Jump to content
Sign in to follow this  
Michael

Vedlikeholdskjøring av bil med partikkelfilter

Recommended Posts

Michael

Hei,

Jeg kjører en Passat 1,9 TDI fra 2006 med diesel partikkelfilter, og har skjønt at mye småkjøring kan føre til at filteret blir tett av sot. Har også skjønt at VW kjører med selvrensende filtere som forbrenner soten når bilen oppnår optimal høy temperatur. Hvis ikke dette skjer kan et eventuelt skift av filter bli en svært kostbar opplevelse.

Spørsmålet er da bare; hva er å regne som god "vedlikeholdskjøring" for å rense et partikkelfilter? Hvor lenge skal man kjøre og hvor ofte bør man ta seg en lengre tur? VW-manualen tilsier minst 60km/t i minst 15min, i 4. eller 5. gir over 2000 o/min.

Jeg har lest mye forskjellig, så hva sier dere? default_smile.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

Hæ, hvordan skal man vite at DPF kjører regenerering akkurat når man er på denne "vedlikeholdsturen"??

Regenerering/rens kjøres automatisk etter kjøremønster, etc og starter når behov.

En passe langtur på godt driv gjør derimot underverker på levetiden til turboen. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aero

Mitt filter var 98% tett. Fekk noe veske med merkeverkstedet som eg skulle ha på tanken, tok meg en lang tur menst bilen regenirerte og vips, 1% tett etter den turen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjartan Sande

På mekonomen kan du kjøpe tilsetning i dieselen som renser godt opp i filteret :-) fynker veldig godt!

Har en vw passat også 2.0 tdi 2006

Denne har ikke partikelfilter, sikker på du har?

Hørte det kom i 2007

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aero

På mekonomen kan du kjøpe tilsetning i dieselen som renser godt opp i filteret :-) fynker veldig godt!

Har en vw passat også 2.0 tdi 2006

Denne har ikke partikelfilter, sikker på du har?

Hørte det kom i 2007

Partikkelfilter var ekstra utstyr fra 2006 til 2008, etter det blei det standard :) Edited by Aero

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sortehaug

Min bil er bykjørt i oslo i 3år før jeg fikk den. Plutselig en dag fikk jeg motorfeil, da var det EGR-ventil som hadde 2-3mm med sot og koks i seg. Var på Møller og fikk kjørt en diagnose, da stod det at gasspjelden stod i spenn. Renset denne selv, men fikk beskjed at jeg at når motoren var varm, at jeg da kjørte den nesten helt ut på turtallet slik jeg fikk renset og blåst ut all dritt som var inn i. Om det var i 1. gir eller 5.gir spilte ingen rolle.

Har da en Golf 6 2.0 TDI fra 2009.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michael

Kjartan Sande: Ja, bilen er utstyrt med DPF. Skal sjekke det opp sånt tilsetning. Kan sikkert være fornuftig å bruke regelmessig.

Kjørte tur/retur Lillehammer for noen dager siden så det jo også ha gjort godt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bateman

Nylig byttet EGR-ventil på min Bmw X3 F25 på 48.000km etter soting/koksing pga mye kø kjøring.

Fikk masse feil på div sensorer i etterkant og det ble fylt på tilsetninger fra Tunap, ( den ene var 134, den andre vet jeg ikke) som jeg kjørte med en ukes tid på hver av de, før vi slettet feil og satte i gang en regenerering manuelt via diagnose tekniker.

Fikk da instruks om å kjøre 30 min på høyt turtall for at regenereringen skulle få gjort seg ferdig, hva nå enn høyt turtall er...- jeg lå mye rundt 3000rpm, samt dro den ut på girene ved anledning.

Har ikke satt meg inn i det, men forstår det er/kan være visse kriterier for at en slik prosess skal kjøres.

Ingen nye feil etter noen dager nå, så krysser fingrene for at det er i orden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michael

Bateman: Hvor fikk du kjøpt Tunap sin tilsetning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bateman

Bateman: Hvor fikk du kjøpt Tunap sin tilsetning?

Hei, det var Bavaria som skaffet/bruker denne.

Mener de har noe på billigebildeler.no, men aldri handlet hos de.

Vet mekonomen selger noe Omega, som jeg også har hatt god erfaring med for noen år tilbake. Ifølge Bavaria så var det "mye av det samme" uten at jeg har noen dypere kjennskap til det.

Jeg har brukt motorrensen, oljetilsetningen og dyserensen til Omega på en eldre sliten Bmw 5-serie med bra resultat tidligere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjartan Sande

Tunap på mekonomen og :-)

Og noen statoil

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Noen som vet hva rensen(e) heter? Høres ut som noe Mitsubishien har godt av

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjartan Sande

Tunap har en dyse rens og en partikel renser som eg vet :-)tunap 184 er til partikelfilter og tunap 134 er dyse /motorrens til diesel

står på flaska , koster rundt 220-240 på mekonomen

Edited by Kjartan Sande

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Noen som vet hva rensen(e) heter? Høres ut som noe Mitsubishien har godt av

Ser de bruker en dieselrens som heter "Tunap" på mbentusiastklubb. Der har flere fått en friskere motor og en renere eksos etter å ha kjørt opp en tank med denne tilsetningen. Det er meningen den skal rense motoren ved å fjerne avleiringer, sot og rense partikkelfilteret, Kan det hende det er denne de har på Mekonomen? Skulle gjerne hatt en slik :)

Edit: Kjartan Sande var før meg. Da har de Tunap på Mekonomen heldigvis :)

Edited by alexanderst

Share this post


Link to post
Share on other sites
J-A-E

Jeg skal en tur til chipsentere å få tatt bort EGR og DPF, så slipper jeg å få koks inn i motoren og risken for at DPF kødder det til. Pluss at bilene som dette blir gjort på oftest går bedre etter på :)

Edited by J-A-E

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krisse

Jeg skal en tur til chipsentere å få tatt bort EGR og DPF, så slipper jeg å få koks inn i motoren og risken for at DPF kødder det til. Pluss at bilene som dette blir gjort på oftest går bedre etter på :)

Hva med EU?

Share this post


Link to post
Share on other sites
mstrandbo

På V40en jeg hadde så sa den ifra hvis DPF begynte å fylle seg, og ba deg legge ut på en litt lengre tur så den kunne få rensa seg. Så det var jo kjekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

På V40en jeg hadde så sa den ifra hvis DPF begynte å fylle seg, og ba deg legge ut på en litt lengre tur så den kunne få rensa seg. Så det var jo kjekt.

Genialt system, andre biler burde også vite sitt eget beste..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...