SimnS

Handlelistesjekk + Spm ang. maskin, polish, puter

God kveld!

Først og fremst vil jeg bare si at dette er det mest noobvennlige forumet jeg noensinne har vært på. Makan til flott og hjelpsom gjeng!

Jeg har lurket intenst de siste par ukene og nå som lønninga er rett rundt hjørnet føler jeg for å legge inn min første bestilling. Har lest mange flotte guides og tråder her på forumet de siste ukene og har en grei anelse om hva jeg trenger, men vil allikevel ha en liten dobbeltsjekk av de mer erfarne.

Til å begynne med så kommer jeg til å polere egen bil og innad i familien for litt "trening". På lang sikt håper jeg å gjøre en såpass bra jobb at jeg kan freshe opp andre biler for et par kroner, men det får tiden vise. Planen er først og fremst å ha en ny og spennende hobby da jeg har en del tid til overs på dagtid.

I fjor fikk jeg en billig low-tier poleringsmaskin til bursdagen min jeg ennå ikke har prøvd. Dette er en roterende CarWise-maskin fra Mekonomen: http://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/polermaskiner/polermaskiner/polermaskin-pa279587no

Dere kjenner kanskje det grøsser nedover ryggen deres nå og er ivrige etter å anbefale meg noe annet, men jeg vil gi den en sjangse først. Har en bil som skal vrakes til sommeren som jeg kan prøve og feile så mye jeg vil på, og vil helst ikke kjøpe ny maskin før jeg har gjort et forsøk med den jeg har nå.

Det eneste jeg som nybegynner ser på som et problem angående maskinen er at størrelsen på hodet/platen er 180mm. Etter et raskt søk på diverse samarbeidspartnere av DCN finner jeg ingen kjente merkeputer med størrelse 180mm. Jeg skal innom Mekonomen i morgen og se om de har mindre bakplater, men finner ingen i nettbutikken deres, så jeg er ikke veldig optimistisk. Mine store spørsmål er da: 

1. Kan jeg bruke en bakplate fra et annet merke hvis gjengestørrelser passer, eller er det andre restriksjoner?

2. Går det an å bruke puter på f.eks 160mm hvis bakplaten er på 180mm?

3. Hva er maksimalt anbefalte avvik på størrelsesforholdet mellom bakplate og poleringspute?

4. Bilnerden har puter fra Uber og Auto Finesse på 160 cm som i følge nettsiden passer utmerket til DA-maskiner. Kan puter brukes på begge typer maskiner? Hvis ikke, hvordan vite forskjellen?

Nå videre til handlelisten. Har prøvd å dele den litt opp i utvendig / innvendig / felger / polish, men mulig den fremdeles ble rotete.

Div. sprayflasker til forskjellige produkter og blandingsforhold

PrickBort
Surfex
Iron X / Korrosol

Høyttrykkspyler

Skumkanon - Aldri brukt. Hva trenger jeg bortsett fra middel, selve kanonen og koblingen til HT?
Bøtte m/Gritguard - gjerne to stk

Detailbørster

Bilshampoo

Ullmitt
Svamp
Miracle Dryer

Clay + Lube

P21S Power Gel - hva er forskjellen på US-versjonen og den "vanlige"?
SV Pneu + pensel
SV Autobahn
Bare Bones

Felgbørste
Vaskemitt av chenille

"Tattoveringshansker" - Kjøp i Norge eller Ebay?
Interiørbørste - Hvorfor ikke malerkost fra Biltema? Ser ut som en detailkost. "Status"/Proff-image?

SV Leather Cleaner
SV Leather Milk
SV skinnbørste

fant en tråd som frarådet bruk av elefantfettet som følger med SV Leather Kit. Noen med andre erfaringer?

Foma Mimo rensemaskin

Nanolotus tekstilforsegling (tror det var Bernhard og/eller Brynjar som testet denne i en S&S)

CG Green Clean 

Glassrens - Hvilket produkt for å rengjøre vinduer?

Rain X

SV Seal Feed

5Bilpleiekongen (ja, jeg vet) la ut en video hvor han "barberte" frontruten, men har ikke sett noen gjort det i en S&S. Ville jo trodd at noen gjorde det som en slags dobbeltsjekk og et bevis for at det faktisk ikke ligger igjen noe dritt. Hvorfor er ikke dette populært hos dere erfarne?

Så til den vanskelige biten, nemlig poleringsmiddel. Her har jeg faktisk ikke skrevet inn noe i dokumentet jeg har lagret på PCen nettopp fordi det er så utrolig mye å forholde seg til når en ikke har prøvd noen av produktene. Jeg kan lese guides for å lære meg fargekoder og grovhetsskalaer hos de forskjellige produsentene, men jeg vil bare vite hvor mye forskjellig jeg bør ha til f.eks fem forskjellige biler.

6. Har sett man kan polere baklykter med maskin og vanlig middel, men hva med vinduer? Tar man de for hånd med glassrens av noe slag?

Siste rest av handleliste:

Voks - SV Shield er vel grei å starte med?

Maskeringstape

Lakkdybdemåler

Våtslipeutstyr - Hvor mye forskjellig trenger jeg her? Skal øve på steinsprut på eget panser.

Mikrofiberkluter. Holder det med 10 stk for buffing? Har noen billigsaker fra diverse butikker til bruk på interiør.

Plastskrape

Citrusrens

Speilreflekskamera

IPA - OG/ELLER(??) kontrollspray.

LED-lykt for kjørespor

Halogenlampe for swirls

Plastfornyer

Meguiars Autosol-alternativ (husker ikke navnet)

Mindre bakplate

Puter

Poleringsmiddel

Har jeg glemt noe?

Finnes det bedre alternativer til produktene jeg har nevnt?

Tusen takk for oppmerksomheten!

Endret av SimnS
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du kan bruke andre merker på bakplater. M14 er vanlig standard på gjenger, men veit ikkje om det er det på din maskin.

Pads skal være større enn bakplatene. Med ei bakplate på rundt 140mm, brukes pads på ca 160mm. Eg har og ei bakplate på 75mm som brukes på 100mm pads. Praktisk på trange plasser og frontlykter

Man kan bruke same pads på både roterende og da maskiner. Ein del da maskiner skaper ein del varme i midten av paden, so da bør ein bytte pads ofte. (Ellers ryker dei fort)

3 pakk med scholl poleringsmidler varer ikkje so lenge, men lenge nok til at du finner ut om dette passer for deg. So er det berre å kjøpe meir av det du bruker.

Personligt bruker eg mest scholl s30 og grønn uber. Bruker og litt s17 med same farge på pad. Bruker mindre s03. Grovere pads brukes sjeldnere. Ofte berre litt over områder som er verre enn andre. Men dette er individuelt.

Ruter har eg aldri prioritert. Berre vasket og lagt ruteforsegling. Kan jo f.eks. claye pg polere dei. Det finnes og poleringssett beregna for ruter.

Det var ei ganske omfattende handleliste du har laga deg! Såg ut som du har tenkt på det meste.

Da har eg svart på litt. Kommer nok andre med meir info seinere på dagen :-)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Ja

2. Puta bør vere større en bakplaten. 180mm pute på 160 mm bakplate funker bedre

3. Er vel ikke noe maks der..men 10mm større pute en bakplate funker fint

4. Dei kan brukes på både roterende og DA

5. Vi bruker clay til sånt her inne

6. Ja, men vær litt forsiktig med bruk av roterende pga varme. DA er bare å kjøre på

Kjapt svart på natten menst småen får nattmelken sin :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en lang post med mange spørsmål :) Og det blir fort slik når man setter i gang med denne galskapen - man vil ha alt mulig med en eneste gang. Jeg gir noen spredte innspill under, så får andre supplere :)

Maskinen du har er sikkert grei, men som nattmelkeren Aero skriver: roterende maskiner utvikler mer varme og innebærer større risiko for å brenne gjennom lakk. De fleste nybegynnere starter med DA-maskin siden det er langt tryggere. Men alt går nok så lenge man er forsiktig og passer på.

Voks er et mye diskutert tema. Swisswax sine vokser er gjennomgående dyre, men er av meget god kvalitet. Og man får herlig lukt på kjøpet :) Rimeligere alternativer er eksempelvis Fusso, Collinite #845 og Natty's. 

For våtsliping i forbindelse med steinsprut holder det med et lite sett med et utvalg papir og en rondell. Bilnerden har et til ca. 150 kroner. I tillegg må du ha litt "brukerutstyr" - gjerne kanyler eller tannpirkere til å legge i lakk med, kanskje et forstørrelsesglass/trådteller for å inspisere sprangene, noe som kan stoppe rust (eks. Brunox). Det finnes fine guider her inne der du finner det du trenger.

Mange bruker IPA med godt resultat, men det er ikke alltid IPA klarer å fjerne alle polishrester. Tror spesielt det gjelder polish fra Scholl. Kan nok være greit å bruke Scholls egen kontrollspray der.

Mikrofiber får du aldri nok av. Jeg har ikke holdt på med denne hobbyen veldig lenge, men har allerede 50-60 forskjellige kluter. Det går mange kluter når du gir bilen full runde med polering og voksing. Bilnerden har mange gode kluter i sin North Detailing-serie og de kommer på tilbud med jevne mellomrom.

Når det gjelde polish er det mange som starter med Menzerna. Gode produkter som brukes av mange. Ettersom de har litt mindre forpakninger er prisen også overkommelig. Ellers er Scholl og 3M mye brukt. Akkurat hva du trenger avhenger av lakken på bilen(e) du skal jobbe med. Når det gjelder puter er det litt av det samme, men kan være greit å handle inn et lite utvalg med forskjellig hardhet/cut så man har litt å bytte på. Forbruket av puter på én bil er litt individuelt. Noen har så mange at de kan ta nye hele tiden mens andre vasker underveis. Noen kjører ett panel før bytte, andre kjører flere paneler.

Når det gjelder Surfex til interiør. er det mange som bruker dette. Enkelte rapporterer at det er viktigere å få ut all Surfex av stoffet enn med Green Clean pga. Surfex gjør stoff stivt, mens andre sier de ikke har slike problemer.

RainX er bra på ruter, men jeg synes den er litt vanskelig å jobbe med. Ville vurdert G5 eller G1 fra Gtechniq. G1 holder lengst, men krever høyere hastighet før vannet flyr av ruten. Derfor velger mange G5.

Håper dette hjalp litt. Lykke til med handlingen og pass på så du ikke havner på Luksusfellen :D

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du kan bruke andre merker på bakplater. M14 er vanlig standard på gjenger, men veit ikkje om det er det på din maskin.

Takk for svar! Dette var gode nyheter. Maskinen min har også M14.  :)

5. Vi bruker clay til sånt her inne

Takk for svar! Jeg har nok trodd at clay var et steg før "barbering", men hvis clayen gjør samme nytten så forstår jeg jo godt hvorfor ingen gidder.  ^_^

Det var en lang post med mange spørsmål :) Og det blir fort slik når man setter i gang med denne galskapen - man vil ha alt mulig med en eneste gang. Jeg gir noen spredte innspill under, så får andre supplere :)

--

Voks er et mye diskutert tema. Swisswax sine vokser er gjennomgående dyre, men er av meget god kvalitet. Og man får herlig lukt på kjøpet :) Rimeligere alternativer er eksempelvis Fusso, Collinite #845 og Natty's. 

--

Når det gjelde polish er det mange som starter med Menzerna. Gode produkter som brukes av mange. Ettersom de har litt mindre forpakninger er prisen også overkommelig. Ellers er Scholl og 3M mye brukt. Akkurat hva du trenger avhenger av lakken på bilen(e) du skal jobbe med. Når det gjelder puter er det litt av det samme, men kan være greit å handle inn et lite utvalg med forskjellig hardhet/cut så man har litt å bytte på. 

---

Håper dette hjalp litt. Lykke til med handlingen og pass på så du ikke havner på Luksusfellen :D

Ja, det ble litt fler spørsmål enn jeg trodde selv. Det kom fler spørsmål etterhvert som jeg skrev, og jeg tenkte vel som så at det er bedre å spørre nå enn å lage en ny post senere. Mulig jeg tok feil  :lol:

--

Skal tenke litt over det med voksen. Ser jo at det er stor forskjell i pris fra de du nevner til Swissvaxen. Mulig jeg kanskje går for den minste størrelsen fra Swissvax og kjøper en av de du nevnte i tillegg for å prøve meg litt frem, kjenne hvilket produkt jeg liker best å jobbe med.

--

Egentlig aldri tenkt over prisforskjellen fra Menzerna til Scholl, men jeg ser jo nå en klar fordel ved å velge Menzerna da en nybegynner trenger tid (og fler forsøk, derav mer produkt) til å lære produktkombinasjoner.

Fant ut at gjengene på maskinen min er av vanlig standard, så da blir det å kjøpe en mindre bakplate med større utvalg i puter :)

--

Takk for det. :)  Kommer til å handle de fleste produktene fra Bilnerden og Scandicshine. Liker best å handle over disk, så Swissvax-produktene blir nok kjøpt i Lillehammer da det ikke er noe mer enn 75 minutter fra der jeg bor og jeg som sagt har tid til å ta turen på dagtid før jobb.

Listen ser kanskje veldig omfattende ut for et førstegangskjøp, men i motsetning til andre førstegangskjøpere så trenger jeg ikke å kjøpe selve maskinen. Har ikke vært meningen å virke blærete eller noe med en lang liste. Planen er at dette skal bli min nye hobby, så jeg får inn noen tusen ved salg av utstyr fra det jeg drev med tidligere.

Tusen takk for svar!  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eit tips om du er som meg og mislikar å betala frakt, kjøp så masse som mulig frå ein butikk. Om ikkje ein har akkurat produktet, så har Dei garantert eit alternativ. For eksempel kan Bare Bones byttast ut med anna "trim dressing". Ellers Lykke til! Det balla fort på seg. Har sjølv nettopp handla inn det meste du spør om her i løpet av dei siste månane. Om ikke akkurat det produktet, så i det minste eit godt alternativ.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du står nok ikke i fare for å bli oppfattet som blærete her inne :)

polishduden her inne har lagersalg av produkter han ikke trenger lenger, kanskje noe å hente der? Sjekk http://www.detailersclub.no/forum/topic/17996-polishdudens-oekende-samling/page-23#entry454508

Noe av det er nok solgt, men sjekk litt lenger uti tråden så finner du sikkert en oppdatert liste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du står nok ikke i fare for å bli oppfattet som blærete her inne :)

polishduden her inne har lagersalg av produkter han ikke trenger lenger, kanskje noe å hente der? Sjekk http://www.detailersclub.no/forum/topic/17996-polishdudens-oekende-samling/page-23#entry454508

Noe av det er nok solgt, men sjekk litt lenger uti tråden så finner du sikkert en oppdatert liste.

Den siste posten med stæsj er oppdatert :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du ser prøver jeg å hjelpe deg med rydding/inntjening :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

polishduden her inne har lagersalg av produkter han ikke trenger lenger, kanskje noe å hente der? Sjekk http://www.detailersclub.no/forum/topic/17996-polishdudens-oekende-samling/page-23#entry454508

Tusen takk for hjelp. Har vært på en liten shoppingrunde i dag, så skal stryke over det jeg har kjøpt inn i førsteposten. Må nok vente til månedsskiftet med å handle mer, men når den tid kommer så skal jeg sende deg en PM om produkter jeg ønsker å kjøpe, så får vi se om du fremdeles har de igjen  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp. Har vært på en liten shoppingrunde i dag, så skal stryke over det jeg har kjøpt inn i førsteposten. Må nok vente til månedsskiftet med å handle mer, men når den tid kommer så skal jeg sende deg en PM om produkter jeg ønsker å kjøpe, så får vi se om du fremdeles har de igjen :)

Gjør det så blir vi nok enige :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive