Tiller

Hvor mye mikrofiber trenger jeg?

Som tittelen sier lurer jeg på hvor mange mf kluter en trenger til en 2 stegs polish jobb.

Tenker da på brukt til buffing av compound/polish og eventuelt etter voks.

Noen anbefalinger på noen ok mf buffing kluter?

Har sett litt på North detailing edgeless microfiber buffing og edgeless high pile.

Synes det var grei pris på 10 pk med disse.

Er jeg innafor med det? :-)

http://bilnerden.no/index.php?main_page=index&cPath=9&sort=20a&page=2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper jeg bruker ca 50 kluter i forskjellige varianter per bil. Får aldri nok mf, så bare å bestille! :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som David sier, det går det med noen kluter på en bil, eg bruker ikke å spare på det, noen kan vaskes å brukes omigjen menst andre som har blitt skitten bruker eg å sortere ut etter vask, da bruker ej dei i  motorrom dørkarmer etc før dei blir kastet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare styr unna de billigste. Noen av de er stive og ekle og kan på enkelte lakktyper lage mikroriper

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klarte meg med færre før, men det er MYE mer effektivt når man heller kan se på det som litt ekstra klesvask.

Spiller ingen trille om du vasker 5 eller 40, men gi dem gjerne en enkel vask når de er helt nye så du slipper å tenke på at de farger av i første vask.

Etter bruk legger jeg dem i bøtte med en liten klunk surfex og resten vann, så skiller og klemmer jeg nøye før de får en runde i vaskemaskin med milo eller mf-vask

Jeg har litt forskjellige MF, Startet med 2 kluter og nå har jeg 30 i sirkulasjon og 40 nye innpakket i plast på hylla (tilbud...)

Jeg klarer deg med en håndfull av de aller tykkeste, men resten kan være greit å ha i litt forskjellige farger så det er lettere å skille når man holder på. Buffekluter til voks og buffekluter til polish, vinduspuss, ipawipedown, ruteforsegling, og så videre - lett å skille dem fra hverandre om man har litt ymse, og så er det så klart at det er til polish det går mest, etterfulgt av voks.

Jeg har i hvert fall alltid kommi borti en møkkete flekk lenge etter at jeg trodde jeg hadde vasket bilen skikkelig, typisk nederst/underst på bilen og i dører, og da går det rett til vask. Får jeg olje/fet drit på dem så bretter jeg inn og får opp resten av sølet før jeg kaster det.

Plutselig gnir du på eksospotta, felgene, motorrommet, gummilistene etc, og da er disse enten så fulle av drit at du bare kaster dem og i hvert fall ikke bruker dem på noe renere arbeid senere.. Det er forbruksvare, men det er IKKE mange som må kasseres hver gang, og får man brukt dem gradvis nedover i næringskjeden så er det ikke så ille

Jeg ville hatt 5 tykke, 20 av f.eks den blå edgeless,  og evnt 10 rimelige til der du veit det kan bli møkk - så får du heller spe på med litt diverse farger og tykkelser etterhvert. Kan jo være at du er flinkere enn meg til å ta vare på det også :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går vell ikke så mye til å fjerne voksrester som til polish?

Til tørking av bil etter vanlig vask bruker to litt større tykkere MF håndkler. (Har flere, men bruker vanligvis to til å få bilen tørr)

Burde jeg bruke flere til tørk av bilen? Hva er anbefalt? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bruker så mange tørkehåndklær du trenger for å få bilen tørr :)

Jeg bruker i høyden to. Om bilen har frisk LSP og du skyller den på rette måten etter berøringsvask kan det funke med ett, men det er ikke noe mål. Skylling på "rett måte" er eksempelvis å bruke hageslange uten noe form for kobling på. Med jevn stråle "skyver" du vannet av bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde 1 håndkle før, nå har jeg 2 og bruker 2 hver gang. Første blir søkkvått, og det andre er ganske tørt etterpå. Vaskes hver gang sammen med hanskene på ullprogram.

Klarte meg så vidt med 2 tykke til voks sist gang, og synes de tykke er en god del bedre enn de tynne til dette, men måtte ha litt tynt jeg ikke var så redd for i sprekker/dører/rails osv

Spørs vel litt hvor flink man er til å legge voksen tynt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Mange gode tipps her.

Så man trenger ca 2-3 tykke til tørking av voks?

Hva trenger man ca til buffing etter 2 steg polish?

Og eventuelt noen ekstra til litt mer "skittne" steder?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å kjøpe MF i tipakninger. Bilnerden har mange forskjellige varianter som selges i tipakning. Selv har jeg 10 av de gule med sort søm/kant til felg, 20-30 edgeless blå til polish og 20 grå edgeless high pile til voks. Både de blå og grå ble kjøpt på supertilbud.

Ellers har jeg noen billige til skitnere arbeid. Åtte-ti av merket Kent. Driver man litt med bilpleie skjønner man fort at renslighet er et stikkord. Når det gjelder MF betyr det fort at man skaffer seg mange for ulike formål så man slipper å blande dem. Og for ikke å komme i en knipe der man går tom og må "tyne" kluter man helst burde ha vasket før ny tjeneste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så noe litt annet...

Mikrofiber til buffing og voks vasker mann jo etter bruk.

Men hva med MF til tørking og MF handsker/svamper til vasking?

Hva gjør folket der?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det varierer nok litt. Selv vasker jeg både tørkehåndklær og svamp/hanske etter bruk. Men de er jo egentlig aldri skitne, bare våte. Særlig håndklærne. Svampen kan noen ganger være litt skitten, men med ordentlige rutiner for prewash hører det absolutt til unntakene. Spesialsvamp/Zymol-svamp trenger egentlig bare en god skylling, men jeg slenger dem i maskinen på 40 grader uansett

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange gode tips her!

Kjøpt inn en del MF, og blir vel litt mer etterhvert også  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive