Gå til innhold
Krisse

S&S BMW Z3 1997

Recommended Posts

Krisse    332
Krisse

1-bmw-z3-logos.jpg

Det er lite som minner om bilpleievær ute nå, så da kan en jo legge ut en S&S som ble gjort da gradestokken viste litt hyggeligere temperaturer. Dette er som dere ser en BMW Z3, morsom bil med forholdsvis sterk motor, lav vekt og gode kjøreegenskaper. Det som er fint med denne jobben er at dette er 3. bilen jeg shiner for denne eieren. Tidligere har jeg tatt en A4 Allroad som dere ser i signaturen min, og en Tiguan. Planen var at jeg også skulle ta den 4. bilen deres, en Golf, men det rakk jeg ikke i år dessverre.

Z3’n ble kjøpt inn som sommerbil en ukes tid før jeg fikk den, eier ville ikke bruke den før den så litt bedre ut enn den gjorde ved kjøp. Den hadde stått lagret en stund, og var møkkete utvendig og innvendig.

På denne bilen ble det avtalt 1-stegs utvendig med Swissvax som LSP, innvendig rens av skinn, innvendig våtstøvsuging av alt som kunne våtstøvsuges og rens av stofftak og impregnering av denne.

Let the games begin!

Produktliste:

Nilfisk høytrykkspyler

Nilfisk våtstøvsuger

Flex VRG

Orange Uber pads

Menzerna PF2500

Swissvax Concorso

Swissvax Pneu Matt

Swissvax Autobahn

Swissvax skinnbørste

Swissvax Leather Milk

Gtechniq I1

Gtechniq G5

Chemical Guys Green Clean

Chemical Guys Leather Cleaner

Surfex HD

Prickbort

Børste til stoff

En haug microfiberkluter

Tørkehåndkler

Latex free hansker

Rupes Swirlfinder

Lakkdybdemåler

DSC_11601.jpg

Mye møkk, støv og enda litt mer møkk innvendig. Her må det kraftig lut til!

DSC_1081.jpg

DSC_1113.jpg

DSC_1085.jpg

DSC_1082.jpg

DSC_1087.jpg

DSC_1090.jpg

DSC_1089.jpg

DSC_1088.jpg

Her var det mye møkk, tok lang tid å få bort disse flekkene her.

DSC_1109.jpg

Så en titt utvendig.

DSC_1095.jpg

DSC_1094.jpg

DSC_1092.jpg

DSC_1093.jpg

Bærer preg av å ha stått stille en stund…

DSC_1097.jpg

DSC_1096.jpg

DSC_1099.jpg

DSC_1101.jpg

DSC_1102.jpg

DSC_1105.jpg

DSC_1100.jpg

DSC_1106.jpg

DSC_1111.jpg

Begynner innvendig, her var det som dere ser nok å gjøre.

Før:

DSC_1116.jpg

Renset med Chemical Guys Green Clean 1:10 og Nilfisk våtstøvsuger, børste fra Bilnerden ble brukt her.

DSC_1117.jpg

DSC_1119.jpg

DSC_1118.jpg

Etter:

DSC_1120.jpg

DSC_1121.jpg

Så måtte resten av interiøret til pers, her ble det også anledning til noen 50/50 bilder, det blir aldri feil. Gikk over resten av interiøret med Green Clean i samme blandingsforhold som teppene, og vasket bort med en haug med microfiberkluter.

DSC_1122.jpg

DSC_1123.jpg

Joda, var da litt å ta i her.

DSC_1124.jpg

DSC_1125.jpg

DSC_1126.jpg

Så var det denne fæle bagasjeromsmatten, her var det så mye møkk at jeg brukte litt Surfex i tillegg på Green Clean, måtte gå over mange runder før det ble tilfredsstillende.

DSC_1127.jpg

DSC_1128.jpg                                                                                                                        

Da var alt av stoff renset, så da stod skinninteriøret igjen.

DSC_1133.jpg

50/50

DSC_1129.jpg

Ble faktisk ikke den største forskjellen, men litt mattere og renere ble de. Skinnet var generelt veldig tørt og burde nok farges opp om det skal bli 100%. Dette var ikke med i avtalen, men er nok noe jeg kan gjøre på et senere tidspunkt. Skinnet ble renset med Swissvax skinnbørste og skinnrens fra Chemical Guys. Dette er en meget god skinnrens som er meget drøy og koster lite. Jeg har testet denne opp mot Swissvax Leather Cleaner som jeg også bruker en del, og de får samme resultat. Begge er også like gode å bruke, så jeg kommer nok til  å kjøpe en gallon av CG sin. Alt skinn ble satt inn med Swissvax Leather Milk og rester ble tørket bort etter 24t.

DSC_1131.jpg

Sprut, sprut og børst, børst.

DSC_1137.jpg

Ferdig renset.

1fe453f9-9778-497a-8830-2ca6179d7e56.jpg

Var LITT godsaker på dette rattet. Denne microfiberen var ren da jeg begynte..

DSC_1139.jpg

Begynner å bli lovende

DSC_1140.jpg

DSC_1141.jpg

DSC_1143.jpg

DSC_1142.jpg

Resultatet etter å ha helt ut mesteparten av vannet

DSC_1144.jpg

Får vel begynne utvendig også.

DSC_1145.jpg

Matt, ripete, møkkete og en god del waterspots

DSC_1148.jpg

DSC_1150.jpg

Denne må renses ja

DSC_1154.jpg                      

Prickbort på lakk, og Korrosol på felger

DSC_1162.jpg

Prickbort ble også påført i rikelige mengder i motorrommet

DSC_1170.jpg

Etter børsting og avspyling ble motor startet og den gikk på tomgang i 15min for å fordampe vann.

DSC_1183.jpg

Korrosol og Surfex 1:10 ble påført hele bilen under vinduene

DSC_1167.jpg

Wohu, ordentlig lakk!

DSC_1175.jpg

Møkk i dekk blir presset ut av Surfex 1:10

DSC_1179.jpg

DSC_1186.jpg

Stofftaket ble renset med Surfex 1:10. Dette skummet greit, men var ikke noe problem. Skylte bort det verste med hageslangen, da høytrykkspyler er fyfy på slike tak.

DSC_1184.jpg

Etter å ha børstet ble vann sugd opp med Nilfisk våtstøvsuger

DSC_1188.jpg

Var litt å rense her ja

DSC_1190.jpg

Så fikk bilen stå i solsteken noen timer for å tørke opp taket, det gikk forholdsvis fort grunnet høy temperatur og sol. Etter dette ble resten av bilen vasket.

DSC_1191.jpg

Bilen ble kjørt inn i garasjen og tid for clay

DSC_1200.jpg

Lakkmålinger ble utført, og her var det bare original lakk.

DSC_1202.jpg

Litt å ta i

DSC_1201.jpg

Brukte Flex VRG DA, orange Uber og Menzerna PF2500. Etter litt kombotesting i tillegg til at det var avtalt en 1-stegs var dette det beste. Fikk fjernet mye riper og det ble blankt.

50/50

DSC_1207.jpg

DSC_1205.jpg

DSC_1208.jpg

Godkjent!

DSC_1209.jpg

Dekker til taket med microfiberkluter, slik at det ikke støver så mye på det før impregneringen.

DSC_1211.jpg

DSC_1212.jpg

Det er slitsomt med mange timer during fra en poleringsmaskin, så dette hørselvernet er helt gull. Utrolig god støydemping og krystallklar radio og AUX. Anbefales.

DSC_13931.jpg

Svart lakk er jo bare elsk når det blir slik J

DSC_1213.jpg

DSC_1214.jpg

DSC_1216.jpg

BMW

DSC_1217.jpg

Deretter ble taket impregnert med Gtechniq I1. Sprayet på og presset produktet inn i stoffet med en microfiber. Denne prosessen ble gjort to ganger. Dette sikrer at man får impregneringen langt inn i stoffet og ikke bare utenpå.

DSC_1219.jpg

Felger fikk Swissvax Autobahn

DSC_1222.jpg

Lakk fikk 2 lag Swissvax Concorso, og ruter fikk Gtechniq G5, dekk fikk Swissvax Pneu matt.

DSC_13921.jpg

Ferdigbilder

DSC_1245.jpg

DSC_1248.jpg

DSC_1246.jpg

DSC_1250.jpg

DSC_1252.jpg

DSC_1249.jpg

DSC_1247.jpg

DSC_1243.jpg

DSC_1240.jpg

DSC_1236.jpg

DSC_1233.jpg

Takk for titten J

Tidsforbruk: 35 timer

Bilder tillates ikke bruk uten eiers samtykke.

Endret av Krisfje
  • DCN Poeng 51

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Takk for det. Det ble forholdsvis lekkert til slutt ja, før var det ikke så lekkert, hehe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen    2 908
D.Mikalsen

Komplett jobb på en lekker Z3 i flott svart farge :) Ble veldig blankt og fint, her ligger det mye godt arbeid bak. Hvor har du kjøpt hørselsvernet? :) Cred servert!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Komplett jobb på en lekker Z3 i flott svart farge :) Ble veldig blankt og fint, her ligger det mye godt arbeid bak. Hvor har du kjøpt hørselsvernet? :) Cred servert!

Takk for det :) Det har jeg kjøpt på Jula, veldig fornøyd. Jeg bruker hørselvernet ved gressklipp også, og jeg har enda ikke byttet batteri. Hardt brukt fra mai-okt 2014.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Stående applaus for nydelig utført arbeid! Interiøret fikk en etterlengtet grundig rens og lakken ble meget fin. Gode bilder og fin write up toppet det hele. Tommel opp i retning Bærum fra Mjøndalen, som kom seg i tippeligaen i kveld! :D

Cred! :thumbup:

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen    2 908
D.Mikalsen

Takk for det :) Det har jeg kjøpt på Jula, veldig fornøyd. Jeg bruker hørselvernet ved gressklipp også, og jeg har enda ikke byttet batteri. Hardt brukt fra mai-okt 2014.

Da blir det en tur på Jula imorgen :) Høres meget bra ut, takk for svaret :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Meget fin bayer! Cred servert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Splendid    29
Splendid

Meget bra! Spesielt imponert og overrasket over resultatet du fikk til med PF 2500 på BMW-lakk. Er det erfaring/rutine og teknikk som er hemmeligheten her? Ville på forhånd trodd at FG 400 måtte til pers. Cred i lange baner!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Meget bra! Spesielt imponert og overrasket over resultatet du fikk til med PF 2500 på BMW-lakk. Er det erfaring/rutine og teknikk som er hemmeligheten her? Ville på forhånd trodd at FG 400 måtte til pers. Cred i lange baner!

Jeg har brukt PF2500 på mange biler og har veldig god erfaring med den. Mye er vel teknikk ja, jeg kjenner maskin, polish og pute godt nå fordi den kombinasjonen blir brukt mye da den er knall 1-stegs på harde lakktyper. Bruker en del press til å begynne med de første passene og letter etter hvert. Fungerer tilsynelatende bra. I så måte mener jeg at det stilles høyere krav til en Detailer å kunne ta 1-stegs kontra 2 og 3-stegs da man må finne en kombinasjon som fungerer og ha rett kjøreteknikk. Jeg tar også 2-stegs jobber, da er det ikke så nøye med avslutningen i første steg da andre steg uansett rydder opp. Bare en liten refleksjon :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 032
rogersolmyr

Knall jobb både utvendig og innvendig! Tøff bil som eier kan være stolt av å cruise rundt etter at den har vært på spa hos deg. Grønn knapp er trykket hardt og lenge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Bra jobbet! :)

Nå ble bilen brukbar etter å ha vært hos deg.

Må bare rette litt, utifra hva jeg ser er vel dette 1,9L så mao. ikke akkurat sterk motor :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Bra jobbet! :)

Nå ble bilen brukbar etter å ha vært hos deg.

Må bare rette litt, utifra hva jeg ser er vel dette 1,9L så mao. ikke akkurat sterk motor :)

Derfor det står forholdsvis sterk motor også ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pejourdan    435
pejourdan

Denne fikk seg et kjempeløft ja!

Cred for meget bra utført arbeid! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 876
alexanderst

Meget oppegående jobb, writeup og resultat. Speilblankt :) Cred såklart!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig