser forskjell på nøyaktig samme bilen, nøyaktig samme lakken med forskjellig LSP.

Jeg kan fremlegge 50:50 bilde av nøyaktig samme lakk ferdig polert på en siden, og andre siden er behandlet med Contour og viking coat.

Den andre siden har jeg lagt annen LSP for å sjekke holdbarhet.

Jeg tørr vedde, 110% sikkert, at samtlige kommer til å tippe hvilken side som er hva. Og da har man jo ca 50:50 for å tippe korrekt selvsagt

Noen som tar utfordringen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

Jeg vil driste meg til å si at på lakk som ikke er ripefri, kan man i noen tilfeller se forskjell hvis en voks har mye bedre fillingegenskaper enn den andre. Men ellers er det nok svært vanskelig ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Jeg vil driste meg til å si at på lakk som ikke er ripefri, kan man i noen tilfeller se forskjell hvis en voks har mye bedre fillingegenskaper enn den andre. Men ellers er det nok svært vanskelig ja.

Det kan jeg være enig i. Filler vil påvirke resultatet i en viss grad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
DavidRS

Og sammenligne en billig Hyundai mot en dyr Mercedes i denne sammenheng blir fryktelig poengløst.

Poenget er om man ser forskjell på nøyaktig samme bilen, nøyaktig samme lakken med forskjellig LSP.

Jeg kan fremlegge 50:50 bilde av nøyaktig samme lakk ferdig polert på en siden, og andre siden er behandlet med Contour og viking coat.

Den andre siden har jeg lagt annen LSP for å sjekke holdbarhet.

Jeg tørr vedde, 110% sikkert, at samtlige kommer til å tippe hvilken side som er hva. Og da har man jo ca 50:50 for å tippe korrekt selvsagt

Noen som tar utfordringen?

Få se da!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Matti

Ooookei, nå har jeg vært borte liten stund og fikk ikke følgt med her.

Tusen takk for alle dere som svarer...

 

Tenkte på å oppnå best show resultat, når bilen skal stilles på treff etc.

Kan jeg da spøre om hvilke sealer anbefales? Er ikke like kjent med sealer som med voks.

Da tenker jeg på en sealer som har god glød, holdbarhet og som ikke koster aaaalt for mye.

 

PA er under vurdering!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Simenhbe

Ooookei, nå har jeg vært borte liten stund og fikk ikke følgt med her.

Tusen takk for alle dere som svarer...

 

Tenkte på å oppnå best show resultat, når bilen skal stilles på treff etc.

Kan jeg da spøre om hvilke sealer anbefales? Er ikke like kjent med sealer som med voks.

Da tenker jeg på en sealer som har god glød, holdbarhet og som ikke koster aaaalt for mye.

 

PA er under vurdering!

 

Etter min erfaring har det ikke så fryktelig mye å si hva som ligger på toppen. Det er "desverre" forarbeidet som gir resultatet.

Men det skal sies at hvis bilen ikke er nypolert er den alltid blankest den første tiden etter det er lagt ny LSP, samme hva som er lagt på :)

 

Men jeg støtter forrige taler i at PA master sealant er en glimrende lakkforsegling!

Edited by Simenhbe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...