longbow

skum?

52 innlegg i emnet

Ka er dealen med skum egentlig? Eg bruker det mest fordi det er gøy, og litt fordi at stoffene skal få virke lengre. Men hva skal det egentlig brukes til?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

... skum? Eg bruker det ... litt fordi at stoffene skal få virke lengre.

Skum er mest for gøy, og gøy er jo et poeng i seg selv mener jeg.

Hva mener du med at skum får stoffene til å virke lenger? Hvordan har du erfart det? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mest for gøy, kanskje. Jeg har ihvertfall erfart at Autofoam drar med seg mye møkk på vei nedover lakken.

Hensikten med skummet avhenger antakeligvis av hva du fyller kanonen med. Og at tykt skum som kan henge i en time ikke nødvendigvis betyr ren lakk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum er veldig greit på varme sommerdager etter min erfaring, da tørker det ikke så fort ut. Særlig om det er litt restvarme rundt motor og paneler som har stått i sola. Ellers renser det likt som f. eks. en litt svakere blanding av Surfex HD, fordelen er at det er lettere og raskere å legge på i forhold til sprayflaske (i hvertfall hvis man ikke tar med det å koble på og fra skumkanonen og blande/fylle/rense den) og dessuten mye morsommere. :)

Endret av CFM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blander ofte i både surfex og gtechniq w2 i skummet for å få opp effekten

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum gjør ikke noe bedre jobb enn å på føre produktet med pumpekanne eller sprayflaske.

Hoved fordelen med skum er at det er en mer behagelig og effektiv måte å legge prewash produkt på bilen. Jobber man behagelig, så øker dette også motivasjonen til å holde på og man ender opp med et bedre resultat.

Med skum er det også lettere å komme til enkelte steder som f.eks innvendig i hjulhus og oppunder støtfangere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum gjør ikke noe bedre jobb enn å på føre produktet med pumpekanne eller sprayflaske.

Hoved fordelen med skum er at det er en mer behagelig og effektiv måte å legge prewash produkt på bilen. Jobber man behagelig, så øker dette også motivasjonen til å holde på og man ender opp med et bedre resultat.

Med skum er det også lettere å komme til enkelte steder som f.eks innvendig i hjulhus og oppunder støtfangere.

Største gleden med skum er å fylle hjulbuene og se skitten renne ut :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også en sikker måte å være sikker på at alle steder på bilen har fått prewash. :) Autofoam inneholder jo Surfex HD også. Om sommeren kan det være nok med en runde autofoam som forvask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum er mest for gøy, og gøy er jo et poeng i seg selv mener jeg.

Hva mener du med at skum får stoffene til å virke lenger? Hvordan har du erfart det? :)

Det eg tenker på er om man for eksempel står ute og det er litt vind eller varmt så tørker stoffene fortere inn synest eg, gjerne etter bare ett par minutter, da kjører eg på med skum før det tørker inn, så får det stå litt lengre. Men om det er noe hjelp i det, eller om eg bare "vasker" vekk stoffene det vet eg ikkje, men det er no hverfall sånn eg gjør det ;)

Og det er litt fascinerende hvor gøy noe så enkelt kan være ;)

Men det ser ut som for meg på S&S ene dine, at du erstatter skum med "vanlige" produkter, eller er det eg som roter her?

Endret av longbow
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum er jo ikke bare for gøy da. Før jeg ble skikkelig intr. I bilpleie og ikke vasket bilen(e) dcn style merket jeg f.eks at "skjøten" rundt baklyset, altså mellom lykteglasset og selve lykta ble etterhvert fylt med "trafikkdrit" (sandstøv osv som pakket seg ) men etter jeg begynte med skikkelig dcn vask der det ble lagt skumlag over under forvasket har sansynelig skummet kommet til og "arbeidet" på plasser som jeg selv ikke har kommet til før. Men ja, skøy og skumme

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alltid hatt en 9 liter trykksprøyte med surfex 1:30 stående.

Jeg har fått skumkanon av jukenissen :) Den eneste grunnen til at jeg vil ha skum er fordi at det ikke tørker så fort når det er varmt og når det blåser litt. Ellers synes jeg trykksprøyten fungerer meget bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål:

Foam lance fra bilnerden. Blir såpeblandingen sterkest med justeringsskruen mot pluss, eller mot minus?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål:

Foam lance fra bilnerden. Blir såpeblandingen sterkest med justeringsskruen mot pluss, eller mot minus?

Sett fingertuppen mot enden av slangen så kjenner du i hvilken posisjon den suger mest såpe. ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT men samtidig ikke, på Statoil stasjonen nærmest meg (Statoil Nesttun i Bergen) har de nå fått skum på det som før pleide å være avfettings-"kanonene", har aldri vært særlig imponert over selvvasken på Statoil før, men dette skummet har virkelig overrasket meg, skummet bilen, lot det stå i noen minutter og spylte av, aldri fått lignende resultat med forvask på noen bensinstasjon før, noen som har erfart tilsvarende, og evt vet hva de har i skummet? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål:

Sterkest såpeblanding mot minus. Men det er uansett lett å se på effekten hvis du skrur litt mens du skummer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT men samtidig ikke, på Statoil stasjonen nærmest meg (Statoil Nesttun i Bergen) har de nå fått skum på det som før pleide å være avfettings-"kanonene", har aldri vært særlig imponert over selvvasken på Statoil før, men dette skummet har virkelig overrasket meg, skummet bilen, lot det stå i noen minutter og spylte av, aldri fått lignende resultat med forvask på noen bensinstasjon før, noen som har erfart tilsvarende, og evt vet hva de har i skummet? :)

Det kommer an på hvem det er som har levert anlegget. Der har nok antakeligvis Holta håland levert, og de bruker kjemi fra svenske LAHEGA. Det kan være noe nytt produkt der. Jeg har gode erfaringer med de produktene jeg har brukt fra dem.

Med en skumpumpe er det bare å skifte dysa for å endre blandingen mellom sommer og vintervask, noe man bør gjøre i Norge.

Endret av jonkanon
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, erstatter dere for eksempel surfex med skum?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, erstatter dere for eksempel surfex med skum?

Ja, bortsett fra steder som trenger litt ekstra hjelp som f.eks når dekksider skal renses (dette gjør jeg ikke ved hver vask, men etter behov).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det sterkt nok til å fjerne voks rester og slikt også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det sterkt nok til å fjerne voks rester og slikt også?

Nei, jeg tror du skal slite med å få strippet voks med skum..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive