Gå til innhold
hanso

VW Touareg VS Toyota Land Cruiser

Recommended Posts

hanso    0
hanso

Skal kjøpe nyere stor 4WD med diesel.

Både VW Touareg og Toyota Land Cruiser ser ut til å være biler som passer bra, selv om de på mange måter også er ganske forskjellige.

Jeg lurer på om det er noen av dere som har erfaringer med en av, eller begge disse? Jeg er ute etter seriøse kommentarer på fakta, positive og negative sider, samt hva som er viktig å sjekke ved et evt kjøp. Trenger ikke kommentarer på utseende og det at de faktisk er ganske forskjellige.

På forhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
The Punisher    98
The Punisher

Eldre Touareg, sjekk luftfjæring, styr unna 2,5 V6TDI.

Landcruiser er veldig plastikk følelse og virker billig, VW føles mer som personbil og sportslig å kjøre.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

LC150 er i greier blitt en del bedre, og Touregg synes jeg egentlig var veldig imponerende.

De første biler fra VW er jo omtrent som tysk-Toyota å regne ift opplevd interiørkvalitet.

LC 120/150 har jo stiv bakaksel og de fordeler/ulemper de medfører, noe jeg regner med VW'n ikke har.

LC med luftfjæring er veldig akseptabel, men det er ikke til å stikke under en stol at den er laget for mer terreng når man ser på byggemåte med ramme etc.

Synes egentlig Tuareg var alt annen enn sportslig, det var rett og slett dårlig styrefølelse og myk demping på de eldre modellene, men nok litt mer personbilpreg er det likevel.

Personlog hadde jeg ikke vært i tvil engang; LC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Eldre kom med R5, ikke v6.

Sjekk alt elektrisk, samt girkasse og motor for vibrasjoner og ulyder.

Sjekk også luftfjæringen, gjerne inspiser belgene visuelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hanso    0
hanso

Takk for kommentarer.

Tenker meg 2007 - 2010 modell og maks 500´.

Begge kommer jo med luftfjæring som ekstrautstyr etter det jeg har funnet ut, og det er jo å foretrekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

VW er nok å foretrekke hvis du skal ha komfort og kjøre mest på vei.

Hvis jeg hadde budsjett på 500.000,- ville jeg holdt igjen penger til reparasjoner. Enten ville jeg handlet VW for 450.000,- eller Toyota for 490.000,- Alle bruktbiler får problemer, og trenger reparasjoner, men noen merker mer enn andre.

På den annen side har Landcruiser lavt verditap, så du får kanskje nyere bruktbil, med lavere km stand, hvis du velger Touareg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Landcruiser er jækla gode biler. Sjefen min kjøpte ny og kjørte den 50k før første oljeskift. Null skader. Faren min har en -10 modell som snart runder 100k, måtte bytte dynamo her om dagen dog. Men han er bildødare deluxe og bilen får kun vedlikehold som i børstevask et par ganger i året, samt service. Den bilen er ufattelig digg å kjøre!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 241
DavidRS

Jeg hadde en 2006 LC som firmabil tidligere. Var veldig fornøyd med den bilen. Eneste problemet jeg opplevde var at tenningslåsen røyk. Kjørte den i litt over 2 år, fra 2008 til 2011.

Endret av DavidRS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mazda_323F    7
Mazda_323F

Landcruiser er veldig plastikk følelse og virker billig, VW føles mer som personbil og sportslig å kjøre.

Støtter denne, da luftfjæring på disse er SVINDYRT!

Landcruiser er fremdeles bil av kvalitet, uansett om det virker som det blir mer og mer "plastikk"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Det budsjettet gir deg jo også mange andre muligheter i 4wd segmentet.

Mercedes GLK 220, Mazda CX 5, Ford Kuga og Honda CR-V blant annet.

Bare så det var sagt. Du har sikkert tenkt over dette før...

Endret av DeejayTID

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Enig med DeejayTID der altså, hvis du skal kjøpe bil for statusen sin del så er det jo selvfølgelig greit med sånne type biler.

Skal du ha et forutsigbart bilhold uten mye overraskelser så er nok noe av det DeejayTID nevner noe av det bedre man kan velge pr i dag, og det er nytt.

Eneste en eldre bil av denne type er bedre på enn ny SUV er vel muligheten for å dra henger,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 241
DavidRS

Ford Kuga, Mazda CX5 og Honda CRV er ikke sammenlignbart mener jeg. Nå vet ikke jeg behovet her, hvis det skal kjøres Bærumsoffroad, på en snødekket parkeringsplass utenfor Meny på Østerås er det helt innafor, men skal bilen nærme seg offroad på ordentlig hadde jeg valgt Landcruiser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-Håkon    122
-Håkon

Q7 kan jo også være med i beregningen.

En kompis av meg leita akkurat etter en stor SUV. Sto mellom Nettopp Touareg, Landcruiser og Audi Q7.

Han havnet på en Q7.

Fattern har kjørt sin Q7 ca 160 000km nå fra den var ny, og har hatt veldig lite tull. Føler på servo (ledningsbrudd) og føler på innsuget og litt lakk som løsnet rundt førerdør klinka (garanti). Har mange mil i denne med stor bilhenger bak, og jeg syntes det er en veldig god bil ihvertfall! Chippa til 300hk ca, og med et forbruk på ca 0.55-0.60 på langkjøring så er det ikke så værst hverken sportslig eller økonomisk.

Skulle jeg valgt mellom Touareg og Landcruiser, så hadde det nok blitt LC. Mellom de to og Q7, hadde det blitt Q7 :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Nissan Pathfinder og Patrol bør gjerne også være med i tevlingen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

Eg hadde nok tatt landcruiseren. Men andre SUV i denne prisklassen så hadde eg tatt volvo xc60 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonkanon    48
jonkanon

Landcruiser for life! Har vokst opp med disse i Afrika. Ingen over ingen ved siden av. Men siste designspråket til Toyota er superstygt. Lc100 <3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hanso    0
hanso

Kjører 98 mod Tahoe nå, og skal ha noe nærmere den enn en CR-V. Skal ikke kjøpe ut fra status, men bruksbehov.Drar en del campingvogn og henger, så er ute etter god tyngde og moment.

GLK er helt klart et godt tips, og det er V60 også.

Takk for alle kommentarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Det budsjettet gir deg jo også mange andre muligheter i 4wd segmentet.

Mercedes GLK 220, Mazda CX 5, Ford Kuga og Honda CR-V blant annet.

Bare så det var sagt. Du har sikkert tenkt over dette før...

Veldig usikker på dette tipset, og da av en enkel grunn;

De bilene du nevner er ikke sammenlignbar mot de trådstarter spør om.

De du nevner kan heller sammenlignes mot Rav4 og Tiguan. HELT andre biler mao..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oluf    328
Oluf

Ford Kuga, Mazda CX5 og Honda CRV er ikke sammenlignbart mener jeg.

Helt enig.

Jeg og en kompis gjeng kjørte til oslo motor show i fjor i en splitter ny 2014 Mazda CX5 (60mil en vei). Første intrykket er veldig bra, masse bil for pengene tenkte jeg, 4-5 timer senere hadde jeg ett annet syn på saken, setene er langt fra konfortable nok på langturer, dette er faktisk en av få biler jeg faktisk har fått vondt av å sitte i etter 5 timer. Samme skjedde på tur hjem, etter ca 5 timer måtte vi ta hyppigere stop for å strekke litt på bena og få tilbake blodtilførselen i baken. Resten av interiøret og utstyrsnivå kan heller ikke sammenlignes med feks Land Cruiser.

Har en 2013 mod ford Kuga på jobb som jeg bruker fra tid til annen, samme historie der, helt grei til verdagsbruk, men ikke noe jeg ville ha valgt om man kjører en del lengre turer eller har hytte på fjellet. Honda CRV har jeg ikke prøvd, men jeg er ganske sikker på alle bilene i dette segmentet er lite sammenlignbart mot Touareg og Land Cruiser.

Jeg hadde helt klart gått for LC om det er de senere generasjonene det er snakk om, skikkelig premium følelse og en kjøremaskin uten like. Som nevnt tidligere i tråden er også prisfallet på disse veldig moderat noe jeg helt klart ser på som ett stort pluss.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig