wanvik

Mini-S&S 1990 Chevrolet Corvette ZR-1

Da ble det endelig tid til å skrive litt om denne bilen :)

Jeg har vel vist om denne før den kom til landet (tror jeg), og han som eier den hadde vel fått beskjed om å sette den bort til polering omtrent samtidig som han kjøpte den. (Det er svigerfaren til en kompis av meg som eier den..)

Dette er etter mitt syn en nokså unik bil, den har gått like over 8500 KILOMETER, og den er såpass urørt at til og med dekkene som sto på når den rullet ut fra fabrikken står på enda. Dessverre er det lakket opp deler av bakenden på den, noe vi så på forhånd..

dsc07553.jpg

dsc07597.jpg

Bilen så i utgangspunktet veldig bra ut, men jeg ante på forhånd at her var det noe "lureri".

Det var flere steder, spesielt på B-stolpen av det var noe "rart" han hadde sett i riktig lys.. Med metallhalogen dukket det også opp endel RDS etc allerede før bilen var vasket. (Da var bilen knappest vasket siden den kom fra importøren tror jeg, og noen har tatt en klargjøring på bilen, enten her eller i USA..)

dsc07427.jpg

dsc07429.jpg

Sånn så det ut før vask.

dsc07438.jpg

Her har RIM-7 virket i knappe 10 minutter - fant ikke all verden å jobbe med :)

dsc07441.jpg

Skulle prøve en ny såpe - i farten husker jeg ikke hvilken det var, men det fungerte helt greit til forvasken, bilen var nesten ren nok for polering uten handvask :)

dsc07445.jpg

Kommer VELDIG greit til for å vaske hjulbuer her!!

dsc07447.jpg

Her så det fremdeles veldig greit ut - lite viste jeg om hva som ventet meg....

dsc07456.jpg

Nokså brutal bakende!

Så var bilen tørket, og jeg inspiserte litt på høyre side av bilen i ordentlig arbeidslys:

dsc07458.jpg

Masse rennemerker fra tidligere avfetting..

dsc07460.jpg

Det var også en merkelig kant like over listene - denne var på hele bilen.

dsc07464.jpg

dsc07466.jpg

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg hadde på forhånd sett for meg at det var nokså hard lakk på denne, det viste seg å være veldig feil.

Her var det vel brukt gul Rupes-pad og S20 Black.

Nede til venstre ser en et grått belegg som skulle vise seg å bli et kjempeproblem.

Ca fra her og utover skjer det som alltid skjer - jeg blir alt for oppslukt i arbeidet, og tar ikke bilder..:(

Jeg hadde voldsomme problemer med å finne noe som virket på denne her.

Det var aldri noe problem å ta ripene, men det ble et grått slør etterpå. Hadde en mistanke om at lyset kunne være medvirkende, og snudde vekk lampa mens jeg polerte, buffet og tok wipedown før jeg snudde lyset igjen.

Det ble bedre, men aldri bra.

Etter å ha holdt på 2-3 kvelder uten å finne noe som ble så bra som jeg ville ha det var frustrasjonen begynt å bli temmelig høy, men så satte Vårhus meg på rett spor! :D

Han beskrev vel nesten problemet for meg bedre enn jeg klarte selv, og tipset om noen padder jeg kunne bruke (svart 3M og Würth.)

Dessverre hadde jeg ingen av disse selv, men det fikk meg til å dra frem padder jeg ikke hadde brukt på en stund, og så sannelig - blå 3M med S20 funka!

Lakken var faktisk så myk at dette stort sett tok mer enn nok.

Jeg skal på ingen måte si det var plankekjøring herifra og ut (jeg tar heller 10 svarte Tesla enn èn slik!!), men nå var jeg på rett spor.

Jeg fant også ut at den gule Proglazer-pad'en funka veldig bra, og etter litt påfyll av pads viste det seg at nyinnkjøpte Scholl NEO også fungerte bra her.

En måtte kjøre heeelt uten press, heller løfte maskina litt, aldri over trinn 3 (Rupes LHR-15), og buffe meget forsiktig.

dsc07473.jpg

Her fra bakenden med litt ny lakk. Klarte ikke å få det frem helt på bildet, men til høyre i lyset skimter en antydninger til slipespor (dårlig grunnarbeide).

Det viktigste med bildet er vel uansett at det illustrerer forskjellen på godt og dårlig lys veldig godt.

Her er det et nokså standard lysrør, det er ikke polert noe som helst enda, og det ser jo nokså bra ut.

dsc07474.jpg

Her er en kommet over til førerdøra.

Jeg lurer litt på hva de som klargjorde bilen brukte, for det skjulte defekter og dårlig arbeide utrolig godt!

dsc07475.jpg

Denne døra var helt håpløst å jobbe med, spesielt over lista.

Jeg SÅ ingen tegn til omlakkering, men det er jo ikke mulig å måle.. Vi har en tanke om at det enten er lakkert noe her også, evt satt på ei dør fra en annen Corvette i samme farge da lakken oppførte seg helt annerledes her. Det kan vel også kanskje være at den har vært ordentlig brent av korrigering tidligere?

Her måtte jeg kjøre mange pass for å få det bra, tror nok jeg brukte en kveld bare på denne døra alene!

dsc07476.jpg

(Det er egentlig bra der det er polert, det er bare lo fra microfiberkluten som vises på bildet..)

dsc07481.jpg

Fryktelig lav bil, og endel kurver hvor Rupes ikke fungerer, da er det greit å ha en gammel Flex DA på lur :)

dsc07487.jpg

Litt våtsliping ble det også.

Han som eier bilen er lakkerer, og trodde det var "noe" i glassfiberen akkurat der jeg slipte, han mente det så ut som den hadde kollapset eller noe...

dsc07504.jpg

Heiv meg på litt interiør for å få avveksling.

Her har jeg akkurat hatt på Polishangel Charisma på passasjersetet.

dsc07508.jpg

Fronten omtrent ferdig korrigert, tok det siste med primeren (ingen bilder av det.)

dsc07520.jpg

Høyre side ca ferdig

dsc07523.jpg

Setet akkurat renset (motsatt rekkefølge når en bruker Charisma og Bellaclean, her renser en til slutt..)

Ikke tørka enda, så det ser blankere ut enn det var.

dsc07524.jpg

Her ser en litt av tidligere nevnte grått slør, samt behov for finpolering. Dette var et område med litt mer slitasje, så jeg brukte vel litt grovere polish akkurat her.

dsc07525.jpg

dsc07527.jpg

Polishangel Viking Coat akkurat påført

Måtte bare ha litt avveksling, så jeg tok dette før venstre side av fronten var ferdig..

dsc07538.jpg

Bakende ferdig korrigert.

dsc07539.jpg

Viking Coat her også

dsc07548.jpg

Etter første laget

dsc07546.jpg

Setet tørka, og nesten ferdig innvendig

dsc07551.jpg

Nå begynner glansen å komme!

Glassfiberen har litt "struktur", så helt speilblankt blir det aldri..

dsc07555.jpg

dsc07557.jpg

dsc07560.jpg

dsc07563.jpg

dsc07564.jpg

dsc07570.jpg

Det ble en runde her også :)

Litt steam, litt APC, og en runde Carpro PERL til slutt.

dsc07571.jpg

dsc07573.jpg

Da var jeg vel kommet rundt det aller meste.

Ferdigbilder ble det litt så som så med.

Det var veldig vekslende vær denne dagen, og ikke noe godt lys å ta bilder i, så de fleste av de jeg tok ble helt ødelagt..

dsc07580.jpg

dsc07582.jpg

dsc07587.jpg

dsc07588.jpg

dsc07590.jpg

dsc07593.jpg

Det var det!

Det gikk ikke helt som planlagt dette her...

I utgangspunktet hadde jeg god tid på meg, kunne ha bilen i omtrent to uker, og jeg hadde på forhånd sagt at jeg hadde lyst til å "tulle helt av", og gå virkelig grundig til verks..

Det ble det rett og slett ikke tid til! Lakken var så fryktelig kranglete at jeg hadde min fulle hyre med å få den ferdig på tida.

Tida ble også redusert da jeg endelig fikk snekker her! :D

Skulle gjerne hatt garasjen klar før denne kom, men men..

Vi ble enige om at han kommer tilbake igjen i slutten av juli, så tar jeg resten, og en aller siste finish på lakken før det er utstilling her første helga i august :)

22

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff.. Noe dritt når lakken jobber så hard imot, men det ser ut som du fikk det til tilslutt. Veldig glad for at du beskriver så godt problem/løsning. Gjør jobben lettere for meg/andre om en slik lakk skulle komme opp.

Cred for tålmodighet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fet bil! Vært i akkurat samme situasjon som deg før med svart Chevrolet. Det er et helvete! ikke noe annen måte å si det på. Den er så myk at svart Tesla blir en drømmebil å jobbe med. Kudos for vel gjennomført!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble blankt å fint til slutt:-)

Drømme bil det der:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette klarte du jaggu bra! kjempe blankt :) står på du :) liten kose runde seinere med denne blir heilt sikkert lettere, når du har kombo som virker :)

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, neste runde blir definitivt enklere.

Bilen brukes jo ikke så mye, så håpet er vel at den er så bra at en slipper nevneverdig maskinkjøring neste gang.

Planen var jo å gå over absolutt alt, men det ble kun tid til skinnrens og lett støvtørk innvendig. (Brukte vel ca 60 timer på lakken tror jeg...)

Neste runde nå skal motorrommet tas grundig, må vel antagelig ut med setene for å få tatt interiøret grundig - målet er at den skal kunne hevde seg på utstillinga under Hot August Nights.. Standarden der er meget høy, så det blir ikke lett, men en får håpe på finvær som får frem defekter i de andre bilene, hehe :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

60...timer...på lakken... :excl:   :unsure:  Men ble jo stor forandring da :thumbup:  Så jo den før du tafsa på den, og første jeg tenkte var "den trenger en real runde". 

Håper Corvetten som jeg skal ta ikke er like vrien :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe :)

Den var ekstremt tidkvrevende! Det gikk rett og slett ikke an å dra over den i normalt tempo..        

Det skal sies at jeg hadde meget god belysning når jeg jobbet, og holdt på til jeg var "fornøyd". Om jeg ikke hadde sett den i så godt lys ville jeg avsluttet tidligere. Antagelig er vel endel av det jeg så ting en aldri ser i fint vær heller, men nå kan en ihvertfall føle seg trygg på at det skal være bra.

Har du sett bilen etter den var ferdig forresten?

Tror på langt nær alle Corvetter er så vriene som denne var. En kompis tok en C5 i en annen farge ett par uker før jeg tok denne, og der var det bare å gyve løst, rake motsetninga..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns jeg så en med sjukt mye holos langs veien her om dagen :lol:  Men det var visst en annen. Til og med kona så det  :blink:  Men har ikke fått sett den i ettertid nei desverre, 

Den corvetten som jeg skal ta er vel rundt 10 år eldre. Satser på det går glatt... :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grom bil og omfattende jobb nedlagt. Moro å se at det kommer noen ZR1'ert til landet, og at den ble verdsatt slik :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive