Gå til innhold

Vedlikeholdskjøring av bil med partikkelfilter

Recommended Posts

Skrevet

Da jeg hadde en liten service hos BMW forrige uke, så var et punkt en eller annen dieseltilsetting, kan være noe med dette temaet å gjøre, glemte i grunn å spørre :)

Skrevet

V60`n min har automatisk regenerering av DPF hver 30-90mil avhengig av kjøremønster og at motoren oppnår driftstemp, regenerering tar 10-20 min avhengig av temp. Blir det mye småkjøring blir det dårlig med regenerering, og får da beskjed om å kjøre langtur når det er ca.80% fullt.

Skrevet

et problem som oppstår når en bil er utstyrt med dpf og bilen får masse små kjøring .

då er det stor sjangse for avbrutt regenereringer ,

ved regenerering blir det pøst på med diesel for å få opp tempen i dpf for å få den rensa.

då er det stor sjangs ved avbrytting , at den ubrukte/overskudd dieselen renner ned i olje og tynna den ut.

på verkstedet eg jobber bytter vi ofte olje når ei dpf lampe (gul el rød) har lyst , fordi olja har

blitt "tørr" (kjennast med fingrane) pga diesel , på nokre motoren så kan en høre det på motor lyden at olja ikke er helt god.

har vært borti fleire ganger at olje nivået har stigd bortimot 1 liter!!

så et tips er å følge med litt på olja , spesielt vist dpf lampa har lyst

Skrevet

et problem som oppstår når en bil er utstyrt med dpf og bilen får masse små kjøring .

då er det stor sjangse for avbrutt regenereringer ,

ved regenerering blir det pøst på med diesel for å få opp tempen i dpf for å få den rensa.

då er det stor sjangs ved avbrytting , at den ubrukte/overskudd dieselen renner ned i olje og tynna den ut.

på verkstedet eg jobber bytter vi ofte olje når ei dpf lampe (gul el rød) har lyst , fordi olja har

blitt "tørr" (kjennast med fingrane) pga diesel , på nokre motoren så kan en høre det på motor lyden at olja ikke er helt god.

har vært borti fleire ganger at olje nivået har stigd bortimot 1 liter!!

så et tips er å følge med litt på olja , spesielt vist dpf lampa har lyst

Olja blir "utvanna" av diesel++ også ved normal regenerering, det er derfor antall regenereringer er med på å sette oljekvalitets-tallet som lavt nok gir liv i Service-lampa i dashbordet. B)

(dette selvsagt på biler som har/er satt opp på service-intervall basert på blandt annet oljekvalitet)

mstrandbo

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår