Gå til innhold

Keywording - tags - forslag til programvare


Gry

Recommended Posts

Sitter her med min gazillion med bilder, hvorav alt ligger i mapper navngitt ÅR_MND_DAG og hvis jeg har følt meg spesielt inspirert har jeg til og med lagt til f.eks postkode (for å se hvor bildene er tatt), på en mappe full av bilder fra bilpolering så bruker jeg modellnr/merke på bilen. Så jeg har et slags helt ok system på mappenivå.

Men jeg skulle gjerne hatt mer system.

Jeg sto på nippet til å laste ned Photo Mechanic fra cameratbits.com, men da jeg leste litt mer om hva det var så gadd jeg rett og slett ikke legge 150 USD i noe jeg kun trenger for tagging.

Jeg har nå testet keywording som er i Lightroom, men de ordene jeg legger inn der klarer jeg ikke finne igjen med andre program enn Lightroom ser det ut til. Har også finni iptc-data men ikke pokker om jeg klarer å søke opp det jeg skriver inn (windows, irfanview)

Skal disse emneordene ha noen verdi må de ligge søkbart for windows så jeg kan finne bildene jeg leiter etter med en hvilken som helst pc som har tilgang på serveren.

Er det IPTC-data som er kjekkest til slikt? Jeg ønsker ikke å endre filnavn.

Forslag til program (online verktøy er uaktuelt), evt forslag til hva jeg skal gjøre i Lightroom for å få til det jeg spør etter (har LR4 nå vurderer sterkt å oppgradere til 5.7 og feire lønnsopprykk med lisens på egen maskin.)

Evt bør jeg slutte å bruke Lightroom og gå over til picasa eller noe slikt?

  • DCN Poeng 1

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...