Gå til innhold

Ny bil - fargeforskjeller..

Recommended Posts

Skrevet

Fruen har ny konebil; en Toyota Auris Touring Sport i fargen hvit perlemor. Det er store forskjeller i lakken på plastfangerne i forhold til "blekket" på denne bilen, både når det gjelder farge og utflyt/glans; med lyset i enkelte vinkler ser det nesten ut som om fangerne er hvite matt uten perlemor (Se bilde)

Allerede da vi skulle hente bilen reklamerte jeg på dette og bilen skal derfor inn for å lakkere opp fangerne. De hevder dog at dette er en vanskelig farge, men det er vel ikke mitt problem når de ønsker å selge denne fargen må de vel også være i stand til å levere den med tilfredsstillende helhet? 

Toyota tar 6.500 ekstra for biler med denne fargen, altså den dyreste lakken på en Auris, og da bør man vel forvente at hele bilen skal ha samme farge og glans? Alle andre biler jeg har hatt før har da vitterlig hatt lik farge og glans på fangere som resten av bilen.

Hvor nøye kan jeg få lov å være når de skal omlakkere fangerne? 

post-8082-0-62123700-1426689435_thumb.jp

Michael
Skrevet

Det der så i hvert fall rart ut  :huh:  Fangeren har jo overhodet ikke samme farge, glans eller metallic look. På nybil bør sånn jo være helt korrekt.

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Ser ut som at de har tatt en fanger fra en bil med vanlig flat hvit lakk, jo...

Når bilen er ny mener jeg at man har lov å klage og klage og klage så langt man orker og gidder. Fangeren skal ha samme farge som resten av bilen, og "den er jo hvit" er ikke et argument når bilen er perlemorshvit og fangeren er flathvit.

Hvordan ser bakfangeren ut?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Så langt så har det gått veldig greit å reklamere på dette; var ingen problemer å få de til å innse at det måtte lakkeres. Jeg er bare litt føre var på hvor "kresen" jeg kan være. Det var mer som en "til info" at de opplyste om at det var en vanskelig farge, og at fangere og bil lakkeres hver for seg på fabrikk. Noe forskjell er jeg nok innstilt på å godta, men hvor ille liksom; er jo i utgangspunktet ikke kult å må starte med omlakkering på en helt ny bil, men plastfangere vil aldri ha 100% samme farge uansett så om de plukker av og lakkerer disse kan det neppe bli verre enn slik det er nå...? Faglig korrekt omlakkering vil vel ha samme kvalitet/holdbarhet som fra fabrikk?

Skrevet

Hvor lik/ulik fangeren er i forhold til blekket avhenger av lyset; i dagslys med riktig innfallsvinkel ser man at også fangeren er perlemor, men det er mindre og mindre "perelmor" når man nærmere seg framskjermene; virker nesten som om lakkroboten med metallicen kun har sprøytet forfra og "glemt" å ta med seg sidene på framskjermen. Bakfangeren er ikke like ille som framskjermen, men den er mattere. Hadde nok neppe reklamert på den alene, men når likevel måtte reklamere på framfangeren for å få nattesøvn tok jeg med bakfangeren i samme slengen. Det største ankepunktet er likevel glansen i lakken; den har ikke "utflyt" på sidene av framfangeren; ser nesten ut som "hjemmelakkert" fanger med "appelsintekstur" på overflaten. Så ett eller annet rart er det med fangeren.

Som sagt - reklamasjonen gikk greit - fangerne skal lakkeres om igjen - spørsmålet er bare hvor kresen jeg skal være på evt fargeforskjeller siden dette er en vanskelig farge (men likevel hadde jeg forventet å få en bil med riktig farge over det hele fra fabrikk).

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Vanskelig farge eller ikke, på en helt ny bil hadde jeg ikke gitt meg før 95% likt, hvertfall.

• DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

95% likt er jeg enig i at de burde få til - og det tror jeg kanskje jeg kan leve med at samboer kjører med... ;-) Er nok enig i det - jeg hjar lett for å tilnærme meg 100% og da er det jo greit å vite hva andre "interesserte" ville forlangt... Dette er jo en bil der målgruppen neppe forstår problemstillingen....

Klykken
Skrevet

Er det ikke slik at når man lakkerer med metallic så er det avgjørende at paneler er lakkert likt, med samme vinkel på pistol, samme trykk og samme avstand? Slik at metallicflakene blir liggende i samme mengde og vinkler.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

dizapear
Skrevet

På min gamle bil, en 2008mod Honda Civic i fargen Milano Red, var det forskjell original mellom plastpaneler og blikkpaneler. På akkurat den fargen må ha rett farge på grunning, noe som viste seg etter omlakkerng av en framskjerm. 

Snakk med lakkverksteder også ang din, men jeg syns det var for stor forskjell på fanger og skjerm på din altså!

Swissvax Certified Detailer

Max Protect Certified Detailer

The Punisher
Skrevet

Hvit perlemor er the mother of all vanskelige farger å lakke! Omtrent som å slikke seg på albuen :P

Det er viden kjent som en problematisk farge. Trå varsomt med lakkerer her!

dj john
Skrevet

Nå lakeres det på forskjellig måte også enn på fabrikk,kanskje en annen lakkprodusent o.l..Se på alle nyere biler i dag så ser du forskjeller fra fabrikk viss du går inn for det.Hvit perlemor er som sagt over her en av de vanskligste fargene å få rett til har lakerern min sagt.Får håpe de treffer bedre med fangern denne gangen  :)

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Jeg hadde aldri. Absolutt ALDRI! Godtatt det der. Bilforhandlere i dag tar så forbanna lett på nybilkjøp. Det er faktisk en ganske stor ting i løpet av livet å kjøpe seg nybil. Det er og mye av grunnen til at nybilkjøperne har en snittalder på godt over 50!

Ny bil er ny bil, og der skal jaggu ¤%#" meg fargene matche på hele bilen. Alt annet er i mitt hode bare tragisk, og at de i det hele tatt leverer ut en bil som ser slik ut er klanderverdig nok i seg selv. Jeg skal ivertfall gå over nybilen min når den kommer med lupe. Er den ikke grei så får de heller ikke penger. Enkelt og greit

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

StianMH
Skrevet

Dette er sånne ting som bare enkelte merker vil akseptere.

Men, er jo sånn det blir nå bil blir lakkert på et sted og fangere blir lakkert et annet sted.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Skrevet

Men det at hvit perlemor er en vanskelig farge er vel ikke verre en at de ikke burde selge det om de ikke klarer å levere det bedre enn dette? 

Tolker uansett svarene over som at det er riktig av meg å la de utbedre dette; for selv om det er en vanskelig farge kan jeg vel forvente en bedring i forhold til slik det er?

Skrevet

Fargeforskjell på denne måten er det faktisk på alle merker, ikke en eneste jeg ikke har sett det på (i større eller mindre grad..)

Det kan dog ha skjedd en feil her på din, det så litt mye ut på din ift hva jeg ser til daglig hos Toyota. Men der er forskjell fra plastfangere over til metall.

Skrevet

Bare så typisk at det er akkurat jeg som skal få bil med "ekstremt" avvik ;-/

sokndal74
Skrevet

Fargenyanser vil det mange ganger være litt, men ikke så graverende som dette. Har lest at perlemor er vanskelig, og silver metallic er vanskelig, lakken kan være den samme, men det er sprøytet med forskjellig bar styrke.

Ting er ikke som før, da man tok kosten i bruk hehehe

Skrevet (endret)

Vi har to biler med denne lakken. En 2011 CT 200h, og en 2015 Avensis. Det er ingen vedvarende fargeforskjeller på disse noe sted.

Det jeg ville inn og kommentere, er at jeg har sett en slik nyanse som på bildet noen få ganger, og da har det vært lyssetting i garasje som har gjort det, men det "forsvant" såvidt jeg rørte meg. Må jo ha noe med skygge ift. lyset å gjøre? Har aldri sett en slik forskjell utendørs i sol ennå. 

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Skrevet

Forskjellene varierer veldig med lyssettingen. men det er noe galt med lakkeringen, for overflaten har også "appelsinstruktur" på siden av fangerne, og da mest på den foran. Rett forfra er fangeren helt fin, men på sidene er det helt tydelig at lakken ikke har fått flyte ut skikkelig. Den er matt og mangler gjennskinn.

Skrevet

Det er vel også en annen "statisk ladning" på plast kontra stål som gjør at metallicflakene kan legge seg litt annerledes, panelet ser da litt mørkere ut i skyggen men stort sett ingen forskjell under lys/solskinn.

Polsokk
Skrevet (endret)

Jeg hadde en Peugeot 5008 i hvit perlemor. På den var det overhodet ingen fargeforskjell på fangere og resten av bilen. Jeg hadde en lite skade på bakfangeren som ble fikset (limt) og deler av fangeren ble lakkert på ny og hele fikk et nytt lag klarlakk. Det var ingen forskjell å se. Og dette var gjort av et litt cheezy lakkverksted for en billig penge. (hvitt, ikke perlemor)  :D 

edit: Jeg hadde ikke godtatt dette på en helt ny bil.

Endret av Polsokk

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Skrevet

Vi har to biler med denne lakken. En 2011 CT 200h, og en 2015 Avensis. Det er ingen vedvarende fargeforskjeller på disse noe sted.

Det jeg ville inn og kommentere, er at jeg har sett en slik nyanse som på bildet noen få ganger, og da har det vært lyssetting i garasje som har gjort det, men det "forsvant" såvidt jeg rørte meg. Må jo ha noe med skygge ift. lyset å gjøre? Har aldri sett en slik forskjell utendørs i sol ennå.

Opplever det samme som deg, i rett lys så er det såvidt synligt på min 2012 5 serie, det har eg sett på flere andre biler.

• 3 weeks later...
Skrevet

Man kan ikke sammenligne tett hvit og hvit perlemor. Men det er som dem sier blir ikke lakkert på samme plass så da kan dette skje, som nevn ikke uvanlig på nye biler. Denne fargen er såkalt 3-sjikts, det vill si en bunnfarge og en toppfarge, så fargen vill variere i forhold til hvor mye bunnfarge og toppfarge man legger. I tillegg ved jeg standox har over 10 nøyanser på denne fargen så å si at dette er en vanskelig farge er ikke å ta hardt i!!

Toyota er en av de kjipeste bilprodusenten når det kommer til lakk desværre. Om du får skade i en dør å denne blir lakket opp kan du oppleve å få perfekt match mot framskjærm men fargeforskjell mot bakdør, dette pga dem er så sparsom på lakk bakover på bilene, helt sykt. Å dette er også grunnen til at du ser det er "appelsinhud" i klarlakken, en desiliter hær og en desiliter dær, det blir fort mye penger desværre.

Men ikke gi deg på dette, skal være bedre match når man bruker flere hundre tusen på bil. Å ett lite tips, vær udmykt mot lakkerer/selger ikke bedreviter, det kommer du mye lengere med :)

Lykke til og hold oss oppdatert da dette kan være/bli aktuelt for mange hær inne :)

-Lakkerer

Skrevet (endret)

har selv etter snart 10 år med tyske biler, og med Toyota ikke opplevd særlig til det du snakker om ift lakktykkelse, og lakkrelaterte problemer som mer utpreget på Toyota enn andre.

Hva mener du med sparsom med lakk bakover på bilene? Jeg har oversett fabrikk og lakkprosessen på Toyota, og klarer ikke helt å begripe hva du mener her?

Jeg har også fått opplakkert en dør og en fanger som du nevner, og siden vi drifter lakkverksted hvor jeg jobber, har jeg også sett hundrevis av slike problemstillinger som du antyder, både med andre merker, og Toyota, uten å kjenne meg igjen i disse uttalelsene.

Problemet med fangere kn derimot være relatert til at de i en del tilfeller blir lakkert separert fra bilen, men burde i utgangspunktet da blitt fanget opp av sluttkontrollen.

Dessverre ser man slik på omtrent alle merker, så det senest på en sølv A4 i dag..

Jeg håper dog dette ordner seg, jeg vet hvor irriterende fargeforskjell kan være, jeg endte i å selge min forrige etter lakkverksted hadde prøvd 3-4ganger uten hell..

Endret av tr86

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår