Matti

Voks vs Lakkforsegler

Hallo alle bilentusiaster!

 

Jeg begynner å gå tom for voks i samlingen, og da lurer jeg på...

- Hva er bedre å ha, voks eller lakkforsegler?

 

I utgangspunktet, gjør de den samme jobben og påføres så og si likt.

Men hva gi best look, wet-look, finish og hvem har lengst holdbarhet?

 

 

Takk til dere alle som hjelper til!

 

 

 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo alle bilentusiaster!

 

Jeg begynner å gå tom for voks i samlingen, og da lurer jeg på...

- Hva er bedre å ha, voks eller lakkforsegler?

 

I utgangspunktet, gjør de den samme jobben og påføres så og si likt.

Men hva gi best look, wet-look, finish og hvem har lengst holdbarhet?

 

 

Takk til dere alle som hjelper til!

 

Ingen regel uten unntak B) men som oftest er det slik at:

 

 Best look, wet-look, finish er det voks som gir.

 

Lengst holdbarhet har  som oftest sealer.

:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer nok helt an på hva du foretrekker og hva du ønsker på bilen din eller de bilene du jobber med. Så det RNa skriver over her stemmer nok godt på generell basis.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er lakkforsegling?

Er ikke en voks en lakkforsegler?

Det finnes ganske mange vokser der ute som varer bortimot et år.

Det er minst like bra som de fleste syntetiske vokser, må se på coating for å finne noe med lenger beskyttelse.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Contour + Viking Coat fra PA gidde iallefall meg en mye bedre vetlook en mange vokser gjør. Tenker hovedsaklig på Shield, Mirage og Onyx + Collinite 845 jeg har pleid og brukt tidligere.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Contour + Viking Coat fra PA gidde iallefall meg en mye bedre vetlook en mange vokser gjør. Tenker hovedsaklig på Shield, Mirage og Onyx + Collinite 845 jeg har pleid og brukt tidligere.

Har dette blitt lagt på siden av hverandre?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dette blitt lagt på siden av hverandre?

 

Nei, men merker forskjell siden jeg har pleid samme bil med de nevnte produktene over 3 år. ;) 

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg brukt Viking Coat og Shield om hverandre en stund og kan ikke si at jeg ser noe forskjell iallefall. 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Contour + Viking Coat fra PA gidde iallefall meg en mye bedre vetlook en mange vokser gjør. Tenker hovedsaklig på Shield, Mirage og Onyx + Collinite 845 jeg har pleid og brukt tidligere.

Slike påstander blir litt merkelige når man ikke har gjort 50/50 tester eller dokumentert noe som helst. Har også lest påstander om at voksene du nevner fra swissvax ser såååå mye bedre ut enn 845, fortsatt uten tester eller dokumentasjon. De fleste vil nok stikke fingeren i jorda å stemple slike innlegg som placebo.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike påstander blir litt merkelige når man ikke har gjort 50/50 tester eller dokumentert noe som helst. Har også lest påstander om at voksene du nevner fra swissvax ser såååå mye bedre ut enn 845, fortsatt uten tester eller dokumentasjon. De fleste vil nok stikke fingeren i jorda å stemple slike innlegg som placebo.

Og hva er galt med placebo og egne subjektive meninger om hva man selv liker og mener er best? Noen kjøper den dyre Mercedesen mens andre den billige Hyundaien, må vel ikke dokumentere subjektive meninger om hvorfor man kjøper den ene eller den andre voksen heller.

Han skriver at den ga HAN best resultat, trenger ikke være en fasit det vettu.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv er jeg veldig fornøyd med Exov2, men også spesielt Fusso voks, de har veldig like vannegenskaper. Og så er jeg litt skeptisk til å klaske på dyre coatinger på egen bil, får man en liten ripe feks så er det pengene rett i dass, sånn sett er det lettere med voks på egne biler mener jeg. Blir dyrt i lengden å polere en gang i året feks og dermed ødelegge hele coatingen. Men jeg ser helt klart bruksområdet med coating, men på egen bil vil jeg kunne peise over med fin polish en gang i året og vokse når jeg vil.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva er galt med placebo og egne subjektive meninger om hva man selv liker og mener er best? Noen kjøper den dyre Mercedesen mens andre den billige Hyundaien, må vel ikke dokumentere subjektive meninger om hvorfor man kjøper den ene eller den andre voksen heller.

Han skriver at den ga HAN best resultat, trenger ikke være en fasit det vettu.

 

Du skal på lik linje med meg, få lov til å mene akkurat det du vil :)

Hadde han gjort en 50/50 test og fortsatt ment (og kanskje dokumentert) det samme, hadde jeg nok vært mindre "kritisk".

Har fått med meg mye rart fra oppstarten av forumet og til den dag i dag, og har nok derfor laget meg en oppfatning av at det er sunt å være litt kritisk i.fht LSP og utseendet.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og sammenligne en billig Hyundai mot en dyr Mercedes i denne sammenheng blir fryktelig poengløst.

Poenget er om man ser forskjell på nøyaktig samme bilen, nøyaktig samme lakken med forskjellig LSP.

Jeg kan fremlegge 50:50 bilde av nøyaktig samme lakk ferdig polert på en siden, og andre siden er behandlet med Contour og viking coat.

Den andre siden har jeg lagt annen LSP for å sjekke holdbarhet.

Jeg tørr vedde, 110% sikkert, at samtlige kommer til å tippe hvilken side som er hva. Og da har man jo ca 50:50 for å tippe korrekt selvsagt

Noen som tar utfordringen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil driste meg til å si at på lakk som ikke er ripefri, kan man i noen tilfeller se forskjell hvis en voks har mye bedre fillingegenskaper enn den andre. Men ellers er det nok svært vanskelig ja.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil driste meg til å si at på lakk som ikke er ripefri, kan man i noen tilfeller se forskjell hvis en voks har mye bedre fillingegenskaper enn den andre. Men ellers er det nok svært vanskelig ja.

Det kan jeg være enig i. Filler vil påvirke resultatet i en viss grad.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og sammenligne en billig Hyundai mot en dyr Mercedes i denne sammenheng blir fryktelig poengløst.

Poenget er om man ser forskjell på nøyaktig samme bilen, nøyaktig samme lakken med forskjellig LSP.

Jeg kan fremlegge 50:50 bilde av nøyaktig samme lakk ferdig polert på en siden, og andre siden er behandlet med Contour og viking coat.

Den andre siden har jeg lagt annen LSP for å sjekke holdbarhet.

Jeg tørr vedde, 110% sikkert, at samtlige kommer til å tippe hvilken side som er hva. Og da har man jo ca 50:50 for å tippe korrekt selvsagt

Noen som tar utfordringen?

Få se da!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ooookei, nå har jeg vært borte liten stund og fikk ikke følgt med her.

Tusen takk for alle dere som svarer...

 

Tenkte på å oppnå best show resultat, når bilen skal stilles på treff etc.

Kan jeg da spøre om hvilke sealer anbefales? Er ikke like kjent med sealer som med voks.

Da tenker jeg på en sealer som har god glød, holdbarhet og som ikke koster aaaalt for mye.

 

PA er under vurdering!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PA master sealant! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ooookei, nå har jeg vært borte liten stund og fikk ikke følgt med her.

Tusen takk for alle dere som svarer...

 

Tenkte på å oppnå best show resultat, når bilen skal stilles på treff etc.

Kan jeg da spøre om hvilke sealer anbefales? Er ikke like kjent med sealer som med voks.

Da tenker jeg på en sealer som har god glød, holdbarhet og som ikke koster aaaalt for mye.

 

PA er under vurdering!

 

Etter min erfaring har det ikke så fryktelig mye å si hva som ligger på toppen. Det er "desverre" forarbeidet som gir resultatet.

Men det skal sies at hvis bilen ikke er nypolert er den alltid blankest den første tiden etter det er lagt ny LSP, samme hva som er lagt på :)

 

Men jeg støtter forrige taler i at PA master sealant er en glimrende lakkforsegling!

Endret av Simenhbe
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive