tsk

Autobahn eller Shield?

Heisann

Har nettopp fått felgene i retur fra Felgteknikk og vil nå legge på voks før de settes bort i påvente av sommeren. Felgene har hatt full rehab og er nå pulverlakkert.

I arsenalet har jeg både Autobahn (gammel type - tror ikke den har teflon) og Shield. Hva anbefaler dere å legge på felgene? Trenger jeg å kjøre en runde med Cleaner Fluid (lakkrens) først?

Mvh Tor

PS! Er ny type Autobahn og Shield samme voks? Ser at Autobahn nå har PTFE, men tror ikke min gamle har det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autobahn og Shield er ikke samme voks nei. :)

Jeg ville absolutt ha brukt cleanerfluid før voksing av felgene ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du skal sette bort felgene til sommeren, hadde jeg venter noen uker med å sette de inn slik at lakken får herdet ordentlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør bruke Autobahn, ettersom denne er utviklet for å tåle mye mere varme. Shield vil nok smelte bort ganske raskt når den blir utsatt for varmen fra bremsene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør bruke Autobahn, ettersom denne er utviklet for å tåle mye mere varme. Shield vil nok smelte bort ganske raskt når den blir utsatt for varmen fra bremsene.

Akkurat. Da skal jeg gjøre det. Tittet litt på Gtechniq C5 og ble litt fristet av den. Hvis den er så bra som det hevdes kan det være et godt alternativ. Min Autobahn-boks er tross alt 4-5 år gammel, så jeg vet ikke om den funker så bra lenger...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

C5 er konge!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte denne meget bra

Nanolex Lakk & Felg Premium

Nanolex.no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det anbefales CF før voksing.

Er det en fordel å polere felgene før man vokser de, på lik linje med lakken?

Vil en applikator og litt håndgnukking med eks menzerna 2500 være greit før voksing? (For oss som ikke har CF). Eller er det annet forarbeid som bør gjøres på felger?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det anbefales CF før voksing.

Er det en fordel å polere felgene før man vokser de, på lik linje med lakken?

Vil en applikator og litt håndgnukking med eks menzerna 2500 være greit før voksing? (For oss som ikke har CF). Eller er det annet forarbeid som bør gjøres på felger?

Annen polish som forarbeid, slik du foreslår, fungerer bra akkurat som CF.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annen polish som forarbeid, slik du foreslår, fungerer bra akkurat som CF.

Nå ble jeg usikker igjen. Hva er egentlig formålet med polishen/CF? Å få en glatt og helt ren overflate før voks?

Endret av tsk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ble jeg usikker igjen. Hva er egentlig formålet med polishen? Å få en glatt og helt ren overflate før voks?

Felger har klarlakk som resten av bilen, så en runde med polish først er og anbefale for å få vekk riper, få opp glansen, bedre heft for voks/forsegling.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felger har klarlakk som resten av bilen, så en runde med polish først er og anbefale for å få vekk riper, få opp glansen, bedre heft for voks/forsegling.

Disse felgene kom rett fra pulverlakkering, og har ingen riper eller glansproblemer. Men det kan jo være at polishen har noe for seg allikevel. Siden det er lenge til de skal på bilen kan jeg jo vente noen måneder før jeg legger voks (elller Gtechniq C5)..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse felgene kom rett fra pulverlakkering, og har ingen riper eller glansproblemer. Men det kan jo være at polishen har noe for seg allikevel. Siden det er lenge til de skal på bilen kan jeg jo vente noen måneder før jeg legger voks (elller Gtechniq C5)..

Trolig er det ikke noe å hente på finish med lakkrens av noe som er rett fra lakkering. Men det skader ikke å rense lakkporene for å fjerne eventuelle rester fra herdeprosessen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trolig er det ikke noe å hente på finish med lakkrens av noe som er rett fra lakkering. Men det skader ikke å rense lakkporene for å fjerne eventuelle rester fra herdeprosessen.

Godt poeng som jeg skal følge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ref. din tildligere erfaring med wipedown/ikke wipedown på bilens lakk før LSP.

Mener du at det også er unødvendig med wipedown etter polish/CF, før LSP, også på felger? Og gjelder det, etter din erfaring, kun for voks, eller også for sealer og coating?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ref. din tildligere erfaring med wipedown/ikke wipedown på bilens lakk før LSP.

Mener du at det også er unødvendig med wipedown etter polish/CF, før LSP, også på felger? Og gjelder det, etter din erfaring, kun for voks, eller også for sealer og coating?

En wipe down etter lakkrens fjerner oljer fra polishen og gir den helt rene lakken mulighet til å ta til seg voks. Det er en teori jeg synes virker fornuftig. Når det er sagt opplever jeg større forskjell i holdbarhet fra lakktype til lakktype, fra bil til bil, enn forskjellen i holdbarhet med eller uten wipe down til slutt.

Jeg har dessverre ingen fasit på hva som funker best på alle biler. Enkelte lakktyper tåler heller ikke f. eks IPA wipe down uten å bli blass/grå i finishen. Der lønner det seg å la rester fra lakkrensen ligge igjen før voks.

Oljene fra lakkrensen kan også være en fordel å beholde på single stage lakk. Slik lakk oksiderer lettere og lakkrensoljer og voks reduserer oksidering.

Jeg kan ikke gi et entydig svar på holdbarhet dessverre. Men for min del gir det mening med renest mulig lakk og rene lakkporer før voks eller lakkforsegling av ulike slag. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk.

Da gjør jeg det enkelt: bruker wipedown på to felger, og ser hva som får lengst holdbarhet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive