KristianLomeland

S&S#3 Honda Civic - KristianLomeland

S&S#3 Honda Civic 2.2 i-CDTI

Honda-Logo.jpg

Da var det duket for første jobb i 2015! 

 

Denne bilen eies av en god kamerat som har ordnet mye for meg, så nå var det tid for å ordne noe tilbake.

Bilen er en 2008 mod Honda Civic 2.2 i-CDTI. Den er virkelig korrekt utstyrt med original Grand Prix styling pakke, samt Type-R grill og baklykter. Den er også senkes 40mm på H&R fjærer, samt at man finner EBC-oppgraderte bremser om man ser etter. 

 

Det artige med denne, er at den ser veldig flott ut. Eier pendler 10mil med denne hver eneste virkedag, noe som til nå har resultert i en km-stand på 226 000. Virkelig tydelig at det lønner seg å ta vare på ting. 

 

Men dagen, den begynte med en kjøretur i finværet fra studentbolig i Grimstad, ned til verkstedet i KRS.IMG_2937_zpscaexukbr.jpg

 

Jeg svaiet innom Mekonomen Sørlandsparken for å hente bilen, og fikk den opp foran porten. Bilen var i tålig habil stand mtp utseende

IMG_2940_zpswwua9bld.jpg

 

IMG_2939_zps4pzy1zyt.jpg

 

Fant frem remediene for grundig vask. Surfex 1:10, Prickbort, Rim7. To GG-bøtter; en med Megs NXT + Megs MF mitt, og en med rent vann. CG kanon med CG CW&G. En liten bøtte med Megs NXT og Wheel Woolies i ulike størrelser + SV detail børste. Sist men ikke minst; Kärcher HD 5/15 CX Plus. IMG_2938_zpspwkl0ofh.jpg

 

Gikk igang med motorrom. Først et godt lag med Prickbort.IMG_2943_zpsyfci1qem.jpg

 

Etter noen min fulgte Surfex opp med en lag.IMG_2944_zpsc4jh6eu6.jpg

 

Oooog etter enda noen min kom det litt skum.

IMG_2945_zps1j6driml.jpg

 

Spylte så dette av igjen med bra dyseavstand, og fulgte på med samme oppskriften på resten av bilen. PB under vinduer, surfex fra tak til asfalt, og skum over hele bilen og halve oppkjørselen.IMG_2948_zpsxjugv1z7.jpg

 

IMG_2949_zpsovl8oaqf.jpg

 

IMG_2950_zpsq1zqatqq.jpg

 

Jobbet litt med børsten i kriker og kroker. Skylte den ved jevne mellomrom.IMG_2953_zpsgptab4vg.jpg

 

Produktene hadde bare med å få ræva i gir, for sola var ikke flau i helga. Så det ble en relativt lav virketid før avspylingen måtte iverksettes.IMG_2954_zpso8jw4vh3.jpg

 

Men det var ikke bare sola som var flau, den fantastiske vinden fra Øst var også frempå. Fikk en bil full av støv og drit som takk for dansen. Så da var det bare å skumlegge på nytt og spyle igjen. IMG_2955_zpsxnmvmbc8.jpg

 

Felgene fikk en grundig runde med Rim7, etterfulgt av WW børster ferdigbadet i NXT.IMG_2957_zpsoa32w6a6.jpg

 

Så var det bøttevask. Tradisjonell 2BM.

IMG_2956_zpskjvuam3a.jpg

 

I frykt av ny sandstorm, startet jeg bilen før jeg spylte slik at jeg fikk kjørt inn rett etter avspyling. Det gikk greit. Inn til tørk med Miracle Dryer.IMG_2959_zpstey2ngu6.jpg

 

Etter tørk kommer jo det som er avgjørende for om jobben blir en utfordring, eller en litt mer kosejobb; nemlig lakkinspeksjon. Videre følger halvdårlige bilder av tilstanden. Dette er en lakk som skjuler MYE, så var vondt å få bilder av det man faktisk så.IMG_2961_zpsbcpyvi0c.jpg

 

IMG_2962_zpsgbdqyap8.jpg

 

Tak i blank sort. Lettere å se problemene her.

IMG_2963_zpsp9xiefm3.jpg

 

Senterdekselet på baklyktene var foliert. Circles of life.IMG_2964_zpswcmkmoa9.jpg

 

Det var litt vaskeriper/swirls og enkelte steder med hologrammer. Langt ifra det verste jeg har sett, men definitivt verdt å prøve å forbedre. Litt kjipt at det var såpass vanskelig å få bilder av, så håper de over dokumenterer godt nok.

 

Ellers er det litt plast på disse bilene. Og denne så ikke helt frisk ut. Jeg søkte opp bilder på Google, og takket herren for at plasten ikke skulle være helt sort, men heller mørkegrå.IMG_2966_zpsykua0pdc.jpg

 

Jeg begynte med CG Green Clean i alle døråpninger.IMG_2968_zpsfuqt9grw.jpg

 

Jeg har hatt denne bilen inne før, da med hensyn på interiør. Jeg polerte den gang dørtersklene og la Shield. Dette så ut til å holde stand enda.IMG_2969_zpspsdtdsfd.jpg

 

Tok så for meg motorrom. Matten under panseret ble renset først med CG Green Clean og RG2000.IMG_2971_zpswrnigqpy.jpg

 

Litt sort vann og slam kom ut.IMG_2972_zpsby3dlijb.jpg

 

Etter dette la jeg litt Polytrol på plastdeksler under panseret.

 

Begynte med litt lakkdybdemåling. Først ut var panser. Dette har vært omlakkert. (Beklager spasmebilde).

IMG_2973_zps3ajdo6m3.jpg

 

Tak. Også omlakkert.IMG_2975_zpsu0fkks05.jpg

 

Dørene hadde lik dybde. IMG_2976_zpsx9knnfe7.jpg

 

Bakluke og vinge i plast.

IMG_2979_zpsltromczc.jpg

 

Jeg handlet nettopp Flex roterende, og har ikke for mye erfaring med den. Jeg valgte derfor disse to mtp at lakken ikke var av den tykkeste sorten, også fordi lakkens tilstand var såpass grei.

IMG_2981_zpswuzx2eae.jpg

 

Panseret så litt falmet ut, samt at det satt litt riper. Prøvde først med Rupes LHR21, lilla Scholl og S3G. Dette så veldig bra ut ved første øyekast.

IMG_2983_zpsazumrzd7.jpg

 

Men like etter så jeg litt dypere riper. Ettersom panseret hadde en del lakk, måtte flexen ut likevel.

IMG_2986_zpsurxvslrn.jpg

 

Men neida. Dette var ikke bønn. Disse ser ut til å sitte under klarlakken, evt under basen. Måtte la disse forbli slik på panser. Vinklet bildet slik at ripene havnet i lys av hver sin taklampe.

IMG_2985_zpszfyhuwza.jpg

 

Videre følger 3 50/50 av hhv leppe på frontfanger, tak og speil.

IMG_2992_zpsazdqyegh.jpg

 

Prikkene forsvant etter wipedown.

IMG_2999_zpsnwq7gf1u.jpg

 

IMG_3009_zpsyukymphi.jpg

 

Jeg synes resten av bilen var for fin for panser-komboen, så begynte med UHS. Tok litt med UHS pad, og litt med gul rupes pad. Ferdig forskjerm i bakgrunnen. 

IMG_2993_zpsqd93mrja.jpg

 

Ferdig front ble feiret med en kyllingsalat.

IMG_2997_zpsp2iwwevd.jpg

 

Hele førersiden ferdig korrigert, blir da tålig blank.

IMG_2998_zpsrq56data.jpg

 

Baklykt tatt med Minien; Rupes gul sammen med UHS.

IMG_3002_zpspsklyxj9.jpg

 

Liten 50/50 på lykten.

IMG_3003_zps7svz8i28.jpg

 

Detailing sticks og S3G rundt og innimellom emblemer.

IMG_3005_zpssjyeh6ym.jpg

 

Forsøk på 50/50 på bakvingen. 

IMG_3006_zpsdih3p8ou.jpg

 

Etter endt korrigering sent på kvelden, la jeg Polytrol på all plast slik at dette fikk stå over natten før et nytt strøk ble påført dagen etter.

IMG_3010_zpsvqktleae.jpg

 

Mange timer, mange pads og mange kyllingsalater senere, fikk jeg endelig kommet meg hjem.

 

Neste dag begynte jeg med en grei liten jobb og la SV Sealfeed på eksponerte slanger i motorrom. 

IMG_3012_zpsior9hlns.jpg

 

Tok meg nok en kyllingsalat før jeg skulle gå igang med felger og dekk. 

IMG_3013_zpssr4brlbd.jpg

 

Begynte med grundig vask med sterk Green Clean og MF.

IMG_3014_zpsft9o8rrj.jpg

 

Her er grunnen til at jeg gir disse litt ekstra tid. Disse skubbemerkene.

IMG_3017_zps6lghbg4s.jpg

 

IMG_3021_zpsybhmj1rf.jpg

 

IMG_3020_zpstsnora3l.jpg

 

Tok 80mm blå rupes og FG400, og gnukka til krampa kom.

IMG_3018_zpsbkkxngkp.jpg

 

...og svong-schvang så var det langt bedre, og mye blankere!

IMG_3022_zpscgj2sgn6.jpg

 

Forseglet resultatet med SV Autobahn.

IMG_3025_zpssqrzeot5.jpg

 

Deretter var det bare å sette kronen på hjulene med SV Pneu matt.

IMG_3024_zpsnpbkismt.jpg

 

Etter omhyggelig wipedown, var det dags for et lag med etterlengtet SV Shield.

IMG_3026_zpsndab4qgl.jpg

 

Fikk til og med hjelp av min altfor hyggelige kjæreste.

IMG_3023_zpsc8ey1rov.jpg

 

Ventet så om lag 30min før voksen på karosseri og felg ble buffet av. Her i ergonomisk arbeidsposisjon.

IMG_3031_zpsund0hrsh.jpg

 

Deretter var det vindusvask med 3M glassrens.

IMG_3028_zps1mitwitn.jpg

 

Først nå kunne jeg trille den ut og knipse noen ferdigbilder. Videre følger litt ymse av dem. 

 

Eneste bilde med sol :(

IMG_3046_zpse8i573xq.jpg

 

IMG_3036_zpsofcajbsx.jpg

 

IMG_3038_zpskopphlnu.jpg

 

IMG_3037_zps6cffflvb.jpg

 

IMG_3039_zpsgfjzerlx.jpg

 

IMG_3041_zpsq1vhfgbb.jpg

 

IMG_3040_zpsvtnx6vjs.jpg

 

Fornøyd med resultatet :)

IMG_3042_zpsjje7dqkg.jpg

 

Plasten ble ikke god nok i mine øyne. Jeg har bestillt Gtechniq C4, så må muligens kalle denne tilbake for å prøve å forbedre resultatet.

 

Brukte vel omkring 20 timer på denne. Interør har jeg tatt tidligere, så dørene ble nærmest ikke åpnet denne gangen. -noe som også var avtalen. 

 

Takk for titten, ser frem til ris&ros!

 

- KristianLomeland

Endret av KristianLomeland
33

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobba, flott bil til å ha rulla såpass langt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobbet, god diett og imponerende samarbeid med frøkna!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en lang kilometerstand på en såpass ny Civic. Meget flott løft du gav den, så ikke så alt for ille ut før du begynte men nå ser den jo ny ut :) Du kunne vel brukt rupesmaskinen på felgeikene slik at du hadde sluppet krampen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjort en bra jobb :) cred 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobba, flott bil til å ha rulla såpass langt

 

Takk for det! 

 

Flott jobbet, god diett og imponerende samarbeid med frøkna!

 

Takktakk! Haha, må holde seg i form. Ja, hun er så grei atte!

 

Dette var en lang kilometerstand på en såpass ny Civic. Meget flott løft du gav den, så ikke så alt for ille ut før du begynte men nå ser den jo ny ut :) Du kunne vel brukt rupesmaskinen på felgeikene slik at du hadde sluppet krampen :)

 

Ja, det er ganske drøyt. Takk for det! Tanken slo meg først på andre hjulet, og jeg hadde pakka ned maskiner og pads. Hadde vel godt av litt arbeid ;)

 

Gjort en bra jobb :) cred 

 

Takk, hyggelig å høre:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fikk seg ett bra løft.

Pen bil, spessielt med tanke på km stand!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott start på året med en solid jobb! :) Denne bærer ikke preg av å ha gått så langt som den har, og ihvertfall ikke nå etter det stellet den har fått hos deg :) Cred er servert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra utført, så du fortjener ros! Cred for polering av felger, fristende kyllingsalat og rett og slett en bra S&S med flott resultat  :) Er ikke enkelt å få til bra 50/50 bilder på sånn lakk altid, men ble bra!Ris har jeg dessverre ikke :)

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobba :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Penpen jobb :) Artig å lese! 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat og bra S&S. Cred. 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Særdeles godt håndtverk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøfft! Jeg "storebroren" en slik en gang i tiden(regnr PD 26437). Min var Milano rød, og fryktelig myk i lakken. Hvordan var denne?

 

Toppen resultat ble det i alle fall her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba ! :) Lurer på om ikke jeg så denne i går eller forgårs. Pleier ikke legge merke til de bilene men den så meget fin ut !

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøfft! Jeg "storebroren" en slik en gang i tiden(regnr PD 26437). Min var Milano rød, og fryktelig myk i lakken. Hvordan var denne?

 

Toppen resultat ble det i alle fall her :)

Den var egentlig tålig myk ja, korrigerte veldig bra og rimelig hurtig med UHS på gul rupes.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive