Christer

Retrofit: 1998 VW Passat

(Juli 2014)

Jeg gjorde en kjapp-ish retrofit på min brors 98-modell Passat, da frontlyktene hans var ille oksiderte.

I utgangspunktet tenkte jeg bare å våtslipe og polere lykteglassene, men da jeg slipte vekk oksideringen ble det klart at lykteglassene var beyond repair og at nye lykter var eneste utvei. Han gikk med på å kjøpe et sett nye lykter og at jeg skulle konvertere dem til bi-xenon.

Da jeg hadde kjøpt et par Mini H1-projektorer fra Kina og en haug DLT Fast Bright F3-ballaster og hadde noen ubrukte 5000K xenonpærer liggende i en skuff, var det bare å sette i gang. Utrolig nok var pærene rette og kunne faktisk brukes...

Deler og utstyr:

  • TYC Passat B5 hovedlykter
  • CHA Mini H1 2.5" projektorer
  • VVME H1 5000K-pærer
  • F3 Fast Bright ballaster
  • TRS H1<->H1/9006 langlyssplittere
  • TRS H7 HD Relay-ledningsnett

Uåpnet lykt, førerside:

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-01.jpg

Og baksiden:

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-03.jpg

Førerside åpnet:

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-04.jpg

Passasjerside åpnet:

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-05.jpg

Fjernet pæreskjoldet og borret gjennom sokkelen den satt i for å få en penere måte å dra gjennom ledningene til solenoiden (elektromotoren som flipper lysskjoldet opp og ned mellom nærlys- og langlysmodus). Hullet nedenfor er for parkeringslyset.

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-06.jpg

Siden forsendelsen min med diverse kontakter ikke hadde kommet, måtte jeg klippe ledningene og sette på standard AMP-kontakter (slike man finner på HID-kit-pærer) på langlyssplitterne.

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-07.jpg

Testmontering. Ser bra ut :)

Rotasjonen var i orden også (har ikke outputbilder):

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-08.jpg

Pyntedeksel på:

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-09.jpg

Siden dette var første gang jeg gjorde noe slikt, klarte jeg selvsagt å bomme på målingen og kuttingen... hullet ble dekket med aluminiumstape, og er uansett ikke synlig når lykteglasset er på.

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-10.jpg

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-11.jpg

Ferdig, mangler bare lykteglasset...

Det er et lite mellomrom på undersiden av projektoren som lar ca halve parkeringslyset være synlig, og således er da denne funksjonen ivaretatt. Det vil ikke være synlig i det hele tatt når projektoren er tent, men det er nå der.

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-12.jpg

Og det endelige produktet:

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-13.jpg

Og et bilde av baksiden. Etter at alt var ferdig testet jeg output igjen. Det viste seg da (som jeg fryktet) at det var et behov for klare lykteglass, siden lysbildet blir helt forvrengt. Jeg bestilte da et par nye lykteglass og ventet utålmodidg på levering.

Retrofit_98_Passat_China_H1_6.0-14.jpg

Jeg var heller ikke fornøyd med måten langlyssplitteren hang og slang, så den ble etterhvert stappet inn i lyktehuset og gjemt fullstendig. Ser mye ryddigere ut, og man slipper være redd for at ledningene kommer i kontakt med ting de ikke skal være i kontakt med.

Tid brukt så langt: 6 timer på førersiden, 2 timer på passasjersiden... ca 4 timer ble brukt på å klø seg i hodet, knote med ting jeg har for store hender til, og å finne nødvendig verktøy for å få jobben gjort.

-----------------------------------

Så ankom klare lykteglass fra Kina:

IMG_0147.jpg

IMG_0148.jpg

IMG_0149.jpg

Output med originalglassene på. Veldig forvrengt, dobbel cutoff, strølys overalt.

IMG_0150.jpg

It's got wiiiiiiiiiiings!

IMG_0151.jpg

IMG_0152.jpg

Fullskala galskap:

IMG_0153.jpg

De nye lykteglassene hadde noen utvekster i indre nedre hjørne som måtte vekk. Jeg er ikke sikker på om disse lykteglassene er laget for originallykter eller replikalykter, men TYC-lyktene hadde hvertfall ikke disse abnormalitetene, så det var Dremeltid.

IMG_0154.jpg

Chop chop:

IMG_0155.jpg

IMG_0156.jpg

IMG_0157.jpg

IMG_0158.jpg

Og ferdig:

IMG_0159.jpg

Og på plass. Ser MYE bedre ut!

IMG_0160.jpg

IMG_0161.jpg

IMG_0162.jpg

Ryddet greit opp i hvordan lysbildet så ut også, gitt.

IMG_0163.jpg

Bredt og fint:

IMG_0164.jpg

IMG_0165.jpg

IMG_0166.jpg

Ferdigbilder:

IMG_0167.jpg

IMG_0168.jpg

IMG_0169.jpg

IMG_0170.jpg

IMG_0171.jpg

IMG_0172.jpg

IMG_0173.jpg

Som nevnt fikset jeg baksiden av lyktene også - jeg ville også ha ballastene inn i lyktehusene, men siden det såvidt var plass til splitterkablene var det helt utelukket å trøkke inn en ballast og tennmodul der også...

Selvsagt så jo nå de originale blinklysene helt malplasserte ut med riller og fjas, så det ble en tur på eBay for å bestille klare blinklys:

20140614_165503.jpg

Disse ankom i denne tilstanden etter ca en uke...

20140724_170300.jpg

20140724_170304.jpg

20140724_170311.jpg

...men innholdet var uskadd, og det er det som teller.

Etter 7 måneder ligger disse lyktene fremdeles i eskene sine i garasjen hos min bror og venter på bedre tider... forhåpentligvis får vi montert dem når han kommer tilbake fra jobb 11. februar. :)

8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende, gleder meg til å se ferdig resultat på bil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har altså stålkontroll på det du gjør, like imponert hver gang :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var den første retroen jeg gjorde og er ikke verken avansert eller vanskelig å få til... Jeg skal poste etpar til som er noe mer omfattende. :)


Men takk for gode ord :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første jeg tenkte var at du må jo skifte lykteglass til noen uten riller.. Men du var on top of it ;)

Ser veldig bra ut. Hadde jeg ikke vært original-hore hadde jeg nesten ønska meg noe sånt i 240en. Eller V70en. Men til V70en finnes det jo faktisk originale lamper med prosjektor-xenon... Koster jo noen armer, naturligvis.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Respekt og cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første jeg tenkte var at du må jo skifte lykteglass til noen uten riller.. Men du var on top of it ;)

Ser veldig bra ut. Hadde jeg ikke vært original-hore hadde jeg nesten ønska meg noe sånt i 240en. Eller V70en. Men til V70en finnes det jo faktisk originale lamper med prosjektor-xenon... Koster jo noen armer, naturligvis.

Volvo er jo såpass hyggelige at det er godt mulig det går an å bare kjøpe noen duppedingser og xenonlykter, reprogrammere lyktestyringen og ferdig...

Men Valeo-projektorene de bruker er ikke forferdelig gode. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående passatlykter: har du noe kjennskap til 2001-2005 med linse-halogen? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe personlig kjennskap til dem, men det skal etter hva jeg har skjønt gå fint å stappe inn en rimelig grei størrelse projektor med 2,5" linse.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om ikke du får en PM etterhvert, skal bare sjekke sparegrisen om det er nok til nye lykter + retrofit hos lyktemannen Klister

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får trekke kølapp :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får trekke kølapp :)

Står nummer 1 på kølappen :)

Sender deg en PM etterhvert jeg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive