alexanderst

S&S: Svart MB E-klasse 2003 mod.

39 innlegg i emnet

Hei og hå!

Lager en liten S&S på bilen min. Det er en 2003 modell Obsidian black metallic E 220 CDI med 250k km påtellerverket. Jeg har fordelt arbeidet over to uker nå, og er rimelig lei og sliten. Ble ikke like mange detaljerte bilder som jeg hadde tenkt. Først og framst fordi det var iskaldt da jeg vasket bilen, andre grunn er at jeg pådro meg en sykdom underveis i jobben.

Bilen var dirkekte stygg i lakken før jeg begynte, dog ikke bulker eller rust.

Vasking:

- Prickbort

- Surfex HD

- Korrosol

- Swissvax detailbrush

- Swissvax gritguardbøtte

- Swissvax washpuddel

- Swissvax carbath

- Swissvax claybar

- Swissvax quick detailer

- Autofoam

- P21S powergel felgrens

Begynte med legge prickbort og felgrens. Dette toppet jeg med Surfex HD 1:10 og et lag Autofoam rent i skumkanonen. Jobbet inn med detailbrush i gummipakninger og utsatte steder. Fikk også hjelp av min far til å ta motorvask. Der ble det lagt Prickbort, Surfex HD 1:10, Autofoam rent i skumkanonen. Jobbet inn med detailbrush.

15837597914_db739785d0_b.jpg

15840045113_27698d19a4_b.jpg

16274223827_88ea51009a_b.jpg

Bilen ble etter vask kjørt inn for claying. Etter clay ble den kjørt ut og spylt av igjen. Jeg lot den lufttørke siden vannet hang rimelig godt fast i panelene. Brukte dog trykkluft for å få tørket opp vanskelige steder.

16458379151_f9795c70af_b.jpg

Tingenes tilstand -

16459184922_e6180c7c14_b.jpg

16272688710_c03cf66920_b.jpg

16273880669_3de3ba7955_b.jpg

16434116656_e575c698c0_b.jpg

15840043773_2800957d5d_b.jpg

16458379431_715ed577bf_b.jpg

Her har det vært noen før, en gang i tiden...

16458378911_79eb25fcbc_b.jpg

Førsteinntrykket var at bilen var meget matt og nedslitt med maskinvask og uvøren håndvask.

Maskering i forkant av kombotesten på bagasjelokket.

16273878169_240e3fea7f_b.jpg

15837593464_d6c4f3001d_b.jpg

Litt målinger. Oppdaget senere at måleren hadde stått på aluminium, men fikk like verdier med stål.

16458378171_5e99756925_b.jpg

16434113686_5c40089ccf_b.jpg

Verdiene varierte fra 90 um til 140 um. Stort sett greit å ta av. Dette er en av få som aldri har vært omlakkert. Kun frontfangeren som har blitt lakkert om i senere tid.

Poleringsprosessen:

- FlexDA

- Makita roterende

- Schollpads gule

- Schollpads oransje

- Schollpads sorte (vaffel)

- Scholl S3 gold edition

- Scholl S17+

- Scholl S30

- Scholl inspectionspray (Wipedown)

- Våtslipekit

- Lakkdybdemåler

- Maskeringstape

- Orginal flekklakk-kit

- Div. håndpads

- Mikrofiberkluter

- Buffehåndkler

Hadde mitt første møte med roterende maksin på denne bilen, men fant ut at det ikke var noen utvei. Her måtte det mye makt og arbeid til for å få skikk på lakken. Panseret var invandert av steinsprut (må omlakkeres ved et senere tidspunkt)

Brukte sikkert 5 timer på å venne meg til makitaen, panelene blir sykt fort varme ift. flexDA maskinen.

Poleringsstegene ble som følger:

Steg 1 (én runde): Makita roterende, Scholl bakplate, Scholl gul pad, Scholl S3 gold edition

Sprer på laveste hastighet. Girer opp til turtall 3-4 og kjører fire pass. Girer maskinen ned til halvt turtall og kjører 3 pass. Medium press.

Steg 2 (to runder): Flex Ocillerende maskin, Gul schollpad, Scholl S3 gold edition. Medium/hardt press.

Sprer på laveste hastighet. Girer opp til maks og kjører 6 pass. Girer maskinen ned til turtall 2 og kjører 3 pass.

Finsteget:

Steg 3 (én runde) Flex Ocillerende maskin, Oransje schollpad, Scholl S30. Sprer på laveste hastighet og girer opp maskinen til hastighet 3 uten press. Avslutter med 3-4 pass på laveste turtall.

Sjekket med wipedown fra Scholl. Fikk bukt med mange RDS på denne måten, men har latt noen ytterst få stå igjen..

Gjengen er klar for fight.

16272684770_5a28f46617_b.jpg

Etter en runde roterende.

16272684450_c79040be5e_b.jpg

Den produserte en rekke hologrammer, men tok igjen dette med DA-maskinen.

16460109795_6786ed9ecf_b.jpg

16274217957_2ff4bec2bd_b.jpg

Måtte til med enda en runde.

16458376131_d72730e39f_b.jpg

16460108915_211a2401a5_b.jpg

Godkjent. :)

16272682450_8091b3e56d_b.jpg

16272682040_40fa508d35_b.jpg

15840037503_f3afe57aea_b.jpg

16460107435_7bb2a04a30_b.jpg

Litt mer å ta tak i.

16434109536_447a997445_b.jpg

15837586714_3746bef710_b.jpg

Bagasjelokket ferdig grovkorrigert.

16273872229_e4be5e03d5_b.jpg

16460106455_9975e9a075_b.jpg

Fortsetter bortover sidene.

16272679770_62d34a558c_b.jpg

16272679500_233f5c6141_b.jpg

16273870669_a88bcb9754_b.jpg

Kjørte ikke roterende på kantene, der gikk jeg heller over en ekstra runde med Flexen.

16434107136_41e6b1def8_b.jpg

16459174352_20d146fccd_b.jpg

15840034163_668a6f0f89_b.jpg

Så kom jeg til å tenke på panseret. Har tidligere prøvd meg på flekking og sliping uten å lykkes noe særlig. Jeg tenkte iallefall å få lagt i litt lakk før jeg polerte over, slik at det blir jevnere. Skal lakkere om panseret uansett.

16458370671_60eef10bac_b.jpg

Før flekking.

15840033683_3b6f39c897_b.jpg

Etter flekking.

16274211417_bc9fca82a7_b.jpg

Fortsatte deretter korrigeringen..

16538009522_494f4879f4_b.jpg

16539101915_485265d25e_b.jpg

16352802089_a2a3b98901_b.jpg

16538007222_f688bd50cf_b.jpg

16538006302_8a2e0aa9c7_b.jpg

Et lite "avbrekk" fra maskinpoleringen. Tok under dørhåndtakene for hånd med kinapad :P .

15918882673_503c7fe3da_b.jpg

Før.

16352799459_6895d62fac_b.jpg

Etter.

16352798889_093acbeb83_b.jpg

16352797639_235862f859_b.jpg

16537365171_dfca921e68_b.jpg

Typisk matte sideskjørt..

16353173157_717c7a3462_b.jpg

Polert opp med Scholl S17+ på sort vaffelpad grunnet 0 klarlakk.

15918878243_6c22bc753c_b.jpg

Speilhus ble også tatt med denne kombinasjonen av pute og poleringsmiddel.

16352794429_8ec1fd5546_b.jpg

16513056706_33b30e5d55_b.jpg

Det kom ut noe hinsides med sandstøv fra speilhusene. Løsningen var å vippe de bort, for så å blåse rent med trykkluft.

15918875073_a0bfb84e60_b.jpg

Etter det var blåstbort, tok jeg under her litt ekstra for hånd siden det er vanskelig å komme til med maskin.

16537997172_e4e50f9e00_b.jpg

250 000 km har satt sine spor. Jeg fikk bare gjøre det beste ut av det med litt flekklakk, sideskjørtene ønskes også omlakkert om en stund..

15918872833_615c5be62b_b.jpg

16513052856_e00ffd26a8_b.jpg

Gikk over en runde til senere da lakken hadde størknet, samt et lag med klarlakk.

Baklykter før og etter Scholl S3 gold edition på gul pad, 2 runder.

16513052046_2a037c8980_b.jpg

16352788059_804eb8806b_b.jpg

Frontlyktene ble også polert på samme måte, men kameraet mitt gikk tom for strøm denne dagen. Jeg hadde også fått selebert selskap av et par flyvere..

16537356301_3862af2ddc_b.jpg

Fler forskjellsbilder etter grovpolering.

16539084975_5f06acc73b_b.jpg

16539084195_e11e0f09de_b.jpg

16537353151_10ecef2a07_b.jpg

16537352531_757de52805_b.jpg

15918865033_7135c7661f_b.jpg

16537983112_b62613b2f9_b.jpg

16353153807_c97e3144e3_b.jpg

15918858573_7b7075aa42_b.jpg

Halve panseret kun kjørt med roterende.

16351364058_cf5002e17a_b.jpg

Finstegskomboen.

16272420848_afca225995_b.jpg

Last step produkter:

Swissvax Metal Polish

Swissvax Shield

Swissvax Autobahn

Swissvax Pneu

Swissvax Pneukost

CG Bare Bones

Meguiars Ultimate Proctetant.

Nanolex rutepolish

Nanolex ruterens

Nanolex ruteforseling

RainX

Håndkler, mikrofiber og håndpads.

Div. detaljer tatt med Swissvax Metal polish.

16351583440_45f5370a95_b.jpg

Lag to tynne lag med Swissvax shield. Begge lagene lå i 15-20 minutter før buffing og fikk haze i et døgn hver.

16537338551_43971b07d4_b.jpg

Dørkarmer ble polert for hånd med Scholl S17+ og fikk også smake Shield.

16351533360_c9be5d1fc4_b.jpg

Buffing med SV håndkle.

15918851033_7f90f5b7e8_b.jpg

Scholl S17+ for hånd på felger, etterfulgt av Autobahn, dekk mettet med Pneu.

16539024455_447622ef7f_b.jpg

16351577710_5defe4da5f_b.jpg

16537291601_005cb61d5f_b.jpg

Finito..

16539066745_08ae49bfce_b.jpg

Hjulbuer fikk også godteriet sitt..

15916473614_769ffd3613_b.jpg

Frontrute og panoramatak fikk behandling med disse midlene, mens restrerende ruter fikk RainX.

16513027696_6e229dc8b5_b.jpg

16537331371_57e3b5b13f_b.jpg

Interiør:

- CG Green Clean

- Mikrofiberkluter.

- Detailsticks

- Nilfisk støv/våtsuger

- Ruterens (Ukjent merke)

- Swissvax Wood polish

- Swissvax Leather care kit

- Nye gummimatter.

- Nanolex airconditionrens

- Nytt kupefilter

Dabbet av helt med bilder etter jeg var ferdig utvendig. Var rett og slett helt utmattet, og etter en tur til legen fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått kyssesyken. Ikke rart jeg hadde følt meg helt tom for energi hele veien. Måtte bare ta det litt med ro framover.

Et par tilstandsbilder:

15837595064_bcff0cfeeb_b.jpg

16458379731_0011b13e81_b.jpg

Startet med å støvsuge bilen grundig i kupeen og bagasjerommet og hjulbrønnen. Fjernet ripsmattene. Deretter vasket jeg over vinylpanelene med Green clean og innvendig glass med ruterens.

Leather kitet fra Swissvax var herlig å jobbe med.

16351573200_3344a29c5f_b.jpg

Slik så kluten ut etter førersetet var ferdigrenset. Dro på Biltema for å kjøpe 3 nye hvite bomullshåndkler til resten av interiøret.

15916470934_1d7d2d303d_b.jpg

Jeg leste litt rundt om påføring av leathermilken og konkluderte med at det var best å påføre dette for hånd. Jeg lot milken ligge et døgn, og da var nesten alt trekt inn i skinnet. Det var silkemykt og matt, og det hadde dannet seg en behagelig luft i bilen. Jeg buffet likevel over setene slik at restrerende rester ble fjernet.

Woodpolish ble påført med fingrene og fikk ligge i 20 minutter før buffing.

16351570660_a1bd40a310_b.jpg

Comand ble vasket med Monster skjermrens og medfølgende mikrofiberklut.

16353138537_eecd14491d_b.jpg

Bilen fikk stå i 2 dager. Det hadde dannet seg litt støv på lakken, derfor blåste jeg rent med trykkluft og gikk over med Quick Detailer.

16352721979_821a465364_b.jpg

Ferdigbilder:

16513023116_39f8146f0c_b.jpg

15918841153_7f6d104dba_b.jpg

16351567770_4f1cb77fb1_b.jpg

16351566920_17d2e2df24_b.jpg

16537326101_b813dd82dd_b.jpg

16351564330_2c7fdc7999_b.jpg

16351342488_df87243e44_b.jpg

16351562610_3e04ba8190_b.jpg

16352750529_9310d66c6e_b.jpg

16351335558_f305193f2b_b.jpg

15918828863_8c3e882cc0_b.jpg

15916453994_cb260c04f7_b.jpg

16537314121_944e7b740e_b.jpg

15918825473_af6337807b_b.jpg

16513005116_54912b85db_b.jpg

15916448354_761f263c95_b.jpg

16352738889_5518e71703_b.jpg

16513002176_224ba2bc6a_b.jpg

Jaggu meg tittet solen fram også, da ble det et par shots ute.

16537941162_14f84680a1_b.jpg

15916441784_b26d1f7030_b.jpg

16537302211_3d631dcfb5_b.jpg

16537939012_63f27bca2f_b.jpg

15916439794_462d61a92e_b.jpg

Takk for titten, timene mistet jeg til slutt telling på her, men var godt over 50 da jeg gidde opp.

67

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid jobb på egen vogn. Denne fikk et nytt liv etter en slik behandling :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba, flott resultat :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velfortjent cred! Denne klininga altså! Så du kjøpte monster du og ja :D konge! Staselig bruksbil ihvertfall :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyyy som den så ut... Bra den ble reddet ;) Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb du har gjort den står det respekt av,

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble bra må jeg si,veldig bra utført jobb :) Cred på sin plass B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøft med så stort løft :) Knallbra!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget solid jobb fra deg Alex, som vanlig, helt nydelig! :) Her har du hatt en stor jobb og fått blåst nytt liv i utseendet på denne flotte mercen :) Cred og håper du har kommet deg delvis til hektene igjen med henhold til sykdom :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppers redningsaksjon dette! Velfortjent cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempejobb du har gjort på denne. Meget bra resultat også. Helt riktig at PTG skal stå på aluminium på baklokket. Det er laget i aluminium.

Flott detail! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott redning!

Cred er en selvfølge!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempejobb, staselig bil dette ble etter din inngripen :thumbup: Cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget pen jobb!

Hvordan er lysene etter 250kkm på veiene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var helt rått. Lurer nesten på om jeg skal påstå at det er noen av de sickeste 50/50 bildene jeg har sett. God bedring Mr :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid jobb! :)

Veldig bra! Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, deilig å holde på med egen bil er det også! Skjønner godt at femti timer gikk fort med på denne ;) Nyt hver kjøretur fremover.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred er en selvfølge etter denne redningen!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent! :thumbup:

Takker :)

Solid jobb på egen vogn. Denne fikk et nytt liv etter en slik behandling :)

Takker, blir nok litt bedre vedlikeholdt framover :)

Bra jobba, flott resultat :)

Takker :)

Velfortjent cred! Denne klininga altså! Så du kjøpte monster du og ja :D konge! Staselig bruksbil ihvertfall :)

Tusen takk! Hehe, ja monsterrensen har jeg hatt liggende en stund da jeg kjøpte den sammen med en tv i 2011 :)

Fyyy som den så ut... Bra den ble reddet ;) Cred!

Så ille ut ja.. Tusen takk :)

Nydelig jobb du har gjort den står det respekt av,

Takker for hyggelige ord. :)

Den ble bra må jeg si,veldig bra utført jobb :) Cred på sin plass B)

Tusen takk :)

Tøft med så stort løft :) Knallbra!

Tusen takk :)

Meget solid jobb fra deg Alex, som vanlig, helt nydelig! :) Her har du hatt en stor jobb og fått blåst nytt liv i utseendet på denne flotte mercen :) Cred og håper du har kommet deg delvis til hektene igjen med henhold til sykdom :)

Takker for hyggelige ord Mikalsen. :) Ja bilen ser litt annerledes ut nå, håper jeg blir bedre snart. :)

Toppers redningsaksjon dette! Velfortjent cred :)

Takker :)

Kjempejobb du har gjort på denne. Meget bra resultat også. Helt riktig at PTG skal stå på aluminium på baklokket. Det er laget i aluminium.

Flott detail! :thumbup:

Takker så mye Øyvind. Ja kom til å tenke på dette i etterkant med aluminumsbagasjen. :)

Flott redning!

Cred er en selvfølge!

Tusen takk :)

Kjempejobb, staselig bil dette ble etter din inngripen :thumbup: Cred.

Takker så mye :)

Meget pen jobb!

Hvordan er lysene etter 250kkm på veiene?

Tusen takk Christer, lysene er greie i seg selv men jeg hadde nok merket stor forskjell med nye Xneonpærer tror jeg. Fikk iallefall litt bedre belysning etter poleringen av lyktene. :)

Dette var helt rått. Lurer nesten på om jeg skal påstå at det er noen av de sickeste 50/50 bildene jeg har sett. God bedring Mr :)

Takker så for hyggelig tilbakemelding :)

Solid jobb! :)

Veldig bra! Cred

Tusen takk :)

Flott jobb, deilig å holde på med egen bil er det også! Skjønner godt at femti timer gikk fort med på denne ;) Nyt hver kjøretur fremover.

Ja, det er godt å holde på med egen bil ja, timene bare triller og går når man holder på med finishen på sort lakk :)

Cred er en selvfølge etter denne redningen!

Takker så mye! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive