Simenhbe

S&S #1 - 2014 Porsche Cayman

33 innlegg i emnet

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å lage en S&S. Gjerne som et forsøk på å bidra litt, siden jeg koser meg veldig med å lese gjennom de jobbene som blir lagt ut på dette forumet.

Denne jobben ble utført siste helgen før påske, og jeg prøvde å være nøye med å dokumentere alt med kameraet. Det skulle vise seg å være vanskelig når arbeidslysten tar overhånd og kameraet blir glemt. Derfor er det ikke bilder av alt, men nok om det…

Bilen er en 2014 Porsche Cayman i fargen antrasittbrun, som jeg syns er en skikkelig lekker farge.

Bilen går mer eller mindre som hverdagsbil mellom vår og høst, og står innendørs under trekk når veiene saltes.

Eier er flink til å vaske ofte og skånsomt, så en stor redningsaksjon var det ikke behov for. Men som bildene viser var det noe å hente allikevel :)

Planen var i hvert fall å fjerne vaskeriper og ta det verste, men jeg var inneforstått med at noe måtte få være igjen siden det ikke var planlagt mer enn 1-stegs pluss bittelitt. Resten kan jeg sikkert få tatt ved en senere anledning ;)

Produkter og utstyr som ble brukt:

Prickbort

Surfex HD

Autofoam + Magifoam

Korrosol

Grit Guard Bøtter

Auto Finesse Detailingbørster

Wheel Woolies

Swissvax felgbørste

Gtechniq G-Wash

BN Spesialsvamp

Gtechniq tørkehåndklær

Bilt Hamber Auto-Clay

Optimum No Rinse

Tesa Precision maskeringstape

Scholl S30

Rupes UHS

Rupes Zephir (Blå)

Uber pads (Svart, Blå, Oransje, Gul)

IPA (blårens og batterivann)

DAS6 pro (med stor & liten bakplate)

Rupes Bigfoot 15

Rupes Mini

Polishangel Master Sealant

Gtechniq M1

Gtechniq C5

Gtechniq G4+G5

Gyeon Q2 Tire

Meguiars Glass Cleaner Concentrate

En haug med både vanlige og lodne mikrofiber

(Og sikkert noe mer jeg har glemt å liste opp)

Jeg hentet bilen på fredagen, og var så ivrig etter å sette i gang at jeg glemte å ta bilder før start. Derfor starter vi med en Porsche som har fått Prickbort og Surfex HD. Jeg startet med Prickbort opp til rutene. Etter noen minutters virketid la jeg på Surfex HD 1:5 som fikk virke til den truet med å begynne å tørke på lakken. Felger fikk ikke Surfex, siden de allerede var behandlet med Gtechniq C5:

img4831.jpg

img4832.jpg

img4833.jpg

Etter avspyling begynte det allerede å se ganske rent ut:

img4834.jpg

img4835.jpg

Deretter fikk bilen bortsett fra felger Bilt Hamber Korrosol med noen minutters virketid:

img4836.jpg

img4837.jpg

Som forventet fant ikke Korrosol så mye å jobbe med på en bil som ikke er vinterkjørt. Det var egentlig bare litt ved luftinntakene og eksosen.

img4838.jpg

img4840.jpg

Siden Korrosol fant så lite la jeg en tynn blanding av Autofoam og Magifoam oppå uten å spyle mellom:

img4841.jpg

img4842.jpg

img4843.jpg

img4844.jpg

img4845.jpg

Mens skummet virket gikk jeg en runde og børstet på vanskelige steder med disse:

img4852.jpg

Før jeg spylte av bilen igjen:

img4846.jpg

img4847.jpg

img4848.jpg

Så var det tid for håndvask. Vasken ble utført med dette:

img4853.jpg

img4854.jpg

img4855.jpg

Mens jeg holdt på sto bilen min litt sjalu og følte seg som "den stygge venninnen" i dette selskapet. Spesielt med godt innsunkne vinterhjul bak:

img4856.jpg

Før jeg spylte av bilen for siste gang klarte jeg ikke la felgene være i fred, så jeg helte resten av vaskevannet i en annen bøtte og fant fram noen børster:

img4859.jpg

img4860.jpg

Etter litt lett berøring var det tydelig hvor godt C5 virker. Felgene var ekstremt lette å rengjøre :)

img4861.jpg

img4862.jpg

Så var det tid for en siste avspyling og tørk. Gtechniq tok jobben med å suge til seg vannet:

img4863.jpg

img4864.jpg

Ferdig vasket! Nesten.. Mer om det om et øyeblikk.

img4865.jpg

img4866.jpg

Siden jeg bare kan drømme om egen garasje inntil videre er jeg avhengig av å låne gnikkelokale når det skal jobbes. Da er det kjekt med gode venner som gjerne låner ut garasjen. Ulempen er at bilen må flyttes etter vask. Da ble det forsiktig kjøring et par kilometer før bilen ble satt i garasjen og vasket forsiktig på nytt med ONR denne gangen..

img4867.jpg

img4868.jpg

Etter en ny tørk var det tid for clay. Bilt Hamber clay med ONR som clay lube. Etter hele bilen var jeg imponert over hvor lite jeg klarte å finne:

img4872.jpg

img4873.jpg

Da kan vi endelig begynne å se litt på hva vi har å jobbe med. Spoileren var desidert det verste stedet på bilen (etter litt uheldig fjerning av fuglebæsj forrige sommer). Å si at jeg var spent på polering av denne er en underdrivelse:

img4877.jpg

Ellers så det egentlig ikke så aller verst ut:

img4875.jpg

img4878.jpg

img4879.jpg

img4885.jpg

img4886.jpg

Siden utgangspunktet i hovedsak var OK var målet å fjerne det meste og heve glansen så mye som mulig uten å måtte kjøre flere steg over hele bilen. Da var det i gang med litt kombotesting:

(Beklager på forhånd for teipbitene på alle korrigeringsbildene. Jeg glemte kamerastativet hjemme, så jeg trengte noe å fokusere på ;) )

img4891.jpg

img4892.jpg

Prøvde først med blå Uber og Scholl S30, og da så det sånn ut:

img4893.jpg

img4894.jpg

img4895.jpg

Dette tok mer enn jeg hadde forventet, men det var igjen litt mer enn bildene viser. Dermed var det bare å prøve min favorittkombo. Oransje Uber og Rupes UHS :)

img4898.jpg

Dette var jeg fornøyd med etter én runde, så da var det bare å maskere litt (jeg prøvde å lage 50/50 mot S30, men det var nytteløst. UHS tok i hvert fall mer, men ga like mye glans).

img4900.jpg

img4904.jpg

Ferdig med taket. Ripen som ble igjen etter UHS er mindre enn den ser ut på bildet, så den fikk være igjen til en senere anledning:

img4906.jpg

Her er panser før:

img4908.jpg

Maskert opp for litt lek med 50/50:

img4909.jpg

img4910.jpg

UHS:

img4911.jpg

Var litt å hente:

img4914.jpg

img4915.jpg

Fronten:

img4917.jpg

Oh yes..!

img4918.jpg

img4920.jpg

Blir da ganske blankt etterhvert:

img4921.jpg

img4924.jpg

img4926.jpg

Jobber videre:

img4933.jpg

img4934.jpg

img4943.jpg

img4949.jpg

img4953.jpg

Så var det den spoileren da… Her var det en mulighet for 50/50 jeg bare ikke kunne la gå fra meg, så fram med teipen:

img4954.jpg

Kjørte rett på med blå Rupes på gul Uber spotpad, og fant fort ut at disse ripene var dyyype. Her er 50/50 etter tre relativt harde runder med grovkomboen:

img4955.jpg

img4956.jpg

img4957.jpg

Så tok jeg resten av vingen med samme kombo, og fant ut at jeg trengte en strafferunde på det verste stedet. Teipbitene brukte jeg for å vise meg selv hvor jeg skulle kjøre strafferunde, siden det var litt vanskelig å se mens man holdt på:

img4959.jpg

Etter strafferunden ble det slik:

(Fortsatt litt igjen, men etter dette turte jeg rett og slett ikke å ta mer. Det som er igjen er i det minste veldig avrundet og mindre synlig)

img4961.jpg

Til slutt fikk vingen samme kombo som resten av bilen, men glemte selvfølgelig å ta bilde av det… Mer jobbing:

img4962.jpg

img4967.jpg

img4971.jpg

img4972.jpg

img4974.jpg

Bakenden klarte jeg også å glemme å dokumentere (men den ble tatt, jeg lover). Fangeren var grei og ble kjørt som resten av bilen. Bakluken var litt verre og fikk en kjapp runde med blå Rupes og litt gnikking før UHS.

Da var poleringen ferdig, og et stort glass cola var på sin plass. Men LSP sto for tur, så pausen ble ikke så veldig lang.

img4982.jpg

Lakken fikk Polishangel Master Sealant, som er svært god å jobbe med. Den ble lagt med en kombinasjon av maskin og wax mate. Resultatet er det heller ingenting å si på, så jeg er spent på holdbarheten. Det eneste jeg kan si med sikkerhet så langt er at jeg ikke liker å legge LSP med maskin. Mister hele kosen sammenlignet med å legge for hånd.

Mens Master Sealant ventet på å bli buffet gikk jeg over dekkene med Gyeon Tire. Denne virket fin å ha med å gjøre, så jeg gleder meg til å teste den mer J

Rutene fikk G4 på grov pad med Rupes Mini før det ble lagt 3 lag G5 på frontrute og bakrute. Siderutene fikk ingenting, siden de så ut til å være behandlet fra fabrikk og allerede hadde god vannskrekk. Alle rutene ble også vasket innvendig.

Endestussen ble gnikket med Gtechniq M1 før den ble renset noen ganger med IPA. Til slutt fikk den C5.

Plast skulle egentlig hatt C4 men det hadde jeg ikke, så det får bli ved en senere anledning.

Da var bilen rett og slett ferdig.

Været var ikke det aller beste, men jeg fikk da i hvert fall tatt noen ferdigbilder. Enjoy:

img4987.jpg

img4989.jpg

img4991.jpg

img4992.jpg

img4993.jpg

img4994.jpg

img4996.jpg

img4998.jpg

img4999.jpg

Og tilbake hos eier etter levering. Bilen trakk til seg en del støv på turen, men la gå selv om den ikke er ren:

img5001.jpg

img5002.jpg

img5003.jpg

img5004.jpg

img5006.jpg

img5008.jpg

img5009.jpg

img5011.jpg

img5012.jpg

img5013.jpg

img5015.jpg

Takk for meg!

Tusen takk til Jørgen (jorgenrostbo på forumet) for bidrag og hyggelig selskap store deler av lørdagen, og tusen takk til eier av garasjen for det samme på søndagen. Og for lån av garasjen selvfølgelig :)

65

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott utført jobb :thumbs: grønn knapp er trykket.

Jeg vil ha sånn bil!!! :wub:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mektig imponert over standarden på din første S&S. Veldig bra! Resultatet ble også lekkert! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med ØHN. Starter sterkt! Imponerende pen farge, som kom enda vedre frem etter din nøysommelige behandling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Standarden på S&S #1 blir høyere for hvert år! Herlig writeup og godt utført jobb på en nydelig automobil.  ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med alle over her, utrolig bra første s&s :)  Cred! :thumbup:

Endret av Rotiform
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall bra S&S dette,nydelig bil med en nydelig farge :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig fin s&s dette  :) Nydlig bil da :wub: cred B) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig bil og meget god første S&S du er flink å ta bra bilder noe som ikke er like lett alltid, så håper eg ser flere S&S fra denne kanten :)

Strøken jobb! :thumbs:

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knakende god første S&S med en nydelig bil. Resultatet var det heller ikke noe å utsette på  :thumbs:

Ser frem til flere gode S&S fra deg  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet, med både bil og s&s! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint på alle måter.. fint resultat, fin bil og fin farge.

cred.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulera med S&S nr.1! Eg må sei meg enig med resten av gjengen. Bra utført arbeid, på nydelig bil! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på flott bil i lækker farge :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget oppegående første S&S! Cred gitt! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid på en meget flott bil! :)

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra første S&S! Bilen ble meget lekker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte bilder, flott bil, flott jobb. Masse Cred :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive