Michael

Vedlikeholdskjøring av bil med partikkelfilter

31 innlegg i emnet

Hei,

Jeg kjører en Passat 1,9 TDI fra 2006 med diesel partikkelfilter, og har skjønt at mye småkjøring kan føre til at filteret blir tett av sot. Har også skjønt at VW kjører med selvrensende filtere som forbrenner soten når bilen oppnår optimal høy temperatur. Hvis ikke dette skjer kan et eventuelt skift av filter bli en svært kostbar opplevelse.

Spørsmålet er da bare; hva er å regne som god "vedlikeholdskjøring" for å rense et partikkelfilter? Hvor lenge skal man kjøre og hvor ofte bør man ta seg en lengre tur? VW-manualen tilsier minst 60km/t i minst 15min, i 4. eller 5. gir over 2000 o/min.

Jeg har lest mye forskjellig, så hva sier dere? default_smile.png

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde tatt en langtur en gang i uken...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hæ, hvordan skal man vite at DPF kjører regenerering akkurat når man er på denne "vedlikeholdsturen"??

Regenerering/rens kjøres automatisk etter kjøremønster, etc og starter når behov.

En passe langtur på godt driv gjør derimot underverker på levetiden til turboen. B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt filter var 98% tett. Fekk noe veske med merkeverkstedet som eg skulle ha på tanken, tok meg en lang tur menst bilen regenirerte og vips, 1% tett etter den turen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mekonomen kan du kjøpe tilsetning i dieselen som renser godt opp i filteret :-) fynker veldig godt!

Har en vw passat også 2.0 tdi 2006

Denne har ikke partikelfilter, sikker på du har?

Hørte det kom i 2007

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mekonomen kan du kjøpe tilsetning i dieselen som renser godt opp i filteret :-) fynker veldig godt!

Har en vw passat også 2.0 tdi 2006

Denne har ikke partikelfilter, sikker på du har?

Hørte det kom i 2007

Partikkelfilter var ekstra utstyr fra 2006 til 2008, etter det blei det standard :) Endret av Aero
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil er bykjørt i oslo i 3år før jeg fikk den. Plutselig en dag fikk jeg motorfeil, da var det EGR-ventil som hadde 2-3mm med sot og koks i seg. Var på Møller og fikk kjørt en diagnose, da stod det at gasspjelden stod i spenn. Renset denne selv, men fikk beskjed at jeg at når motoren var varm, at jeg da kjørte den nesten helt ut på turtallet slik jeg fikk renset og blåst ut all dritt som var inn i. Om det var i 1. gir eller 5.gir spilte ingen rolle.

Har da en Golf 6 2.0 TDI fra 2009.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjartan Sande: Ja, bilen er utstyrt med DPF. Skal sjekke det opp sånt tilsetning. Kan sikkert være fornuftig å bruke regelmessig.

Kjørte tur/retur Lillehammer for noen dager siden så det jo også ha gjort godt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nylig byttet EGR-ventil på min Bmw X3 F25 på 48.000km etter soting/koksing pga mye kø kjøring.

Fikk masse feil på div sensorer i etterkant og det ble fylt på tilsetninger fra Tunap, ( den ene var 134, den andre vet jeg ikke) som jeg kjørte med en ukes tid på hver av de, før vi slettet feil og satte i gang en regenerering manuelt via diagnose tekniker.

Fikk da instruks om å kjøre 30 min på høyt turtall for at regenereringen skulle få gjort seg ferdig, hva nå enn høyt turtall er...- jeg lå mye rundt 3000rpm, samt dro den ut på girene ved anledning.

Har ikke satt meg inn i det, men forstår det er/kan være visse kriterier for at en slik prosess skal kjøres.

Ingen nye feil etter noen dager nå, så krysser fingrene for at det er i orden.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bateman: Hvor fikk du kjøpt Tunap sin tilsetning?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bateman: Hvor fikk du kjøpt Tunap sin tilsetning?

Hei, det var Bavaria som skaffet/bruker denne.

Mener de har noe på billigebildeler.no, men aldri handlet hos de.

Vet mekonomen selger noe Omega, som jeg også har hatt god erfaring med for noen år tilbake. Ifølge Bavaria så var det "mye av det samme" uten at jeg har noen dypere kjennskap til det.

Jeg har brukt motorrensen, oljetilsetningen og dyserensen til Omega på en eldre sliten Bmw 5-serie med bra resultat tidligere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tunap på mekonomen og :-)

Og noen statoil

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips folkens :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva rensen(e) heter? Høres ut som noe Mitsubishien har godt av

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tunap har en dyse rens og en partikel renser som eg vet :-)tunap 184 er til partikelfilter og tunap 134 er dyse /motorrens til diesel

står på flaska , koster rundt 220-240 på mekonomen

Endret av Kjartan Sande
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva rensen(e) heter? Høres ut som noe Mitsubishien har godt av

Ser de bruker en dieselrens som heter "Tunap" på mbentusiastklubb. Der har flere fått en friskere motor og en renere eksos etter å ha kjørt opp en tank med denne tilsetningen. Det er meningen den skal rense motoren ved å fjerne avleiringer, sot og rense partikkelfilteret, Kan det hende det er denne de har på Mekonomen? Skulle gjerne hatt en slik :)

Edit: Kjartan Sande var før meg. Da har de Tunap på Mekonomen heldigvis :)

Endret av alexanderst
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal en tur til chipsentere å få tatt bort EGR og DPF, så slipper jeg å få koks inn i motoren og risken for at DPF kødder det til. Pluss at bilene som dette blir gjort på oftest går bedre etter på :)

Endret av J-A-E
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal en tur til chipsentere å få tatt bort EGR og DPF, så slipper jeg å få koks inn i motoren og risken for at DPF kødder det til. Pluss at bilene som dette blir gjort på oftest går bedre etter på :)

Hva med EU?
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På V40en jeg hadde så sa den ifra hvis DPF begynte å fylle seg, og ba deg legge ut på en litt lengre tur så den kunne få rensa seg. Så det var jo kjekt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På V40en jeg hadde så sa den ifra hvis DPF begynte å fylle seg, og ba deg legge ut på en litt lengre tur så den kunne få rensa seg. Så det var jo kjekt.

Genialt system, andre biler burde også vite sitt eget beste..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive